Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Przeanalizuj mapę myśli na temat sentymentalizmu jako nurtu literatury oświecenia. Wskaż cechy charakterystyczne dla sentymentalnej uczuciowości i uzupełnij je cytatami z wiersza Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim.
Przeanalizuj mapę myśli na temat sentymentalizmu jako nurtu literatury oświecenia. Wskaż cechy charakterystyczne dla sentymentalnej uczuciowości i uzupełnij je cytatami z wiersza Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim.
R11A5dUGwFoQN1
(Uzupełnij).
RZ7NVnT6R9c9c1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: SENTYMENTALIZM
    • Elementy należące do kategorii SENTYMENTALIZM
    • Nazwa kategorii: styl sentymentalny
      • Elementy należące do kategorii styl sentymentalny
      • Nazwa kategorii: dominacja uczuć
        • Elementy należące do kategorii dominacja uczuć
        • Nazwa kategorii: intymność
        • Nazwa kategorii: czułość
        • Nazwa kategorii: smutek
        • Nazwa kategorii: melancholia
        • Nazwa kategorii: litość
        • Nazwa kategorii: empatia
        • Koniec elementów należących do kategorii dominacja uczuć
      • Nazwa kategorii: kostium pasterski
      • Nazwa kategorii: elementy folklorystyczne
      • Nazwa kategorii: powrót do natury
      • Nazwa kategorii: niechęć do cywilizacji
      • Nazwa kategorii: walory wsi
      • Nazwa kategorii: opozycja między naturą a kulturą
      • Nazwa kategorii: topos arkadyjski
      • Koniec elementów należących do kategorii styl sentymentalny
    • Nazwa kategorii: bohaterowie
      • Elementy należące do kategorii bohaterowie
      • Nazwa kategorii: zindywidualizowani
      • Nazwa kategorii: czuli
      • Nazwa kategorii: empatyczni
      • Nazwa kategorii: wrażliwi
      • Nazwa kategorii: cnota i sumienia jako wyznacznik moralności
      • Nazwa kategorii: emocjonalni
      • Nazwa kategorii: intymność uczuć
      • Nazwa kategorii: łatwa afektacja
      • Nazwa kategorii: teatralizacja gestów
      • Nazwa kategorii: często pasterze
      • Nazwa kategorii: przebywający na łonie natury
      • Koniec elementów należących do kategorii bohaterowie
    • Nazwa kategorii: gatunki literackie
      • Elementy należące do kategorii gatunki literackie
      • Nazwa kategorii: sielanka
        • Elementy należące do kategorii sielanka
        • Nazwa kategorii: bukolika
        • Nazwa kategorii: idylla
        • Nazwa kategorii: ekloga
        • Nazwa kategorii: pasterka
        • Koniec elementów należących do kategorii sielanka
      • Nazwa kategorii: powieść epistolarna (w listach)
      • Nazwa kategorii: powieść sentymentalna
      • Koniec elementów należących do kategorii gatunki literackie
    • Nazwa kategorii: twórcy
      • Elementy należące do kategorii twórcy
      • Nazwa kategorii: Franciszek Karpiński
      • Nazwa kategorii: Franciszek Dionizy Kniaźnin
      • Nazwa kategorii: Laurence Sterne
      • Nazwa kategorii: Jean Jacques Rousseau
      • Koniec elementów należących do kategorii twórcy
      Koniec elementów należących do kategorii SENTYMENTALIZM
Polecenie 2
Zapoznaj się ze stwierdzeniem Teresy Kostkiewiczowej, która pisała, że: Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia. Czułość serca pozwala dostrzec w świecie i w człowieku to wszystko, co stać się winno przedmiotem sztuki […]. Jest ona traktowana jako jedyne źródło oceny dzieła. Źródło: Teresa Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia. , Warszawa 1975, s. 233. Następnie sporządź notatkę podsumowującą wiadomości na temat wizji miłości w poznanych przez ciebie utworach sentymentalnych. Punktem wyjścia mogą być informacje wskazane w mapie myśli.
Zapoznaj się ze stwierdzeniem Teresy Kostkiewiczowej, która pisała, że: Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia. Czułość serca pozwala dostrzec w świecie i w człowieku to wszystko, co stać się winno przedmiotem sztuki […]. Jest ona traktowana jako jedyne źródło oceny dzieła. Źródło: Teresa Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia. , Warszawa 1975, s. 233. Następnie sporządź notatkę podsumowującą wiadomości na temat wizji miłości w poznanych przez ciebie utworach sentymentalnych. Punktem wyjścia mogą być informacje wskazane w mapie myśli.
REWb6pv0WywGW
(Uzupełnij).
R1DqZw5WlMoII1
Mapa myśli. Głównym hasłem mapy jest wizja miłości w utworach sentymentalnych. Od tego hasła prowadzą cztery główne odgałęzienia (bohaterowie, utwory, sceneria, uczucia) i znajdujące się w ich obrębie przykłady, według poniższego wypunktowania: 1. bohaterowie 1.1. Laura i Filon 1.2. inni bohaterowie 2. utwory 2.1. „Do Justyny” 2.2. „Laura i Filon” 2.3. „Krosienka” 2.4. inne utwory 3. sceneria 3.1. przykłady 4. uczucia 4.1. przykłady