Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Dodawanie pamięciowe liczb naturalnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

1) dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Odkrywanie własności dodawania.

2. Posługiwanie się różnymi sposobami pamięciowego dodawanie liczb naturalnych  dwucyfrowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Odkrywa własności dodawania.

2. Posługuje się różnymi metodami pamięciowego dodawania liczb naturalnych dwucyfrowych.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca z całą klasą.

2. Praca w grupach.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają na czym polega dodawanie liczb naturalnych, jak nazywają się liczby, które dodajemy oraz wynik dodawania.

[Ilustracja 1]

Realizacja lekcji

1. Uczniowie rozwiązują równania, metodą odgadywania wyniku.

Zapisują zaobserwowaną własność dodawania.

a) 4 + x = 4,

b) x + 5 = 5,

c) 0 +6 = x,

d) 8 + 0 = x.

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Jeżeli jeden ze składników dodawania jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy dodać do siebie dwie liczby.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 1]

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: 2 + 3 = 3 + 2.

Nauczyciel informuje uczniów, że ta cecha dodawania nazywana jest przemiennością dodawania.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jakiej kolejności możemy dodać do siebie trzy liczby.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 2]

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć po dwa składniki, a suma nie ulegnie zmianie, np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4).

Nauczyciel informuje uczniów, że ta własność dodawania nazywana jest łącznością dodawania.

Metoda JIGSAW.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczeń ma do rozwiązania to samo zadanie, ale każdy w grupie musi do tego wykorzystać inną, jedną z podanych poniżej metod dodawania w pamięci.

Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały zadanie taką samą metodą. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.

 Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają zastosowaną do rozwiązania metodę innym członkom grupy.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 2]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 3]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 4]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.

Polecenie

Oblicz.

a) 25 + 46 + 65 + 84,

b) 31 + 75 + 39 + 15,

c) 37 + 52 + 13 + 18.

Polecenie

Julia zebrała 27 naklejek, a Basia 36. Ile naklejek mają razem dziewczynki?

Polecenie dla chętnych

Oblicz dowolną metodą:

a) 120 + 356,

b) 254 + 657.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:

- Dodawanie liczb i wynik dodawania nazywamy sumą, a liczby, które dodajemy, to składniki.

- Jeżeli jeden ze składników jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.

- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: 2 + 3 = 3 + 2. Mówimy, że dodawanie jest przemienne.

- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć składniki, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4). Mówimy, że dodawanie jest łączne.