23.04.1891 – data urodzin Sergiusza Sergiejewicza Prokofiewa
25.09.1906 – data urodzin Dymitra Dymitriewicza Szostakowicza
1918 – emigracja Prokofiewa do Stanów Zjednoczonych
1925 – debiut kompozytorski Szostakowicza – I Symfonia
1934 – premiera opery Lady Makbet mceńskiego powiatu
1936 – powrót Prokofiewa do ZSRR
1936 – powstanie baśni symfonicznej Piotruś i wilk S. Prokofiewa
1936 – powstanie baletu Romeo i Julia S. Prokofiewa
1941 – prawykonanie VII Symfonii Leningradzkiej
1948 – I Wszechzwiązkowy Zjazd Kompozytorów ZSRR
5.03.1953 – data śmierci Sergiusza Prokofiewa
1960 – wcielenie Szostakowicza do partii, VIII Kwartet smyczkowy
9.08.1975 – śmierć Szostakowicza
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1T3jLziy7p9F1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Siergiej Prokofiew, Dymitr Szostakowicz.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
charakteryzować i opisywać muzykę Prokofiewa oraz Szostakowicza w kontekście estetyki epoki oraz wpływów politycznych;
definiować cechy twórczości Prokofiewa oraz Szostakowicza, a także charakteryzować ją pod względem stylistycznym;
opisywać środki wykonawcze charakterystyczne dla muzyki Prokofiewa oraz Szostakowicza;
Urodzony zaledwie 21 lat po Skriabinie Prokofiew nie doświadczył już filozoficznego napięcia związanego z przełomem stuleci. Żył natomiast w czasach, w których widmo wojen światowych wpływało na postawę kompozytorską oraz na samą twórczość. Z tego właśnie powodu dorobek kompozytora jest tak niejednorodny.
RxCbgU2t41yQn1
Prokofiew urodził się w Soncowce (Zagłębie Donieckie). Studiował w konserwatorium w Petersburgu kompozycję, dyrygenturę oraz fortepian. Ze względu na liczne sukcesy i rozgłos, jaki przyniosły mu jego wczesne dzieła, m.in. Koncert fortepianowy Des‑dur i g‑moll zaczął być postrzegany jako lider i pionier rosyjskiej awangardy muzycznej. Od 1913 r. odbywał liczne podróże zagraniczne, poznając muzyczny repertuar Zachodu, jak również nawiązując kontakty, które w niedługim czasie zaowocowały zamówieniami kompozytorskimi, m.in. dla baletów rosyjskich Diagilewa. W tym czasie również intensywnie komponował, powstały wówczas Suita scytyjska, Sinfoniett, sonaty fortepianowe, a także Symfonia Klasyczna, Koncert skrzypcowy D‑dur oraz opera Gracz do libretta własnego na podstawie Dostojewskiego.
Prokofiew chętnie parodiował gatunki i formy muzyczne, takie jak walc, marsz, pieśń miłosna czy aria. Zamierzony efekt osiągał dzięki zmianom natury harmonicznej, niwelacjom napięcia związanego z systemem dur‑moll, ostrej artykulacji, jaskrawej instrumentacji oraz operowaniu prostymi zwrotami melodyczno‑harmonicznymi. W Symfonii Klasycznej (1917 r.) dobitnie ujawniła się skłonność kompozytora do polemiki z przeszłością oraz chęć zmierzenia się z Haydnowskim stylem klasycznym. W symfonii występują charakterystyczne elementy tego stylu: melodie oparte na trójdźwiękach, klarowna instrumentacja oraz nawiązanie do tradycyjnej formy, przy jednoczesnym nowatorskim podejściu do zasad łącznia akordów i barw orkiestrowych. Dzieło to zostało przyjęte bardzo przychylnie przez słuchaczy i stało się jednym z najczęściej wykonywanych dzieł kompozytora. Ze względu na postawę Prokofiewa i jego odniesienia do muzycznej przeszłości, zaczęto postrzegać go jako prekursora neoklasycyzmuNeoklasycyzmneoklasycyzmu, a Symfonię Klasyczną jako jego wzorcowy przykład.
Rq5CW81XSvyWh1
Piotruś i wilk
Po wybuchu Rewolucji Październikowej (1918 r.) Prokofiew zdecydował się na emigrację i postanowił osiedlić się w Stanach Zjednoczonych. W Ameryce kontynuował działalność kompozytorską, jak również brał intensywny udział w muzycznym życiu towarzyskim – utrzymywał m.in. kontakty ze Strawińskim i Kusewickim. W 1920 r. powrócił do Europy, a w 1927 r. uzyskał przychylność radzieckich władz, które umożliwiły mu ostatecznie powrót do ojczyzny w 1936 r. W tym czasie komponował muzykę baletową do Romea i Julii Szekspira.
Mimo początkowego zainteresowania, teatry radzieckie odrzuciły skomponowaną przez Prokofiewa muzykę, zrywając podpisane wcześniej kontrakty. Uzasadnieniem tej decyzji był argument, że nie nadaje się ona do tańca. Mimo to utwór ten, także w formie suit na fortepian oraz orkiestrowych, stał się jednym z najbardziej popularnych utworów kompozytora i szybko zdobył uznanie publiczności. Podobną popularność zdobyła także bajka symfoniczna Piotruś i wilk, która została skomponowana na zamówienie Centralnego Teatru Dziecka w Moskwie i tam prawykonana 2 maja 1936 r. Utwór ten oparty jest na ludowej bajce. Tekstom wygłaszanym przez narratora towarzyszy orkiestra, która niezwykle barwnie ilustruje jego opowieść. W bajce opisane są losy chłopca, który przy pomocy domowych zwierząt sprytnie radzi sobie z wilkiem. Wszystkie występujące w niej postaci mają swoje tematy muzyczne i przypisane im instrumenty bądź grupy instrumentów.
R7WpwwxKtjn5N1
R1NQctHcKLK29
RDLASWJfkGpiP1
RD5QLy6lY2PFt
RnUspNoeCMBZG1
R1IJoGpIFsWIy
RuvPkH21pFqPn1
RToMSIfSXIbpR
R1Lxe6A626a3W1
RyExuC8XlPKg9
R7ZiSYeXrFVZX1
Rotpm8DrHmjZb
RWyWxj6jbAAjz1
R18SZYRcVjqxt
Prokofiewowi nie tylko udało się stworzyć ciekawą ilustrację do opowieści, ale przyświecał mu także cel edukacyjny. Eksponując kolejne instrumenty ukazywał ich możliwości i potencjał brzmieniowy. Dzieło przyjmuje zwartą trzyczęściową formę z elementami ekspozycji głównych myśli tematycznych, przetworzenia i repryzy. Dodatkowo temat Piotrusia pełni funkcję refrenu, które powraca za każdym razem w innym wariacyjnym opracowaniu. Mimo iż utwór powstawał w trudnych dla kompozytora czasach, w których zmuszony był do konfrontacji z nasilającym się terrorem politycznym w ZSRR, pozostał nieskażony tymi doświadczeniami. Przeszedł do XX‑wiecznego kanonu muzyki klasycznej, a swoją popularnością przyćmił pozostałe utwory Prokofiewa.
R14ue3TpBEL7Q1
Począwszy od 1936 r. sytuacja Prokofiewa diametralnie zmieniła się. Zaczęto piętnować twórczość awangardową, w tym również jego dzieła, takie jak „Suita scytyjska”, II i „III Symfonia” oraz „Błazen”. Kompozytor niejednokrotnie ulegał sugestiom partii tworząc muzykę prostszą, dostępną szerokiemu gronu słuchaczy. Pisał marsze, pieśni masowe, korzystał ze stylizacji folklorystycznych. Mimo to starał się bronić prawa twórcy do wyrażania swoich artystycznych pomysłów zgodnie z jego potrzebą oraz prawa do nowatorstwa. Wielokrotnie jego muzyka była odrzucana przez partię i określana jako ideologicznie szkodliwa, a do jego twórczości doczepiano etykietkę formalizmFormalizmformalizm przekreślającą szansę na wykonania dzieł. Kilkakrotnie udało mu się zrehabilitować w oczach władzy – jak choćby dzięki sukcesowi jego kantaty Aleksander Newski, którą skomponował z wcześniejszego materiału ścieżki dźwiękowej filmu o tym samym tytule.
Prokofiew nie pisał utworów w jednym tylko określonym stylu czy nurcie. Z jego twórczością kojarzone są takie określenia jak: Neue SachlichkeitNeue SachlichkeitNeue Sachlichkeit, neoklasycyzm, ekspresjonizm, kubizm, prymitywizm, barbaryzm. Uważa się, że jego styl był poligeniczny, lecz mimo to łatwo rozpoznawalny. Wokół jego twórczości i postawy narosło wiele kontrowersji. Dotyczą one w szczególności wartości dzieł powstałych w radzieckim okresie twórczości, w którym Prokofiew zmuszony był do podporządkowania się decyzjom partii i jej interesom.
Dymitr Szostakowicz
Wydaje się, że jeszcze mniej szczęścia w tym względzie miał jego młodszy kolega Dymitr Szostakowicz. W jego przypadku kontekst biograficzny i historyczny całkowicie zdeterminował rozwój jego kariery kompozytorskiej oraz zaowocowały skrajnym dualizmem dostrzegalnym w jego twórczości.
R8zdmP73mFnjL1
Szostakowicz urodził się w Petersburgu, gdzie ukończył studia muzyczne w zakresie fortepianu i kompozycji. Pierwszym jego wielkim sukcesem było wykonanie I Symfonii, którą zaprezentował jako swoje dzieło dyplomowe. Wydarzenie to zwróciło uwagę przedstawicieli partii rządzącej, którzy postanowili wykorzystać wielki talent młodego kompozytora do własnych, propagandowych celów. Z tego też powodu w kolejnych latach, aż do 1931 r., Szostakowicz otrzymywał zamówienia głównie z kręgu muzyki użytkowej i propagandowej, pracując między innymi w proletariackim Teatr RAbochey Molodyozhi, gdzie komponował muzykę incydentalną do przedstawień. Zainteresowanie partii młodym, wybitnym kompozytorem, i chęć uczynienia z niego wzorcowego radzieckiego twórcy, przyczyniła się do osobistych tragedii Szostakowicza i ostatecznie zaważyła na kształcie jego twórczości.
Konflikt z interesami partii zapoczątkowało wystawienie opery Lady Makbet mceńskiego powiatu opartej na kontrowersyjnej powieści Nikołaja Leskowa. Kompozytor pracował nad tym dziełem do 1934 r., kiedy to odbyła się jego premiera w Leningradzie i Moskwie – obydwie zwieńczone wielkim sukcesem. Dzieło to było wystawiane z powodzeniem przez dwa lata, a Szostakowicza w tym czasie okrzyknięto muzycznym geniuszem. Sytuacja ta drastycznie zmieniła się w roku 1936, w którym dzieło usłyszał Józef Stalin. W wyniku jego skrajnie negatywnej oceny tej opery, i prawdopodobnie na jego osobiste zlecenie, ukazała się recenzja spektaklu w gazecie Prawda. Anonimowy autor pisał: Lady Makbet stanowi […] chaos zamiast prawdziwej, ludzkiej muzyki. Siłę muzyki zdolną porywać słuchaczy zaprzedano na rzecz drobnomieszczańskich i bezpłodnych prób formalistycznych, na rzecz pretensjonalnego silenia się na oryginalność za pomocą najtańszych środków. Ta zabawa może się jednak źle skończyć. W konsekwencji recenzja ta wystarczyła, aby spektakl natychmiast został ściągnięty z afisza, a także aby zakazać jego wykonania we wszystkich teatrach w ZSRR. Co więcej, kompozytorowi groziło bezpośrednie niebezpieczeństwo, gdyż uznanie go za przeciwnika porządku socjalistycznego mogło skończyć się wyrokiem śmierci lub zesłaniem na Syberię. Sytuacja ta bardzo niekorzystnie wpłynęła na psychikę kompozytora, który przeżył załamanie nerwowe i był bliski popełnienia samobójstwa.
Postępowanie partii względem niego było jednak inne. Umożliwiono mu oficjalne przyznanie się do błędu i powrót na „właściwą” drogę. Od czasu tego skandalu w twórczości Szostakowicza widoczny jest wyraźny zwrot przejawiający się w porzuceniu awangardowego języka muzycznego utożsamianego ze zgnilizną zachodniego kapitalizmu, na rzecz języka zachowawczego, często odwołującego się do tradycji.
Namacalnym dowodem powrotu Szostakowicza na właściwe tory jest jego V Symfonia, pełna melodyjnych fraz, prosta i przejrzysta w konstrukcji. Mimo zaakceptowania tego dzieła, a nawet okrzyknięcia jego twórcy czołowym kompozytorem ZSRR, Szostakowicz nie cieszył się długo uznaniem władz państwowych. W kolejnych latach wielokrotnie jego dzieła były oskarżane o formalizm, a on żył w nieustannym strachu o wolność i życie swoją i bliskich. Każde dzieło, które niezadowoliło partyjnych specjalistów wiązało się z koniecznością rehabilitacji w postaci dzieła zaspokajającego oczekiwania władzy.
Z tej perspektywy niezrozumiały dualizm stylistyczny dzieł Szostakowicza staje się całkowicie wytłumaczalny. Kompozytor napisał piętnaście symfonii. Po pierwszej awangardowej, dwie kolejne: II Symfonia Październikowa oraz III Symfonia Pierwszomajowa miały zdecydowanie charakter propagandowy. IV Symfonia została odrzucona przez komisję działającą z ramienia partii, dlatego V Symfonia musiała stać się praktyczną odpowiedzią radzieckiego kompozytora na słuszną krytykę, dodajmy podwójną krytykę biorąc pod uwagę również Lady Makbet.
VII Symfonia Leningradzka
Nieśmiertelną sławę Szostakowicz zyskał dzięki VII Symfonii Leningradzkiej, która zwróciła uwagę całego świata na wydarzenia w ZSRR. Symfonia powstawała prawdopodobnie w czasie poprzedzającym atak wojsk hitlerowskich i blokadę Leningradu, która trwała od 8 września 1941 do 27 stycznia 1944 r.
R1WuOaz2NWfe4
Jej pierwsze dwie części powstały w mieście, któremu jest dedykowana, a pozostałe zostały napisane już po ewakuacji kompozytora do Kujbyszewa. Wykonanie symfonii w Leningradzie miało być z założenia działaniem propagandowym, ale jednocześnie swoistą manifestacją niezłomności mieszkańców oblężonego miasta. Partytura została dostarczona w postaci mikrofilmów drogą powietrzną. Mimo skrajnego zmęczenia, wygłodzenia i schorowania muzyków, udało się doprowadzić do prawykonania utworu. Dzięki radiowej transmisji koncertu prowadzonej na żywo, wykonanie to wzbudziło zainteresowanie słuchaczy na całym świecie i było argumentem w sporach politycznych. Symfonia ta stała się symbolem tego, co łączyło aliantów ponad wszelkimi podziałami.
RlP9fvFjUiinm
To monumentalne dzieło zbudowane jest z czterech części: allegra sonatowego z epizodem inwazji, drugiej części Moderato będącym rodzajem intermezza, trzeciej części Adagio oraz finału Allegro non troppo.
Najbardziej rozbudowana jest pierwsza część utworu. Rozpoczyna się pierwszym tematem w tonacji C‑dur, utożsamianym z normalnym szczęśliwym życiem mieszkańców Leningradu.
RBMQ2u1z77Fk91
R11uvjoR2iUlX
Drugi temat wprowadza nastrój bardziej melancholijny, prezentowany jest przez skrzypce, a następnie melodia prowadzona jest przez obój.
Rp9jUQXezJx3s1
R1duXrohgd8ZL
RufVEJSAjP3pf1
Ragq9KNHtu1Sy
Wraz z końcem drugiego tematu pojawia się charakterystyczny motyw grany ostinato, który będzie towarzyszył całej środkowej sekcji części pierwszej „Symfonii“.
RROJ7EPHPgeCs1
R1JobGTKQGtD3
Sekcja centralna, tzw. epizod inwazji lub temat inwazji, składa się z 12 powtórzeń 22‑taktowego odcinka, który poddawany jest różnym zmianom. Stopniowo zwiększana jest obsada oraz wolumen brzmienia. Z każdym powtórzeniem temat zyskuje coraz bardziej dysonującą harmonię, aż do momentu osiągnięcia całkowitej kakofonii. W zakresie struktury konstrukcja tego fragmentu przypomina budowę Bolera M. Ravela.
R1U4TxfiaM1KS1
Przez swą rytmiczną strukturę temat inwazji przypomina marsz, a jego melodyka jest wzorowana na fragmentach melodii z operetki Wesoła Wdówka F. Lehara – ulubionej operetki Hitlera – oraz na fragmentach opery Lady Makbet Szostakowicza. Temat inwazji po raz ostatni pojawia się w kodzie allegra jako rekapitulacja materiału tematycznego tej części
Zmagania Szostakowicza z ustrojem politycznym
Mimo wielu propagandowych sukcesów (Symfonia VII i VIII) Szostakowicz ponownie popadł w niełaskę w 1948 r. Po raz kolejny oskarżony o hołdowanie formalizmowi został pozbawiony stanowiska profesora w konserwatorium leningradzkim i moskiewskim. Jego utwory były poddane cenzurze i obowiązywał całkowity zakaz ich wykonywania. Praktycznie bez możliwości zarabiania na życie, w obawie o własny los ponownie przyjął postawę konformistyczną i zgodził się na liczne ustępstwa. Świadectwem jego oportunizmu były liczne propartyjne wystąpienia oraz artykuły pisane na zamówienie partii. Mimo iż oficjalnie wyraził zgodę na te działania, wewnętrznie czuł się przez nie niszczony i upokarzany. Ostateczny kryzys przyniosła wiadomość o przyjęciu go do partii, wbrew jego woli, co ponownie przyczyniło się do załamania psychicznego Szostakowicza. Reakcją artystyczną na ten akt agresji względem jego osoby było napisanie VIII Kwartetu smyczkowego zadedykowanego pamięci ofiar faszyzmu i wojny. Utwór ten powstał w zaledwie trzy dni, między 12 a 14 lipca 1960 r. Jest próbą moralnej oceny własnej postawy kompozytora, o czym świadczy fakt, iż wielokrotnie w gronie najbliższych Szostakowicz wspominał, że dedykuje go samemu sobie. Z tego powodu kwartet ten zyskał określenie „autobiograficzny”. Ma on nietypową pięcioczęściową strukturę, a jego dramaturgia jest zaplanowana łukowo. Części następują po sobie attaca, bez przerwy. W kwartecie niemal wszechobecny jest czterodźwiękowy motyw składający się z dźwięków DSCH, będący muzycznym podpisem kompozytora (Dymitr SCHostakovich).
R1EWu2fwQg0W01
Motyw ten pojawia się już od pierwszych dźwięków pierwszej części.
RYeFJZJr6LCOK1
ROnvrMGdjjQCf
Charakterystyczna dla tego utworu jest również pokaźna liczba cytatów muzycznych zaczerpniętych z własnej twórczości Szostakowicza. W części pierwszej pojawiają się cytaty z I i „V Symfonii”. Wprowadzenie tych cytatów może odwoływać się do pierwszego wielkiego sukcesu kompozytora i pierwszego upodlenia. W drugiej części pojawia się charakterystyczna żydowska melodia, którą kompozytor po raz pierwszy wykorzystał w „II Triu Fortepianowym”, poświęconemu pamięci Iwana Sollertyńskiego. Temat ten jest interpretowany jako hołd złożony ofiarom holokaustu. W trzeciej części Allegretto można odnaleźć motyw z „I Koncertu wiolonczelowego”, cytat ten stanowi pomost prowadzący do kolejnego ogniwa cyklu. Czwarta część zaczyna się w sposób niezwykle niepokojący. Motyw ten w swojej dramatycznej strukturze nawiązuje do motywu losu z „V Symfonii” Beethovena.
RdP7PMRedciTh1
RszbXdbmu51yE
W Largo pojawiają się też cytaty z pieśni bolszewickiej „Zamuchen tyazholoy nevolyey” oraz wprowadzony przez wiolonczelę cytat z arii Katarzyny z „Lady Makbet mceńskiego powiatu”. Oba odniesienia przywołują wizję uwięzienia, które prowadzi do śmierci.
R2F1kGhX8T6RL1
RXBUahw3ByhrS1
Ostatnia część nie zawiera żadnych cytatów, stanowi rodzaj kompozycyjnej klamry.
W latach trzydziestych XX w. w Związku Radzieckim realizm socjalistyczny stał się obowiązującą ideologią. Podlegali mu wszyscy, ale w sposób szczególny artyści, którzy swoją sztuką mieli zaświadczyć o zasadności jego istnienia. Dla twórców jedynym rodzajem sztuki miała być sztuka zaangażowana, służąca kształtowaniu komunistycznej rzeczywistości. W służbę totalitarnego systemu wciągnięto najwybitniejszych kompozytorów, w tym Prokofiewa i Szostakowicza. Ich prawo do swobody twórczej zostało drastycznie ograniczone, a każda niesubordynacja mogła być tragiczna w skutkach. Żyli w permanentnym poczuciu zagrożenia i zakłamania, co odcisnęło nieodwracalne piętno na ich psychice, a także twórczości i działalności muzycznej.
R1Wkhftz6VOMR
R2GF1JsR9V9Gi
RQPLhtdf2yEMX
R5ovnp3D8XzeV
Rx8G5gbGa7C9f
Zadania
R78X7AHRGsNss
Ćwiczenie 1
RKA3la9bfa0ix1
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Omów z kolegą środki wykonawcze charakterystyczne dla muzyki Prokofiewa oraz Szostakowicza.
R1OTmttGx8WPo
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwiska kompozytora. Sergiusz Prokofiew Możliwe odpowiedzi: 1. balet Romeo i Julia, 2. VIII Kwartet Smyczkowy Autobiograficzny, 3. Suita Scytyjska, 4. Symfonia Klasyczna, 5. Symfonia Październikowa, 6. VII Symfonia Leningradzka, 7. bajka symfoniczna Piotruś i wilk, 8. opera Lady Makbet mceńskiego powiatu Dymitr Szostakowicz Możliwe odpowiedzi: 1. balet Romeo i Julia, 2. VIII Kwartet Smyczkowy Autobiograficzny, 3. Suita Scytyjska, 4. Symfonia Klasyczna, 5. Symfonia Październikowa, 6. VII Symfonia Leningradzka, 7. bajka symfoniczna Piotruś i wilk, 8. opera Lady Makbet mceńskiego powiatu
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwiska kompozytora. Sergiusz Prokofiew Możliwe odpowiedzi: 1. balet Romeo i Julia, 2. VIII Kwartet Smyczkowy Autobiograficzny, 3. Suita Scytyjska, 4. Symfonia Klasyczna, 5. Symfonia Październikowa, 6. VII Symfonia Leningradzka, 7. bajka symfoniczna Piotruś i wilk, 8. opera Lady Makbet mceńskiego powiatu Dymitr Szostakowicz Możliwe odpowiedzi: 1. balet Romeo i Julia, 2. VIII Kwartet Smyczkowy Autobiograficzny, 3. Suita Scytyjska, 4. Symfonia Klasyczna, 5. Symfonia Październikowa, 6. VII Symfonia Leningradzka, 7. bajka symfoniczna Piotruś i wilk, 8. opera Lady Makbet mceńskiego powiatu
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwiska kompozytora.
<i>Suita Scytyjska</i>, VII Symfonia <i>Leningradzka</i>, <i>Symfonia Klasyczna</i>, balet <i>Romeo i Julia</i>, bajka symfoniczna <i>Piotruś i wilk</i>, <i>Symfonia Październikowa</i>, <i>VIII Kwartet Smyczkowy Autobiograficzny</i>, opera <i>Lady Makbet mceńskiego powiatu</i>
Sergiusz Prokofiew
Dymitr Szostakowicz
RJXfeUQ0TIaqE
Ćwiczenie 4
RRaFxlEOT1AwB
Ćwiczenie 5
Dopasuj słowo z odpowiadającą mu definicją. Neue Sachlichkeit Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Neoklasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Formalizm Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Pierestrojka Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu
Dopasuj słowo z odpowiadającą mu definicją. Neue Sachlichkeit Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Neoklasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Formalizm Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu Pierestrojka Możliwe odpowiedzi: 1. potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, 2. kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, 3. kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, 4. zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991, kierunek przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi, kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych, zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu
Neue Sachlichkeit
Neoklasycyzm
Formalizm
Pierestrojka
R1NXz6hyf8CR8
Ćwiczenie 6
R467zR5pka3zV
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
System totalitarny w Związku Radzieckim wymusił na artystach, w tym na kompozytorach, określony sposób zachowania oraz postawy twórczej. Zastanów się, czy podobna sytuacja dotyczyła również kompozytorów w Polsce? Spróbuj uargumentować swoją odpowiedź i podać odpowiednie przykłady na poparcie swojej tezy.
R58n0asLGJLrp
Słownik pojęć
Formalizm
Formalizm
zarzut wobec dzieła muzycznego, opierający się na przekonaniu, że jest ono pozbawione treści, przez co nie służy we właściwy sposób społeczeństwu.
Neoklasycyzm
Neoklasycyzm
kierunek i postawa kompozytorska wyrażająca się stosowaniu w dziele zasad harmonii i proporcji, a także w nawiązywaniu do dawnych form muzycznych.
Neue Sachlichkeit
Neue Sachlichkeit
kierunek w sztuce niemieckiej przełomu lat 20. i 30. XX w., przeciwstawiający się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi.
Pierestrojka
Pierestrojka
potoczna nazwa procesu przekształceń systemu socjalistycznego w ZSRR w latach 1985–1991.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R7WpwwxKtjn5N1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat ptaszka – flet, autorstwa: Siergieja Prokofiewa. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
RDLASWJfkGpiP1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat kaczuszki – obój, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RnUspNoeCMBZG1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat kota – klarnet, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RuvPkH21pFqPn1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat Dziadka – fagot, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
R1Lxe6A626a3W1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat wilka – rogi, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się dramatycznym charakterem.
R7ZiSYeXrFVZX1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat Myśliwych – trąbka, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RWyWxj6jbAAjz1
Utwór: „Piotruś i wilk”, temat Piotrusia – skrzypce solo, autorstwa: Siergieja Prokofiewa, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
RBMQ2u1z77Fk91
Utwór: „Symfonia Leningradzka”, część 1, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Rp9jUQXezJx3s1
Utwór: „Symfonia Leningradzka”, część 1, temat 2 – pierwsza faza, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się smutnym, emocjonalnym charakterem.
RufVEJSAjP3pf1
Utwór: „Symfonia Leningradzka”, część 1, temat 2 – druga faza, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się smutnym, emocjonalnym charakterem.
RROJ7EPHPgeCs1
Utwór: „Symfonia Leningradzka”, część 1, rytm ostinato, partia werbla, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1U4TxfiaM1KS1
Utwór: „Symfonia Leningradzka”, część 1, początek epizodu inwazji, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RYeFJZJr6LCOK1
Utwór: „VIII Kwartet smyczkowy”, część I, początek, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się smutnym, emocjonalnym charakterem.
RdP7PMRedciTh1
Utwór: „VIII Kwartet smyczkowy”, część IV, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się smutnym, emocjonalnym charakterem.
R2F1kGhX8T6RL1
Utwór: „VIII Kwartet smyczkowy”, część IV, cytat z pieśni rewolucyjnej, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się smutnym, emocjonalnym charakterem.
RXBUahw3ByhrS1
Utwór: „VIII Kwartet smyczkowy”, część IV, cytat z arii z „Lady Makbet mceńskiego powiatu”, autorstwa: Dmitrija Szostakowicza, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.