Ilustracja przedstawia obraz „Portret państwa Andrews” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje kobietę ubraną w jasną, elegancką suknię, siedzącą na ławce pod drzewem. Obok kobiety stoi mężczyzna ubrany w kapelusz, koszulę, jasne okrycie wierzchnie, ciemne spodnie do kolan, białe podkolanówki oraz eleganckie buty. Postać stoi oparta o ławkę, a pod prawą pachą trzyma broń. Obok mężczyzny stoi pies. W tle widoczne są pola i lasy.
Ważne daty
1697- 1764 - lata życia Williama Hogartha
1723- 1792 - lata życia Joshua Reynoldsa
1727- 1788 - lata życia Thomasa Gainsborough
1720- 1790 - czas trwania okresu rokoka
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RK9HkvC00HVU81
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:
d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),
2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
Nauczysz się
określać czas trwania oraz warunki społeczne i polityczne dla rozwoju sztuki rokoka w Anglii;
charakteryzować twórczość malarzy angielskiego rokoka - Williama Hogartha, sir Joshua Reynoldsa, Thomasa Gainsborough;
rozpoznawać konkretne dzieła: William Hogarth: Nazajutrz po ślubie; W salonie paniz cyklu Modne małżeństwo; Sir Joshua Reynolds: Brązowy Chłopiec, Portret Nelly O’Brien; Thomas Gainsborough: Portret państwa Andrews (Robert Andrews z żoną), Portret Johna Campbella, Błękitny chłopiec, Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth), Portret Elizabeth Sheridan;
wskazywać miejsce przechowywania konkretnych obrazów artystów angielskich.
Początek szkoły malarstwa angielskiego
Anglia długo musiała czekać na rodzimą szkołę malarską, której specyficzne rysy i „program” wykształcił się dopiero w XVIII wieku, kiedy to w Europie dominowała sztuka finezyjnego rokoka. Do tego momentu Anglia, owszem, poszczycić się mogła wspaniałą literaturą, architekturą, filozofią, próżno było w niej szukać natomiast wybitnych osobistości świata malarskiego. Jeśli takowe się znajdowały to były to jednostki napływowe, których poszczególni władcy angielscy importowali z kontynentu - Hans Holbein, Peter Paul Rubens, Antoon van Dyck to tylko niektórzy mistrzowie. Sytuacja uległa zmianie w 1768 roku kiedy to powołano do życia Akademię Sztuk Pięknych w Londynie, w której wreszcie mogły zacząć rozwijać się rodowite talenty malarskie.
W związku z tym, że sztuka angielska nie miała tradycji związanych z malarstwem mitologicznym czy alegorycznymalegoriaalegorycznym (tak typowym dla malarstwa rokokowego), a tematyka religijna nie miała właściwie swojego odbiorcy (kościół anglikański nie potrzebował sztuki religijnej) to twórczość poszczególnych artystów angielskich zasadziła się na ukazywaniu życia bieżącego, współczesnej rzeczywistości, ale zawężonej do klas posiadających i tylko w ich pozytywnych aspektach. „Ojcem malarstwa angielskiego”, a zarazem wyjątkiem od wyżej opisanej reguły był William Hogarth (1697‑1764). Urodzony i mieszkający całe życie w Londynie, swoją karierę rozpoczynał od warsztatu rytowniczego i właśnie grafika przyniosła mu większy, niż malarstwo, rozgłos. Jednak najciekawsza zdaje się być jego nowatorska tematyka - nastawiona na aktualność narracja ze świadomą tendencją moralizatorską, piętnującą i ośmieszającą wady społeczeństwa angielskiego. Sława artystów - malarzy wzrastała bardzo szybko. W większości byli to przedstawiciele malarstwa figuralnego, a szczególnie portretowegoportretportretowego. Wśród nich najbardziej znani - założyciel Akademii sir. Joshua Reynolds oraz Thomas Gainsborough.
Portret angielski to przede wszystkim malarstwo tzw. high life’u, czyli kręgów bogatej szlachty, arystokracji i zacnej finansjery, zmierzający nie tylko do uwiecznienia postaci dumnych arystokratów, lecz także do oddania ideału silnej indywidualności. Odmiennie jednak niż to miało miejsce w sztuce francuskiego rokoka- nie znajdziemy bowiem w Anglii przesadnej ilości scen pasterskich czy rodzajowychscena rodzajowa, genrerodzajowych, ukazujących tę socjetę podczas zabaw, flirtów czy festynów.
Twórczość Williama Hogartha
William Hogarth niewątpliwie był jednym z najbardziej znaczących artystów w sztuce angielskiej. Wyraził się najmocniej poprzez malarstwo, a także grafikę, w których był biegłym portrecistą realistą, ale może przede wszystkim - satyrykiemsatyrasatyrykiem i karykaturzystąkarykaturakarykaturzystą. Punkt wyjścia jego sztuki stanowiło siedemnastowieczne malarstwo holenderskie, ale panujący tam ład i spokój Hogarth zamienił w ostrze daleko posuniętej krytyki. Jego obrazy, grupowane zazwyczaj w większe cykle (np. Modne małżeństwo, Kariera nierządnicy, Kariera rozpustnika), to ostra i gorzka, ale politycznie trafna satyra. Reprodukcje miedziorytniczemiedziorytmiedziorytniczeobrazów olejnychmalarstwo olejneobrazów olejnych Hogartha publikowano w rozmaitych wydawnictwach stąd ich wielka popularność.
W szeregu cyklów przedstawiał sceny rodzajowe (genre) opisujące życie swoich współczesnych - piętnując zarazem alkoholizm, okrucieństwo, bezmyślność, chciwość, zacofanie, i jednocześnie przestrzegając swoich widzów przed tymi konkretnymi przywarami. Intencją Hogartha było zatem zaangażowanie w dydaktykę społeczną i moralizowanie odbiorcy (Nazajutrz po ślubie, W salonie pani).
R19cpJAVnhGGm
R1U16zYEQwja5
Sednem jego malarskiego talentu było natomiast zamiłowanie do narracji. Hogarth chciał swojemu odbiorcy jak najwięcej pokazać, wielu spraw go nauczyć, o wielu przekonać, tym samym jednak zdecydowanie mniej uwagi przywiązując do plastycznego opracowania swoich dzieł (poszczególnych postaci, przestrzennego ujęcia całości, rytmu i proporcji).
Podsumowując - Hogarth był niewątpliwie artystą utalentowanym, oryginalnym i nieprzeciętnym, a rezultaty swych obserwacji potrafił ująć trafnie w efektowną formę artystyczną.
Twórczość Joshuy Reynoldsa
Joshua Reynolds (1723- 1792) był jednym z tych malarzy angielskich, który przyczynił się do podniesienia statusu artysty w swoim rodzinnym kraju. Według Royal Academy, której był pierwszym prezesem, zajął on pozycję największego współczesnego malarza, a sam pragnął być oświeconym i odpowiedzialnym za utrzymanie stylu wielkiej maniery portretowej (szczególnie świetnie malował mężczyzn; Brązowy chłopiec; choć zdarzały się równie świetne portrety kobiece jak Portret Nelly O’Brien)
RKrbJtdL88B3u
RvctepjhujF7Q
Sławę zyskał i rozwijał zatem jako portrecista znanych i wpływowych osobistości swoich czasów, łącząc czasami w swych obrazach treści alegoryczne z wiernym oddaniem indywidualnych cech modeli bądź też podejmując z powodzeniem wielkie kompozycje figuralne. Zarzuca się czasem Reynoldsowi wtórność i eklektyzm prac, ale pamiętać trzeba o jego kontynuacji pewnej europejskiej tradycji malarstwa portretowego. Jego rzetelność, ambicja i kultura niepodważalnie zasługują na szacunek.
Twórczosć Thomasa Gainsborougha
Młodszy o kilka lat od sir Joshua Reynoldsa Thomas Gainsborough (1727- 1788) był świetnym portrecistą, choć od wczesnych lat pociągał go również pejzaż. Najczęściej ukazuje zatem swoich modeli (zazwyczaj kobiety) nie we wnętrzu, a na tle jakiegoś uroczego krajobrazu. Obrazy Gainsborough są ekstrawaganckie i eleganckie, świadczą o jego błyskotliwej wirtuozerii technicznej. Rozedrgane, lekkie jak piórko dotknięcia pędzla są efektem tego, że artysta lubił tworzyć w półmroku, zwłaszcza w świetle świec. Odrzucił także ówczesne upodobanie do gładkiego wykończenia obrazów, (typowe dla Joshua Reynoldsa), obstając przy tym, by jego prace oglądano z pewnego dystansu.
Być może to właśnie dla Gainsborough najbliższy był francuski rokokowy zmysł elegancji. Jego niekonwencjonalne obrazy ewoluowały - od słodkich naiwnych młodzieńczych dzieł (Portret państwa Andrews), aż po lekko zamgloną impresyjność późnej twórczości (Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth). Z wrodzoną łatwością chwytał podobieństwo portretowanych osób (Portret Elizabeth Sheridan), a jego najlepsze dzieła są spontanicznie i bezpośrednie. Dużą wagę przywiązywał także do ukazania stroju portretowanych postaci, tak by przekazać za pomocą ich pewną wrażliwość, sekrety malarskiej finezji i wirtuozerie ukazywania fakturę materii.
Pozowali mu zazwyczaj eleganccy arystokraci w dostojnych strojach i pysznych perukach (Portret Johna Campbella), ale Gainsborough potrafił zachować ideał ich duchowej wolności i naturalności.
RRq6bkL8nts9T
RF2tzS4Ytn6zk
RVmZ00sqJBBFC
R1LSn6XckLnb5
R1AwIQ1jeh4Tu
Krótka pogadanka, dyskusja („burza mózgów”) na temat i wyjątkowości dzieł artystów angielskiego rokoka.
Angielska szkoła malarstwa rokokowego to szczególnie trzy nazwiska: William Hogarth - twórca prześmiewczych, ironicznych satyr na ówczesną sytuację społeczno - polityczną oraz dwaj portreciści - sir Joshua Reynolds i Thomas Gainsborough. Te dwie ostanie indywidualności składają się na aspekt szczytowych osiągnięć sztuki angielskiego rokoka. Reynolds wykazał w swym malarstwie duży talent, ogromną wiedzę i niezwykłą pracowitość, z kolei Gainborough był wielkim niezależnym geniuszem bezpośredniego ukazania postaci w obrazie.
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
Ra40tRb2skaGd1
static
Ćwiczenie 1
classicmobile
Ćwiczenie 2
RAKe6OYPnaxjy1
static
Ćwiczenie 2
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1PtCno93OzX71
Podaj przykłady dzieł będących satyrą.
Podaj przykłady dzieł będących satyrą.
Dopasuj odpowiednią nazwę do przytoczonej definicji.
scena rodzajowa (genre), portret, satyra
przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu konkretnego człowieka (modela)
gatunek literacki lub publicystyczny łączący w sobie epikę, lirykę i dramat ( także inne formy wypowiedzi ) wywodzący się ze starożytności (pisał je m.in..Horacy), który ośmiesza ukazywane w niej zjawiska, obyczaje, politykę grupy lub stosunki społeczne
przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu konkretnego człowieka (modela)
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 3
classicmobile
Ćwiczenie 4
R11TtqPSOBlTQ1
static
Ćwiczenie 4
1
Pogadanka podsumowującą najważniejsze fakty dotyczące twórczości artystów angielskiego rokoka- Hogartha, Reynoldsa, Gainsborough - każdy z uczniów, jednym zdaniem (każdy innym), stara się podsumować omówiony materiał.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1anAvDI9mY321
Odpowiedz na pytanie. Który z artystów angielskiego rokoka nie specjalizuje się w malowaniu portretów? Możliwe odpowiedzi: 1. William Hogarth, 2. Sir Joshua Reynolds, 3. Thomas Gainsborough
Odpowiedz na pytanie. Który z artystów angielskiego rokoka nie specjalizuje się w malowaniu portretów? Możliwe odpowiedzi: 1. William Hogarth, 2. Sir Joshua Reynolds, 3. Thomas Gainsborough
Który z artystów angielskiego rokoka nie specjalizował się w malowaniu portretów?
Prawda
Fałsz
William Hogarth
□
□
Sir Joshua Reynolds
□
□
Thomas Gainsborough
□
□
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
R13zqzQZEi9U21
static
Ćwiczenie 6
R10LMrmnek6h4
Ćwiczenie 7
ma7ececd798621429_0000000000182
Słownik pojęć
alegoria
alegoria
obrazowe przedstawienie abstrakcyjnego pojęcia, ukazanego pod postacią ludzka, zwierzęcą bądź w formie grupy figuralnej, której postacie poprzez swe cechy, atrybuty, stroje, pozy, gesty i zachowania oznaczają określoną sytuację będącą tematem uogólnienia
atrybut
atrybut
przedmiot lub symbol pozwalający zidentyfikować przedstawianą postać, dodany jako jej znak rozpoznawczy
karykatura
karykatura
przesadne, ośmieszające uwypuklenie i wyolbrzymienie charakterystycznych cech postaci, przedmiotów, grup społecznych lub wydarzeń
malarstwo olejne
malarstwo olejne
technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest głównie olej lniany; za podłoże malarskie służą najczęściej drewno, płótno, Bacha, rzadziej papier lub pergamin
miedzioryt
miedzioryt
technika graficzna druku wklęsłego, której matrycą jest płyta miedziana
moralitet
moralitet
gatunek dramatyczny o tematyce religijnej, ukształtowany w XIV wieku na północy Europy; moralitety ukazywały dzieje jednostkowego bohatera, wybierającego pomiędzy złem a dobrem, potępieniem a zbawieniem
portret
portret
przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu konkretnego człowieka (modela)
rycina
rycina
odbitka graficzna; termin może być używany w odniesieniu do wszystkich technik; potocznie ilustracja, rysunek
satyra
satyra
gatunek literacki lub publicystyczny łączący w sobie epikę, lirykę i dramat (także inne formy wypowiedzi) wywodzący się ze starożytności (pisał je m.in. Horacy), który ośmiesza i piętnuje ukazywane w niej zjawiska, obyczaje, politykę, grupy lub stosunki społeczne
scena rodzajowa, genre
scena rodzajowa, genre
przedstawienie w malarstwie, grafice, rzeźbie sceny z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami, a także życiem towarzyskim
sztych
sztych
miedzioryt wykonany rylcem; w znaczeniu ogólnym nazwa używana dla określenia rycin wykonanych techniką wklęsłą z płyt metalowych