Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16OI3cfqHfSW1

Kultura i mity – Apollo i Pan - Apollo I Marsjasz

Ważne daty

IV w. p.n.e. – powstaje Apollo Leocharesa

Ok. 120 – 140 n.e. – powstaje Apollo Belwederski

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RuyodzOMtcJYb1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej:
b) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego.

Nauczysz się

opowiadać historię Apolla i Pana;

identyfikować obecności antyku w kulturze epok późniejszych w Polsce i na świecie;

interpretować dzieła sztuki.

Prezentacja obiektu 3D pt. Apollo Belwederski

R4lVY7fkoffmT1
Prezentacja 3D przedstawia rzeźbę Apolla Belwederskiego. Model rzeźby został przedstawiony na szarym tle. Apollo to młody nagi mężczyzna stojący w lekkim rozkroku. Ma on długie kręcone włosy, a jego twarz jest skierowana w prawą stronę. Na jego ramionach i szyi widoczna jest długa szata, która zwisa z jego ręki. Druga dłoń opiera się o cokół. W prezentacji znajdują się informacje dodatkowe: 1. Ilustracja przedstawia postać Apolla Belwederskiego na tle ściany. Apollo Belwederski to arcydzieło sztuki antycznej. Rzeźba jest marmurową rzymską kopią dzieła greckiego artysty Leocharesa. Oryginał, wykonany z brązu, powstał prawdopodobnie w IV w. p.n.e., podczas gdy kopia pochodzi z czasów Hadriana (120 – 140 n.e.). Zachowana rzeźba wykonana jest z marmuru, liczy około 2 m 25 cm wysokości. Znaleziono ją w okresie renesansu. Obecnie przechowywana jest w Muzeach Watykańskich. 2. Artysta ukazał Apollina z łukiem, jego typowym atrybutem, i z kołczanem. Bóstwo przedstawione jest w konwencji nagości heroicznej. Apollo Belwederski był niezwykle wysoko ceniony, jako przykład sztuki antycznej. Dla wybitnych teoretyków sztuki neoklasycznej uchodził wręcz za największe arcydzieło greckiej rzeźby!
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Apollo i jego atrybuty

Przedstawienie cech i atrybutów Apollina:

  • Łuk i strzały – Apollo jako bóg - łucznik i bóstwo zarazy.

  • Wieniec laurowy: związane z mitem o Apollinie i Dafne, która uciekała przed zakochanym w niej bogiem i w końcu, by mu uciec na zawsze, ubłagała Ziemię, by ta przemieniła ją w drzewo laurowe. Apollo uznał laur za swoje symboliczne drzewo.

  • Instrument muzyczny: Apollo jako bóg muzyki i poezji i arcymistrz pieśni często bywał przedstawiany z lirą lub formingąFormingaformingą w dłoni. Ukazywano go również jako przewodnika Muz (Apollo MusagetesMusagetesMusagetes).

Rd3Ck6ORy0DqY
Fotografia nieznanego autora przedstawia naczynie wykonane z ceramiki na wystawie. Wnętrze naczynia przedstawia postać młodego mężczyzny siedzącego na krześle. Mężczyzna w dłoniach trzyma harfę. Obok niego (z lewej strony) widoczny jest czarny ptak. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Towarzysze Apollina: kruki i wrony, związane z mitem o narodzinach Asklepiosa, syna Apollina. Asklepios był synem niewiernej kochanki Apollina, nimfy Koronis. Był bogiem - lekarzem, a kruki i wrony towarzyszyły zarówno jemu, jak jego ojcu, obaj bowiem byli bogami - uzdrowicielami.
Autor nieznany, „Puchar Apolla”, 480 r.p.n.e., Muzeum Archeologiczne w Delfach, Grecja, ahgreecetrip2015.blogspot.com, domena publiczna
R1PJBAKKxvvVz
Fotografia nieznanego autora przedstawia rzeźbę Apolla Belwederskiego. Apollo został przedstawiony jako młody nagi mężczyzna stojący w lekkim rozkroku. Ma on długie kręcone włosy, a jego twarz jest skierowana w prawą stronę. Na jego ramionach i szyi widoczna jest długa szata, która zwisa z jego ręki. Druga dłoń opiera się o cokół. Figura Apolla została uchwycona w muzeum na tle ścian. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Delfy to miejsce kultu Apollina. To w Delfach znajdowało się jedno z głównych sanktuariów boga i jego wyrocznia, gdzie kapłanka Apollina, Pytia, natchniona przez boga, wygłaszała przepowiednie.
Autor nieznany, „Apollo Bellwederski”, rzeżba starożytna, Muzeum Piusa-Clemente, Watykan, wikimedia.org, CC BY 3.0
Polecenie 1

Korzystając z podanych poniżej ilustracji, wymień główne atrybuty Apollina.

RuidoYo5rlJfx
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RlJXqLDPJp1Sg
Ćwiczenie 1
Jakie imię nosił syn Apollina, który został bogiem lekarzy.

Apollo i Delfy

Apollo przyszedł na świat na wyspie Delos, jako syn władcy bogów, Zeusa i bogini Latony. Jego siostrą - bliźniaczką była Artemida.

Apollo zapragnął władzy nad wielką wyrocznią w Delfach, w której panowała prastara bogini Gaja - Ziemia i której strzegł, na jej rozkaz, smok Pyton. Bóg - łucznik zabił potwora i zyskał panowanie nad delficką świątynią. Odtąd to jego kapłanka, Pytia, wypowiadała w Delfach przepowiednie, które następnie interpretowali kapłani. Delfy były jednym z najważniejszych sanktuariów świata starożytnego, odwiedzanym przez delegacje państw, przez władców, ale i przez prywatnych ludzi. To właśnie w Delfach stała jedna z najbardziej imponujących świątyń Apollina, tam też odbywały się ku jego czci igrzyska pytyjskie. Apollo musiał jednak - zanim został panem Delf - zapłacić za wyrządzoną Gai zniewagę. Za karę musiał przyjąć ludzką postać i udać się na służbę do śmiertelnika.

R1MycKueCTakI
Ćwiczenie 2
Do opisów postaci i miejsc związanych z mitem o narodzinach Apollina i o Delfach dopasuj właściwe imiona i nazwy. Matka Apollina Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia, 2. Latona, 3. Delos, 4. Artemida, 5. Pyton Siostra Apollina Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia, 2. Latona, 3. Delos, 4. Artemida, 5. Pyton Potwór, którego musiał zabić Apollo Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia, 2. Latona, 3. Delos, 4. Artemida, 5. Pyton Wyspa, na której Apollo przyszedł na świat Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia, 2. Latona, 3. Delos, 4. Artemida, 5. Pyton Imię kapłanki-wieszczki Apollina w Delfach Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia, 2. Latona, 3. Delos, 4. Artemida, 5. Pyton
RzpUSCXaY6YYP
Ćwiczenie 3
Jak nazywał się potwór, którego zabójstwo dało Apollinowi panowanie nad świątynią w delfach? Odpowieź: Tu uzupełnij

Apollo i Dafne

John William Waterhousemd2dc86b50c3a0954_0000000000009John William Waterhouse

md2dc86b50c3a0954_0000000000009

Odpowiedz na pytania:

  • Co się dzieje na tym obrazie?

  • Kim jest dziewczyna i jakie jest znaczenie otaczających ją gałęzi drzewa?

  • Z jakimi atrybutami ukazany jest Apollo?

Informacje dotyczące mitów o romansach Apollina:

RhJpjDgjUy4MI
Dzieło autorstwa Johna Williama Waterhouse pod tytułem „Apollo i Dafne”. Na obrazie widoczne są dwie osoby – kobieta i mężczyzna. Kobieta to Dafne, ma ona długie ciemne włosy, ubrana jest w długą suknię. Na twarzy kobiety widoczne jest przerażenie, ponieważ jej ciało zamienia się drzewo. Z prawej strony do Dafne dobiega młody mężczyzna – Apollo. Ma on długie proste i rude włosy, przepasany jest różową szatą. Jedną dłonią przytrzymuje kobietę, a w drugiej trzyma harfę. W tle widoczna jest rzeka oraz góry. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Apollo i Dafne (zadurzenie boga, opór dziewczyny i jej niechęć, pościg, przemiana)., 2. Apollo i Koronis (zakochanie boga, ciąża Koronis, jej zdrada i porzucenie Apollina, zemsta boga. Asklepios jako syn Apollina i bóg‑uzdrowiciel).
John William Waterhouse, „Apollo i Dafne”, 1908, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
R1eDkOvlBdARy
Ćwiczenie 4
Do podanych par (rodzic i dziecko lub oboje rodzice) dopasuj trzecią postać (drugie z rodziców, dziecko) zgodnie z mitologią. Osoby: Apollo, Koronis Możliwe odpowiedzi: 1. Asklepios, 2. Latona, 3. Artemida. Osoby: Latona, Zeus Możliwe odpowiedzi: Dziecko: 1. Asklepios, 2. Latona, 3. Artemida. Osoby: Apollo, Zeus Możliwe odpowiedzi: 1. Asklepios, 2. Latona, 3. Artemida.

Zbigniew Herbert - Apollo i Marsjasz

właściwy pojedynek Apollona
z Marsjaszem
(słuch absolutny
kontra ogromna skala)
odbywa się pod wieczór
gdy jak już wiemy
sędziowie
przyznali zwycięstwo bogu

mocno przywiązany do drzewa
dokładnie odarty ze skóry
Marsjasz
krzyczy
zanim krzyk jego dojdzie
do jego wysokich uszu
wypoczywa w cieniu tego krzyku

wstrząsany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyści swój instrument

tylko z pozoru
głos Marsjasza
jest monotonny
i składa się z jednej samogłoski
A

w istocie
opowiada
Marsjasz
nieprzebrane bogactwo
swego ciała

łyse góry wątroby
pokarmów białe wąwozy
szumiące lasy płuc
słodkie pagórki mięśni
stawy żółć krew i dreszcze
zimowy wiatr kości
nad solą pamięci

wstrząsany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyści swój instrument

teraz do chóru
przyłącza się stos pacierzowy Marsjasza
w zasadzie to samo A 
tylko głębsze z dodatkiem rdzy

to już jest ponad wytrzymałość
boga o nerwach z tworzyw sztucznych

żwirową aleją
wysadzaną bukszpanem
odchodzi zwycięzca
zastanawiając się
czy z wycia Marsjasza
nie powstanie z czasem
nowa gałąź
sztuki - powiedzmy - konkretnej

nagle
pod nogi upada mu
skamieniały słowik

odwraca głowę
i widzi
że drzewo do którego przywiązany był Marsjasz
jest siwe

zupełnie

(Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz , z tomu Studium przedmiotu, 1961, http://www.staff.amu.edu.pl)

Polecenie 2

Odpowiadając na podane pytania, zaproponuj interpretację postaci Apollina w wierszu Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz.

  • Kto, Twoim zdaniem, ma w tym wierszu moralną rację?

  • Czy cierpienie Marsjasza jest zasłużone? Dlaczego?

  • Jak rozumiesz sformułowanie bóg o nerwach z tworzyw sztucznych?

  • Co symbolizują, Twoim zdaniem, skamieniały słowik i posiwiałe drzewo?

  • Do czego, według Ciebie, Herbert wykorzystuje w tym wierszu mitologię klasyczną? O czym mówi, używając mitologicznych odniesień?

Reu1z2Gw2OGAP
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Mityczne tło wydarzeń

  • mit o Marsjaszu i sztuce grania na flecie,

  • pojedynek Apollina z Marsjaszem,

  • kara dla pokonanego satyra,

  • inne mity o zemście Apollina,

  • śmierć dzieci Niobe; Apollo i Artemida zabili je z łuków, bo ich matka, śmiertelna królowa Niobe, uważała się za lepszą niż matka boskiego rodzeństwa, Latona. Powodem do dumy Niobe były jej dzieci, została więc ich pozbawiona. Zrozpaczoną matkę bogowie przemienili w kamień,

  • śmierć cyklopów, zabitych przez Apollina z łuku. Cyklopowie wykuli dla Zeusa piorun, którym władca bogów zabił, za łamanie boskich praw i wskrzeszanie zmarłych, syna Apollina, Asklepiosa. W zemście za to Apollo pozabijał cyklopów.

RjZocv2blzcmB
Fotografia nieznanego autora przedstawia rzeźbę pod tytułem „Niobe opłakująca dzieci”. Rzeźba została wykonana z białego kamienia, postać kobiety znajduje się w pozycji klęczącej, jedną dłonią przytrzymuje głowę, drugą dłonią podpiera swoje ciało. Na jej twarzy widoczny jest smutek i żal. Kobieta ubrana jest w długą suknię. Fotografia została wykonana na cmentarzu w lekko zachmurzony dzień. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Scena zemsty Apollina: Niobe opłakująca dzieci
Niobe opłakująca dzieci, www.impulsportal.info, domena publiczna
RojDHTAMUWLw01
Dzieło autorstwa Andrea Camassei pod tytułem „Masakra Niobidów”. Obraz przedstawia moment masakry Niobidów przez dwie osoby siedzące na chmurach, które strzelają z łuków do niczego nieświadomych dzieci Niobe. Na ziemi widoczne są ciała poległych Niobidów oraz ranni. W tle widoczne są uciekające w popłochu zwierzęta oraz budynki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Scena zemsty Apollina: Apollo i Artemida zabijają dzieci Niobe.
Andrea Camassei, Masakra Niobidów, wikimedia.org, domena publiczna
RzUD9UVITUzVc1
Ćwiczenie 5
Na podstawie zdobytej wiedzy odpowiedz na pytanie. Kim byli zabójcy dzieci Niobe? Wymień ich imiona.

Lektura tekstu

Jan Parandowski - Mitologia

Pan urodził się w Arkadii. Przyszedł na świat z nogami i rogami kozła. Uszy miał długie, kosmate, capią brodę i cały był porosły tą sierścią. Przeraziły się płoche nimfy arkadyjskie, ujrzawszy poczwarne dziecko. Ale Hermes, który, jak się zdaje, był jego ojcem, zabrał kozłonoga i zaniósł na Olimp, gdzie zabawne stworzenie weseliło swym widokiem szczęśliwych bogów. Oczywiście, tam nie pozostał. Życie olimpijskie nie przypadło mu do smaku. Wrócił na ziemię, gdzie mógł skakać po górach jak młody kozioł i bawić się z białymi trzodami, które pasą się na łąkach pachnących.
Śmiano się z niego, lecz on niewiele sobie z tego robił, rósł prędko i chował się na tęgiego bożka. Był dobrego o sobie mniemania i nie sądził, żeby mu jego koźli wygląd nie pozwalał myśleć o małżeństwie.

(Jan Parandowski, Mitologja. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, 1984, s. 98.)

R1VHpURkyvpMX
Fotografia nieznanego autora przedstawia rzeźbę pod tytułem: „Pan uczący młodego Dafnisa gry na syrindze”. Rzeźba składa się z dwóch figur – Pana oraz Dafnisa. Pan to grecki bóg, który przybrał formę pół człowieka pół kozła i znajduje się z lewej strony rzeźby. Pan ma twarz i tułów mężczyzny, zaś broda, rogi, ogon oraz owłosione nogi wraz z kopytami były od kozła. Jedną ręką obejmuje Dafnisa, a drugą przytrzymuje instrument. Dafnis to młody mężczyzna o średniej długości kręconych włosach. Dafnis jest nagi i opiera się o kamień. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pokochawszy młodą Syrinks, córkę bożka rzecznego Ladona, chodził za nią po całych dniach i prosił, żeby została jego żoną. Nieszczęśliwa dziewczyna, nie mogąc się pozbyć natręta, westchnęła do bogów o pomoc: ci przemienili ją w trzcinę. Widząc to Pan poznał, że jest brzydki, i było mu bardzo smutno. Usiadł wśród owej trzciny i płakał żałośnie. Wiatr zaś potrząsał trzciną rosnącą nad brzegiem strumienia i Panowi, zasłuchanemu w szum wiatru i szmer wody płynącej, zdawało się, że i roślina wydaje takie same dźwięki żałosne. Uciął z niej kilka łodyg, zrobił z nich siedem piszczałek nierównej długości, połączył je razem w jednym szeregu i tak powstała ulubiona fujarka pastusza, zwana syringą. Pan wygrywał na niej swe żale za piękną nimfą.
Autor nieznany, „Pan uczący młodego Dafnisa gry na syrindze”, Narodowe Muzeum Rzymskie Palazzo, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RDpXzHkMjSI0K
Ćwiczenie 6
Jaką nazwę nosił ulubiony instrument Pana? Możliwe odpowiedzi: 1. Syringa, 2. Kithara, 3. Aulos
RDJjLktPnyAWI
Ćwiczenie 7
Przeczytaj podany poniżej tekst, a następnie zdecyduj, które z podanych pięciu stwierdzeń są prawdziwe. J. Parandowski, Mitologia Otaczali go czcią pasterze. Składali mu na obiaty miód i mleko kozie. Bali go się jak ognia. Nabożnie przestrzegali spoczynku południowego, który jest godziną Pana. Wtedy gorąco jest największe. Powietrze, nawet w lesie, jest parne i sosny ronią woń żywiczną. Wiatr nie wieje i las staje nieruchomy. Liście zwieszają się na drzewach senne i omdlałe. Ptaki milkną, czyni się wielka, święta cichość. Pan wypoczywa w cieniu i nie lubi, żeby mu zakłócać sen głośnym krzykiem, śpiewem lub graniem. Wtedy wstaje zły i rozsiewa strach paniczny, tak że pasterze umykają goniąc przed sobą spłoszone trzody, które spadają ze śliskich ścieżek górskich w przepaście. Niekiedy szerzył popłoch w szeregach nieprzyjaciół i Ateńczycy przypisywali swoje zwycięstwo pod Maratonem pomocy Pana, który zmusił Persów do ucieczki. Z wdzięczności wystawili mu kapliczkę na północnym stoku Akropolis. Możliwe odpowiedzi: 1. Pan był bóstwem życzliwym, nie budzącym lęku wśród swych wyznawców, 2. Pan jest bogiem pasterzy, 3. Grecy uważali upalne popołudnie za porę poświęconą Panu, 4. Ateńczycy wierzyli, że Pan wspomógł ich w wojnie z Persami, 5. Termin strach paniczny związany jest z imieniem Pana
Polecenie 3

Korzystając z wiedzy uzyskanej w tej lekcji, napisz wypracowanie na 700 słów, na temat:

Różne oblicza bogów olimpijskich

RtjjZYWtCSqY4
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Musagetes
Musagetes

Grecki termin, oznaczający dosłownie Przewodnik Muz¸ odnoszący się do Apollina.

Kyliks
Kyliks

Typ naczynia greckiego, płaska czarka z dwoma imadłami.

Forminga
Forminga

Grecki instrument muzyczny, nieco podobny do liry.

Prerafaelici
Prerafaelici

Bractwo artystyczne założone w połowie XIX wieku w Londynie przez grupę młodych artystów, głoszących hasła odnowy sztuki przez sięgnięcie po inspiracje włoskim malarstwem renesansowym i tematykę biblijną, arturiańską i literacką, jak również mitologiczną.

Pan
Pan

arkadyjski bóg pasterzy, opiekun stad owiec i kóz.

Appollo
Appollo

syn Zeusa i Leto, bliźniaczy brat Artemidy; według wielu badaczy najbardziej helleński spośród bogów greckich, opiekun młodzieży w okresie wychowywania przez muzykę i taniec, źródło ładu we wspólnocie, pan oczyszczeń i lecznictwa oraz sztuki wieszczej.

Marsjasz
Marsjasz

pierwotnie frygijskie bóstwo źródeł wyobrażane jako sylen lub satyr.

Słownik łacińsko‑polski

RCTAmrCutuCiymd2dc86b50c3a0954_00000000000121
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
md2dc86b50c3a0954_0000000000012

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz , z tomu Studium przedmiotu, Warszawa 1961.

Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1984.