Ważne daty
III w. p.n.e. – powstanie pierwszej teorii heliocentrycznejteorii heliocentrycznej
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
b) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego.
definiować mity oraz fakty z życia starożytnych Greków i Rzymian;
rozumieć rolę i znaczenie mitologii dla rozwoju cywilizacji europejskiej;
opisywać w jaki sposób stanowią inspirację dla sztuki – również współczesnej.
Wprowadzenie
Mity starożytnych Greków i Rzymian stanowiły tworzywo dla literatury, inspirację dla malarstwa i rzeźby, ale przede wszystkim u swego zarania wyjaśniały ważne zjawiska, pomagały w rozumieniu świata i ludzi, stanowiły historie, dzięki którym starożytni poznawali samych siebie oraz w których zawierali swoją wiedzę o świecie. Dlatego mity do dziś nie straciły swojej aktualności i wciąż mogą być źródłem natchnienia dla artystów szukających odpowiedzi na najbardziej podstawowe i fundamentalne pytania.
Animacja Helios, Eos i Selene
Zadania
Połącz w pary imiona greckich bogów z ich rzymskimi odpowiednikami:
Aurora, Junona, Westa, Jowisz, Luna, Cerera, Sol
Eos | |
Selene | |
Hestia | |
Helios | |
Zeus | |
Hera | |
Demeter |
Słownik pojęć
przypominający Prometeusza, jego czyny i dzieła, śmiały, twórczy, heroiczny, tytaniczny, buntowniczy, występujący w obronie praw ludzkich
teoria heliocentryczna, według której Słońce jest środkiem układu planetarnego
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
J. Parandowski Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1989.
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.
Z. Kubiak Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.