Mapa myśli
Dokonaj analizy mapy myśli, na której przedstawiono dwa porządki – fizyczny i metafizyczny – ukazane w wierszu. Zastanów się, jakie kulturowe znaczenie przypisuje się światłu i ciemności. Uzupełnij mapę myśli własnymi skojarzeniami.
Dokonaj analizy mapy myśli, na której przedstawiono dwa porządki – fizyczny i metafizyczny – ukazane w wierszu. Zastanów się, jakie kulturowe znaczenie przypisuje się światłu i ciemności. Wypisz własne skojarzenia.
W pierwszej strofie wiersza podmiot liryczny mówi:
Nie, nie napiszę listu. Światło nam umarło,
śmierdzi po śmierci naftą. Światło zmarło. Światło
nam wyłączyli urzędnicy. Pan kierownik, przyszedł
z fizycznym i wyłączyli. Bo żyjemy w grzechu,
nijak za to nie płacąc, więc znaleźli sposób,
żebyśmy zapłacili – wyłączając światło.
Wyjaśnij, dlaczego wyłączenie światła ma być karą za „życie w grzechu”?
Opisz skutki braku światła, które wymienia podmiot liryczny. Jak autor wiersza wykorzystuje symbolikę światła i ciemności?