Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Dokonaj analizy mapy myśli, na której przedstawiono dwa porządki – fizyczny i metafizyczny – ukazane w wierszu. Zastanów się, jakie kulturowe znaczenie przypisuje się światłu i ciemności. Uzupełnij mapę myśli własnymi skojarzeniami.

Dokonaj analizy mapy myśli, na której przedstawiono dwa porządki – fizyczny i metafizyczny – ukazane w wierszu. Zastanów się, jakie kulturowe znaczenie przypisuje się światłu i ciemności. Wypisz własne skojarzenia.

RL9okM3TQpdZu
(Uzupełnij).
R4VfT7KWxOROB1
Polecenie 2

W pierwszej strofie wiersza podmiot liryczny mówi:

1

Nie, nie napiszę listu. Światło nam umarło,
śmierdzi po śmierci naftą. Światło zmarło. Światło
nam wyłączyli urzędnicy. Pan kierownik, przyszedł
z fizycznym i wyłączyli. Bo żyjemy w grzechu,
nijak za to nie płacąc, więc znaleźli sposób,
żebyśmy zapłacili – wyłączając światło.

Wyjaśnij, dlaczego wyłączenie światła ma być karą za „życie w grzechu”?

R1StHWuvYolp6
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Opisz skutki braku światła, które wymienia podmiot liryczny. Jak autor wiersza wykorzystuje symbolikę światła i ciemności?

RyRzeQuRLJUpp
(Uzupełnij).