Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1280PeBOFy5O

Między dziedzińcem a ogrodem – Vaux le Vicomte

Ważne daty

1656 – rozpoczęcie budowy pałacu Vaux le Vicomte (przedstawienie projektu pałacu)

1661 – ukończenie budowy pałacu Vaux le Vicomte

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RYXX4vmY4QBu5
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować założenie entre cour et jardin na przykładzie pałacu Vaux le Vicomte;

wyjaśniać znaczenie pałacu dla kształtowania typu założenia entre cour et jardin;

identyfikować głównych artystów pracujących przy pałacu Vaux le Vicomte;

dokonywać analizy planu, opisu bryły i przekroju pałacu.

Ogród francuski – nowy typ założenia barokowego

W okresie baroku budowle traktowano jak formy rzeźbiarskie – stosowano układy geometryczne, w których pojawiały się elementy łukowe, koszowe i eliptyczne. Sztuka ogrodowa tego okresu rozwijała się w dwóch kierunkach: pierwszy był kontynuacją stylu ogrodu włoskiego, pełnego przepychu i żywiołowej przyrody, drugi to harmonijny i klarowny ogród francuski. Charakteryzowały go bogate formy małej architektury i roślinności. Jego elementy przestrzenne lokalizowane były na głównych osiach kompozycyjnych. Pałac poprzedzała droga dojazdowa, a za nim znajdował się salon ogrodowy, który stanowił najbardziej reprezentacyjną część ogrodu. Ściany salonu tworzyły boskiety obwiedzione strzyżonymi szpaleramiSzpalerszpalerami. W boskietachBoskietboskietach znajdowały się sale ogrodowe, gabinety i labirynty. Oś główną założenia akcentował kanał wodny lub aleja, łącząc ogród z krajobrazem. Oprócz boskietów bardzo ważną rolę pełniły partery ogrodoweParter Ogrodowypartery ogrodowe, których można wyróżnić kilka typów: haftowany, wodny, rabatowy. Bogactwo roślinne uzupełniane było elementami małej architektury, które stosowano już w ogrodach renesansowych.

Schody i rampy pełniły funkcję komunikacyjną, mury tarasowe stanowiły architektoniczną oprawę płaskich tarasów z parterami ogrodowymi, ściśle powiązane z bryłą pałacu. TrejażeTrejażTrejaże występowały jako samodzielne elementy, formujące ściany, altanyAltanaaltany i korytarze. Tworzyła je ażurowa konstrukcja w postaci kraty, wykonana najczęściej z drewna. BindażBindażBindaż stanowiła natomiast drewniana konstrukcja z kolebkowym sklepieniem nad aleją. BelwederBelwederBelweder, budowany najczęściej na obrzeżach ogrodu, był niedużą dekoracyjną budowlą. OranżerieOranżeriaOranżerie, czyli parterowe budynki z dużymi oknami, służyły do uprawy i przechowywania egzotycznych roślin w czasie zimy. Nieodłącznym elementem ogrodu barokowego była rzeźba, która występowała samodzielnie na parterach, w niszach strzyżonych szpalerówSzpalerszpalerów, na skrzyżowaniu dróg, we wnętrzach sal i gabinetów ogrodowych, w teatrach ogrodowych. Bardzo ważnym elementem w ogrodzie barokowym była woda. Kanał o różnych kształtach, podkreślał oś główną założenia i łączył ogród z krajobrazem. Dynamiczna forma wody była ujęta w fontanny, bogato zdobione rzeźbami, wodotryski tworzące rytmiczne układy oraz kaskady wodne. Charakterystyczne były także tzw. schody wodne, tworzone z wielostopniowych kaskad.

REM2JkHXAf4wR
Grafika z epoki przedstawiająca ogród francuski w pałacu Nymphenburg, ok. 1722, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna

Geneza zespołu pałacowo‑ogrodowego Vaux le Vicomte

Zespół pałacowo‑ogrodowy Vaux le Vicomte położony jest w miejscowości Maincy na południe od Paryża. Jest uważany za najwspanialszy, obok pałacu w Wersalu, kompleks architektoniczny we Francji, powstały za czasów króla Ludwika XIV. Budowa pałacu Vaux le Vicomte wiąże się z wybuchem wyjątkowego skandalu. Całe przedsięwzięcie było niezwykle kosztowne i powstało wyłącznie dzięki ogromnym nakładom nadintendentaNadintendentnadintendenta finansów, Nicolasa Fouqueta. Kompleks pałacowy wybudowano na miejscu trzech uprzednio zburzonych wsi, a do jego budowy zatrudniono 18 tysięcy robotników. Pałac ten w opinii współczesnych przyćmił wszystko, co wcześniej osiągnięto w tej dziedzinie. Budowla powstała w rekordowo szybkim czasie. Architekt Louis Le Vau przedstawił projekty w 1656 roku, w 1661 roku zaś miało miejsce uroczyste otwarcie rezydencji, połączone z pełnym rozmachu festynem na cześć króla. Koncepcja Vaux le Vicomte była do tego stopnia przekonująca, że miała się stać wzorem dla najważniejszej francuskiej budowli pałacowej, Wersalu, na której z kolei wzorowano liczne budowle pałacowe na obszarze całej Europy.

R1HWa7lkmFTZ0
Ilustracja interaktywna założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte. 1.

Pałac, wyniesiony na szerokim tarasie, otoczony w nieco staromodny, lecz efektowny sposób rowami wypełnionymi wodą.

2.

Pałac otwiera się na rozległe założenie ogrodowe, zaprojektowane przez André Le Notre’a.

3.

Dojście do całego kompleksu tworzy dziedziniec reprezentacyjny, poprzedzony przeddziedzińcem (avant-cour), na który wjeżdża się między ozdobnymi bramami połączonymi kratą.

4.

Przeddziedziniec ograniczają po bokach dwa wielkie czworoboki niskich oficyn.

5.

Za fosą od strony wjazdu znajduje się mniejszy dziedziniec reprezentacyjny.

6.

Ogród założony jest na planie zbliżonym do prostokąta, ma układ osiowy, symetryczny.

7.

W głębi znajdują się partery ogrodowe, boskiety, baseny wodne i trawniki.

8.

Ogród zamyka grota z kaskadą.

Założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte, 1656-61, układ, vaux-le-vicomte.com, CC BY 3.0

Otoczenie pałacu Vaux le Vicomte

Główną nowością w Vaux le Vicomte było założenie entre cour et jardinEntre cour et jardinentre cour et jardin, czyli „między dziedzińcem a ogrodem”. Rozległy ogród otaczający pałac Vaux le Vicomte jest najwcześniejszą w pełni rozwiniętą realizacją barokowego ogrodu francuskiego. Projekt André le Notre’a opierał się na krzyżujących się prostopadłych osiach: główną oś wyznaczają zbiegające od pałacu tarasy z licznymi rzeźbami, kilkoma basenami owalnymi i prostokątnymi oraz – na zamknięciu osi – grotą z muszlami i rzeźbionymi personifikacjami rzek; osie poprzeczne kolejnych tarasów tworzą aleje wysadzane drzewami, a także wielki kanał. Bogato rzeźbione fontanny miały nowatorskie wówczas rozwiązania inżynieryjne.

R1A0oZ6jeVsVN
Ilustracja interaktywna przedstawia założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte. Fotografia jest wykonana nieco z góry, co umożliwia widok na symetryczny układ zabudowań, roślinności oraz stawów. Dodatkowo na ilustracji znajdują się dwa interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Oś główna, która jest jednocześnie osią symetrii całego założenia pałacowo-ogrodowego. 2. Osie poprzeczne poszczególnych tarasów.
Założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte, 1656-61, pinterest.com, CC BY 3.0

Król był pod ogromnym wrażeniem, zwłaszcza w majątku, który był dziełem trzech młodych talentów: architekta Louisa Le Vau, malarza i dekoratora Charlesa Le Bruna oraz architekta krajobrazu André Le Norte. Podczas gdy zamek jest pięknie proporcje i wystrój jest gustownie bogaty, ogrody i tereny sprawiają, że Vaux jest arcydziełem. Haftowane partery, stawy, fontanny i posągi, wraz z wszystkimi roślinami i budynkami, są wyjątkowym osiągnięciem w harmonii i wyważonych proporcjach. W prostej strukturze ogrodów zawarta została doskonała równowaga i współgranie delikatnie zaburzonych symetrii. Opierając się na nowych osiągnięciach i przyjmując nowoczesny punkt widzenia, ogród Le Notre’a jest dziełem, które łączy rygor z  bogactwem form, zaskakując wykorzystaniem zaskakujących efektów. Wyróżniającą cechą jest świat wody, stawów i kanałów, łączący prostotę z  elegancją.

R1EN5MomhwRzZ
Ilustracja interaktywna przedstawia założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte - widok na ogród. Na fotografii znajduje się widok na symetryczny ogrod w ujęciu nieco z góry. Dodatkowo na ilustracji znajdują się trzy interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Haftowany parter ogrodowy. 2. Haftowany parter ogrodowy. 3. Fontanna.
Założenie pałacowo-ogrodowe Vaux le Vicomte, widok na ogród, 1656-61, blogspot.com, CC BY 3.0

Pałac Vaux le Vicomte- plan i bryła

Pałac został założony na planie podłużnym prostokąta. Symetryczny rzut budowli wprowadza harmonię układu pomieszczeń. Ryzalit środkowy zajmuje owalny salon, półkoliście występujący poza lico fasady. Wejście do salonu poprzedza portyk.

RFQ1UfnsLXFSS
Ilustracja interaktywna przedstawia plan Pałacu Vaux le Vicomte. Dodatkowo na ilustracji znajdują się trzy interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje:1. Centralny ryzalit z owalnym salonem. 2. Kwadratowy portyk – wejście do salonu. 3. Skrzydło boczne.
Pałac Vaux le Vicomte, 1656-61, rzut budowli, wikipedia.org, domena publiczna

Dwukondygnacyjny pałac jest masywną budowlą o nieregularnej bryle, posiadającej liczne występy poza zasadniczy kształt prostokąta. Od strony ogrodu, nad owalnym salonem zajmującym dwie kondygnacje budowlę kryje kopuła z latarnią. Pozostałe elementy pokryte są wysokimi, stromymi dachami o układzie piramidalnym nad alkierzami.

ROeG7uKwhHoEr
Ilustracja interaktywna przedstawia Pałac Vaux le Vicomte. Dodatkowo na ilustracji znajdują się cztery interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Wejście z portykiem, wspartym na kolumnach i zwieńczonym trójkątnym tympanonem z bogata dekoracją rzeźbiarską. 2. Piramidalne, strome dachy z okrągłymi otworami okiennymi. 3. W fasadzie powtarza się rytm okien. 4. Fasadę ryzalitów dekorują biegnące przez dwie kondygnacje pilastry.
Pałac Vaux le Vicomte, 1656-61, widok od strony dziedzińca głównego, theredlist.com, CC BY 3.0
RlI8AirQFG2LE
Ilustracja interaktywna przedstawia Pałac Vaux le Vicomte – widok elewacji od strony ogrodu. Dodatkowo na ilustracji znajduje się pięć interaktywnych punktów. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Od strony ogrodu poza fasadę wystaje owalny salon. 2. Salon kryty jest kopułą z latarnią. 3. Fasadę salonu zamyka portyk z wystającym poza lico ściany tympanonem. 4. Ryzalitowa bryła tworzy występy i uskoki. 5. Bryła budowli ustawiona jest na wysokim tarasie.
Pałac Vaux le Vicomte, 1656-1661, widok od strony ogrodu, wikipedia.org, domena publiczna

Wnętrza Vaux le Vicomte

Kosztowne wyposażenie wnętrz spoczywało w rękach Charlesa le Bruna – nadwornego malarza króla Ludwika XIV, który kierując wielkim zespołem wybitnych specjalistów stworzył w największych salach reprezentacyjnych jednolity wystrój imponujący nie tylko przepychem złoceń, lecz przede wszystkim wirtuozerskim przenikaniem różnych środków artystycznych (stiuki, marmury, iluzjonistyczne tkaniny, malowane plafony, boazerie). O ile salon i westybul mają głównie dekorację architektoniczna, to w apartamentach przede wszystkim malarstwo iluzjonistyczne Le Bruna, podporządkowuje sobie architekturę i rzeźbę. Namalowane przez Le Bruna dla Vaux le Vicomte plafony należą do najlepszych malarskich dzieł tego artysty.

RaVREB7gyBrrE
Charles le Brun, Salon Muz, Vaux le Vicomte, Maincy, Francja, wikimedia.org, CC BY 4.0
RI8enahrJU2NH
Charles le Brun, Sufit rotundowy Wielkiego Salonu, Vaux le Vicomte, Maincy, Francja, CC BY 3.0
Rwku3V1G3BLUs
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RGZtoxySBZB6x
Ćwiczenie 2
Odpowiedź: Tu uzupełnij
R1CkwFCXkgtmA
Ćwiczenie 3
1. Tu uzupełnij 2. Tu uzupełnij 3. Tu uzupełnij
RAyVoU4zGjoeJ
Ćwiczenie 4
1. Tu uzupełnij 2. Tu uzupełnij 3. Tu uzupełnij
R10kLjAtPCv3m
Ćwiczenie 5
Podaj nazwisko artysty, który wykonał dekoracje.
RMc1Xn9eBPtcM
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst z lukami. Miejsca do uzupełnienia są poprzedzone tekstem: Tu uzupełnij: Zespół pałacowo-ogrodowy Vaux le Vicomte położony jest w miejscowości Tu uzupełnij: na południe od Paryża. Jest uważany za najwspanialszy, obok pałacu w Wersalu, kompleks architektoniczny we Francji, powstały za czasów króla Tu uzupełnij:. Budowa pałacu Vaux le Vicomte wiąże się z wybuchem wyjątkowego skandalu. Architekt Tu uzupełnij przedstawił projekty w 1656 roku, w 1661 roku zaś miało miejsce uroczyste otwarcie rezydencji, połączone z pełnym rozmachu festynem na cześć króla.
RUJLlFml7h2gt
Ćwiczenie 7
W zadaniu są podane dwie definicje, do których należy dopisać pojęcia, których dotyczą. Miejsca do uzupełnienia są poprzedzone tekstem: Tu uzupełnij: Tu uzupełnij: – zwarty masyw drzew wysokopiennych i krzewów, ujęty w strzyżone ściany szpalerów, występujący w ogrodach barokowych. Tu uzupełnij: – ażurowa krata obrośnięta roślinami pnącymi.

Słownik pojęć

Altana
Altana

budowla ogrodowa lekkiej konstrukcji, często z ażurowymi ścianami, obsadzona roślinami pnącymi.

Belweder
Belweder

wł. belvedere: piękny, budowla ogrodowa położona na wzniesieniu, skąd roztacza się rozległy i piękny widok; także najwyższa kondygnacja budynku, z której roztacza się piękny widok.

Bindaż
Bindaż

kryta aleja w ogrodach XVI–XVII w., zasklepiona półkolistą kratownicą, podtrzymującą pnącza lub gałęzie drzew.

Boskiet
Boskiet

zwarty masyw drzew wysokopiennych i krzewów, ujęty w strzyżone ściany szpalerów, występujący w ogrodach barokowych.

Entre cour et jardin
Entre cour et jardin

fr. ãtr kur e żardę̣; typ barokowego założenia pałacowego o osiowym, symetrycznym układzie, w którym korpus gł. pałacu i skrzydła ujmują z 3 stron dziedziniec reprezentacyjny (cour d’honneur).

Nadintendent
Nadintendent

urzędnik, który sprawuje pieczę nad kwestiami skarbowymi, ekonomicznymi, finansowymi, poborem podatków, pozostający bezpośrednio w otoczeniu króla; wyższy rangą intendent.

Oranżeria
Oranżeria

pomarańczarnia, budowla ogrodowa, najczęściej prostokątna, jednokondygnacyjna, z dużymi oknami na południe; ogrzewana.

Parter Ogrodowy
Parter Ogrodowy

element kompozycyjny ogrodu, tworzący płaski kwietnik lub gazon o zarysie geometrycznym, ozdobiony różnego rodzaju ornamentem.

Szpaler
Szpaler

dwa szeregi drzew lub krzewów tworzące aleję.

Trejaż
Trejaż

ażurowa krata obrośnięta roślinami pnącymi.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

https://pl.glosbe.com

https://sjp.pwn.pl

https://encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Chrzanowska‑Pieńkos, A. Pieńkos, Słownik artystyczny Paryża i regionu Ile‑de‑France, Warszawa 1996.

J.P. Couchoud, Sztuka francuska, t. I, Warszawa 1981