Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Odejmowanie pamięciowe liczb naturalnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

1) dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Odkrywanie własności odejmowania.

2. Posługiwanie się różnymi sposobami pamięciowego odejmowania liczb naturalnych dwucyfrowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odkrywa własności odejmowania,

- posługuje się różnymi metodami pamięciowego odejmowania liczb naturalnych dwucyfrowych.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca w grupach.

2. Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają na czym polega odejmowanie liczb naturalnych, jak nazywają się liczby, które odejmujemy oraz wynik odejmowania.

Praca indywidualna

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z interaktywną ilustracją, opisującą liczby występujące w odejmowaniu.

[Ilustracja interaktywna 1]

Realizacja lekcji

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy.

Uczniowie dyskutują w grupach nad zagadnieniami przedstawionymi w kartach pracy, odpowiadają na pytania, wyciągają wnioski. Po zakończonej pracy przedstawiciel uczniów prezentuje wnioski danej grupy.

GRUPA 1 – karta pracy
Zapoznajcie się z poniższym przykładem.

[Ilustracja 1]

Korzystając z przykładu, uzupełnijcie grafy i zapisy obok grafów. Następnie odpowiedzcie na pytanie:

W jaki sposób można sprawdzić, czy odejmowanie zostało wykonane poprawnie?

[Ilustracja 2]

[Ilustracja 3]

[Ilustracja 4]

GRUPA 2 – instrukcja do pracy
Wykonajcie obliczenia. Następnie zapiszcie odpowiedź na pytanie:
Ile wynosi różnica liczb, jeśli odjemnik jest równy odjemnej?
a) 7 – 7,
b) 20 - 20,
c) 15 – 15,
d) 35 - 35.

GRUPA 3 – instrukcja do pracy
W miejsce kropek wpiszcie odpowiednią liczbę. Następnie zapiszcie odpowiedź na pytanie:
Jaką liczbą jest odjemnik, jeśli odjemna jest równa różnicy?
a) 7 – …… = 7,
b) 20 - …. = 20,
c) 15 – ….. = 15,
d) 35 - ….. = 35.

Wnioski, jakie powinni przedstawić przedstawiciele grup po wykonaniu zadań:
- Poprawność odejmowania można sprawdzić za pomocą dodawania.
- Jeżeli odjemnik jest równy odjemnej, to różnica jest równa zero.
- Jeżeli odjemnik jest równy zero, to różnica jest równa odjemnej.

Metoda JIGSAW
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczeń otrzymuje do rozwiązania inne zadanie.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania i wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i prezentują swoje rozwiązania i zastosowaną metodę innym członkom grupy.

Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób odejmowania w pamięci dwóch liczb dwucyfrowych.

[Ilustracja 5]

Wykorzystując metodę przedstawioną na rysunku, oblicz podane różnice:
a) 38 – 25,
b) 87 – 56,
c) 59 – 22,
d) 76 - 65.

Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób odejmowania w pamięci dwóch liczb dwucyfrowych.

[Ilustracja 6]

Wykorzystując metodę przedstawioną na rysunku, oblicz podane różnice:
a) 38 – 29,
b) 54 – 36,
c) 73 – 25,
d) 54 – 18.

Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób odejmowania w pamięci dwóch liczb dwucyfrowych.

[Ilustracja 7]

Wykorzystując metodę przedstawioną na rysunku, oblicz podane różnice:
a) 38 – 29,
b) 54 – 36,
c) 73 – 25,
d) 54 – 18.

Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.

Polecenie
Oblicz różnicę dowolną metodą i sprawdź wynik za pomocą dodawania:
a) 90 – 79,
b) 91 – 56,
c) 46 – 27,
d) 54 – 39,
e) 83 – 36,
f) 63 – 56.

Polecenie
Rozwiąż zadania z treścią, wykorzystując poznane na lekcji metody odejmowania liczb:
a) W wazonie było 35 tulipanów, mama wyjęła 19 kwiatków. Ile tulipanów zostało w wazonie?
b) Tomek miał 50 zł. Kupił książkę za 26 zł. Ile otrzymał reszty?

Polecenie dla chętnych
Jak zmieniła się różnica, jeśli odjemna zmniejszyła się o 11, a odjemnik zwiększył się o 6?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Poprawność odejmowania można sprawdzić za pomocą dodawania.

- Jeżeli odjemnik jest równy odjemnej, to różnica jest równa zero.

- Jeżeli odjemnik jest równy zero, to różnica jest równa odjemnej.