Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RaN2kxWSvZmD11

Muzyka polskiego średniowiecza (audiobook)

Ważne daty

966 – chrzest Polski

około 1060 – powstało Sacramentarium Tinecense (Sakramentarz tyniecki), sporządzone przez benedyktynów i przywiezione do Polski za czasów Kazimierza Odnowiciela

XI wiek – pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa: antyfonaAntyfonaantyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora

ok. 1160–1230 – przybliżone lata działalności Szkoły Notre Dame (Szkoły paryskiej)

ok. 1200‑1260 – przybliżone lata życia Wincentego z Kielczy, pierwszego znanego z imienia kompozytora polskiego, kanonika krakowskiego, autora Historii o św. Stanisławie Dies adest celebris

XIII wiek – pierwsze zachowane zabytki średniowiecznej polifonii w Polsce

1253 – kanonizacja św. Stanisława ze Szczepanowa (Szczepanowskiego), później uznanego za patrona Polski

1254‑1255 – powstanie Historii o św. Stanisławie Dies adest celebris Wincentego z Kielczy

1364 – Kazimierz Wielki założył w Krakowie uniwersytet; pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie środkowej; już w następnym stuleciu uczelnia zyskała powszechną renomę jako jeden z najważniejszych europejskich uniwersytetów

1315–1400 – we Francji i Włoszech rozwija się nurt w rozwoju muzyki polifonicznej określany jako Ars novaArs novaArs nova. Termin pochodzi z traktatu kompozytora i teoretyka Phillippe'a de Vitry zatytułowanego Ars nova (ok. 1320)

1407 – pierwszy zachowany rękopis Bogurodzicy

1410 – bitwa pod Grunwaldem

1420–1430 – przybliżone datowanie trzygłosowego motetuMotetmotetu Cracovia civitas, jednego z zachowanych zabytków polskiej polifonii świeckiej w XV wieku

I poł. XV wieku – lata życia Mikołaja z Radomia, najwybitniejszego kompozytora polskiego średniowiecza

ok. 1392–ok. 1480 – lata życia Piotra z Grudziądza, kompozytora wykształconego na Uniwersytecie w Krakowie (w 1430 uzyskał stopień magistra). Kompozytor działał w Krakowie, następnie przebywał również w Wiedniu, Bazylei, Czechach i na Śląsku. W 1452 odbył podróż do Rzymu

1507 – na tronie odziedziczonym po bracie Aleksandrze Jagiellończyku zasiadł król Zygmunt Stary

1

Scenariusz dla nauczyciela

R6LKhWGtAYwDR1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Anna Koszewska, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

3. Średniowiecze. Uczeń:

1) charakteryzuje kulturę muzyczną wczesnego średniowiecza związaną z rozwojem chrześcijaństwa;

2) omawia chorał gregoriańskiChorał gregoriańskichorał gregoriański:

a) powstanie,

b) związek z liturgią Kościoła rzymskiego (antyfonarz),

9) wymienia zabytki polskiej i europejskiej muzyki średniowiecznej (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Chwała Tobie, Gospodzinie i in.);

10) zna pojęcia: śpiew melizmatyczny (melizmaty), skale modalne, cantus firmus, neumy.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

dostrzegać znaczenie Bogurodzicy dla kultury polskiej;

wskazywać polski wkład w rozwój form chorałowych i monodii świeckiej;

wymieniać przykłady polskiej wielogłosowości;

charakteryzować twórczość kompozytorów reprezentatywnych dla muzyki polskiego średniowiecza: Wincentego z Kielczy, Piotra z Grudziądza i Mikołaja z Radomia na tle muzyki europejskiej.

mcb334cb9d155a2bb_0000000000062

Muzyka w średniowiecznej Polsce - audiobook

RNRvPZvPb99znmcb334cb9d155a2bb_00000000000161
Audiobook: „Muzyka w średniowiecznej Polsce”. W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
Audiobook - „Muzyka w średniowiecznej Polsce”
RchDNROvyPScp
Prezentacja pt. Drzwi Gnieźnieńskie. W celu obejrzenia animacji należy wcisnąć biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku umieszczony na środku okna animacji. Na zdjęciu znajdują się Drzwi Gnieźnieńskie. Są one odlane z brązu i podzielone są na 18 części - 9 z lewej strony i 9 z prawej. Kwatery otoczone są bordiurą z ornamentami roślinnymi. Nad drzwiami znajdują się archiwolty zdobione ornamentami roślinnymi. Całość otoczona jest cegłą. W naciśnięciu ikonek wyświetlają się dodatkowe informacje: 1. Drzwi Gnieźnieńskie - przybliżenie na kołatki. Na zdjęciu znajdują się kołatki w kształcie lwich głów. 2. Drzwi Gnieźnieńskie - unikatowy zabytek romańskiej sztuki odlewniczej, wykonany za panowania księcia Mieszka III Starego. Oba skrzydła są różnej wielkości (lewe szer. 84 cm, wys. 328 cm i prawe 83 × 323 cm), odlane z brązu metodą wosku traconego; lewe jest bardziej wypukłe w całości, a prawe w 24 częściach i zlutowane, zawierają po dziewięć kwater z płaskorzeźbami scen figuralnych i obramowanych bordiurą zdobioną ornamentem roślinnym z wplecionymi postaciami ludzi i zwierząt. Umocowane na nich kołatki w kształcie lwich głów odlano oddzielnie. W niektórych miejscach widoczne są pęknięcia spowodowane upadkami czy uderzeniami, oraz spawania i nadlewy powstałe podczas napraw. Ślady po kołkach wskazują na to, że metalowe drzwi były pierwotnie przymocowane do drzwi drewnianych.
„Drzwi Gnieźnieńskie”, online-skills, CC BY 3.0
R1OtIGsY4huhq
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Hansa Memlinga „Muzykujące anioły”. Jest to tryptyk. Obraz środkowy przedstawia Chrystusa błogosławiącego w otoczeniu aniołów. Panele boczne przedstawiają anioły grające na różnych instrumentach. Na każdym z nich znajduje się pięć aniołów. Po kliknięciu w pulsujący punkt pojawia dodatkowa zawartość w postaci nagrania muzycznego. - Alleluja Mikołaja z Radomia. Kompozycja ma umiarkowane tempo, a wykonywana jest przez chór męski z towarzyszeniem instrumentów. Cechuje ją archaiczny, podniosły charakter.
Hans Memling, „Muzykujące anioły”, 1480, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, Wikimedia, domena publiczna, na odwrocie utwór Mikołaj z Radomia, „Alleluja”

Początki muzyki w Polsce

Pierwsze wiadomości dotyczące muzykowania na ziemiach polskich sięgają X wieku i są rozproszone w ówczesnych kronikach. Na przykład Gall Anonim (XI‑XII w.) wspomina o pieśniach i tańcach z klaskaniem przy dźwiękach lutni, jednak do naszych czasów nie dotrwały żadne zabytki tej muzyki.

Przyjęcie chrześcijaństwa przez księcia Mieszka I (966 r.) i w konsekwencji stopniowe rozpowszechnienie chorału gregoriańskiego i notacji muzycznej przede wszystkim w największych piastowskich grodach: Poznaniu, Krakowie, Gnieźnie i Wrocławiu oraz w opactwach w Tyńcu i Mogile przyczyniło się do rozwoju polskiej muzyki w średniowieczu w łączności z głównymi nurtami muzyki europejskiej. Z tego czasu zachowały się bogato zdobione najstarsze księgi liturgiczne zawierające teksty chorałowe, a wśród nich Sacramentarium Tinecense (Sakramentarz tyniecki) (ok. 1060), Pontificale biskupów krakowskich (Liber Ordinalis) i Missale plenarium z Gniezna (XII w.). Przez długie stulecia miejsce szczególnie uprzywilejowane zajmowała w polskiej kulturze muzyka religijna w języku łacińskim.

RaUAJ3hHE86qE1
Autor nieznany, „Przedstawienie zasiadającego na łuku tęczy Chrystusa”, karta z Sakramentarza tynieckiego, XI wiek, Biblioteka Narodowa (National Library of Poland), Wikipedia, CCO

W XI wieku pielęgnowano w Polsce chorał w ośrodkach benedyktyńskich, a później w klasztorach cystersów, następnie franciszkanów i dominikanów. Powstawały hymnyHymnhymny i sekwencje związane z kultem polskich świętych patronów, zwłaszcza św. Wojciecha i św. Stanisława, a także św. Jadwigi Śląskiej. Z końca XI w. pochodzi pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa – antyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora. Natomiast z XIII wieku dotrwał do naszych czasów cały szereg polskich kompozycji chorałowych, a także pieśni religijnych opartych na melodiach gregoriańskich. Z tego właśnie czasu pochodzi Historia o św. Stanisławie Dies adest celebris, której autorem jest Wincenty z Kielczy, pierwszy znany z imienia polski kompozytor.

Rr9DmsFHdhZtv
Ilustracja interaktywna przedstawia miniaturę z XVI wieku Stanisława Samostrzelnika „Święty Stanisław”. Przedstawia ona św. Stanisława Szczepanowskiego jako patrona Polski, pod którego opiekę uciekają się król Zygmunt I oraz biskup krakowski Piotr Tomicki z towarzyszącymi im dostojnikami duchownymi i świeckimi. Święty Stanisław jest ubrany w strój pontyfikalny. Na głowie otoczonej nimbem spoczywa biskupia mitra. W lewej ręce Stanisław trzyma pastorał, a prawą wykonuje gest błogosławieństwa. Anioły po obu stronach Stanisława podtrzymują jego kapę otaczając nią modlące się poniżej postacie oraz trzymają atrybuty świętego: gałąź palmową oraz chorągiew z ukoronowanym Orłem Białym przepasanym literą "S". Niewielka postać nagiego brodatego mężczyzny u stóp świętego wyobraża Piotra. Po kliknięciu w pulsujący punkt wyświetla się dodatkowa zawartość: opis i utwór muzyczny. 1. Wincenty z Kielczy, Antyfona Dies adest celebris, rozpoczynająca oficjum o św. Stanisławie. Wykonanie Ensemble JERYCHO, dyrygent Bartosz Izbicki, z udziałem Bractwa Różanego Wianka z Jarosławia, Kościół pokamedulski w Warszawie, 9 listopada 2016. Kompozycję poprzedza recytacja. Utwór ma wolne tempo i uroczysty charakter. Wykonywana jest w jednogłosie przez chór męski.
„Święty Stanisław”, miniatura z XVI wieku, Wikipedia, Domena publiczna, na odwrocie utwór Wincenty z Kielczy, Antyfona „Dies adest celebris”

Wśród polskich zabytków specjalne miejsce zajmuje pieśń religijna Bogurodzica (przypuszczalnie z XIII wieku) — zwana przez Jana Długosza carmen patrium. Pełniła funkcję hymnu rycerstwa polskiego, śpiewano ją przed bitwą pod Grunwaldem w 1410 roku. Jest to pieśń jednogłosowa, ametryczna (tzn. śpiewana bez podziału na takty) i — podobnie jak w wypadku wielu melodii gregoriańskich — melizmatyczna (por. słowa: Maryja, eleison — na jednej sylabie śpiewanych jest kilka dźwięków).

Polskie pieśni średniowieczne

Bogurodzica jest utrzymana w skali doryckiej.

R1DyjlJMAW4nx1
Nagranie zawiera skalę dorycką zagraną na flecie. Są to dźwięki d, e, f, g, h, c, d, d, c, h, a, g, f, e, d. Następnie głos męski śpiewa solmizacją dźwięki re, mi ,fa, sol, la, si ,do, re, re, do, si, la, sol, fa, mi, re.
RmhSGw827PxbT1
Skala dorycka (kościelna), Wikipedia, Domena Publiczna

Pomimo odnalezienia pewnych zbieżności z innymi kompozycjami tamtych czasów Bogurodzica w całości stanowi utwór z gruntu oryginalny. W postaci, w jakiej się zachowała, kompozycja niesie w sobie walor sztuki ponadczasowej, której upływ wieku nie potrafił odebrać cech najwyższego artyzmu.

Rhx6X1s6j8kzV1
Utwór Bogurodzica. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się podniosłym, hymnicznym charakterem. Wykonywana jest w jednogłosie przez chór męski.

Z XIV i XV wieku zachowało się kilkadziesiąt jednogłosowych pieśni religijnych z polskimi tekstami. Przeważnie były one związane z okresem Wielkanocy (jak na przykład Chrystus zmartwychwstan jest), Bożego Narodzenia i z kultem Matki Bożej.

RPHn0hN2YGr8G1
Nuty pieśni „Chrystus zmartwychwstan jest” (notacja współczesna), religijne.org CC BY 3.0
RjdcaoVD7DV2A1
Utwór muzyczny "Chrystus zmartwychwstan jest". Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głosy męskie w jednogłosie. Cechuje ją podniosły, dostojny charakter. Wykonywany tekst: Chrystus zmartwychwstan jest, Nam na przykład dan jest, Iż mamy zmartwychpowstać, Z Panem Bogiem królować, alleluja! Alleluja, alleluja Leżał trzy dni w grobie, Dał bok przebić sobie, Bok, ręce, nogi obie Na zbawienie tobie Alleluja, alleluja!

Najstarsze zachowane utwory wielogłosowe polskiego średniowiecza zostały odnalezione niedawno, bo dopiero w ostatnich dekadach XX wieku, a prace poszukiwawcze wciąż trwają. Wśród anonimowych zabytków polskiej wielogłosowości są różne kompozycje i fragmenty pochodzące z XIII‑XV wieku badane i przechowywane w bibliotekach w Starym Sączu, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Kórniku i Warszawie. Nie zawsze przetrwały jako oddzielne rękopisy, bo niekiedy zachowały się jedynie np. pocięte na paski i wykorzystane w postaci wyklejek introligatorskich w nowszych księgach. Ich zawartość pozwala jednak stwierdzić, że w XIII i kolejnych wiekach polska kultura muzyczna wchłaniała najnowsze osiągnięcia muzyki europejskiej. Odnalezione źródła stanowią dowód, że istniała bezpośrednia łączność między klasztorem klarysek w Nowym Sączu a Szkołą Notre Dame w Paryżu i najnowsze osiągnięcia wielogłosowej polifonii średniowiecznej były w polskim ośrodku klasztornym przyswojone i rozwijane. Jeden z rękopisów odnalezionych w Starym Sączu zawiera czterogłosowy konduktusKonduktus (łac. conductus)konduktus Omnia beneficia, którego wszystkie głosy utrzymane są w jednorodnej rytmice. Ta kunsztowna trzynastowieczna kompozycja jest unikatem, nie ma odpowiednika w żadnych innych znanych źródłach, posiada też specyficzne cechy notacji.

RZm6Ei1o2XUMy
Ilustracja interaktywna przedstawia Czterogłosowy conductus „Omnia beneficia”, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek w Starym Sączu, fragment pergaminowy. Po kliknięciu w pulsujący punkt pojawia informacja i utwór muzyczny. 1. Omnia beneficia, XIII w. Kompozycja jest wykonywana na zmianę przez zespół instrumentalny i chór męski. Ma umiarkowane tempo. Cechuje ją żywy, taneczny, a zarazem dostojny charakter.
Czterogłosowy conductus „Omnia beneficia”, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek w Starym Sączu, fragment pergaminowy, patrimonium-europae.org, na odwrocie utwór „Omnia beneficia”, XIII w.

Omnia beneficia gaudia generatia variaque
dat gratia, dulcia movens studia.
Laudare Deum qui salvat reum data venia
Sapui, sicut fatui, nam ut potui,
ita posui sed initui renui prout potui.
Si nunc regiro non est pro miro, quia sonui”.

Z kolei rękopis odnaleziony w romańskim kościele św. Andrzeja zawiera trzygłosowy utwór Surrexit Christus hodie wiązany tematycznie ze Świętami Wielkiej Nocy i utrzymany w ścisłym stylu konduktowym.

Średniowieczna muzyka świecka

Muzyka świecka w średniowiecznej Polsce w znacznie większym stopniu niż muzyka religijna była związana z tradycją oralną, o wiele mniej jest więc o niej informacji i mniej zachowanych zabytków, a te zachowane pochodzą z o wiele późniejszych czasów niż zabytki muzyki religijnej. Mimo że nieliczne, posiadają jednak wysoką rangę artystyczną. Są wśród nich utwory okolicznościowe o bardzo zróżnicowanym charakterze: zarówno kunsztowny, podniosły motet Cracovia civitas, jak i  jak i swawolna, żartobliwa pieśń Breve regnum, powstała na okazję wyboru króla żaków Akademii Krakowskiej podczas studenckiego tygodniowego świętowania. Z kolei tematyka religijna nie wykluczała również funkcji świeckiej – np. Bogurodzica była pieśnią rycerstwa, uroczystym hymnem wojsk polskich, utworem posiadającym w XV wieku rangę hymnu państwowego. Tematyka religijna splotła się więc w Polsce z wątkami świeckimi. Nie inaczej było też w wypadku podniosłego hymnu Gaude Mater Polonia, pochodzącego z z XIII wieku. Łaciński tekst słowny o św. Stanisławie został napisany przez anonimowego autora polskiego i podłożony pod istniejącą, znaną już melodię, czyli jest to tzw. kontrafaktura. Niezwykła popularność tego utworu utrzymywała się w Polsce przez wieki. Posłuchajmy zatem tego śpiewanego często również i dziś hymnu w czterogłosowym opracowaniu sporządzonym w XIX wieku przez Teofila Klonowskiego:

RrJ9B53YEuz5m
Ilustracja interaktywna zawiera zapis nutowy utworu Gaude Mater Polonia w opracowaniu na czterogłosowy chór mieszany. Po kliknięciu na pulsujący punkt pojawia się dodatkowa informacja i utwór muzyczny. 1. Gaude Mater Polonia, XIII w. - XIX w. Wyk. Henryk Wojnarowski – dyrygent, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncert z 1 kwietnia 2016 w sali koncertowej Filharmonii Narodowej. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje ją podniosły, dostojny, hymniczny charakter. Tekst pieśni: Gaude, mater Polonia. Prole fecunda nobili, Summi Regis magnalia Laude frequenta vigili. Amen.
Zapis nutowy i utwór „Gaude Mater Polonia”, XIII w. - XIX w.

Breve regnum (Krótkie panowanie) z XV wieku to dwugłosowa, łacińska pieśń krakowskich żaków, traktująca o zwyczajowym wyborze króla studentów i związanej z tym całotygodniowej zabawie. Odpowiednio do swej tematyki posiada prostą, zwrotkową budowę, cechuje się żywym tempem, wyrazistą rytmiką i zadziornym charakterem:

R1Q32cr9rL5UK
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Breve regnum”, Po kliknięciu na pulsujący punkt pojawia się dodatkowa informacja i utwór muzyczny. 1. Breve regnum, XV w. Wyk. Zespół Ars Nova, śpiew Marcin Zalewski, Piotr Zalewski, Włodzimierz Sołtysik i Krzysztof Owczynik. Kompozycja ma wykonywana jest przez zespół wokalny przy akompaniamencie instrumentów. Posiada prostą, zwrotkową budowę, cechuje się żywym tempem, wyrazistą rytmiką i zadziornym charakterem.
Zapis nutowy i utwór „Breve regnum”, XV w.

Tekst słowny w przekładzie autorstwa Tadeusza Maklakiewicza:
„Ot, królestwo się zakłada,
Krótko się w nim tylko włada
I zniesione w niwecz pada,
Kiedy minie władcy czas.

A krakowska nasza wiara,
O pomysłach co niemiara,
W myśl się profesorów stara
Króla obrać spośród nas.
Wybieramy Krakowiaka,
Z wszystkich najlepszego żaka,
Niczym lilija chłopaka
Przepełnego wszelkich kras.

I przez osiem dni z kolei
Blask tej władzy tak jaśnieje,
Która potem tak kruszeje,
Że pod rózgą pada gród.

Bo gdy króla się mianuje,
Już się studium zaniedbuje
I przez tydzień się próżnuje,
Niemą pustką wieje z klas”.

Utwory uświetniające uroczystości patrycjatu miejskiego

Wraz z rozwojem miast powstawały utwory uświetniające uroczystości patrycjatu miejskiego. Przykładem jest np. Cracovia civitas, trzygłosowy motet nieznanego kompozytora. Tekst słowny ułożył Stanisław Ciołek.

RhBfL3WAheHKT
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę płyty „Muzyka polskiego średniowiecza”. Na środku ilustracji znajduje się zarys ptaka na kwadratowym tle. Po kliknięciu na pulsujący punkt pojawia się dodatkowa informacja i utwór muzyczny. 1. Cracovia civitas, anonim, 1420-1430, słowa Stanisław Ciołek wyk. Robert Pożarski, zespół Ars Nova, dyr. Jacek Urbaniak Agnieszka Obst, Joanna Nogal, Paweł Zalewski, Marcin Zalewski, Krzysztof Owczynik, Bartłomiej Swebodziński, Jacek Urbaniak. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos męski przy akompaniamencie instrumentów. Cechuje ją radosny, podniosły charakter. Tekst śpiewany jest języki łacińskim.
Okładka „Muzyka polskiego średniowiecza”, images-amazon.com, na odwrocie utwór „Cracovia civitas”, anonim, 1420-1430

Inne zachowane zabytki rozwiniętej polifonii późnego średniowiecza w Polsce to kunsztowne i zawierające wiele oryginalnych cech kompozycje nieznanego autorstwa, takie jak Chwała Tobie, gospodzinie (pierwszy utwór wielogłosowy do tekstu polskiego), dwugłosowa pieśń maryjna O najdroższy kwiatku panieńskiej czystości, trzygłosowa Bądź wiesioła, Panno czysta.

Pierwszym znanym z imienia kompozytorem polskim tworzącym muzykę polifoniczną i zarazem najwybitniejszym kompozytorem polskiego średniowiecza był Mikołaj z Radomia. Działał w pierwszej połowie XV wieku, był autorem m.in. Magnificat (hymn Maryi ku chwale Bożej z tekstem zaczerpniętym z Ewangelii) i opracowań części mszalnych. Jako przedstawiciel trzygłosowej polifonii Mikołaj z Radomia jest zaliczany do najwybitniejszych twórców europejskich I połowy XV wieku, czyli epoki w dziejach muzyki określanej mianem Ars nova.

RqrPHGwRGDBSE
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu "Madonna del Magnificat" Sandro Botticelliego. Na ilustracji znajduje się otwarta księga z tekstem Magnificatu. Nad księgą namalowane są ręce. Jedna z dłoni trzyma pióro, które zanurza w atramencie trzymanym przez dłoń innej osoby. Po kliknięciu na pulsujący punkt pojawia się dodatkowa informacja i utwór muzyczny. 1. Mikołaj z Radomia, Magnificat Wyk. zespół Ars Nova i solista kontratenor Mariusz Gebel, dyr. Jacek Urbaniak. Kompozycja ma wolne tempo. Cechuje ją radosny, dostojny, tajemniczy charakter.
Ilustracja przedstawiająca fragment obrazu "Madonna del Magnificat" Sandro Botticelliego, www.ninateka.pl, na odwrocie utwór Mikołaj z Radomia, „Magnificat”

Wyjątkowo ciekawą, nietuzinkową postacią polskiej i europejskiej muzyki XV wieku jest również Piotr z Grudziądza – Petrus Wilhelmi de Grudencz (ok. 1392 – ok. 1480). Jego podróże i kontakty z różnymi środowiskami uczyniły go twórcą międzynarodowym. Był przedstawicielem środkowoeuropejskiego nurtu popularnej twórczości pieśniowo‑motetowej. Znaczna jej część mogła mieć również zastosowanie liturgiczne. Piotr z Grudziądza napisał kilkadziesiąt wielogłosowych utworów religijnych i świeckich, Większość jego kompozycji to wielotekstowe motety łacińskie, podpisywane charakterystycznym akrostychem – Petrus, który składał się zawsze z pierwszych liter kolejnych słów tekstu. Akrostych ten był unikatem, gdyż popularne w owym czasie akrostychy zwykle były pierwszymi literami wersów lub zwrotek. Można przypuszczać, że Piotr z Grudziądza samodzielnie pisał teksty słowne do swoich kompozycji.

RDn1XbpW71XeW
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Piotra z Grudziądza, „Predulcis eurus turbinis”. Po kliknięciu na pulsujący punkt pojawia się dodatkowa informacja i utwór muzyczny. 1. Piotr z Grudziądza, motet Predulcis eurus turbinis. Wyk. zespół Ars Nova de Varsovie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez zespół wokalny i instrumentalny. Cechuje ją sentymentalny, tęskny charakter.
Zapis utworu Piotra z Grudziądza, „Predulcis eurus turbinis”, culture.pl, na odwrocie utwór motet „Predulcis eurus turbinis”

W XV wieku Polska przeżywała okres wielkiej pomyślności politycznej, gospodarczej, był to również czas bardzo owocny w rozwoju polskiej kultury. Wiek, w którym powstały tak genialne dzieła jak ołtarz Wita Stwosza i Kronika Jana Długosza, a Uniwersytet w Krakowie zaczął słynąć jako jeden z najważniejszych ośrodków intelektualnych Europy, również w muzyce polskiej zaznaczył się jako epoka wielkiego rozkwitu. Tymczasem Złoty Wiek w kulturze polskiej miał właśnie dopiero nadejść...

Zadania

RXNkh1bFBtcZM
Ćwiczenie 1
Które ze wskazanych grodów stały się ważnymi ośrodkami rozpowszechniania chorału gregoriańskiego w państwie Piastów w XI wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Poznań, 2. Wrocław, 3. Gniezno, 4. Warszawa
R8KPUF5UltTsP
Ćwiczenie 2
Z którego wieku pochodzi pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa – antyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora? Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzi z X wieku, 2. Pochodzi z XI wieku, 3. Pochodzi z XII wieku
R1JNdFot0MrnF
Ćwiczenie 3
Antyfona Dies adest celebris Wincentego z Kielczy została skomponowana ku czci jednego z polskich świętych patronów. Który to był święty? Możliwe odpowiedzi: 1. Święty Franciszek, 2. Święty Wojciech, 3. Święty Stanisław
R1o1uqbwV76IC
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tytuł utworu muzycznego z oznaczeniem jego gatunku. Chrystus zmartwychwstan jest Możliwe odpowiedzi: 1. jednogłosowa pieśń religijna, 2. trzygłosowy motet świecki, 3. czterogłosowy konduktus Omnia beneficia Możliwe odpowiedzi: 1. jednogłosowa pieśń religijna, 2. trzygłosowy motet świecki, 3. czterogłosowy konduktus Cracovia civitas Możliwe odpowiedzi: 1. jednogłosowa pieśń religijna, 2. trzygłosowy motet świecki, 3. czterogłosowy konduktus
R142Uk3fOmFZJ
Ćwiczenie 5
Najwybitniejszy kompozytor polskiego średniowiecza to: Możliwe odpowiedzi: 1. Mikołaj z Radomia, 2. Piotr z Grudziądza, 3. Wincenty z Kielczy
R16UCYutppzD0
Ćwiczenie 6
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Breve regnum to dwugłosowa łacińska pieśń krakowskich żaków dotycząca wyboru króla studentów i związanej z tym zabawy., 2. Pierwsze wiadomości dotyczące muzykowania na ziemiach polskich sięgają XII wieku., 3. Najstarszy zachowany rękopis Bogurodzicy pochodzi z 1208 roku., 4. Wincenty z Kielczy jest pierwszym znanym z imienia polskim kompozytorem.
RUBhO6z56TH4H
Ćwiczenie 7
Kompozycje Piotra z Grudziądza można rozpoznać po tym, iż twórca umieszczał w nich... Możliwe odpowiedzi: 1. melizmaty, 2. kontrafaktury, 3. akrostych własnego imienia

Słownik pojęć

Antyfona
Antyfona

w liturgii chrześcijańskiej: krótki tekst modlitewny przeplatający psalmy, hymny, litanie lub będący samodzielną modlitwą.

Ars antiqua
Ars antiqua

Okres w dziejach wielogłosowej muzyki w XIII w. związany z działalnością paryskiej szkoły Notre Dame oraz późniejszych, wywodzących się z niej teoretyków muzyki.

Ars nova
Ars nova

Nazwa, którą określa się tendencje w muzyce francuskiej i włoskiej związane z rozwojem polifonii w latach 1315‑1400. Jest to pojęcie przeciwstawne do Ars antiqua. Termin pochodzi z traktatu kompozytora i teoretyka Phillippe'a de Vitry zatytułowanego Ars nova (ok. 1320).

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

Tradycyjny, jednogłosowy śpiew liturgiczny Kościoła katolickiego obrządku łacińskiego.

Heterofonia
Heterofonia

Rodzaj faktury, która polega na równoczesnym wykonaniu melodii głównej i jej improwizowanej wersji (jednej lub kilku).

Hymn
Hymn

uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp.

Konduktus (łac. conductus)
Konduktus (łac. conductus)

Gatunek średniowiecznej wielogłosowej muzyki wokalnej powstały w XII wieku, w którym po raz pierwszy wszystkie głosy pochodziły z inwencji kompozytora. Konduktus posiadał budowę zwrotkową o stosunkowo prostej rytmice, niejednokrotnie nawet tanecznej. Wykonywany był podczas mszy świętej przed czytaniem Pisma Świętego, wprowadzając w tematykę danego tekstu. Z czasem przeniknął także do muzyki świeckiej.

Kontrafaktura
Kontrafaktura

Podłożenie nowego tekstu słownego do istniejącej melodii w utworze wokalnym.

Melizmat, melizmatyczna melodyka
Melizmat, melizmatyczna melodyka

Figura melodyczna śpiewana na jednej sylabie tekstu. W praktyce znaczy to, że na jednej sylabie wykonuje się wiele dźwięków. Melodyka odznaczająca się przewagą tego rodzaju figur jest określana jako melizmatyczna.

Motet
Motet

Gatunek muzyczny, wokalny lub wokalno‑instrumentalny, trwale obecny w muzyce od XIII wieku. Największą rolę odegrał w epokach średniowiecza i renesansu, gdy był głównym polem rozwoju polifonii. Powstanie motetu wiąże się z organum melizmatycznym okresu Ars antiqua i zwyczajem dopisywania nowego tekstu słownego (le mot – fr. słowo) do melizmatycznych fragmentów wielogłosowego organum. Motet stał się pierwszą samodzielną formą polifoniczną uniezależnioną od liturgii.

Organum
Organum

Gatunek średniowiecznej heterofonii, a następnie polifonii. Początkowo znaczenie terminu „organum” związane było z instrumentem – organami, później jednak tylko z muzyką harmonijnie zestrojoną w konsonansach.

Polifonia
Polifonia

Rodzaj faktury muzycznej, w której równocześnie dwa lub więcej głosów prowadzonych jest niezależnie od siebie.

Sekwencja
Sekwencja

Jednogłosowa religijna kompozycja wokalna zbliżona do hymnu, popularna w średniowieczu. Tekst słowny sekwencji był rodzajem łacińskiej poezji religijnej, nie pochodził z Biblii. Sekwencja jest wykonywana w ramach liturgii mszalnej po Alleluja.

Skala dorycka
Skala dorycka

muz. jedna ze skal kościelnych (z finalis na d), o nazwie przejętej ze starogreckich gatunków oktawowych.

Szkoła Notre Dame, szkoła paryska
Szkoła Notre Dame, szkoła paryska

Grupa kompozytorów skupionych wokół katedry Notre Dame w Paryżu od ok. 1163 (moment rozpoczęcia budowy katedry) do 1250 roku. Najwięksi twórcy tej szkoły: Leoninus i Perotinus zwany Magnus spisali księgę organum znaną jako Magnus Liber Organi de gradali et antiphonario („Wielka księga organum złożona z graduału i antyfonarza”). Perotinus jest zarazem pierwszym twórcą polifonii czterogłosowej – a z pewnością pierwszym kompozytorem, którego utwory w tym gatunku zachowały się do dnia dzisiejszego.

Źródło:

www.encyklopedia.pwn.pl

mcb334cb9d155a2bb_0000000000267

Galeria dzieł szuki

mcb334cb9d155a2bb_0000000000274

Biblioteka muzyczna