1) defines functions as explicit associationassociationassociation with a verbal description, a tabletabletable, a graph, a formula (also with various formulae on various ranges).
Decide which of the given associations is a functionfunctionfunction.
1. Every person in Poland is associated with a personal identification number. 2. Every European country is associated with its present capital city. 3. Every writer is associated with the tile of the novel, he/she has written. 4. Every natural number is associated with its factor.
Answer: 1. Yes. 2. Yes. 3. No. 4. No.
The teacher assesses the students’ answers and explains any doubts.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know various methods of representation of functions.
The students work in groups to find out how a functionfunctionfunction can be described. They formulate hypotheses and conclusions.
Task 1
Analyse the material in the presentation. Formulate your conclusion concerning the methods of representation of functions.
[Slideshow]
The conclusion:
A function can be describes with a formula, a tabletabletable, a diagramdiagramdiagram or a graph.
Task 2
Two sets and are given. Consider various methods of representation of function
The students work individually to find out if every diagram represents a function and if every graph represents a function. They formulate hypotheses and conclusions.
The students do the consolidation tasks. They formulate the conclusions that they need to remember.
- A functionfunctionfunction can be describes with a formula, a tabletabletable, a diagramdiagramdiagram or a graph.
- Not every diagram or graph presents a function. A graph will present a function if every line parallel to OY axis has at most one interception point with the graph. A diagram presents a function when every element in set X is related to only one element in set Y.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Przeanalizuj materiał przedstawiony na rysunkach. Uzasadnij, dlaczego nie w każdym przypadku przedstawione przyporządkowanie jest funkcją. Zanotuj odpowiedni wniosek.
m7fc6167b34d6e460_1527752256679_0
RN5SGyyLSTIxt1
Funkcja każdej liczbie przyporządkowuje pierwiastek kwadratowy z liczby o 3 od niej większej. Narysuj wykres tej funkcji. Napisz jej wzór.
m7fc6167b34d6e460_1528449000663_0
Sposoby przedstawiania funkcji
m7fc6167b34d6e460_1528449084556_0
Trzeci
m7fc6167b34d6e460_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
m7fc6167b34d6e460_1528449068082_0
45 minut
m7fc6167b34d6e460_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m7fc6167b34d6e460_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie różnych sposobów opisywania funkcji.
m7fc6167b34d6e460_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje różne sposoby opisywania funkcji.
m7fc6167b34d6e460_1528449534267_0
1. Konkurs zadaniowy.
2. Analiza sytuacyjna.
m7fc6167b34d6e460_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m7fc6167b34d6e460_1528450127855_0
Minikonkurs zadaniowy.
Oceń, które z podanych przyporządkowań jest funkcją.
1. Każdej osobie mieszkającej w Polsce przyporządkowany jest numer PESEL. 2. Każdemu państwu europejskiemu przyporządkowujemy jego obecną stolicę. 3. Każdemu pisarzowi przyporządkowujemy tytuł powieści, którą napisał. 4. Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy jej dzielnik.
Odp.: 1. Tak. 2. Tak. 3. Nie. 4. Nie.
Nauczyciel ocenia odpowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
m7fc6167b34d6e460_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie różnych sposobów opisywania funkcji.
Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się w jaki sposób można opisać funkcję. Stawiają hipotezy. Formułują wnioski.
Polecenie 1
Przeanalizuj materiał przedstawiony w pokazie. Sformułuj wniosek dotyczący sposobów przedstawiania funkcji.
[Slideshow]
Wniosek:
Funkcję można przedstawić w postaci wzoru, tabeli, grafu oraz wykresu.
Polecenie 2
Dane są dwa zbiory oraz . Rozważ różne sposoby przedstawienia funkcji.
Uczniowie, pracując samodzielnie, zastanawiają się czy każdy graf przedstawia funkcję i czy każdy wykres przedstawia funkcję. Stawiają hipotezy, formułują wnioski.
Polecenie 3
Przeanalizuj materiał przedstawiony na rysunkach. Uzasadnij, dlaczego nie w każdym przypadku przedstawione przyporządkowanie jest funkcją. Zanotuj odpowiedni wniosek.
[Ilustracja interaktywna 1]
[Ilustracja interaktywna 2]
Wniosek:
Nie każdy graf i nie każdy wykres przedstawia funkcję.
Wykres będzie przedstawiał funkcję, jeżeli każda prosta równoległa do osi OY ma co najwyżej jeden punkt wspólny z wykresem.
Graf przedstawia funkcję wtedy, gdy każdy element ze zbioru X jest połączony z tylko z jednym elementem ze zbioru Y.
Uczniowie, korzystając z poznanych wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie 4
Dana jest funkcja, opisana na pomocą tabelki. Podaj wzór tej funkcji. Narysuj jej wykres.
[Tabela 1]
Odp.: y = 2x.
Polecenie 5
Dana jest funkcja , gdzie . Podaj słowny opis tej funkcji.
Polecenie 6
Dany jest opis słowny funkcji . Napisz wzór tej funkcji.
Funkcja każdej liczbie rzeczywistej przyporządkowuje jej sześcian pomniejszony o cztery.
Odp.: , gdzie .
Polecenie 7
Narysuj wykres funkcji , która każdej liczbie ze zbioru przyporządkowuje wartość bezwzględną tej liczby powiększoną o 3.
Polecenie 8
Funkcja każdej liczbie przyporządkowuje pierwiastek kwadratowy z liczby o 3 od niej większej. Narysuj wykres tej funkcji. Napisz jej wzór.
Odp.: .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich pracę, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Sprawdź (wykonując obliczenia), które spośród punktów należą do wykresu funkcji
Odp.: punkty A i D.
m7fc6167b34d6e460_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Funkcję można przedstawić w postaci wzoru, tabelki, grafu oraz wykresu.
- Nie każdy graf i nie każdy wykres przedstawia funkcję. Wykres będzie przedstawiał funkcję, jeżeli każda prosta równoległa do osi OY ma co najwyżej jeden punkt wspólny z wykresem. Graf przedstawia funkcję wtedy, gdy każdy element ze zbioru X jest połączony z tylko z jednym elementem ze zbioru Y.