Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R12CUqGebZpTw1

Martwa natura

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1504 – Jacopo de' Barbari maluje obraz Martwa natura z kuropatwą i żelaznymi rękawicami, uznawany za najwcześniejsze przedstawienie martwej natury potraktowanej jako samodzielny temat

XVII w. – czas świetności martwej natury, traktowanej jako odrębna tematyka w malarstwie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RDiAJHcscpmJx1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;

5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, fakturaFakturafaktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

Nauczysz się

definiować pojęcie martwa natura na przestrzeni okresów;

wskazać pierwszą znaną martwą naturę jako samodzielny temat w malarstwie;

opowiadać o najważniejszych twórcach martwej natury;

umiejscowić martwą naturę w kontekście: religijnym, kulturowym, historycznym.

Martwa natura - kompozycja przedmiotów i przyrody nieożywionej

Martwa naturaMartwa naturaMartwa natura jest to malarska lub rysunkowa kompozycja nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno‑estetycznych lub symbolicznych. Kompozycję mogą stanowić owoce, warzywa, kwiaty, naczynia, zwierzyna łowna, owady oraz przedmioty symboliczne: świece, kielichy, czaszki. Elementy dobierane są w grupy, stanowiące dla artysty okazję do ukazania gry światła i cienia. Niekiedy zawierają także dodatkowe przesłanie metaforyczne lub symboliczne.

Przedstawienia przedmiotów codziennego użytku znane były już w starożytnej Grecji i Rzymie: wykonywano je w postaci malowideł ściennych, mozaik i obrazów tablicowych. Poniżej zaprezentowano rzymskie malowidło ścienne, ukazujące martwą naturę.

RgjfFzei4kW0Q1
Autor nieznany, „Martwa natura z ze szklaną misą i wazami”, 63-79, fresk, Naples National Archaeological Museum, Neapol, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Niestety, martwe natury z czasów starożytnej Grecji nie zostały zachowane. Możemy zapoznać się jedynie z opisem niektórych dzieł.

Do historii przeszedł pojedynek malarski między dwoma artystami: Zeuksisem i Parrasjosem. Zeuksis namalował winogrona w taki sposób, że zlatywały się do nich ptaki, by się nimi pożywić. Parrasjos namalował z kolei zasłonę. Do tego stopnia była podobna do prawdziwej, że zmyliła Zeuksisa, który chciał by ją odsłonięto, by zobaczyć jaki obraz zakrywa. Zeuksis uznał wyższość Parrasjosa ponieważ on zdołał oszukać tylko ptaki, a Parrasjos wprowadził w błąd jego - człowieka.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RlvaKRdBOzMhg1
Odpowiedz na pytanie. Które dwie cechy starożytni Grecy najbardziej cenili w dziełach malarskich przedstawiających martwą naturę? Możliwe odpowiedzi: 1. abstrakcjonizm, 2. realizm, 3. monochromatyzm, 4. iluzjonizm.
Źródło: online-skills.
static

Jacopo de’ Barbari - pionier przedstawienia martwej natury jako samodzielnego tematu w malarstwie

Zarówno w sztuce starożytnego Rzymu, jak i w średniowieczu, motyw martwej natury występował jako część większego dzieła lub element dekoracyjny. Samodzielnym tematem w malarstwie martwa natura stała się dopiero w XVI w., w okresie wzmożonego zainteresowania twórców człowiekiem i naturą. Jednym z pierwszych samodzielnych przedstawień martwej natury w nowożytnym malarstwie było dzieło włoskiego malarza i rysownika, Jacopo de’ Barbariego. Kompozycja przedstawiała upolowaną kuropatwę, rycerskie rękawice i strzałę, które wisiały na ścianie.

RVU0yAnm2Z3AB1
Jacopo de’ Barbari, „Martwa natura z kuropatwą i żelaznymi rękawicami”, 1504, Alte Pinakothek, Monachium, wikimedia.org, domena publiczna

Niebanalny rodzaj martwej natury

Niebanalne zestawienia martwej natury tworzył Giuseppe Arcimboldo. Jako przedstawiciel manieryzmuManieryzmmanieryzmu łączył wirtuozerię malarską z ukazywaniem tego co nienaturalne, sztuczne, a nawet dziwaczne. Zaskakujące aranżacje poszczególnych elementów tworzyło niecodzienne kompozycje będące metaforycznymi portretami. Poniżej przykład alegoriiAlegoriaalegorii czterech pór roku. Aby odczytać informację ukrytą przez artystę, kliknij ilustrację.

RiDBfChtiejyN1
Ilustracja przedstawia dzieło Giuseppe Arcimboldo pt. „Cztery pory roku na jednej głowie”. Obraz ukazuje głowę niezidentyfikowanej postaci. Z twarzy wyrastają gałęzie. Broda została zrobiona z pasm mchu, a niektóre gałęzie na głowie tworzą rogi. Ta część ciała reprezentuje zimę. Mały kwiatek na piersi i na ramionach symbolizuje wiosnę. Płaszcz z plecionej słomy przykrywający jego ramiona i dwie czereśnie zwisające z gałęzi tworzącej jego ucho przedstawia lato. Winogrona wiszące z gałązki oraz jabłka, ukryte wśród wiecznie zielonego bluszczu wyrastającego z jego głowy, symbolizują jesień. Obraz i ciemny i bardzo ponury. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą obraz, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Giuseppe Arcimboldo, „Cztery pory roku na jednej głowie”, ok. 1590, olej na desce, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone

Zapoznaj się również z innym obrazem Giuseppe Arcimbolda, zatytułowanym Lato.

RTVM1m9eFCZv71
Giuseppe Arcimboldo, „Lato”, 1563, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1Y08AQkbzsgK1
Odpowiedz na pytanie. Z jakim terminem związana jest następująca definicja? Iluzjonistyczne malowidło, na którym przedmioty sprawiają wrażenie form trójwymiarowych.
Źródło: online-skills.
static

Eksponowanie martwej natury w malarstwie XVI‑wiecznym

W malarstwie XVI‑wiecznych artystów, np. Joachima Beuckelaera i Pietera Aertsena, nawet sceny narracyjne stanowiły pretekst do ukazania rozbudowanych kompozycji umiejscowionych w kuchniach wypełnionych żywnością, ptactwem, dziczyzną, owocami morza.

Rer3UWhmJU9hG1
Pieter Aertsen, „Scena na rynku”, 1569, Hallwyl Museum, Sztokholm, Szwecja, wikimedia.org, domena publiczna

Zdarzało się, że właściwa tematyka obrazu stanowiła tło lub była zdominowana przez wyeksponowanie rozbudowanej martwej natury.

RAlBbZ20uQvUY11
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą obraz Joachima Beuckelaer pt. „Scena kuchenna ze spotkaniem na drozde do Emaus”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Joachim Beuckelaer, „Scena kuchenna ze spotkaniem na drodze do Emaus”, ok. 1560-1565, olej na desce, Mauritshuis, Haga, Holandia
classicmobile
Ćwiczenie 3
RgE0WAsy4WKV01
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych dzieł zawiera motyw vanitas? Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Brueghel Starszy, „Kwiaty w drewnianym naczyniu”, 2. Philippe de Champaigne, „Martwa natura z czaszką”, 3. Eduard Monet, „Martwa natura. Białe piwonie”.
Źródło: online-skills.
static

Martwa natura odrębnym gatunkiem malarskim

Od XVII w. martwa natura stanowiła odrębny gatunek malarski. W tej dziedzinie przodowali Holendrzy i Flamandowie. Opisując malowane przedmioty używali określenia still‑leven, czyli ciche życie, podobnie jak Anglicy stosujący termin – still life. Francuzi nazywali takie obrazy nature morte, zaś Włosi natura morta, co w obu przypadkach znaczyło martwa natura. Takie określenie funkcjonuje również w języku polskim.

Termin ciche życie w odniesieniu do martwej natury był wynikiem wnikliwej analizy malowanych przedmiotów: szklanych kielichów, srebrnych lub ceramicznych naczyń, owoców. Chodziło o stworzenie wrażenia, że poszczególne przedmioty – oddziałując na siebie swoją bliskością, barwą, migotaniem światła lub rzucanym cieniem – w pewien sposób żyją.
Towarzyszyło temu przekonanie, że chociaż są one kruche i podlegają upływowi czasu, to jednak utrwalone na obrazach przetrwają wieki. Tak jak te prezentowane poniżej.

Ambicja malarzy

Celem malarzy w XVII w. było stworzenie takiego przedstawienia martwej natury, które byłoby nie tylko „ucztą dla oka” (czyli cieszyło widzów swoim pięknem), ale także pobudzało apetyt biesiadników. W malarstwie holenderskim popularne były ontbijtjes – obrazy ukazujące śniadania. Tworzący je artyści musieli wykazać się dużymi umiejętnościami warsztatowymi, przede wszystkim zdolnością odwzorowania fakturyFakturafaktury i barwy obiektów, tak aby powstała iluzja rzeczywistego istnienia przedmiotów. Wymagało to właściwego doboru podobraziaPodobraziepodobrazia, odpowiedniego rodzaju farb i sposobu ich nakładania. Poniżej zaprezentowano jeden z obrazów flamandzkiej artystki, Clary Peeters. Najedź kursorem na wskazane punkty, a dowiesz się, jakie rodzaje powierzchni utrwaliła w swojej pracy.

RqIAORmfr6NN31
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Clara Peetersa „Martwa natura z serami, migdałami i preclami”. Na drewnianym blacie stołu ustawione są naczynia i produkty spożywcze. Na samym brzegu, od lewej leżą dwa precle, srebrny, zdobiony nóż i talerz z migdałami, rodzynkami i suszonymi figami. Kilka migdałów leży na blacie, po lewej stronie talerza. Centrum martwej natury zajmują duże bloki serów. Na serach znajduje się talerzyk z masłem. Dalej, po prawej stronie stoi brązowy dzban z wiekiem i szklany, ozdobny kielich z przykrywką. Za kielichem leży bułka. Ciemne tło martwej natury powoduje że jasne przedmioty zostają uwypuklone, a ciemniejsze wtapiają się w nie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: powierzchnia chropowata Punkt 2: powierzchnia chropowata Punkt 3: powierzchnia gładka z wyżłobieniami Punkt 4: powierzchnia gładka
Clara Peeters, „Martwa natura z serami, migdałami i preclami”, ok. 1615, olej na desce, Mauritshuis, Haga, Holandia

W tego typu martwych naturach ważne było oddziaływanie na zmysły odbiorców. Chodziło o to, aby widzowie niemal poczuli zapach i smak potraw. Poniżej zaprezentowano dwa przykłady takich obrazów.

R10wgawHBNakG1
Clara Peeters, „Martwa natura z krabem, krewetkami, i homarem”, ok. 1635-1640, The Museum of Fine Arts, Houston, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Truskawki, które namalował Sebastian Stosskopff, wydają się tak realne, że niemal czuć ich zapach. Patrząc na nie łatwo sobie wyobrazić, jak były smaczne.

R1KVW0MD7jyln1
Sebastian Stosskopff, „Misa z truskawkami”, ok. 1620, Musée de l’Œuvre Notre-Dame, Sztrasburg, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Lubin Baugin za pomocą martwej natury chciał ukazać pięć zmysłów: wzroku, zapachu, smaku, słuchu i dotyku.

R1Wi4IlW20ZYK1
Lubin Baugin, „Pięć zmysłów”, poł. XVII w., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1TpRh2OI55sj1
Odpowiedz na pytanie. Co przedstawia martwa natura? Możliwe odpowiedzi: 1. elementy nieożywione np. owoce, warzywa, meble, nieżywe zwierzęta, 2. owoce, warzywa ujęte razem z ludźmi, 3. przedmioty nieożywione połączone ze sceną religijną.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1W5VENhvTzfzm5b74edc2209d2556_00000000000191
Polecenie do zadania brzmi: Obraz Baugina „Pięć zmysłów” miał symbolizować zmysł wzroku. Zastanów się, które przedmioty na obrazie symbolizowały cztery pozostałe zmysły. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Obraz przedstawia kieliszek z winem, wazon z kwiatami, szachy, torebkę, zeszyt z nutami, instrument oraz karty do gry i chleb.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m5b74edc2209d2556_0000000000019

Odzwierciedlenie surowej zasady

Przedstawienie martwej natury, w których znajdowało się niewiele elementów, odzwierciedlały zasady surowej, protestanckiej religijności, której ideałami były oszczędność, pracowitość i skromność. Powstawały kompozycje o przytłumionych barwach, na przykład obraz Holendra Willema Claesza Hedy. Dzieła malarskie, które wykonane zostały przy użyciu jednej barwy o różnych odcieniach, określa się jako monochromatyczneMonochromatyzmmonochromatyczne.

RAYl3UJYAxGv01
Willem Claesz Heda, „Martwa natura z ostrygami kielichem, cytryną i srebrną miską”, 1634, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Niekiedy artyści malowali przedmioty z taką precyzją, że wydawały się prawdziwe. Tak jak na obrazie Carla Hofverberga, na którym artysta ukazał zestaw swoich rzeczy osobistych. Do sosnowej deski przybite zostały gwoździami i przepasane czerwoną wstążką m.in. listy, kalendarz, plan fortyfikacji, szkic sceny batalistycznej, grzebień. Powyżej widać równie dokładnie namalowane pistolety, nożyczki i inne przedmioty.

RPone2hPVQ6Lg1
Carl Hofverberg, „Trompe l´oeil”, 1737, Livrustkammaren, Sztokholm, Szwecja, wikimedia.org, domena publiczna

Tego rodzaju dzieła malarskie określane są jako trompe l´oeilTrompe l´oeiltrompe l´oeil.

ROZGJskBae3Bk11
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Everta Colliego „Martwa natura”. Ukazuje ciemną deskę z trzema skórzanymi, czerwonymi paskami, za którymi zatknięte są różne przedmioty: gazety, zapieczętowane listy, broszury, grzebień, pióro zostały wsunięte pod czerwone skórzane pasy. Wszystkie przedmioty wykonane są z niezwykłą precyzją. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja:
Evert Collie, „Martwa natura”, ok. 1696, olej na płótnie, Indianapolis Museum of Art, Indianapolis, Stany Zjednoczone

Niekiedy martwa natura stanowiła dla artysty pretekst, aby ukryć w dziele swój portret.

R17wtvGCEd9zI11
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Abrahama van Beyerena „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”. Ukazuje bogato zastawiony stół nakryty ciemnym obrusem. Znajdują się na nim cynowe naczynie z mięsem na plecionym koszyku ze słomy, obrana cytryna, chleb, winogrona, zegarek, porcelanowa miska zawierająca brzoskwinie i dynię, cynowy dzban, kieliszki z białym winem oraz cynowe naczynia. W odbiciu srebrnego dzbana widoczna jest postać Abraham van Beyeren stojącego przy sztalugach. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlony fragment obrazu ze srebrnym dzbankiem, w którym odbija się artysta stojący przy sztalugach w momencie malowania dzieła oraz informacja:
Abraham van Beyeren, „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”, ok. 1655-1665, Mauritshuis, Haga, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna

Kompozycje kwiatowe

W XVII w. zaczęto komponować martwą naturę z kwiatów. Tego rodzaju przedstawienia były szczególnie popularne w Holandii, której mieszkańcy namiętnie uprawiali i kolekcjonowali cenne gatunki kwiatów. Cechowały się one bogatą symboliką. Wyrwane, zwiędłe rośliny były oznaką tymczasowości dóbr ziemskich, skupione wokół nich owady (takie jak muchy, ważki czy chrząszcze) przedstawiały zło, motyle – ponieważ wychodziły z kokonów – były symbolem zbawienia i zmartwychwstania.

Jednym z pierwszych malarzy tego nurtu był Jan Brueghel Starszy zwany Aksamitnym. Poniżej jedna z jego prac.

RTiPro8xeUTDw1
Jan Brueghel Starszy, „Kwiaty w drewnianym naczyniu”, 1606-1607, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Obecność kwiatów na wielu obrazach z tamtych czasów wynikała między innymi z tego, że niektóre z roślin były bardzo rzadkie i drogie. Poza tym naturalne kwiaty szybko więdły, stąd wiele osób chciało posiadać chociaż obraz, przedstawiający piękne, ale niedostępne i szybko przemijające okazy.

classicmobile
Ćwiczenie 5
R14kpgm0PUZYv1
Odpowiedz na pytanie. Jaka jest symbolika motyla wychodzącego z kokona? Możliwe odpowiedzi: 1. zła, 2. zbawienia, 3. miłości, 4. ogniska domowego.
Źródło: online-skills.
static

Przekazanie treści umoralniającej

Kompozycje martwej natury były również nośnikiem treści umoralniających. W ten sposób zwracano uwagę na kruchość ludzkiego życia, ulotność zmysłowych uciech, przemijanie czasu. Tego rodzaju przedstawienia określa się mianem vanitasVanitasvanitas. Ich występowanie nasiliło się w XVII w., który był czasem wyniszczających Europę wojen, konfliktów religijnych, klęsk głodu i dżumy. Dramatyczne wydarzenia skłaniały do namysłu nad kruchością życia i nieuchronnością śmierci.

R19oH53S89BhG11
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Philippe de Champaigne „Martwa natura z czaszką”. Ukazuje ustawione na kamiennym blacie: czerwono-żółty tulipan w baniastym, przezroczystym wazonie, ludzką czaszkę i klepsydrę. Blat ujęty jest centralnie i perspektywicznie. Światło pada pod kątem z lewej strony, tworząc cień za przedmiotami i pozostawiając na nich bliki. Tło jest czarne. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja:
Philippe de Champaigne, „Martwa natura z czaszką”, ok. 1671, olej na desce, Musée de Tessé, Le Mans, Francja

Zupełnie inny wymiar miało malarstwo Jeana‑Baptiste’a Siméona Chardina – XVIII‑wiecznego artysty francuskiego. Prezentowana martwa natura, przedstawiająca wazon z kwiatami, oddawała skromną, ale pełną harmonii i pogody rzeczywistość prywatnego świata. Kliknij reprodukcję i przeczytaj, jak komentowano dzieło.

R14jye0l3PmMf11
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jeana Baptiste'a Siméona Chardina „Wazon z kwiatami”. Dzieło ukazuje biało-niebieski wazon z bukietem. Kompozycja kwiatowa składa się z goździków, tuberozy oraz groszku pachnącego. W dziele przeważa barwa oliwkowa oraz błękitna. W wazonie odbija się padające z lewej strony światło. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja:
Jean-Baptiste Siméon Chardin, „Wazon z kwiatami”, 1750, olej na płótnie, Scottish National Gallery, Edynburg, Szkocja

Symboliczny autoportret

Niekiedy martwa natura stanowiła symboliczny autoportret artysty – metaforęMetaforametaforę jego sytuacji duchowej. Tak było w przypadku dzieła Vincenta van Gogha Krzesło Vincenta z Arles z fajką. Zwykłe, puste krzesło z leżącymi na nim fajką i tytoniem, było symbolem codzienności i odnosiło się do afirmowanej przez artystę postawy prostoty i skromności. Fajka i tytoń sugerowały, że malarz przebywa gdzieś w pobliżu.

RN91eSkZcCapm1
Vincent van Gogh, „Krzesło Vincenta z Arles z fajką”, 1888, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna

Inna martwa natura Vincenta van Gogha – Para butów, także niosła za sobą dodatkowe przesłanie.

Re5CsLgKtwfBa1
Vincent van Gogh, „Para butów”, 1886, Van Gogh Museum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 6
RrAijeHjUJymH1
Odpowiedz na pytanie. Co symbolizują buty zamieszczone na obrazie van Gogha? Możliwe odpowiedzi: 1. grzeszną naturę człowieka, 2. trudne losy życiowe artysty, 3. witalność i siłę życia, 4. zamiłowanie artysty do pieszych wędrówek.
Źródło: online-skills.
static

Impresjoniści

ImpresjoniściImpresjonizmImpresjoniści uczynili z martwej natury jeden z najważniejszych tematów malarstwa. W swoich pracach starali się oddać pierwsze wrażenie widzianego przedmiotu. W ten sposób sportretowano kwiaty widoczne na poniższej reprodukcji.

RfOYfFDUWyW0o1
Źródło: online-skills.

Jeden z mistrzów malarstwa, Paul Cézanne, dążył do maksymalnie obiektywnego oddania malowanych przedmiotów, tak aby – według słów artysty – stać się ich echem. Cézannowi nie chodziło jednak o wierne odtworzenie przedmiotów, ale szczególnie rozumiany obiektywizm, który nie był tożsamy z realizmemRealizmrealizmem. Dlatego o jego kompozycjach mówiono: Wraz z Cézanne’em jabłka tracą całkowicie swój jadalny charakter, stają się naprawdę rzeczami.

RwVerEWQ7tW961
Paul Cézanne, „Przystrojony słomkową plecionką wazon, cukiernica i jabłka”, 1890-1893, Musée de l'Orangerie, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Obecnie martwa natura nie jest tak częstym tematem dzieł jak w minionych wiekach. Niemniej pozostaje źródłem inspiracji. Przedstawienia martwej natury Willema Claesza Hedy stały się inspiracją dla wiersza Jacka Kaczmarskiego. Kliknij reprodukcję i przeczytaj poetycką interpretację martwej natury holenderskiego mistrza.

RFf0BTZwoAFkK11
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą obraz Jean-Basptiste Siméona Chardina pt. „Wazon z kwiatami”, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Willem Claesz Heda, „Martwa natura z ostrygami kielichem, cytryną i srebrną miską”, 1634, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 7
R19xPm6Cn6h6I1
Do dzieł dobierz ich autorów. Dzieło 1. „Para butów”, artyści do wyboru: A. Eduard Manet, B. Vincent van Gogh, C. Philippe de Champaigne, D. Jan Brueghel Starszy. Dzieło 2. „Martwa natura. Białe piwonie”, artyści do wyboru: A. Eduard Manet, B. Vincent van Gogh, C. Philippe de Champaigne, D. Jan Brueghel Starszy. Dzieło 3. „Kwiaty w drewnianym naczyniu”, artyści do wyboru: A. Eduard Manet, B. Vincent van Gogh, C. Philippe de Champaigne, D. Jan Brueghel Starszy. Dzieło 4. "Martwa natura z czaszką", artyści do wyboru: A. Eduard Manet, B. Vincent van Gogh, C. Philippe de Champaigne, D. Jan Brueghel Starszy.
Źródło: online-skills.
static

Słownik pojęć

Abstrakcjonizm
Abstrakcjonizm

sztuka nieprzedstawiająca świat rozpoznawalnych przedmiotów, oderwana od obrazowania rzeczywistości, oparta na operowaniu różnorodnymi formami: geometrycznymi lub nieregularnymi.

Alegoria
Alegoria

motyw lub zespół motywów, który poza znaczeniem dosłownym i bezpośrednio przedstawionym, ma ukryte znaczenie dodatkowe, pozostawione domyślności odbiorcy lub wyjaśnione przez autora.

Detal
Detal

szczegół, drobiazg, niewielki element będący częścią większej, złożonej całości. W dziele sztuki to może być jakiś przedmiot, gest, postać na trzecim planie.

Faktura
Faktura

charakterystyczne cechy powierzchni przedmiotu.

Iluzjonizm
Iluzjonizm

w sztukach plastycznych dążenie do oddania, możliwie najwierniejszego, złudzenia rzeczywistości.

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w sztuce rozwijający się we Francji w latach 70‑tych i 80‑tych XIX w., którego podstawą było dążenie do pełnego oddania natury oraz rejestrowanie subiektywnych zmysłowych odczuć artysty. Impresjoniści interesowali się zmiennymi formami natury, wzajemnymi związkami światła i barw, w zależności od następujących pór roku lub dnia oraz zjawisk atmosferycznych.

Manieryzm
Manieryzm

nurt w sztuce europejskiej w okresie ok. 1520‑1590, którego cechą charakterystyczną było szczególne wyrafinowanie jeśli chodzi o stronę formalną i treści dzieł. Sztukę manieryzmu cechuje zerwanie z renesansowymi ideałami ładu i harmonii, tendencja do skomplikowanych układów formalnych, wyszukanej inwencji tematycznej i wykonawczej wirtuozerii.

Metafora
Metafora

przenośnia, nowy sens nadany przez zestawienie ze sobą odległych znaczeniowo słów lub obrazów.

Monochromatyzm
Monochromatyzm

użycie w dziele tylko jednego koloru w różnych odcieniach.

Podobrazie
Podobrazie

(blejtram) drewniana rama, na którą naciągnięte jest płótno malarskie.

Realizm
Realizm

w sztuce to dążenie do wiernego odzwierciedlania rzeczywistości.

Tematyka batalistyczna
Tematyka batalistyczna

przedstawienie w dziele scen bitewnych, wojen, oblężeń, życia obozowego.

Tematyka marynistyczna
Tematyka marynistyczna

przedstawienie w dziele scen, których przewodnim motywem jest morze i związane z nim zjawiska, miejsca, osoby, przedmioty.

Tematyka religijna
Tematyka religijna

przedstawienie w dziele scen związanych z namysłem nad bóstwami, bogami (Bogiem) i życiem pośmiertnym, a także wydarzeń z historii i życia Kościołów.

Tematyka rodzajowa
Tematyka rodzajowa

przedstawienie w dziele scen związanych z życiem codziennym, obyczajami, pracą, wypoczynkiem.

Martwa natura
Martwa natura

kompozycja malarska przedstawiająca drobne przedmioty, owoce, zabite zwierzęta itp.

Vanitas
Vanitas

szt. plast. zespół motywów ikonograficznych, obrazujących marność i nietrwałość rzeczy doczesnych.

Trompe l´oeil
Trompe l´oeil

[wym. trąp lej] iluzjonistyczne malowidło, na którym przedmioty sprawiają wrażenie form trójwymiarowych.

m5b74edc2209d2556_0000000000353

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Stefano Zuffi (red.), „Martwa natura. Historia, arcydzieła, interpretacje”, Arkady, Warszawa 2000

Jacek Kaczmarski, „A śpiewak także był sam”, Oficyna Wydawnicza VOLUMEN, Warszawa 1998,s. 327

Słownik języka polskiego PWN