1874 – wystawa prac impresjonistów w pracowni fotograficznej Nadara w Paryżu
1905 – Louis Vauxcelles po raz pierwszy używa określenia „fowizm”
1908 – Louis Vauxcelles definiuje kubizm
1909 – Filippo Tommaso Marinetti wydaje manifest futuryzmu
1911‑1912 – Wilhelm Worringer promuje nazwę „ekspresjonizm”
1915‑1916 – powstaje dadaizm
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RxfajhbzZ9th21
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
m3b85569950c92089_0000000000047
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcia: manifest i manifest artystyczny, sztuka awangardowa, ready‑made;
odróżniać manifest od innych rodzajów komunikatów;
omawiać założenia impresjonizmu, fowizmu, kubizmu, futuryzmu, ekspresjonizmu, dadaizmu;
określać pochodzenie nazw tych kierunków w sztuce;
wskazywać obrazy, które zaliczyć można do sztuki impresjonistycznej, fowizmu, ekspresjonizmu;
dopasowywać do reprodukcji odpowiedni fragment manifestu;
nazywać emocje wyrażone w obrazie;
wyróżniać dzieło dadaistyczne ready‑made.
Pojęcie manifestu
Słowo manifest korzeniami sięga łacińskiego manifesto (objawiać, obwieszczać, oznajmiać), oznaczającego podawanie do publicznej wiadomości. Manifesty różnią się jednak od takich form komunikowania, jak ogłoszenia, reklamy czy plakaty, są bowiem tekstami programowymi, czyli przeznaczonymi do wygłaszania i propagowania określonych idei. Nie tylko komunikują treści, ale mają także przekonać do określonych idei.
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1ZR4lhyKl1ve1
static
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie korzystając z zaproponowanych haseł.
Pytania: Manifest to taki rodzaj komunikatu, który ................ .
Odpowiedzi: A - nawołuje B - zaprasza C - informuje D - doradza
1‑A
Zobacz także
Inna wersja zadania
RVsDtgtobI49lm3b85569950c92089_00000000000101
Ćwiczenie 2
Poniżej przedstawiono ilustrację ukazującą różnego rodzaju komunikaty: społeczne, polityczne, reklamowe, artystyczne. Kliknij interaktywne punkty i zapoznaj się z opisami.
RfZFSQsfz6vPC1
W XIX wieku w przestrzeni publicznej często pojawiały się manifesty o treściach społeczno‑politycznych, towarzyszące zazwyczaj rewolucjom czy powstaniom narodowym. Z czasem po formę manifestu zaczęli sięgać także artyści. Na początku nie były to jednak komunikaty prezentowane jako teksty.
m3b85569950c92089_0000000000010
m3b85569950c92089_0000000000010
Dokończ zdanie korzystając z zaproponowanych haseł.
Pytania: Manifest to taki rodzaj komunikatu, który ................ .
Odpowiedzi: A - nawołuje B - informuje C - doradza D - zaprasza
Rozwiązanie: 1‑A
Impresjonizm
Szczególnym manifestem była wystawa grupy artystów zrzeszonych w Spółdzielczym stowarzyszeniu anonimowych malarzy, rzeźbiarzy, rytowników itp., zorganizowana w 1874 roku w paryskiej pracowni fotograficznej Nadara. Artyści nie wydali manifestu ani innej deklaracji, ale zaprezentowali dzieła malarskie identyfikowane odtąd jako impresjonistyczneImpresjonizmimpresjonistyczne. Wystawę uznaje się za manifest tego kierunku.
Kliknij poniższą reprodukcję i dowiedz się, skąd wzięła się nazwa impresjonizm.
RvVuDSmdfi0Qv1
Równolegle z licznymi głosami krytyki impresjonizmu, pojawiały się artykuły popularyzujące i wyjaśniające, tak jak publikacjam3b85569950c92089_0000000000011publikacja francuskiego krytyka sztuki Félixa Fénéona. Zapoznaj się z fragmentami tekstu i rozwiąż zadanie 2.
Od samego początku malarze impresjoniści w trosce o prawdę, która kazała im ograniczać się do interpretowania bezpośrednio obserwowanego życia, bezpośrednio malowanego pejzażu, (...) pozwolili kolorom się poruszać, drgać przy nagłych kontaktach i z odległości scalać się na nowo; motywy swoje otaczali światłem i powietrzem modelując je w tonach świetlistych, a niekiedy ośmielając się nawet wyrzekać wszelkiego modelowania; na ich płótnach zostało nareszcie utrwalone słońce. (…) Malarze (...) wyróżniali się niezmierną wrażliwością na współoddziaływanie kolorów, dążeniem do rozkładania tonów, i wysiłkiem ku obdarzeniu swych płócien nasiloną świetlistością (...), a w pracy jako regułę zalecali wykonanie szybkie i bezpośrednio z natury.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RMVM4UZ25dKOu1
static
Ćwiczenie 3
Uwzględniając charakterystykę impresjonizmu przedstawioną w tekście Fénéona, zaznacz obrazy, które zaliczyć można do sztuki impresjonistycznej.
RJeWwsBqRThsb1
A
D
Zapoznaj się z dziełami innych impresjonistów, prezentujących swe dzieła na wystawach w paryskiej pracowni fotograficznej Nadara.
R1Sp6wwr6VZcM1
RRbOMaAX21xbZ1
RbNygzJwdzZy91
R7MXub4YcvyAX1
m3b85569950c92089_0000000000011
Félix Fénéon, Les Impressionnistes en 1886, Paryż 1886, Publications de la Vogue
Fowizm
W 1905 roku w Paryżu odbyła się inna ważna wystawa. Tym razem dzieła wystawili w Salonie Jesiennym artyści, którzy doszli do wniosku, że światem rządzą prawa konfliktu, dlatego posługiwali się w swoich obrazach żywym i oderwanym od rzeczywistości kolorem. Francuski dziennikarz Louis Vauxcelles określił malarzy jako klatkę dzikich bestii – po francusku cage des fauves, co dało nazwę nowemu kierunkowi w malarstwie francuskim – fowizmowiFowizmfowizmowi.
Przyjrzyj się reprodukcji obrazu jednego z założycieli fowizmu – André Deraina.
R1SxgNmxDzwuo1
Fowizm jako nurt w malarstwie trwał krótko, bo do 1908 roku i nie pozostawił spisanego manifestu, a jedynie kilka wystaw. Mimo to uznaje się go za przełomowy dla sztuki XX wieku. Na temat fowizmu wypowiadali się artyści, którzy go współtworzyli. Kliknij reprodukcje dzieł i przeczytaj, co o fowizmie pisali André Derain, Raoul Dufy, Gustave Moreau. Gustave Moreau, był co prawda malarzem nurtu symbolistycznegoSymbolizmsymbolistycznego, lecz mimo to został uznany przez fowistów za ich filozoficznego przywódcę.
RG63ihZfE2UQt1
Źródło cytatówm3b85569950c92089_0000000000012Źródło cytatów.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RcnMzGFm6CM6U1
static
Ćwiczenie 4
Zaznacz obrazy, które zaliczyć można do fowizmu.
R43DponcY724I1
B
C
m3b85569950c92089_0000000000012
www.theartstory.org/movement‑fauvism.htm
Awangarda
W 1912 roku francuscy artyści awangardowiSztuka awangardowaartyści awangardowi – Albert Gleizes i Jean Metzinger wydali manifest w postaci książki zatytułowanej Kubizm. Nazwa kubizm została wymyślona przez krytyka sztuki – Louisa Vauxcellesa, który w ironiczny sposób porównał metodę malarską malarzy tego nurtu do francuskiego słowa le cube, oznaczającego sześcian, kostkę. Kubistyczny sposób malowania nie dba o odtworzenie powierzchownego podobieństwa, to sztuka kreacji, nie kopiowania. Przyjrzyj się reprodukcji przedstawiającej kubistyczny obraz i zapoznaj się z fragmentemm3b85569950c92089_0000000000013fragmentem manifestu Alberta Gleizesa i Jeana Metzingera.
RZyAoXqvzWvUa1
m3b85569950c92089_0000000000013
Albert Metzinger, Jean Gleizes, „On Cubism”, Paryż 1912, Eugene Figuire Editeurs
Kubizm
Jeden z najwybitniejszych artystów kubistycznych – Pablo Picasso nie tworzył manifestów, ale znany był ze swoich wypowiedzi na temat sztuki. Były to krótkie i zapadające w pamięć cytaty. W zadaniu 4 przedstawiono kilka sentencjim3b85569950c92089_0000000000014sentencji artystów reprezentujących różne kierunki artystyczne. Pamiętając o tym jak duże znaczenie w kubizmie miał element kreacji, a nie naśladowania, spróbuj rozpoznać wypowiedź Picassa.
classicmobile
Ćwiczenie 5
ROn0cupWvV49z1
static
Ćwiczenie 5
Której z poniższych sentencji autorem jest Pablo Picasso?
R15VWvRTTi23M1
A - Ci, którzy uprawiają praktykę bez pilności lub - by rzec lepiej - bez nauki, są jak żeglarze wypływający na morze statkiem bez steru i busoli, nie mając nigdy pewności, dokąd się skierują. B - Niektórzy malarze przekształcają słońce w żółtą plamę, ale są inni, którzy dzięki swojej sztuce i inteligencji przekształcają żółtą plamę w słońce. C - Witruwiusz, starożytny architekt, któremu Rzymianie powierzali wielkie budowle, mówi: ktokolwiek chce budować, powinien zyskać wiedzę o doskonałości człowieka, gdyż w niej znajduje się ukryta tajemnica proporcji. I dlatego zanim powiem o budynkach, chcę opowiedzieć, jaki powinien być dobrze ukształtowany człowiek, potem postać kobiety, dziecko i koń. W taki sposób możesz wymierzyć każdą rzecz.
B
Więcej o kubizmie dowiesz się z e‑materiału Kubizm – kierunek, który zrewolucjonizował malarstwo .
m3b85569950c92089_0000000000014
https://pl.wikiquote.org/wiki/Leonardo_da_Vinci
https://pl.wikiquote.org/wiki/Pablo_Picasso
https://pl.wikiquote.org/wiki/Albrecht_D%C3%BCrer
Futuryzm
Do grona artystów awangardowych, którzy ogłaszali swój program artystyczny za pomocą manifestów należeli włoscy futuryściFuturyzmfuturyści. Twórcą tego kierunku, jak i autorem programowego manifestu, był Filippo Tommaso Marinetti. Opublikował go w kilku tysiącach egzemplarzy i rozesłał pocztą do artystów i gazet. 20 lutego 1909 roku manifest został wydrukowany w znanym paryskim dzienniku Le Figaro. W kolejnych latach ukazywały się następne obwieszczenia tego ruchu pisane przez różnych autorów. Były one ukierunkowane w stronę poszczególnych dziedzin sztuki – dotyczyły malarstwa, muzyki, rzeźby, literatury, architektury i filmu.
Manifesty futurystów były bardzo radykalne. Odrzucali w nich przeszłość, którą utożsamiali z tradycyjną kulturą i sztuką. Byli zafascynowani przyszłością i tym, co niosła nowoczesna cywilizacja, technologia i technika (futurus po łacinie oznacza „przyszły”). Dobrze ilustruje to reprodukcja obrazu Umberto Boccioniego, zatytułowanego Stany umysłu III; ci, którzy zostają. Kliknij reprodukcję i zapoznaj się z fragmentem manifestum3b85569950c92089_0000000000015fragmentem manifestu futurystów.
RuLzGsiNATVmC1
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1BALcLMw4aXI1
static
Ćwiczenie 6
Poniżej przedstawiono dwie reprodukcje dzieł futurystów. Jedna przedstawia samolot nad miastem, druga samochody na moście. Zapoznaj się z fragmentem manifestu futurystycznego, a następnie dopasuj go do reprodukcji stanowiącej pochwałę tego samego pojazdu. Samochód (…) ze swoim pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu... ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki.
RMns0OUK2QyWb1
B
m3b85569950c92089_0000000000015
Filippo Tommaso Marinetti, Fondazione e Manifesto del futurism, Le Figaro, 20 luty 1909
Ekspresjonizm
Równie kontrowersyjni w swoich poglądach na dawną sztukę byli ekspresjoniściEkspresjonizmekspresjoniści. Kliknij poniższe zdjęcie i przeczytaj manifestm3b85569950c92089_0000000000016manifest ekspresjonistyczny grupy „Die Brücke”, zapisany w postaci tekstu wyciętego w drzeworycie, autorstwa Ernsta Ludwiga Kirchnera z 1906 roku.
R1Q7O1erLHGsi1
Ekspresjoniści w swoich manifestach krytykowali tradycyjną sztukę za kopiowanie rzeczywistości. Tego rodzaju dzieła uważali za „ekspresyjne”, tzn. takie, które miały na celu pobudzanie odczuć odbiorcy poprzez pokazanie świata realnego. Oni zaś tworzyli dzieła „ekspresjonistyczne”, które, jak wyjaśnił w manifeście w 1911 roku Wilhelm Worringer, były subiektywne i miały dać wyraz odczuciom artysty. Można powiedzieć, że ekspresjoniści w swoich pracach nie odzwierciedlali rzeczywistości, ale wyrażali siebie.
Poniżej przedstawiono jeden z najbardziej znanych obrazów ekspresjonistycznych – Krzyk Edvarda Muncha. Obraz, w którym zawarto tak silne emocje, inspirował nie tylko innych malarzy, ale również poetów. Stał się uniwersalną ilustracją krańcowych uczuć jednostki. Kliknij reprodukcję i przeczytaj fragment wiersza Jacka Kaczmarskiego Krzyk.
ROMthJjsKqHwX1
Rh0H8c0t8ywiZ
Ćwiczenie 7
classicmobile
Ćwiczenie 8
RjLj7y4kijhSK1
static
Ćwiczenie 8
Poniżej przedstawiono dwie ilustracje. Wskaż, który obraz można określić jako „ekspresjonistyczny”, czyli wykonany przez artystę, który nie kopiował tego, co widział, ale przekazywał to, co czuł.
RFAwCpjT8fzC21
B
m3b85569950c92089_0000000000016
www.theartstory.org/movement‑expressionizm.htm
m3b85569950c92089_0000000000017
Jacek Kaczmarski, A śpiewak także był sam, Warszawa 1998, Oficyna Wydawnicza VOLUMEN, s. 80‑81
Dadaizm
Kolejnym artystycznym i literackim ruchem jest dadaizmDadaizmdadaizm (określany też słowem „dada”). Rozpoczął się w Szwajcarii w 1916 roku, jako reakcja na I wojnę światową i nacjonalizmNacjonalizmnacjonalizm, który doprowadził ludzi do konfliktu. Sztuka dadaistów miała być oderwana od przeszłości i inspirować się tym, co jest przypadkowym fragmentem zwykłej, codziennej rzeczywistości.
Słowo „dada” zostało znalezione przypadkowo w czasie wertowania słownika i było nazwą nowego ruchu artystycznego, jak i buntowniczej postawy artystów. W jednym z manifestów, współtwórca dadaizmu, poeta Tristan Tzara, tak uzasadniałm3b85569950c92089_0000000000018uzasadniał nazwę tego ruchu: Dada nic nie znaczy. W gazetach czytamy, że Murzyni rasy Kroo nazywają ogon świętej krowy: Dada. Kostka i matka w niektórych regionach Włoch są nazywane: Dada. Słowo dziecięce określające zabawkę to też: Dada, podwójne potwierdzenie w języku rosyjskim i rumuńskim, to także: Dada.
Dadaiści tworzyli także nietypową poezję używając do tego celu m.in. wyrazów dźwiękonaśladowczych. Można powiedzieć, że poezja dadaistyczna wynikała z nieokiełznanej potrzeby zabawy słowem. Tristan Tzara zaproponowałm3b85569950c92089_0000000000019zaproponował następujący sposób pisania wierszy: Włóżcie słowa do kapelusza i wyciągnijcie na chybił‑trafił, a otrzymacie poemat dada.
Zapoznaj się z fragmentemm3b85569950c92089_0000000000013fragmentem poematu dadaistycznego.
gadji beri bimba glandridri laula lonni cadori gadjama gramma berida bimbala glandri galassassa laulitalomini gadji beri bin blassa glassala laula lonni cadorsu sassala bim gadjama tuffm i zimzalla binban gligia wowolimai bin beri ban (...)
Kliknij poniższą ilustrację przedstawiającą zaskakujące dzieło, którego autorem był dadaista Marcel Duchamp. Praca została pokazana w 1917 roku na wystawie Stowarzyszenia Artystów Niezależnych w Nowym Jorku. Był to zwykły pisuar umiejscowiony na cokole, zatytułowany Fontanna. Jest to najbardziej znany ready–made. Po kliknięciu reprodukcji dowiesz się, co oznacza to pojęcie.
R7X4Gyd1MEKlP1
classicmobile
Ćwiczenie 9
R1Pw1AqGj9jEQ1
static
Ćwiczenie 9
Przyjrzyj się przedstawionym niżej zdjęciom ukazującym różne przedmioty codziennego użytku. Jedno ze zdjęć przedstawia dadaistyczny ready–made. Zaznacz go, pamiętając, że jest to przedmiot codziennego użytku, w którym artysta dokonał pewnej zmiany.
Słynnych wystąpień w sztuce było wiele i powstają one do dzisiaj. Zaprezentowane manifesty przybliżyły tylko niewielki wycinek istniejących tekstów programowych twórców nowych kierunków w sztuce. Należy pamiętać, że istotą każdego komunikatu jest odrzucenie dotychczasowego dorobku kulturowego i poszukiwanie nowych, oryginalnych rozwiązań ideowo‑artystycznych.
Polecenie 1
Poszukaj rzeczy, z której uczynisz obiekt ready‑made. Pamiętaj, że powinien to być przedmiot codziennego użytku lub odpadek. Dokonaj w nim niewielkich ingerencji, zmieniających jego dotychczasowe znaczenie – tak, jak zrobił Man Ray, tworząc żelazko z kolcami. Możesz nie dokonywać żadnych zmian w przedmiocie, a jego nową funkcję zasygnalizować tytułem swojej pracy – podobnie, jak uczynił to Marcel Duchamp określając pisuar jako fontannę. Możesz także nadać mu inny sens poprzez umieszczenie przedmiotu w nowym kontekście, innym niż ten, do którego został przeznaczony (np. wykorzystując piżamę jako obrus). W tym ćwiczeniu najważniejszy jest POMYSŁ.
Przygotujcie w klasie wystawę Waszych prac.
Słownik pojęć
Dadaizm
Dadaizm
awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923 głównie w Szwajcarii, Niemczech, Francji. Animatorem i czołowym teoretykiem ruchu był Tristan Tzara. Dadaizm wyrósł na podłożu buntu przeciw wojnie i współczesnej cywilizacji mieszczańskiej jako programowa negacja europejskiego dziedzictwa kulturalnego, uznawanych wartości społecznych, moralnych i artystycznych. Stworzył własną koncepcję sztuki, mającej wyrazić bezsens i chaos rzeczywistości przez swoisty prymitywizm i infantylizm.
Ekspresjonizm
Ekspresjonizm
kierunek w sztuce początku XX w. traktujący dzieło jako subiektywny wyraz spotęgowanych przeżyć artysty. Odrzucał impresjonistyczne i naturalistyczne zasady ujmowania rzeczywistości.
Fowizm
Fowizm
kierunek w malarstwie francuskim początku XX w. będący reakcją na impresjonizm i symbolizm. Jego główne cechy to: ekspresja plamy barwnej, płaska kompozycja, syntetyczny rysunek często graniczący z deformacją, ostre kontrasty kolorów, traktowanych niezależnie od przedstawianych motywów.
Futuryzm
Futuryzm
kierunek w sztuce rozwijający się na początku XX w., wyrażający fascynację dynamizmem wielkomiejskiego życia, techniką i mechanizacją. Narodził się z protestu przeciwko mieszczańskim formom życia, gloryfikował postawę ekspansywną, siłę, walkę, prowokacyjny i burzycielski nastrój.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce, przede wszystkim w malarstwie, rozwijający się głównie we Francji w latach 70. i 80. XIX w. Jego istotą było dążenie do stworzenia malarstwa ściśle powiązanego z naturą, będącego zapisem subiektywnych, zmysłowych doznań artysty. Impresjonizm był reakcją na eklektyczny akademizm w malarstwie XIX w.
Kubizm
Kubizm
kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX w., postulujący sprowadzanie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych.
Nacjonalizm
Nacjonalizm
postawa i ideologia uznająca interes własnego narodu za wartość najwyższą.
Symbolizm
Symbolizm
kierunek w literaturze i sztuce z przełomu XIX i XX w., posługujący się symbolem jako podstawowym środkiem wyrazu. Dążył do wyrażenia środkami artystycznymi wiecznych, ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych, dostępnych jedynie poznaniu intuicyjnemu i emocjonalnemu.
Sztuka awangardowa
Sztuka awangardowa
dotyczy aktywności artystów, których twórczość w określonym okresie historycznym jest niekonwencjonalna i nowatorska.