Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Od powitania do Pozdrowienia K. Przerwy – Tetmajera.

**

Kazimierz Przerwa –Tetmajer POZDROWIENIE

Sponad wiślanych leci fal

wiosenny, chłodny wiatr,

leci ku mojej ziemi w dal,

ku śnieżnym szczytom Tatr.

Wichrze! Nad wzgórza, pola nieś

me pozdrowienie stąd,

rodzinną moją pozdrów wieś

i dunajcowy prąd.

Przydrożne wierzby, smreków las,

w ogródkach każdy kwiat

i wszystkie łąki pozdrów wraz,

i ludzi z wszystkich chat.

I do tych śnieżnych skał się zwróć,

ku stawom, halom gnaj,

i pozdrów mi po tysiąckroć

mój cały górski kraj...

Polecenie 1

Praca indywidualna.

Wykonaj wizytówkę. Przedstaw na niej to, co pmogłoby Ci poczuć się dzisiaj lepiej, radośniej.

Polecenie 2

Praca indywidualna/zespołowa.

Uczniowie siedzą w kręgu. Każdy uczeń dostaje kwadratową kartkę. Zadaniem każdego jest w jednym z rogów kartki zapisać słowo‑skojarzenie ze słowem tęsknota, zagiąć róg i położyć kartkę wewnątrz kręgu. Następnie należy wziąć inną kartkę i znów zapisać słowo‑skojarzenie, najlepiej inne. Postępujemy tak, aż wszystkie kartki będą miały zagięte rogi. Każdy uczeń wybiera jedną kartkę i wykorzystując zapisane na niej słowa układa logiczny tekst.

Polecenie 3

Praca w grupach.

Dwie grupy gromadzą wyrazy bliskoznaczne do słowa pozdrowienie, dwie kolejen tworzą związki wyrazowe z tym wyrazem. Uczniowie wykorzystują słownik wyrazów bliskonacznych i języka polskiego.

Polecenie 4

Praca w grupach.

Nauczyciel głośno czyta tekst. Wspólnie z uczniami wyjśnia niezrozumiałe słowa. Następnie uczniowie w grupach układają pytania związane z tekstem zaczynające się od słów, na przykład: Kto?, Z kim?, Co?, Kiedy?, Jak?, Dlaczego?, Gdzie?. Kolejnym etapem jest wzajemne zadawnie ułożonych przez grupy pytań. W wyniku wspólnej pracy na tablicy powstaje notatka wg schematu:

MOJA ZIEMIA

-śnieżne szczyty Tatr

-wzgórza

-pola

-rodzinna moja wieś

-dunajcowy prąd

-ogródki

-każdy kwiat

-wszystkie łąki WRAZ

-ludzie z wszystkich chat

-śnieżne skały

-stawy, hale

MÓJ CAŁY GÓRSKI KRAJ

Polecenie 5

Praca w grupach.

Uczniowie dzielą sie na nowe grupy, losując cząstki puzzli przygotowanych z widokówek. przedstawiających polskie krajobrazy. Na odwrocie kartek są zapisane polecenia:

Opisz przedstawiny widok z punktu widzenia poety, dziennikarza, przedstawiciela biura podróży, turysty. (W grupie sprawniejszej językowo można uściślić zadanie, wskazując na formę wypowiedzi, np. wiersz dla poety, tekst do informatora turystycznego, opis z pamiętnika, freagment reportażu)

Polecenie 6

Praca w grupach

Za pomocą kredek, wycinków z gazet zróbcie plakat zatytułowany: MOJA ZIEMIA. Na podstawie plakatu dokończcie zdania. Uzasadnijcie swoje opinie.