Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Z1Pzlq8NioB1
Na ilustracji mnóstwo trójwymiarowych nut, wykonanych prawdopodobnie z drewna i rozrzuconych w nieładzie. Nutki pomalowane są na kolory w różnych odcieniach różowego, pomarańczowego i beżowego. Temat lekcji: Moja lista przebojów - powtórzenie wiadomości.

Moja lista przebojów - powtórzenie wiadomości

Źródło: online-skills, źródło:.
1

Scenariusz dla nauczyciela:

R1NveKyUs0dNx1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności).
2) rozpoznaje ze słuchu:
a) brzmienie instrumentów muzycznych;
b) brzmienie głosów ludzkich: sopran, alt, tenor, bas;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia.

Nauczysz się

rozpoznawać utwory: Piotr Czajkowski Taniec Wieszczki Cukrowej z baletu Dziadek do orzechów, N. Paganini Kaprys nr 24, Gaude Mater Polonia, G. Bizet Habanera z opery Carmen;

posługiwać się pojęciami dotyczącymi: baletu, opery, głosów ludzkich i instrumentów;

świadomie i analitycznie słuchać muzyki.

Ponadczasowe utwory

Na przestrzeni lat w historii muzyki zaistniało wiele utworów, które przetrwały próbę czasu i stały się wielkimi przebojami. Ich popularność okazała się ponadczasowa, są znane i chętnie wykonywane do dziś. Na tej lekcji przypomnianych zostanie kilka z nich.

R2ag9vDpQKvkb
Ćwiczenie 1
Określ obsadę wykonawczą następujących utworów: 1. Niccolo Paganini, Kaprys nr 24, 2. Piotr Czajkowski, Taniec Wieszczki Cukrowej z baletu Dziadek do orzechów, 3. Gaude Mater Polonia, 4. Georges Bizet, Habanera z opery Carmen

Balet

Pierwszym przykładem muzycznym był Taniec Wieszczki CukrowejbaletuBaletbaletu Dziadek do orzechów - jednego z najpopularniejszych baletów na świecie. Skomponowany został przez Piotra Czajkowskiego, rosyjskiego kompozytoraKompozytorkompozytora doby romantyzmuRomantyzmromantyzmu. Balet jest to rodzaj spektaklu, którego treść przedstawiana jest za pomocą tańca (najczęściej klasycznego) i muzyki. Opracowaniem ruchu scenicznego oraz układów tanecznych zajmuje się choreografChoreografchoreograf. Kostiumy i dekoracje przygotowuje scenografScenografscenograf, z kolei kompozytor odpowiada za stworzenie muzyki.

Osoby wykonujące taniec klasyczny posiadają specjalny strój. Kostium primabalerinyPrimabalerinaprimabaleriny (najważniejszej tancerki w balecie) oraz pozostałych tancerek składa się z gorsetu i spódnicy. Panowie tańczą natomiast w tzw. trykocie. Układ choreograficzny w balecie zawiera wiele pasPas (czyt. pa)pas [czyt. pa] czyli kroków, obrotów zwanych piruetamiPirouette ( czyt. piruet)piruetami oraz póz np. arabesqueArabesque (czyt. arabesk)arabesque [czyt. arabesk], która polega na unoszeniu do tyłu wyprostowanej nogi. Wykonanie skomplikowanych figur tanecznych ułatwiają specjalne baletki o usztywnionych noskach – tzw. pointyPointy (czyt. puenty)pointy [czyt. puenty]. Dzięki nim wykonawcy mogą tańczyć na czubkach palców.

RleF3kA18uz10
Ćwiczenie 2
Znajdź hasła do krzyżówki: 1. Baletki o usztywnionych noskach; dzięki nim tancerka może tańczyć na czubkach palców (6 liter), 2. Najważniejsza tancerka w balecie (13 liter). 3. Osoba, która przygotowuje kostiumy i dekoracje w spektaklu (9 liter). 4. Nazwisko rosyjskiego kompozytora, który napisał muzykę do baletów m.in.: Jezioro łabędzie oraz Dziadek do orzechów (10 liter). 5. Męski strój baletowy (6 liter). 6. Rodzaj spektaklu, w którym treść przedstawiana jest za pomocą tańca i muzyki (5 liter).
RXAFo6oeIGMo9
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywają się elementy stroju tancerki baletowej?

Gaude Mater Polonia

Wysłuchaj ponownie drugiego przykładu muzycznego.

RnWIAOVB0TtOI
Na nagraniu pieśń "Gaude Mater Polonia" autorstwa Wincentego z Kielczy. Utwór wykonuje czterogłosowy chór mieszany. Pieśń wykonana jest a cappella. Chór śpiewa po łacinie pieśń ku czci świętego Stanisława.

Gaude Mater Polonia jest przykładem ponadwiekowego utworu, związanego z muzyką chóralną. Hymn ten powstał w średniowieczu, a śpiewany jest do dziś, zwykle jako część wielu uroczystości. Każdy chór posiada go w swoim repertuarze. Przypomnijmy, że chór jest to wieloosobowy zespół wokalny. Głosy męskie dzielimy na: tenorTenortenor (głos wysoki), barytonBarytonbaryton (głos średni) i basBasbas (głos niski), natomiast głosy żeńskie to: sopranSopransopran (głos wysoki), mezzosopranMezzosopranmezzosopran (głos średni) i altAltalt (głos niski). Wyróżniamy chóry męskie, żeńskie, mieszane i dziecięce.

RcY2W2IxUT5pB
Ćwiczenie 4
Jak nazywają się rodzaje głosów? A. wysoki głos męski Możliwe odpowiedzi: tenor, bas, baryton. B. niski głos męski Możliwe odpowiedzi: tenor, bas, baryton. C. wysoki głos żeński Możliwe odpowiedzi: sopran, mezzosopran, alt. D. niski głos żeński Możliwe odpowiedzi: sopran, mezzosopran, alt.
RRNcSQw9t91kP
Ćwiczenie 5
Uszereguj rodzaje głosu od najwyższego do najniższego. Elementy do uszeregowania: 1. sopran, 2. mezzosopran, 3. baryton, 4. tenor, 5. bas, 6. alt

Habanera

RcgIKtTiyOEaZ
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jakim głosem śpiewa solistka wykonująca Habanerę z opery Carmen Georges'a Bizeta? Możliwe odpowiedzi: 1. alt, 2. tenor, 3. mezzosopran, 4. sopran.

Habanera z opery Carmen Georges’a Bizeta to jedna z najsłynniejszych ariiAriaarii operowych świata. Przypomnijmy, że operaOperaopera jest to sceniczny utwór wokalno‑instrumentalny, łączący grę aktorską ze śpiewem, muzyką i tańcem. Składa się z uwerturyUwerturauwertury (czyli krótkiego instrumentalnego wstępu), aktówAktaktów i scen, a jej tekst słowny to librettoLibrettolibretto. Operę współtworzą śpiewacy soliści, chór, orkiestra oraz tancerze. Prezentowane przez wykonawców partie wokalne oraz instrumentalne, zapisane są w partyturzePartyturapartyturze. Artystyczną całością kieruje dyrygentDyrygentdyrygent.

R1I96gvvVakHB
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytania: 1. Jaka jest obsada wykonawcza opery? 2. Jak nazywa się tekst słowny opery? 3. Jak nazywają się osoby odpowiedzialne za oprawę wizualną spektaklu i za układ tańca i ruchów scenicznych? 4. Kto jest odpowiedzialny za kierowanie zespołem wokalno-instrumentalnym, chórem i orkiestrą?

Kaprys nr 24

RncQJqTxvKMjj
Na nagraniu Kaprys dwudziesty czwarty Nicolo Paganiniego. Utwór wykonuje solista skrzypek. Utwór jest trudny technicznie ma formę wariacji, szybki, dynamiczny temat za każdym razem jest aranżowany w inny sposób zawsze jednak zawiera trudności techniczne.

Kaprys nr 24 Niccolo Paganiniego jest utworem, który na przestrzeni dziejów zdobył niebywałą popularność. Przeznaczony jest na skrzypce solo, charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem trudności, ale jednocześnie jest też efektowny. Przypomnijmy sobie podstawowy podział instrumentów. Są to instrumenty: strunowe (dzielą się na smyczkowe, szarpane i klawiszowe), dęte (drewniane i blaszane) oraz perkusyjne (o określonej wysokości dźwięku i o nieokreślonej wysokości dźwięku). Skrzypce wraz z altówką, wiolonczelą i kontrabasem należą do grupy instrumentów smyczkowych.

R1Oo92Ddo7VQH1
Ilustracja interaktywna przedstawiająca podział instrumentów muzycznych na grupy: strunowe, perkusyjne i dęte. Strunowe są podzielone na podgrupy: uderzane, smyczkowe i szarpane. W każdej grupie umieszczone są punkty aktywne, po których wybraniu wyświetlają się, w odpowiednich miejscach, zdjęcia i nazwy instrumentów. W podgrupie instrumentów strunowych uderzanych umieszczono: fortepian, pianino i cymbały, w podgrupie instrumentów smyczkowych; skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas, w podgrupie instrumentów strunowych szarpanych: gitarę, harfę, banjo i mandolinę. Instrumenty perkusyjne dzielą się na podgrupy instrumentów o określonej wysokości dźwięków i nieokreślonej wysokości dźwięków. W pierwszej podgrupie umieszczono: kocioł a w drugiej: kastaniety, trójkąt, tamburyn, marakasy, werbel. Instrumenty dęte podzielono na blaszane i drewniane. Instrumenty dęte blaszane to: trąbka, waltornia, puzon i tuba, a dęte drewniane to: flet prosty, flet poprzeczny, obój i klarnet.
R18e68qeFda1n
Ćwiczenie 8
Na jaki instrument przeznaczono Kaprys nr 24 Niccolo Paganiniego? Możliwe odpowiedzi: a. skrzypce, b. altówka, c. wiolonczela, d. kontrabas.

Słownik pojęć

Akt
Akt

część utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego.

Alt
Alt

niski głos żeński.

Arabesque (czyt. arabesk)
Arabesque (czyt. arabesk)

poza, w której tancerz lub tancerka unosi do tyłu wyprostowaną nogę.

Aria
Aria

popisowa pieśń solowa w operze lub operetce.

Balet
Balet

jest to rodzaj spektaklu, którego treść przedstawiana jest za pomocą tańca i muzyki.

Baryton
Baryton

średni głos męski.

Bas
Bas

niski głos męski.

Choreograf
Choreograf

zajmuje się opracowaniem ruchu scenicznego oraz układów tanecznych w spektaklu.

Dyrygent
Dyrygent

osoba kierująca zespołem wokalno‑instrumentalnym, chórem lub orkiestrą.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Libretto
Libretto

tekst słowny opery, operetki.

Mezzosopran
Mezzosopran

średni głos żeński.

Opera
Opera

sceniczny utwór wokalno‑instrumentalny, łączący grę aktorską ze śpiewem, muzyką i tańcem.

Partytura
Partytura

zapis nutowy utworu muzycznego, podzielony na partie wokalne i instrumentalne.

Pas (czyt. pa)
Pas (czyt. pa)

krok w balecie.

Pirouette ( czyt. piruet)
Pirouette ( czyt. piruet)

francuska nazwa obrotu.

Pointy (czyt. puenty)
Pointy (czyt. puenty)

baletki o usztywnionych noskach, dzięki którym tancerka może tańczyć na czubkach palców.

Primabalerina
Primabalerina

najważniejsza tancerka w balecie.

Romantyzm
Romantyzm

europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne.

Scenograf
Scenograf

przygotowuje kostiumy i dekoracje w spektaklu.

Sopran
Sopran

wysoki głos żeński.

Tenor
Tenor

wysoki głos męski.

Uwertura
Uwertura

krótki utwór na orkiestrę będący wstępem do opery lub baletu, czasami także utwór samodzielny.

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

m33b9dd1c309642f1_0000000000284

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

J. Pudełek, Z historii baletu, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1981

J. Powroźniak, Paganini, PWM, Kraków 1968