Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, zajęcia z wychowawcą, język polski

Temat: Lubię siebie. Identyfikacja swoich słabych i mocnych stron

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Współpracuje w grupie – wstęp do podstawy programowej,

  2. Komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – język polski (I.3),

  3. Tworzy wypowiedź ustną – język polski (III.1).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Analizuje swoje słabe i mocne cechy charakteru,

  • Rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (postawa ciała, gest, mimika),

  • Wskazuje wagę rozpoznawania swoich słabości i sposoby radzenia sobie z nimi,

  • Wypowiada się na forum,

  • Bierze udział w dyskusji.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Doskonali umiejętność twórczego myślenia,

  • Ćwiczy umiejętność pracy w grupie,

  • Komunikuje się w języku ojczystym.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: film Dwa bieguny (rozmowa z Janem Melą), karty pracy (Kogo widzę w lustrze? oraz Nie ma rzeczy niemożliwych),

  • Komputery z głośnikami/tablica multimedialna/rzutnik multimedialny,

  • Krzesła,

  • Flamastry,

  • Lustro,

  • Zasłona, kotara lub koc,

  • Tablica, kreda/pisak.

Metody nauczania:

  • Podające: rozmowa, wyjaśnienia,

  • Problemowe: aktywizujące – gra dydaktyczna, elementy dramy,

  • Praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana,

  • Indywidualna.

Przebieg zajęć:

1. Przywitanie. Uczniowie siedzą w kręgu, nauczyciel stoi pośrodku. Krzeseł jest tyle, ilu uczniów. Prowadzący wyjaśnia, że zadaniem osoby stojącej w kole będzie kończenie zdania: „Jestem…”, według własnego pomysłu, np.: „Jestem sympatyczna”. Inne osoby, które także uważają się za sympatyczne, przesiadają się na inne miejsce. Nauczyciel również bierze udział w zabawie. Osoba, która pozostanie bez krzesła, stojąc w kole, ponownie mówi, jaka jest, a uczniowie, którzy zgadzają się z jej wyborem, znów się przesiadają. W zależności od przebiegu ćwiczenia prowadzący może zmienić wypowiadane słowa na „lubię…”, „nie lubię…”, „uwielbiam…” albo „nie znoszę…”. Zabawa powinna trwać tak długo, aż każdy zmieni miejsce i przynajmniej raz wypowie się w kole.

2. Podsumowując ćwiczenie, nauczyciel zadaje pytania:

  • O czym świadczy fakt, że niektórzy z was zmienili miejsce więcej niż raz?

  • Dlaczego niektórzy w trakcie zabawy pozostawali na swoich miejscach?

Uczniowie formułują wnioski, np. różnimy się od siebie, ale mamy też wiele wspólnych cech, wad, a także zainteresowań.

3. Nauczyciel prosi uczniów, by pozostając w kręgu, usiedli na krzesłach. Zapowiada, że za chwilę poznają kogoś niezwykłego i niepowtarzalnego. W tym celu zaprasza każdego ucznia za biurko, gdzie znajduje się przygotowane wcześniej lustro, ukryte za zasłoną lub kocem w taki sposób, że siedzący w kręgu go nie widzą. Uczniowie po kolei przyglądają się swojemu odbiciu, po czym wracają na miejsce, nie mówiąc nikomu, kogo widzieli.

Zadaniem będzie uzupełnienie karty pracy Kogo widzę w lustrze?. Należy zachęcić młodzież do szczerości i krytycyzmu. Jeśli znajdzie się osoba chętna do przeczytania swoich odpowiedzi, nauczyciel prosi ją o głośne zaprezentowanie efektów swojej pracy. Jeśli nie znajdzie się chętny do przedstawienia ćwiczenia na forum, uczniowie dobierają się w pary i dzielą wynikami swojej pracy, a jeśli zajdzie taka potrzeba – wspólnie uzupełniają brakujące informacje (w parze powinien znaleźć się uczeń zdolny oraz np. z deficytem społecznym).

Przed odczytaniem zadania 4 z karty pracy Kogo widzę w lustrze? można zaprosić uczniów do wzięcia udziału w pantomimie, w której będą prezentować bez użycia słów nazwy zawodów, które chcieliby w przyszłości wykonywać.

4. Prowadzący inicjuje rozmowę na temat cech charakteru, mocnych i słabych stron. Zadaje pytania:

  • Dlaczego trudno jest pisać o sobie?

  • Czy łatwiej jest prezentować swoje wady czy zalety? Z czego to wynika?

  • Dlaczego należy pamiętać o swoich słabych stronach?

  • W jaki sposób można kształtować w sobie pozytywne cechy charakteru?

Powinno się zwrócić uwagę, by każdy uczeń się wypowiedział. Szczególnie należy zachęcić do tego osoby nieśmiałe.

5. Nauczyciel zaprasza do obejrzenia filmu Dwa bieguny, przedstawiającego rozmowę z Janem Melą na temat odnajdywania w sobie mocnych i słabych stron przed zdobywaniem biegunów i w trakcie wyprawy.

Po projekcji prowadzący rozpoczyna rozmowę dotyczącą potrzeby przezwyciężania własnych słabości. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

6. Rozwiązywanie karty pracy Nie ma rzeczy niemożliwych.

Uczniowie odczytują wywiad z Jankiem Melą z podziałem na role (osoby uzdolnione aktorsko mogą wcielić się w rolę dziennikarza lub podróżnika i spróbować odegrać scenkę).

Młodzież pracuje z tekstem; nauczyciel pomaga uczniom słabszym w sformułowaniu odpowiedzi. Efekty pracy odczytywane są na forum.

7. Podsumowanie i sformułowanie wniosków płynących z zajęć.

Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:

  • Dlaczego należy pielęgnować w sobie zalety, a pracować nad wadami?

  • Co daje człowiekowi przezwyciężanie swoich słabości?

  • Dlaczego ważne jest, aby lubić siebie?

R19eNom3aZXsC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 60.00 KB w języku polskim
R1DQnnrQlGjHs

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 65.82 KB w języku polskim