Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MlI651ouK7z1

Malarstwo rokokowe w Anglii

Thomas Gainsborough, „Portret państwa Andrews”, 1749 r., National Gallery, London, www.wikiart.org, domena publiczna

Ważne daty

1697- 1764 - lata życia Williama Hogartha

1723- 1792 - lata życia Joshua Reynoldsa

1727- 1788 - lata życia Thomasa Gainsborough

1720- 1790 - czas trwania okresu rokoka

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RK9HkvC00HVU81
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać czas trwania oraz warunki społeczne i polityczne dla rozwoju sztuki rokoka w Anglii;

charakteryzować twórczość malarzy angielskiego rokoka - Williama Hogartha, sir Joshua Reynoldsa, Thomasa Gainsborough;

rozpoznawać konkretne dzieła: William Hogarth: Nazajutrz po ślubie; W salonie paniz cyklu Modne małżeństwo; Sir Joshua Reynolds: Brązowy Chłopiec, Portret Nelly O’Brien; Thomas Gainsborough: Portret państwa Andrews (Robert Andrews z żoną), Portret Johna Campbella, Błękitny chłopiec, Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth), Portret Elizabeth Sheridan;

wskazywać miejsce przechowywania konkretnych obrazów artystów angielskich.

Początek szkoły malarstwa angielskiego

Anglia długo musiała czekać na rodzimą szkołę malarską, której specyficzne rysy i „program” wykształcił się dopiero w XVIII wieku, kiedy to w Europie dominowała sztuka finezyjnego rokoka. Do tego momentu Anglia, owszem, poszczycić się mogła wspaniałą literaturą, architekturą, filozofią, próżno było w niej szukać natomiast wybitnych osobistości świata malarskiego. Jeśli takowe się znajdowały to były to jednostki napływowe, których poszczególni władcy angielscy importowali z kontynentu - Hans Holbein, Peter Paul Rubens, Antoon van Dyck to tylko niektórzy mistrzowie.
Sytuacja uległa zmianie w 1768 roku kiedy to powołano do życia Akademię Sztuk Pięknych w Londynie, w której wreszcie mogły zacząć rozwijać się rodowite talenty malarskie.

W związku z tym, że sztuka angielska nie miała tradycji związanych z malarstwem mitologicznym czy alegorycznymalegoriaalegorycznym (tak typowym dla malarstwa rokokowego), a tematyka religijna nie miała właściwie swojego odbiorcy (kościół anglikański nie potrzebował sztuki religijnej) to twórczość poszczególnych artystów angielskich zasadziła się na ukazywaniu życia bieżącego, współczesnej rzeczywistości, ale zawężonej do klas posiadających i tylko w ich pozytywnych aspektach. „Ojcem malarstwa angielskiego”, a zarazem wyjątkiem od wyżej opisanej reguły był William Hogarth (1697‑1764). Urodzony i mieszkający całe życie w Londynie, swoją karierę rozpoczynał od warsztatu rytowniczego i właśnie grafika przyniosła mu większy, niż malarstwo, rozgłos. Jednak najciekawsza zdaje się być jego nowatorska tematyka - nastawiona na aktualność narracja ze świadomą tendencją moralizatorską, piętnującą i ośmieszającą wady społeczeństwa angielskiego.
Sława artystów - malarzy wzrastała bardzo szybko. W większości byli to przedstawiciele malarstwa figuralnego, a szczególnie portretowegoportretportretowego. Wśród nich najbardziej znani - założyciel Akademii sir. Joshua Reynolds oraz Thomas Gainsborough.

Portret angielski to przede wszystkim malarstwo tzw. high life’u, czyli kręgów bogatej szlachty, arystokracji i zacnej finansjery, zmierzający nie tylko do uwiecznienia postaci dumnych arystokratów, lecz także do oddania ideału silnej indywidualności. Odmiennie jednak niż to miało miejsce w sztuce francuskiego rokoka- nie znajdziemy bowiem w Anglii przesadnej ilości scen pasterskich czy rodzajowychscena rodzajowa, genrerodzajowych, ukazujących tę socjetę podczas zabaw, flirtów czy festynów.

Twórczość Williama Hogartha

William Hogarth niewątpliwie był jednym z najbardziej znaczących artystów w sztuce angielskiej. Wyraził się najmocniej poprzez malarstwo, a także grafikę, w których był biegłym portrecistą realistą, ale może przede wszystkim - satyrykiemsatyrasatyrykiemkarykaturzystąkarykaturakarykaturzystą. Punkt wyjścia jego sztuki stanowiło siedemnastowieczne malarstwo holenderskie, ale panujący tam ład i spokój Hogarth zamienił w ostrze daleko posuniętej krytyki. Jego obrazy, grupowane zazwyczaj w większe cykle (np. Modne małżeństwo, Kariera nierządnicy, Kariera rozpustnika), to ostra i gorzka, ale politycznie trafna satyra. Reprodukcje miedziorytniczemiedziorytmiedziorytnicze obrazów olejnychmalarstwo olejneobrazów olejnych Hogartha publikowano w rozmaitych wydawnictwach stąd ich wielka popularność.

W szeregu cyklów przedstawiał sceny rodzajowe (genre) opisujące życie swoich współczesnych - piętnując zarazem alkoholizm, okrucieństwo, bezmyślność, chciwość, zacofanie, i jednocześnie przestrzegając swoich widzów przed tymi konkretnymi przywarami. Intencją Hogartha było zatem zaangażowanie w dydaktykę społeczną i moralizowanie odbiorcy (Nazajutrz po ślubie, W salonie pani).

R19cpJAVnhGGm
Ilustracja przedstawia obraz „Nazajutrz po ślubie” autorstwa Williama Hogartha. Obraz ukazuje kobietę i mężczyznę siedzących na krzesłach po dwóch stronach stolika kawowego. Kobieta ubrana jest w jasne, eleganckie szaty. Ma uniesione do góry ręce. Mężczyzna siedzi zamyślony, nogi ma wyciągnięte prosto, przed sobą. Tuż obok niego stoi mały piesek. Na podłodze leżą porozrzucane książki, krzesła i instrumenty muzyczne. Widoczny jest również mężczyzna o zdziwionym wyrazie twarzy, idzie oddalając się od siedzącej przy stoliku pary. Jedną dłoń ma uniesioną do góry, w drugiej ręce trzyma plik papierów. W tle widoczna jest druga część pomieszczenia, gdzie inna postać mężczyzny obejmuje poprzewracane krzesła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Obraz Nazajutrz po ślubie z 1743 roku to druga spośród sześciu scen cyklu Modne małżeństwo Williama Hogartha, które artysta wykonał na zlecenie zamożnej mecenas Mary Edwards. Scena przedstawia młode małżeństwo, nazajutrz po ślubie, jednak nietypowo dla nowożeńców para siedzi daleko od siebie i wyczuwa się pomiędzy nimi obojętność i wzajemną pogardę. Fundatorka obrazów sama uniknęła związku opartego o czystą kalkulację finansowo- obyczajową i zatrudniła Hogartha, by przestrzec społeczeństwo przed zagrożeniami płynącymi z takich transakcji. Przedstawiając w kilku obrazach perypetie młodej arystokratki, która wyszła za mąż w rezultacie zaaranżowanego przez rodziców małżeństwa Hogarth daje się poznać jako moralizator i prześmiewca. Dziewczyna przeciąga się przy stoliku nakrytym dla jednej tylko osoby, natomiast pijany jeszcze, znudzony, świeży (o ironio!) małżonek siedzi w ubraniu, którego nie zdążył jeszcze zdjąć od poprzedniego wieczoru. Bezsilność nie pozwala mu nawet zdjąć z głowy kapelusza, mimo iż odrzucił na podłogę, ujmując sobie tym samym ciężaru, szpadę. Broń jest złamana- czyżby musiał jej w nocy używać? Wesoły francuski piesek wyciąga z kieszeni pana część damskiej garderoby, a na szyi lorda widoczny jest czarny wrzód- symptom syfilisu. Symbole te można łatwo ze sobą połączyć. Zarządca domu odchodzi do innego pokoju po nieudanej próbie uzmysłowienia swoim gospodarzom ich nieciekawej sytuacji finansowej. Jego poza wskazuje na zażenowanie. W kuchni natomiast widać lokaja, który zasłania się wysokim krzesłem. Na kominku nad parą młodą ustawiony jest obraz z podobizną amorka, popiersie z ułamanym nosem oraz szereg małych figurek o fallicznych kształtach, które sugerują oczywiste skojarzenia.
William Hogarth, „Nazajutrz po ślubie”, 1743 r., National Gallery, Londyn, nicholasjv.blogspot.com, CC BY 3.0
R1U16zYEQwja5
Ilustracja przedstawia obraz „W salonie pani” autorstwa Williama Hogartha. Obraz ukazuje pomieszczenie, w którym siedzi liczna grupa ludzi - kobiety, mężczyźni oraz dzieci. Postaci czytają, rozmawiają i słuchają muzyki granej na instrumentach muzycznych. Dziecko bawi się na podłodze. Na ścianach wiszą liczne obrazy w ozdobnych ramach. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Obraz W salonie pani ukazuje rozsmakowanie się autora w ostrej satyrze i tendencji moralizatorskiej zawartej w finezyjnej realizacji malarskiej. Dzieło to to „moralitet” na temat snobizmu i obyczajów angielskiej arystokracji. Od czasu śmierci pana domu, starego hrabiego, w pałacu nastały nowe porządki. Pani, u której w salonie siedzą goście, została hrabiną (sugeruje nam to korona nad alkową i nad lustrem) i jest teraz zabawiana przez mężczyznę (leżącego nonszalancko na szezlongu) w kreacji przeznaczonej specjalnie na maskaradę (maskarady urządzano wówczas często bo były one pretekstem do swobodnej zabawy, romansów, flirtów i cudzołożenia). Za hrabiną siedzi grupa osób słuchających muzycznego koncertu, którym usługuje ciemnoskóry lokaj. Po prawej stronie kompozycji widać także ciemnoskóre dziecko, wyciągające i oglądające różnego rodzaju przedmioty (wśród nich posążek Akteona, który był przestrogą przed łamaniem zasad moralnych i obyczajowych). Wokoło zawieszone są liczne mitologiczne obrazy, które również skłaniają ku refleksji nad własnym niemoralnym zachowaniem; na podłodze rozrzucono talię kart. W salonie pani to dzieło, które zaciekawia widza i pobudza jego uwagę: skłania do oglądania wszystkich szczegółów celem należytego zrozumienia treści obrazu.To w ostrości spojrzenia i umiejętności wydobycia społecznie typowych cech danej postaci tkwi siła wyrazu Williama Hogartha.
William Hogarth, „W salonie pani”, ok. 1743 r., National Gallery, Londyn,wikimedia.org, Domena publiczna

Sednem jego malarskiego talentu było natomiast zamiłowanie do narracji. Hogarth chciał swojemu odbiorcy jak najwięcej pokazać, wielu spraw go nauczyć, o wielu przekonać, tym samym jednak zdecydowanie mniej uwagi przywiązując do plastycznego opracowania swoich dzieł (poszczególnych postaci, przestrzennego ujęcia całości, rytmu i proporcji).

Podsumowując - Hogarth był niewątpliwie artystą utalentowanym, oryginalnym i nieprzeciętnym, a rezultaty swych obserwacji potrafił ująć trafnie w efektowną formę artystyczną.

Twórczość Joshuy Reynoldsa

Joshua Reynolds (1723- 1792) był jednym z tych malarzy angielskich, który przyczynił się do podniesienia statusu artysty w swoim rodzinnym kraju. Według Royal Academy, której był pierwszym prezesem, zajął on pozycję największego współczesnego malarza, a sam pragnął być oświeconym i odpowiedzialnym za utrzymanie stylu wielkiej maniery portretowej (szczególnie świetnie malował mężczyzn; Brązowy chłopiec; choć zdarzały się równie świetne portrety kobiece jak Portret Nelly O’Brien)

RKrbJtdL88B3u
Ilustracja przedstawia obraz „Brązowy chłopiec” autorstwa Joshua Reynoldsa. Obraz ukazuje postać chłopców ubranych w złote, eleganckie szaty. Postać stoi pod drzewem, opierając na ręce o długim kiju. Chłopiec ma blond włosy do ramion, łagodne rysy twarzy oraz wyraźne rumieńce. Na jego twarzy widoczny lekki uśmiech. Na ilustracji zawartej jest aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Dwunastoletni Brązowy chłopiec Joshua Reynoldsa z 1764 roku to tak naprawdę wizerunek Thomasa Listera. Portret ten pokazuje dlaczego Reynolds został czołowym portrecistą rokoka w Anglii. Artysta nadaje chłopcu nieco wyidealizowane rysy, choć pisze się na jego twarzy jeszcze jakaś dziecięca wrażliwość. Jego poza jednak jest bardzo pewna i nonszalancka- przywołuje na myśl antyczny pomnik Apolla Sauroktonosa, który Reynolds miał szansę podziwiać w Rzymie w latach 50-tych XVIII wieku.Niezwykły jest w tym obrazie sposób i maestria w ukazaniu aksamitnego stroju chłopca.Przypomina technikę malowania innego wybitnego artysty znanego z portretów siedemnastowiecznej arystokracji- Antoona van Dycka. Strój ten doskonale zgrywa się z ukazanym w tle pejzażem, który kojarzy się z widokiem posiadłości rodziny Listerów (Thomas był jej dziedzicem), a namalowany jest w sposób odwołujący się do francuskich klasycyzujących mistrzów- Nicolasa Poussina i Claude’a Lorraina.
Joshua Reynolds, „Brązowy chłopiec”, ok. 1743 r., National Gallery, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
RvctepjhujF7Q
Ilustracja przedstawia obraz „Portret Nelly O'Brien” autorstwa Joshua Reynoldsa. Obraz ukazuje młodą kobietę ubraną w elegancką suknię. Postać na głowie ma ozdobny kapelusz, a na szyi korale. Kobieta siedzi, a na kolanach trzyma małego pieska. Jej wyraz twarzy jest łagodny, a spojrzenie skierowane na wprost. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Jeden z najlepszych portretów prezesa Królewskiej Akademii Malarstwa sir Joshua Reynoldsa Portret Nelly O’Brien powstawał w latach 1762-1764. W najlepszych swoich pracach portretowych Reynolds wykazywał bezpośredniość i prostotę, które w przypadku niezarozumiałego i sympatycznego modela wydać mogły dzieło takie jak Portret Nelly O’Brien . Widać na obrazie siedzącą frontem do widza kobietę, która ubrana jest w elegancką pikowaną suknię, na głowie ma ozdobiony liśćmi kapelusz; jej wzrok wbity jest w odbiorcę, a ręce podtrzymujące pieska, spoczywają spokojnie na kolanach. Widać, że artysta nie syntetyzował wdzięku postaci panny O’Brien, ale przekazał go wspaniale w solidnie skomponowanym portrecie.
Joshua Reynolds, „Portret Nelly O’Brien”, 1763 r., The Wallace Collection, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna

Sławę zyskał i rozwijał zatem jako portrecista znanych i wpływowych osobistości swoich czasów, łącząc czasami w swych obrazach treści alegoryczne z wiernym oddaniem indywidualnych cech modeli bądź też podejmując z powodzeniem wielkie kompozycje figuralne. Zarzuca się czasem Reynoldsowi wtórność i eklektyzm prac, ale pamiętać trzeba o jego kontynuacji pewnej europejskiej tradycji malarstwa portretowego. Jego rzetelność, ambicja i kultura niepodważalnie zasługują na szacunek.

Twórczosć Thomasa Gainsborougha

Młodszy o kilka lat od sir Joshua Reynoldsa Thomas Gainsborough (1727- 1788) był świetnym portrecistą, choć od wczesnych lat pociągał go również pejzaż. Najczęściej ukazuje zatem swoich modeli (zazwyczaj kobiety) nie we wnętrzu, a na tle jakiegoś uroczego krajobrazu. Obrazy Gainsborough są ekstrawaganckie i eleganckie, świadczą o jego błyskotliwej wirtuozerii technicznej. Rozedrgane, lekkie jak piórko dotknięcia pędzla są efektem tego, że artysta lubił tworzyć w półmroku, zwłaszcza w świetle świec. Odrzucił także ówczesne upodobanie do gładkiego wykończenia obrazów, (typowe dla Joshua Reynoldsa), obstając przy tym, by jego prace oglądano z pewnego dystansu.

Być może to właśnie dla Gainsborough najbliższy był francuski rokokowy zmysł elegancji. Jego niekonwencjonalne obrazy ewoluowały - od słodkich naiwnych młodzieńczych dzieł (Portret państwa Andrews), aż po lekko zamgloną impresyjność późnej twórczości (Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth). Z wrodzoną łatwością chwytał podobieństwo portretowanych osób (Portret Elizabeth Sheridan), a jego najlepsze dzieła są spontanicznie i bezpośrednie. Dużą wagę przywiązywał także do ukazania stroju portretowanych postaci, tak by przekazać za pomocą ich pewną wrażliwość, sekrety malarskiej finezji i wirtuozerie ukazywania fakturę materii.

Pozowali mu zazwyczaj eleganccy arystokraci w dostojnych strojach i pysznych perukach (Portret Johna Campbella), ale Gainsborough potrafił zachować ideał ich duchowej wolności
i naturalności.

RRq6bkL8nts9T
Ilustracja przedstawia obraz „Portret państwa Andrews” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje kobietę ubraną w jasną, elegancką suknię, siedzącą na ławce pod drzewem. Obok kobiety stoi mężczyzna ubrany w kapelusz, koszulę, jasne okrycie wierzchnie, ciemne spodnie do kolan, białe podkolanówki oraz eleganckie buty. Postać stoi na ławce, a pod prawą pachą trzyma broń. Obok właściciela stoi pies. W tle widoczne są pola i lasy. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Namalowane w 1750 roku, a więc u progu kariery Thomasa Gainsborough dzieło, prezentowane dzisiaj w londyńskiej National Gallery, świadczy o jego talencie zarazem portrecisty jak i pejzażysty. Państwo Andrews zamówili swój portret ukazany na tle ich rozległej posiadłości zapewne jako pamiątkę ślubną. Para pobrała się w 1748 roku w pobliskim mieście Sudbury, które ukazane jest na dalszym planie kompozycji. Państwo Andrews przedstawieni są po lewej stronie obrazu jakby z dumą prezentując swoje ziemie,choć możliwe jest też, że Gainsborough, który urodził się w Sudbury, pragnął ukazać pejzaż ukochanych okolic bardziej, aniżeli skupiać się na wizerunku swoich mecenasów. Upozowanie postaci jest jeszcze nieco sztywne, lalkowate co świadczy o braku dostatecznego doświadczenia malarza w portretowaniu osób. Ponadto miny Państwa Andrews nie należą do sympatycznych, są wręcz aroganckie. Może dlatego, że malarz i jego mecenasi nie są równi statusem, zdarzało się bowiem, że państwo Andrews pomagali finansowo artyście i jego rodzinie. Może to tłumaczyć wyższość z jaką para modeli spogląda w jego stronę, a tym samym w stronę widza.
Thomas Gainsborough, „Portret państwa Andrews”, 1749 r., National Gallery, London, www.wikiart.org, domena publiczna
RF2tzS4Ytn6zk
Ilustracja przedstawia obraz „Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth)” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje kobietę i mężczyznę spacerujących z psem. Para ubrana jest w eleganckie szaty - kobieta w jasnej sukience i kapeluszu, a mężczyzna w ciemnym garniturze. W tle widoczne są drzewa i krzewy. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Poranny spacer lub inaczej William Hallett z żoną Elizabeth to dzieło powstałe w 1785 roku, daleko odbiegające od precyzji i wymuskanej atmosfery wczesnych prac Thomasa Gainsborough. Nowożeńcy- William i Elizabeth, przechadzają się może trochę pretensjonalnie wśród mglistej, rozedrganej zieleni, a cała scena nosi w sobie znamiona i wdzięk szkicu. Wiele ukazanych detali- wstążki, draperie, puszystość psa- budują efemeryczną atmosferę obrazu. Mówi się, że Gainsborough maluje „nie po angielsku”, a jego styl zbliża się do francuskiego impresjonizmu. Ale jako mistrz malarstwa angielskiego rokoka doprowadza w tym dziele do perfekcji zespolenie idealizmu postaci z żywym studium natury.
Thomas Gainsborough, „Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth)”, 1785 r., National Gallery, London, wikimedia.org, domena publiczna
RVmZ00sqJBBFC
Ilustracja przedstawia obraz „Portret Elizabeth Sheridan” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje kobietę ubraną w jasno-różową suknię z zielonym paskiem w pasie. Kobieta ma gęste, długie, kręcone włosy. Postać siedzi na skale, pod drzewem. W tle widoczne są drzewa i krzewy. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Jeden z najbardziej znanych portretów Thomasa Gainsborough przechowywany w National Gallery of Art w Waszyngtonie Portret Elizabeth Sheridan powstał w latach 1785-1787. Udało się w nim ukazać artyście urzekającą podobiznę modelki i stworzyć atmosferę sennej melancholii, tak typową dla późniejszych obrazów romantycznych. Malarz był bliskim przyjacielem rodziny Elizabeth i swoją modelkę znał od dziecka. Niejednokrotnie też ją portretował. Mając na uwadze jej życiowe losy- jako śpiewaczka sopranowa związana była z początkowo ubogim, potem wziętym aktorem Richardem Brinsleyem Sheridanem, który nie dochował jej wierności, Gainsborough portretuje Elizabeth zamyśloną i smutną. Niewątpliwym atutem jego malarstwa jest umiejętność łączenia wszystkich elementów obrazu w spójną całość. O ile w jego wczesnych obrazach postacie wyglądają jak kukiełki wycięte z papieru i wkomponowane w odpowiednie otoczenie, tak tutaj artysta poświęca tyle samo uwagi wspanialej sielankowej, sentymentalnej scenerii, co siedzącej na kamieniu efektownej modelce. Gainsborough zadbał o to by lekki wiatr, który kołysze gałęzie poruszał też jej delikatną suknię, etolę wokół szyi i kosmyki włosów przy twarzy, tworząc tym samym nastrój o impresjonistycznej wymowie.
Thomas Gainsborough, „Portret Elizabeth Sheridan”, ok. 1785 r., National Gallery of Art., Waszyngton, Stany Zjednoczone,wikimedia.org, domena publiczna
R1LSn6XckLnb5
Ilustracja przedstawia obraz „Błękitny chłopiec” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje postać chłopca ubranego w eleganckie, niebieskie szaty. Postać stoi wyprostowana, patrzy przed siebie. W ręce trzyma duży kapelusz, lewą rękę trzyma na biodrze. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Gdy po raz pierwszy w 1770 roku w Akademii Królewskiej wystawiono portret Błękitnego chłopca dzieło zyskało wielkie uznanie, a tym samym pozycja Thomasa Gainsborough jako malarza została ugruntowana. Tytułowym chłopcem jest tutaj Jonathan Buttall, przyjaciel artysty. Przedstawiony został tutaj w sposób elegancki, być może nieco ekstrawagancko, ale z typową dla Gainsborough wirtuozerią techniczną. Stojący pewnie, podparty pod bok chłopiec w pięknym błękitnym stroju, w prawej ręce trzyma elegancki kapelusz. Ukazany jest na tle niezidentyfikowanego, szkicowo potraktowanego pejzażu. Rozedrgane, lekkie dotknięcia pędzla i brak gładkiego, drobiazgowego wykończenia sugerują oglądanie obrazu z pewnego dystansu. Powszechnie znana jest anegdota jakoby Gainsborough odpowiedział do klienta, który nie zastosował się do tych wytycznych, że obrazy „nie są do wąchania”.
Thomas Gainsborough, „Błękitny chłopiec”, 1770 r., Huntington Library, San Marino, Stany Zjednoczone, wikiart.org, domena publiczna
R1AwIQ1jeh4Tu
Ilustracja przedstawia obraz „Portret Johna Campbella” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje postać starszego mężczyzny o siwych włosach. Postać ubrana jest w złoto-czerwone szaty, na ramiona ma zarzuconą królewską pelerynę. Postać w ręce trzymaj berło, lewą dłoń trzyma na koronie. Postać spogląda w lewą stronę. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Portret pułkownika w pułku dragonów Johna Campbella wykonał Gainsborough u szczytu kariery w roku 1767. To wtedy otrzymywał najwięcej swoich prestiżowych zamówień. Mimo, że przedstawia w obrazie zacną postać kawalera Orderu Ostu, który to order z dumą pułkownik prezentuje na piersi, udaje się artyście uniknąć pompatyczności i patosu (obecnego najczęściej w twórczości jego rywala artystycznego- sir Joshua Reynoldsa). Gainsborough pobierał naukę u popularnego ilustratora i rytownika Huberta Gravelota co zaowocowało później lekkim i naturalnym, podejściem do ukazywania postaci w obrazach. Poza Campbella jest zupełnie swobodna, a budowla w tle jest tylko rekwizytem, budującym określony nastrój. Gainsborough podkreśla wysoką rangę mężczyzny tylko poprzez jego mundur i atrybuty jego urzędu.
Thomas Gainsborough, „Portret Johna Campbella”, 1767 r., Scottish National Gallery, Szkocja, wikimedia.org, domena publiczna

Krótka pogadanka, dyskusja („burza mózgów”) na temat i wyjątkowości dzieł artystów angielskiego rokoka.

Angielska szkoła malarstwa rokokowego to szczególnie trzy nazwiska: William Hogarth - twórca prześmiewczych, ironicznych satyr na ówczesną sytuację społeczno - polityczną oraz dwaj portreciści - sir Joshua Reynolds i Thomas Gainsborough. Te dwie ostanie indywidualności składają się na aspekt szczytowych osiągnięć sztuki angielskiego rokoka. Reynolds wykazał w swym malarstwie duży talent, ogromną wiedzę i niezwykłą pracowitość, z kolei Gainborough był wielkim niezależnym geniuszem bezpośredniego ukazania postaci w obrazie.

Zadania

classicmobile
Ćwiczenie 1
Ra40tRb2skaGd1
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
RAKe6OYPnaxjy1
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem dzieła Portret Nelly O'Brien?
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1PtCno93OzX71
Podaj przykłady dzieł będących satyrą.
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
R11TtqPSOBlTQ1
Podaj przykład dzieła wystawionego w Galerii Narodowej w Londynie.
Źródło: online-skills.
static
1

Pogadanka podsumowującą najważniejsze fakty dotyczące twórczości artystów angielskiego rokoka- Hogartha, Reynoldsa, Gainsborough - każdy z uczniów, jednym zdaniem (każdy innym), stara się podsumować omówiony materiał.

classicmobile
Ćwiczenie 5
R1anAvDI9mY321
Odpowiedz na pytanie. Który z artystów angielskiego rokoka nie specjalizuje się w malowaniu portretów? Możliwe odpowiedzi: 1. William Hogarth, 2. Sir Joshua Reynolds, 3. Thomas Gainsborough
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
R13zqzQZEi9U21
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
R10LMrmnek6h4
Ćwiczenie 7
ma7ececd798621429_0000000000182

Słownik pojęć

alegoria
alegoria

obrazowe przedstawienie abstrakcyjnego pojęcia, ukazanego pod postacią ludzka, zwierzęcą bądź w formie grupy figuralnej, której postacie poprzez swe cechy, atrybuty, stroje, pozy, gesty i zachowania oznaczają określoną sytuację będącą tematem uogólnienia

atrybut
atrybut

przedmiot lub symbol pozwalający zidentyfikować przedstawianą postać, dodany jako jej znak rozpoznawczy

karykatura
karykatura

przesadne, ośmieszające uwypuklenie i wyolbrzymienie charakterystycznych cech postaci, przedmiotów, grup społecznych lub wydarzeń

malarstwo olejne
malarstwo olejne

technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest głównie olej lniany; za podłoże malarskie służą najczęściej drewno, płótno, Bacha, rzadziej papier lub pergamin

miedzioryt
miedzioryt

technika graficzna druku wklęsłego, której matrycą jest płyta miedziana

moralitet
moralitet

gatunek dramatyczny o tematyce religijnej, ukształtowany w XIV wieku na północy Europy; moralitety ukazywały dzieje jednostkowego bohatera, wybierającego pomiędzy złem
a dobrem, potępieniem a zbawieniem

portret
portret

przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu konkretnego człowieka (modela)

rycina
rycina

odbitka graficzna; termin może być używany w odniesieniu do wszystkich technik; potocznie ilustracja, rysunek

satyra
satyra

gatunek literacki lub publicystyczny łączący w sobie epikę, lirykę i dramat (także inne formy wypowiedzi) wywodzący się ze starożytności (pisał je m.in. Horacy), który ośmiesza i piętnuje ukazywane w niej zjawiska, obyczaje, politykę, grupy lub stosunki społeczne

scena rodzajowa, genre
scena rodzajowa, genre

przedstawienie w malarstwie, grafice, rzeźbie sceny z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami, a także życiem towarzyskim

sztych
sztych

miedzioryt wykonany rylcem; w znaczeniu ogólnym nazwa używana dla określenia rycin wykonanych techniką wklęsłą z płyt metalowych

Galeria dzieł sztuki