Lesson plan (Polish)
Temat: Konferencja paryska i traktat wersalski
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
charakteryzuje postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu w Locarno; ocenia funkcjonowanie Ligi Narodów i ład wersalski.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się z postanowieniami konferencji paryskiej oraz polityką mocarstw wobec Niemiec po zakończeniu I wojny światowej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać głównych decydentów i ustalenia konferencji wersalskiej;
charakteryzować powojenne ustalenia dotyczące sojuszników państw Trójprzymierza;
wskazywać cechy nowego ładu światowego.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie Wprowadzenia do lekcji zamieszczonej w e‑podręczniku. Uczniowie zapoznają się z treścią orędzia prezydenta Thomasa Woodrowa Wilsona do Kongresu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej z 8 stycznia 1918 roku.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nawiązując do zadania przygotowanego przez uczniów w domu, mówi uczniom, że zamiarem polityków zwycięskich państw było stworzenie ładu światowego, który zapewni narodom pokój. Zadanie okazało się jednak za trudne do realizacji. Przypomina pokrótce, jakie efekty udało się osiągnąć ponad sto lat wcześniej, na kongresie wiedeńskim 1814‑1815. Uczniowie oglądają niemy film z podpisania układu pokojowego w Wersalu i wykonują Ćwiczenie 1.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla na tablicy oś czasu z e‑podręcznika i dzieli klasę na dwie grupy. Każdy z zespołów przygotuje w toku lekcji argumenty dotyczące konferencji wersalskiej i prób stworzenia nowego ładu światowego. Uczniowie zapoznają się z problematyką, szukają informacji o uczestnikach kongresu. Sięgają po materiały anglojęzyczne w Internecie oraz korzystają z wyświetlonej osi czasu. Poza tym obie grupy wykonują ćwiczenia odnoszące się do sytuacji Niemiec po konferencji: wskazują państwa, z którymi Niemcy podpisały separatystyczne układy pokojowe (Ćwiczenie 2), oraz poniesione przez nich straty terytorialne (Ćwiczenie 3), a także komentują zdjęcie z Polecenia 1. Zapoznają się z informacjami, mapą, wykorzystują wiedzę zdobytą podczas wykonanego wcześniej Ćwiczenia 1. Wynotowują w toku wspólnej pracy: na karteczkach koloru żółtego czynniki sprzyjające ustanowieniu stabilnego pokoju i ładu światowego, a na karteczkach koloru zielonego – czynniki im niesprzyjające. Następnie przyklejają swoje karteczki na arkuszu papieru, na polu trójkąta (z wpisanym na środku hasłem) odwróconego wierzchołkiem do dołu. Czynniki sprzyjające “podtrzymują go”, a te niesprzyjające starają się go „przewrócić”. Po zakończeniu zadania przedstawiciel każdej z grup prezentuje na forum klasy efekty pracy danej grupy. Nauczyciel i/lub uczniowie sporządzają fotografię pracy. Nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel wyświetla mapę „Zmiany terytorialne w Europie po I wojnie światowej” z e‑podręcznika i wyjaśnia uczniom, jakie ustalenia podpisano z Bułgarią, Węgrami i Turcją. Krótko przedstawia ustalenia konferencji w Waszyngtonie. Pyta uczniów o ewentualne plusy i minusy przywołanych ustaleń. Uczniowie uzasadniają swoją odpowiedź, wykorzystując wiedzę wyniesioną z lekcji. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną, w której ocenią pracę własną, kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): uczniowie wykonują Polecenie 7 z e‑podręcznika - oglądają zdjęcia Davida Lloyda George’a oraz Georgesa Clemenceau i piszą esej lub przygotowują prezentację multimedialną na temat: „Przyjaciele czy przeciwnicy” – które znaczenie lepiej pasuje do określenia stosunku pomiędzy tymi politykami? Wskaż dwa argumenty na poparcie wybranej przez ciebie tezy. Uczniowie koniecznie korzystają z dowolnej biografii obu polityków.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dyktat – narzucony nakaz, rozkaz
demilitaryzacja – zmniejszenie potencjału wojskowego jakiegos państwa na określonym terytorium mocą umowy międzynarodowej
demobilizacja – ogół czynności związany z przejściem danego państwa w stan pokoju
reparacje wojenne – inaczej odszkodowania wojenne, wynik roszczeń wysuwanych przez jedno państwo względem drugiego.
Sala Lustrzana – największa sala pałącu królewskiego w Wersalu; miejsce ważnych ustaleń i deklaracji, m.in. o zjednoczenua Niemiec w 1871 czy podpisania Traktatu wersalskiego w 1919 r. decydent – osoba uprawniona do podejmowania decyzji.
Teksty i nagrania
The Paris Peace Conference and the Treaty of Versailles
The Versailles Peace Conference began on 18 January 1919 in Paris. 27 countries took part. The Versailles Treaty signed on 28 June 1919 had introduced a new world order. By virtue of that Treaty, Germany lost its colonies as well as Alsace, Lorraine, Greater Poland and Pomerania. The Rhineland was demilitarized and cities of Gdańsk and Klaipėda were converted into free cities. Germany was charged with high war reparations. Separate peace treaties were signed with Austria, Hungary as well as Bulgaria and Turkey. New countries like Poland, Lithuania, Latvia, Estonia, Czechoslovakia, Finland, State of Slovenes, Croats and Serbs, Ireland, Iceland, Austria and Hungary emerged on the map. The last treaty regulating the contentious and controversial issues was the meeting in Washington. It was devoted primarily to the regulation of navy armaments and Far East issues.