Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Są sytuacje, w których zmierzenie długości niektórych odcinków jest niezbędne.
Kupując szafę, sprawdzamy, jaką ma szerokość, głębokość i wysokość. Możemy stwierdzić wtedy, czy zmieści się w miejscu dla niej wyznaczonym.

Animacja

Planując wymianę okien, kupno firanek czy założenie rolet, musimy znać wymiary okna.

Animacja

Kupując lub wypożyczając narty zjazdowe, dobieramy je do swojego wzrostu. Dlatego musimy znać długość nart i swój wzrost.

Animacja

Mierzenie odcinków

Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2

Zmierz długość swojego ołówka. Podaj długość w milimetrach.

Ćwiczenie 3

Zmierz długość najdłuższego boku swojego zeszytu do matematyki. Wyraź długość w centymetrach i milimetrach.

Ćwiczenie 4

Narysuj dowolny odcinek CD, zmierz jego długość i zapisz wynik pomiaru.

Ćwiczenie 5

Narysuj odcinek i zapisz jego długość najpierw w centymetrach, a następnie w milimetrach.

Ćwiczenie 6

Narysuj odcinek RT o długości 4 cm oraz odcinek

  1. RS4 cm dłuższy od odcinka RT

  2. TM3 cm krótszy od odcinka RT

  3. AB3razy dłuższy od odcinka RT

  4. CD2 razy krótszy od odcinka RT

Uwaga: Odcinki RSRT mają wspólny koniec w punkcie R.

Mierzenie długości łamanej

Ważne!

Długość łamanej to suma długości odcinków, z których jest ona zbudowana.

Ćwiczenie 7

Narysuj w zeszycie łamaną

  1. zamkniętą, długości 12 cm, składającą się z sześciu odcinków

  2. otwartą, długości 9 cm, składającą się pięciu odcinków

Ćwiczenie 8