Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16rFAnGpoAnO1

Motywy religijne w sztuce – cz. II

Solomon Hart, Uroczystość świętowania Prawa w synagodze w Leghorn, 1850, olej na płótnie, Jewish Museum, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, jewishagency.org, CC BY 3.0
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RhvT7JOXtLSAr1
Scenariusz lekcji
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

7) wykazuje się znajomością najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki w Polsce i na świecie.

Nauczysz się

wskazywać dzieła sztuki, w których przedstawiono wizerunki Boga lub bóstw;

wyjaśniać pojęcia: ikona, rzeczywistość sakralna, ornament, arabeska;

rozpoznawać ikony na podstawie podanych przykładów;

przyporządkować do podanych reprodukcji typ obrazowania Maryi (Eleusa lub Hodegetria);

oznaczać lokalizacje wybranych polskich sanktuariów maryjnych (Częstochowa, Kalwaria Pacławska, Licheń Stary, Kalwaria Zebrzydowska, Ludźmierz, Gietrzwałd, Święta Lipka, Wiślica, Piekary Śląskie) i rozpoznawać wizerunki Matki Bożej objęte kultem (z zastosowaniem mapy interaktywnej);

określać symbol i jego znaczenie na podstawie podanych przykładów (macewa);

rozpoznać rodzaj techniki plastycznej na podstawie dzieł artystów współczesnych, odwołujących się w swojej twórczości do rzeczywistości sakralnej.

Wizerunki Boga lub bóstw

E‑materiał jest kontynuacją tematu Motywy religijne w sztuce – cz. I.

Na świecie funkcjonuje wiele różnych religii. Przedstawiciele każdej z nich wyrażają swoją wiarę także poprzez sztukę – malując, rysując czy rzeźbiąc wizerunki Boga lub bóstw.

W niektórych tradycjach religijnych postacie przedstawiano na podobieństwo ludzi, na przykład w starożytnej Grecji. Pomimo tego, że bogowie greccy byli potężni, rzeźby przedstawiały ich jako ludzi posiadających zarówno zalety, jak i wady. Obrazują to dwie ilustracje. Najedź kursorem na interaktywne punkty i odczytaj imiona bóstw.

Rjie3R1axEAtI1
Ilustracja interaktywna przedstawia kopię rzeźby greckiej "Apollo Belwederski". Ciężar ciała opiera się na prawej nodze, głowa odwrócona jest w lewo, w kierunku wyciągniętej ręki. Rzeźba ma dopracowane detale, zwłaszcza w opracowaniu kręconych włosów i szat. Wyraz twarzy Apolla jest spokojny i zdecydowany. Ubrany jest w płaszcz (chlamidę), który zasłania tylko plecy, a owinięta wokół lewej dłoni tworzy tło dla całej postaci. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Apollo
Leochares, „Apollo Belwederski” (kopia rzymska), rzeźba, marmur, ok. 130-140 p.n.e., Muzeum Watykańskie, Watykan, wikipedia.org, domena publiczna
RykNGAMkn9jkV1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Praksytelesa "Artemis Gabii". Ukazuje młodą kobietę stojącą w lekkim kontrapoście, uchwyconą w chwili spinania na ramieniu krótkiej, fałdzistej szaty - chitonu. Włosy spięte ma w kok, na nogach sandały. Chiton jest związany dwoma pasami: jednym wokół talii, drugi jest ukryty. Głowa jest zwrócona lekko w prawo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Artemis
Praksyteles, „Artemis Gabii” (kopia rzymska), rzeźba, marmur, ok. 14-37 r.n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikipedia.org, domena publiczna

W sztuce chrześcijańskiej Bóg tradycyjnie ukazywany był jako sprawiedliwy i wszechmocny Stwórca. W taki sposób przedstawił go Michał Anioł.

R12ecGyP34JWm1
Michał Anioł, „Stworzenie Słońca i Księżyca (fragment, twarz Boga)”, 1511, fresk, Kaplica Sykstyńska, Watykan, wikipedia.org, domena publiczna

Poniżej przedstawiono ikonę Andrieja Rublowa Trójca Święta, która powstała w kręgu kultury bizantyńskiej i była typowa dla sztuki wschodnich kościołów chrześcijańskich – w tym wypadku dla kościoła prawosławnego.

Rv6i6xmKmps2u1
Andrzej Rublow, „Trójca Święta”, 1408-1425, tempera na desce, Galeria Trietiakowska, Moskwa, Rosja, wikipedia.org, domena publiczna

Ikona

Ikona to obraz przedstawiający postacie świętych i sceny z ich życia, tworzony zazwyczaj na specjalnie przygotowanym drewnie. Święci na ikonach zawsze są umieszczani centralnie. Ikony malowane są czystymi, niemieszanymi kolorami: czerwienią, bielą, niebieskim, zielonym, brązem, z użyciem znacznych ilości pozłoty. Niekiedy na obraz nakładana jest, wykonana ze srebra lub złota, sukienka z otworami na twarz i ręce przedstawianej postaci.

R9wc9EGoexFZf1
Źródło: online-skills.

Ikona służy przede wszystkim rozwojowi duchowemu, a w mniejszym stopniu ilustruje określone prawdy wiary. Nie jest traktowana jako zwykły obraz religijny, ale jako święte dzieło. Polski malarz i teolog prawosławny, Jerzy Nowosielski, określał ikony jako okna na transcendencję, zapewniające łączność ze świętym i pozwalające wniknąć modlącemu się w rzeczywistość sakralnąSakralnysakralną.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RiPTbaFAHqT4c1
Opowiedz na pytanie. Która z wymienionych właściwości nie jest cechą ikony? Możliwe odpowiedzi: 1. kompozycja centralna, 2. użycie czystych barw, 3. konieczność użycia perspektywy, 4. złocone tło.
Źródło: online-skills.
static

Sztuka sakralna

Sztukę sakralną, której głównym motywem jest Maryja, nazywamy sztuką maryjną. Poniżej ukazano obrazy o tematyce maryjnej, w których Matka Boża przedstawiona jest na dwa różne sposoby. Pierwszy nazywany jest Hodegetria, drugi – Eleusa. Najedź na reprodukcje i dowiedz się, czym różnią się sposoby przedstawiania wizerunku Maryi.

R4o5PEzy0rcve1
Ilustracja interaktywna przedstawia ikonę Segni di Bonaventury "Madonna z Dzieciątkiem" na złotym tle. Maria ubrana jest w niebieską szatę, trzyma na ramieniu Małego Jezusa. Jezus ma kręcone, jasne włosy, ubrany jest w brązową szatę. Wzrok Matki Boskiej zwrócony jest na widza, Jezus spogląda w bok. Postacie trzymają się za ręce. Wokół głów Marii i Jezusa znajdują się delikatne aureole. Od góry ikona zakończona jest półkoliście. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Hodegetria to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony wizerunek Matki Boskiej. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus na ramieniu.
Segna di Bonaventura, „Madonna z dzieciątkiem”, ok. 1325-1330, olej na desce, Honolulu Museum of Art, Hawaje, Stany Zjednoczone, wikipedia.org, domena publiczna
RvG6AweEGUuHL1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Rogiera van der Weydena „Madonna z Dzieciątkiem”. Matka Boska ubrana jest w niebieską szatę. Trzyma Jezusa w ramionach i przytula go. Dzieciątko owinięte jest w biały materiał, dotyka ręką brody Matki, a drugą zabawia się własną stopą. Stykają się policzkami. Na głowie Marii znajduje się przepaska z perłami na środku. Tło jest ciemne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Eleusa to przedstawienie Matki Boskiej w charakterystycznym geście pochylenia głowy, przytulającą swój policzek do policzka Jezusa. Zazwyczaj Syn obejmuje ją ręką za szyję.
Rogier van der Weyden, „Madonna z dzieciątkiem”, ok. 1454, olej na desce, Museum of Fine Arts, Houston, wikipedia.org, domena publiczna

Jednym z najbardziej znanych obrazów maryjnych w Polsce jest ikona w typie Hodegetria – Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, znajdujący się w sanktuarium maryjnym na Jasnej Górze w Częstochowie.

RjlDy7en9C6Uu1
Autor nieznany, „Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej”, ok. 1382, tempera, sanktuarium Jasna Góra, Częstochowa, Polska, irishpolishsociety.ie, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1cXHZlmRbH7h1
Wybierz określenie, które jest stosowne w odniesieniu do Matki Boskiej Częstochowskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Matka Boska Radosna, 2. Czarna Madonna, 3. Madonna Karmiąca.
Źródło: online-skills.
static
RLvwm0cysdkFw
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicję do pojęcia. Eleusa Możliwe odpowiedzi: 1. w Kościele wschodnim obraz kultowy, malarska reprezentacja świętej postaci, zawierająca obok wizerunku napisy objaśniające., 2. to przedstawienie Matki Boskiej w charakterystycznym geście pochylenia głowy, przytulającą swój policzek do policzka Jezusa. Zazwyczaj Syn obejmuje ją ręką za szyję., 3. to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony wizerunek Matki Boskiej. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus na ramieniu. Hodegetria Możliwe odpowiedzi: 1. w Kościele wschodnim obraz kultowy, malarska reprezentacja świętej postaci, zawierająca obok wizerunku napisy objaśniające., 2. to przedstawienie Matki Boskiej w charakterystycznym geście pochylenia głowy, przytulającą swój policzek do policzka Jezusa. Zazwyczaj Syn obejmuje ją ręką za szyję., 3. to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony wizerunek Matki Boskiej. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus na ramieniu. Ikona Możliwe odpowiedzi: 1. w Kościele wschodnim obraz kultowy, malarska reprezentacja świętej postaci, zawierająca obok wizerunku napisy objaśniające., 2. to przedstawienie Matki Boskiej w charakterystycznym geście pochylenia głowy, przytulającą swój policzek do policzka Jezusa. Zazwyczaj Syn obejmuje ją ręką za szyję., 3. to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony wizerunek Matki Boskiej. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus na ramieniu.

Sztuka religijna

Sztuka religijna stanowi inspirację dla współczesnych artystów. W galerii przedstawiono przykłady dzieł nawiązujących do tematyki maryjnej. Przyjrzyj się im, a następnie rozwiąż zadanie.

classicmobile
Ćwiczenie 4
R16PbAfOOGn8L1
Określ typ obrazowania Maryi (Eleusa lub Hodegetria) poniższych dzieł. 1. Włodzimierska Ikona Matki Bożej Andrzeja Rublowa, 2. Madonna z Dzieciątkiem - Segni di Bonaventury, 3. Obraz MAtki Boskiej Częstochowskiej.
Źródło: online skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1TDQBuVddgL1ma0a0c505625586be_00000000000111
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
ma0a0c505625586be_0000000000011

Kult maryjny

Zarówno Koścół katolicki, jak i prawosławny, szczególną cześć oddają Matce Bożej, co nazywamy kultem maryjnym. Maryja oraz Jezus Chrystus należą do najważniejszych i najczęściej przedstawianych postaci w sztuce chrześcijańskiej. W Polsce znajduje się wiele ośrodków kultu maryjnego, w których zobaczyć można obrazy i figury Maryi, ukazywanej zazwyczaj z małym Chrystusem.

Poniżej zamieszczono mapę, na której zaznaczono lokalizacje wybranych polskich sanktuariów maryjnych. Po kliknięciu w interaktywnych punktów możesz zobaczyć objęty kultem wizerunek Matki Bożej.

R1XnMZiszBa5k1
Mapa interaktywna przedstawiająca obiekty sakralne w Polsce. W celu obejrzenia prezentacji należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Mapa Polski obiektów sakralnych, fotoomnia.pl, CC BY 3.0

Sceny religijne

Sceny religijne w sztuce odnoszą się nie tylko do postaci; pojawiają się także w kontekście świąt o charakterze religijnym.

Reprodukcja przedstawia przebieg jednej z uroczystości w żydowskiej świątyni.

R16rFAnGpoAnO1
Solomon Hart, Uroczystość świętowania Prawa w synagodze w Leghorn, 1850, olej na płótnie, Jewish Museum, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, jewishagency.org, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
RHNEgFpC6nHrJ1
Odpowiedz na pytanie. Których z poniższych sformułowań nie możemy nazwać religijnymi? Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie Matki Boskiej w sztuce, 2. przedstawienie Ukrzyżowania w sztuce, 3. przedstawienie Boga w sztuce, 4. świątynia jako budowla architektoniczna, 5. witraż jako technika artystyczna.
Źródło: online-skills.
static

Wspólnymi świętami Kościołów i wspólnot chrześcijańskich są między innymi Boże Narodzenie (święto obchodzone dla wspomnienia i uczczenia narodzin Jezusa Chrystusa) oraz Wielkanoc (uroczystość upamiętniająca zmartwychwstanie Chrystusa, poprzedzona Niedzielą Palmową). Z kolei jednymi z najważniejszych świąt w judaizmie (świąt żydowskich) są Pesach (jedno z tzw. świąt pielgrzymich rozpoczynające się uroczystym wspólnym posiłkiem całej rodziny) oraz Rosz ha‑Szana, czyli Święto Trąbek (dzień rozpoczynający rok żydowski, którego charakterystycznym zwyczajem jest dęcie w barani róg).

classicmobile
Ćwiczenie 6
R1Ifc1Rz5Bw8Q1
Wybierz muzeum, w którym znajduje się obraz Rogiera van der Weydena „Madonna z dzieciątkiem”. Możliwe odpowiedzi: 1. Louvre, Paryż, 2. Museum of Fine Arts, Houston, 3. Uffizi, Florencja.
Źródło: online-skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R6VXU0P2tkAF5ma0a0c505625586be_00000000000121
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
ma0a0c505625586be_0000000000012

Religia islamska

W niektórych religiach, np. w islamie, istnieje zakaz wyobrażania ludzi, zwierząt oraz Boga w scenach religijnych. W sztuce islamskiej rekompensował to rozwój bogatej ornamentyki, np. arabeski.

classicmobile
Ćwiczenie 7
RbgxnzWR6OTBo1
Polecenie do zadania brzmi: „Zaznacz te fotografie, które przedstawiają wejście do budynku ozdobione arabeskami”. Poniżej umieszczone są grafiki, z których należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia wejście, którego ściany zostały bogato przyozdobione (zamalowane) niebiesko - żółtymi wzorami. Na drugiej grafice wejście ozdobione jest rzeźbionymi wzorkami w kształcie gwiazd i geometrycznych znaków. Trzecia grafika przedstawia portal ozdobiony rzeźbami Świętych postaci. Na czwartej widzimy portal przedstawiający ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa, znajduje się na nim rzeźba Jezusa na krzyżu oraz dwie klękające postacie po jego bokach.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static

W kulturze i sztuce żydowskiej, oprócz ornamentyki, występuje bogata symbolika, wyrażająca określone treści religijne. Symbole, a nawet sceny religijne, często umieszczano na żydowskich nagrobkach, nazywanych macewami.

Najedź kursorem na fotografię, a dowiesz się, jaką symbolikę zawiera przedstawiona macewa.

R1JpRtoCFEBqU1
Ilustracja interaktywna przedstawia Macewę. Fragment żydowskiego nagrobka, na którym zostały wyrysowane dwie dłonie. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po jego kliknięciu kursorem myszki wyświetlą się dodatkowe informacje.
Macewa, cmentarz żydowski w Georgensmünd, Niemcy

Potrzeba kontaktu ze sferą sacrum, również obecnie jest ważna dla wielu osób. Poniżej przedstawiono przykłady dzieł współczesnych artystów, wykonane różnymi technikami.

Malarstwo

Witraż

R19sZTUCn1Sj51
Andrzej Kałucki, „Ukrzyżowanie”, 1997, witraż, miejsce nieznane, online-skills, CC BY 3.0

Rzeźba

R1ALW6D9z8cdj1
Krzysztof Mazur, „Świątynia”, 2015, rzeźba, drewno bukowe, miejsce nieznane, online-skills, CC BY 3.0

Medal

R19j99MXGcsCR1
Alicja Majewska, „Remake 2”, 2017, aluminium, miejsce nieznane, online-skills, CC BY 3.0

Plakat

R1Ss6zzrep9Wn1
Piotr Florianowicz, „Ojciec”, 2014, druk cyfrowy, miejsce nieznane, online-skills, CC BY 3.0

Słownik pojęć

Arabeska
Arabeska

ornament roślinny lub geometryczny, który wywodzi się ze sztuki hellenistyczno‑rzymskiej. Stosowany w sztuce islamu. Ornament wzbogacany jest niekiedy motywami figuralnymi i elementami pisma.

Atrybut
Atrybut

symboliczny przedmiot dodany przedstawianej osobie, związany z jej życiem i pozwalający ją rozpoznać.

Ikona
Ikona

w Kościele wschodnim obraz kultowy, malarska reprezentacja świętej postaci, zawierająca obok wizerunku napisy objaśniające.

Macewa
Macewa

żydowska stela nagrobna, najczęściej w formie pionowo stojącej, prostokątnej płyty kamiennej lub drewnianej

Metryczka
Metryczka

opis podstawowych informacji dotyczących dzieła; pełen opis zawiera następujące dane: imię i nazwisko autora, tytuł dzieła, technikę wykonania (np. malarstwo olejne, akwarela, pastel, grafika itp.), rok powstania (rok, epoka, styl), wymiary pracy, miejsce gdzie się obecnie znajduje.

Matka Boska Eleusa
Matka Boska Eleusa

Matka Boża Czuła ukazuje szczególną relację pomiędzy Matką Boską a Dzieciątkiem Jezus. Wyobrażenia Matki Boskiej Eleusa to częsty motyw w sztuce sakralnej.

Matka Boska Hodegetria
Matka Boska Hodegetria

najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ ikonograficzny przedstawienia Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Najbardziej znanym tego typu przedstawieniem Maryi w Polsce jest obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, znajdujący się w sanktuarium na Jasnej Górze.

Ornament
Ornament

motyw zdobniczy lub zespół takich motywów, może być np. roślinny, zwierzęcy, geometryczny.

Synagoga
Synagoga

żydowski dom modlitw, studiowania Tory i nauczania, od średniowiecza też siedziba kahału i sądu rabinackiego.

Sakralny
Sakralny

związany z kultem religijnym.

Źródło:

Stefan Kozakiewicz (red.), Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969, s. 21.

Galeria dzieł sztuki