Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHrPsgt7GezRW1

Myśl filozoficzna Seneki

Ważne daty

106 p.n.e.-43 p.n.e. – lata życia Marka Tuliusza Cycerona

ok. 4 p.n.e.-65 n.e. – lata życia Seneki Młodszego, zwanego Filozofem

27 p.n.e.-14 n.e. – okres panowania cesarza Augusta

14 n.e.-37 n.e.e – panowanie cesarza Tyberiusza

37 n.e.-41 n.e. – panowanie cesarza Kaliguli

41 n.e.-54 n.e – panowanie cesarza Klaudiusza

54 n.e.-68 n.e. – panowanie cesarza Nerona

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RrYn7MtvK5apC1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
2. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu historii literatury starożytnej:
b) literatura rzymska.
10. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu historii literatury starożytnej:
b) literatura rzymska.
11. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska i dzieła z zakresu filozofii starożytnej:
f) wybrane pisma filozoficzne Cycerona: O gniewie.

Nauczysz się

rozróżniać znane sentencje i powiedzenia autorstwa Seneki Młodszego;

charakteryzować poglądy filozoficzne Seneki Młodszego, wskazywać na wpływy różnych szkół filozoficznych w twórczości autora;

wykonywać samodzielny przekład na język polski łacińskiego tekstu, korzystając ze słownika łacińsko‑polskiego.

Seneka

Rc6h00Jt7aYz21
Pierwsza strona dialogu Seneki „O gniewie”, wydanie XVII-wieczne, wikipedia.org, CC BY 3.0

Zapoznaj się z tekstem na temat filozofii w starożytnym Rzymie

FILOZOFIA W UJĘCIU SENEKI MŁODSZEGO

Rzymianie zetknęli się z filozofią grecką po podbiciu terenu południowej Italii, zwanego Magna Graecia w III wieku p.n.e. Kontakty te zostały spotęgowane po podbiciu zhellenizowanej części Azji Mniejszej oraz zajęciu Sycylii i Grecji właściwej, co nastąpiło w II wieku p.n.e. Przekaz Katona mówi nam, że początkowo Rzymianie odnosili się do aktywności filozoficznej wrogo, czego przykładem było wypędzanie z Rzymu greckich myślicieli. Stopniowo jednak, w wyniku coraz większego wpływu kultury greckiej na rzymską i kształtowania się wspólnej kultury imperium, filozofia zaczęła odgrywać w wykształceniu zamożnych Rzymian coraz większą rolę, a odbycie studiów w tym zakresie, często w Atenach, było istotnym elementem zdobycia przez młodych Rzymian kompetencji kulturowych. Rzymianie byli filozoficznymi eklektykami. Przeważnie przyswajali sobie różne szkoły i prądy filozoficzne, skupiając swoją uwagę na ich składnikach praktycznych, np. etyce uczącej dobrego życia.

Seneka Młodszy traktował działalność filozoficzną jako powołanie do nauczenia współobywateli życia w cnocie. Uważał, że działalność polegająca na przekazywaniu innym tego, czego się samemu nauczyło poprzez studia i lektury, zawsze niesie za sobą nie chęć próżnego stawiania się w roli mistrza, ale coś zupełnie innego. Filozof uważał, że prawdziwy nauczyciel przekazuje mądrość wzbogaconą o własne rozważania i doświadczenie życiowe. Wiązało się to z jedną z cech filozofii antycznej, która dzisiaj bywa spychana nieco na margines rozważań. Dla znakomitej większości prądów filozoficznych, w tym dla stoików i epikurejczykówEpikureizmepikurejczyków, filozofia była szkołą życia – dobrego życia. Budowanie systemu miało pomóc w osiągnięciu tego celu.

Wielkim poprzednikiem Seneki był Marek Tulliusz Cyceron, który także chciał być dla Rzymian nauczycielem. Jednak myśliciele działali w innej sytuacji politycznej. Cyceron zakończył życie walcząc o wolną republikę. Seneka całe swoje życie przeżył w systemie nazywanym pryncypatem. Pryncypat zachował wiele tradycji i instytucji republikańskich, ale jedynowładztwo było faktem. Możemy więc zaobserwować pewne przemieszczenie akcentów z prób wychowania dobrego obywatela, co charakteryzowało Cycerona, na internalizację doświadczenia i zwrócenie się ku życiu prywatnemu. Było to naturalne w sytuacji, w której istota życia dobrego nie leżała już dłużej w sferze publicznej.

Seneka, stojąc na gruncie stoicyzmuStoicyzmstoicyzmu, wpisywał się w rzymską tradycję eklektycznegoEklektyzmeklektycznego sposobu kształtowania poglądów. Korzystał z dorobku cyników, epikurejczyków a nawet pitagorejczyków, szukając prawdy w różnych systemach filozoficznych. W jednym z listów skomentował wyniki swoich poszukiwań pisząc, że to, co prawdziwe, jest jego własnością (Ep. 12). Za podstawę dobrego myślenia uznawał krytycyzm. Ja także mam prawo do myślenia własnym rozumem – pisał – do jednego więc przyłączę się bez sprzeciwu, drugiemu każę podzielić na części jego zdanie i bardzo możliwe, że gdy już po wszystkim mnie z kolei zapytają o zdanie, nie będę zbijał żadnego punktu z powziętej przez moich poprzedników uchwały (…). Zresztą, w czym wszyscy stoicy są zgodni, jestem uległy prawom natury. Nie zbłądzić z jej drogi, kształtować swe życie według jej prawa i wzoru – oto co znaczy mądrość (De vita beata III, 2‑3).

Pomimo, że Seneka był dzieckiem swoich czasów, jego poglądy społeczne były przepojone głębokim humanizmem. Widać to wyraźnie m.in. w dziele O dobrodziejstwach (De beneficiis). Twierdził, że niewolnik może stać się dobrodziejem swojego pana. Przeciwstawiał się walkom gladiatorów i uważał, że niewolnik jest wolny w sensie samodzielności ducha. Zapewne takie poglądy umożliwiły pismom i postaci Seneki gładkie przejście do świata chrześcijańskiego, gdzie był traktowany jako swego rodzaju święty honoris causa. Seneka przedstawiał swoje poglądy poprzez zróżnicowane formy wypowiedzi artystycznej wykorzystując między innymi formę konsolacji, tragedii, listu czy nawet parodii.

m013c86b27ab18bf8_0000000000101

Cytaty z utworów Seneki Młodszego

Nōn mortem timēmus, sed cōgītātiōnem mortis.m013c86b27ab18bf8_0000000000004Nōn mortem timēmus, sed cōgītātiōnem mortis. (Epistulae 30.17)

Imperāre sibi maximum imperium est.m013c86b27ab18bf8_0000000000005Imperāre sibi maximum imperium est. (Epistulae 113.31)

Maximum remedīum īrae mora est.m013c86b27ab18bf8_0000000000006Maximum remedīum īrae mora est. (Dē īrā 2.29.1)

Nūllum enim malum gaudium est.m013c86b27ab18bf8_0000000000007Nūllum enim malum gaudium est. (Epistulae 59.3)

Aliēna vitia in oculīs habēmus, ā tergō nostrā sunt.m013c86b27ab18bf8_0000000000008Aliēna vitia in oculīs habēmus, ā tergō nostrā sunt. (Dē īrā 2.28.8)

Longum itēr est per praecepta, breve et efficāx per exempla.m013c86b27ab18bf8_0000000000009Longum itēr est per praecepta, breve et efficāx per exempla. (Epistulae 6.5)

Nam quī peccāre sē nescit, corrigī nōn vult.m013c86b27ab18bf8_0000000000010Nam quī peccāre sē nescit, corrigī nōn vult. (Epistulae 28.9)

Ratiōnāle enim anīmal est homō.m013c86b27ab18bf8_0000000000011Ratiōnāle enim anīmal est homō. (Epistulae 41.8)

Magna pars homīnum est quae nōn peccātīs īrāscitur, sed peccantibus.m013c86b27ab18bf8_0000000000012Magna pars homīnum est quae nōn peccātīs īrāscitur, sed peccantibus. (Dē īrā 2.28)

Iocīs temperātis dēlectāmur, immodicīs īrāscimur.m013c86b27ab18bf8_0000000000013Iocīs temperātis dēlectāmur, immodicīs īrāscimur. (Dē Cōnstantiā 16.5)

Vītā, sī utī sciās, longā est.m013c86b27ab18bf8_0000000000014Vītā, sī utī sciās, longā est. (Dē brevitāte vītae 2.1)

Ubicumque hōmō est, ibi beneficiī locus est.m013c86b27ab18bf8_0000000000015Ubicumque hōmō est, ibi beneficiī locus est. (Dē vītā beātā 24.3)

Nōn est bonum vīvere, sed bene vīvere.m013c86b27ab18bf8_0000000000016Nōn est bonum vīvere, sed bene vīvere. (Dē beneficiīs 3.31.4)

Tyrannus autem ā rēge factīs distat, nōn nōmine.m013c86b27ab18bf8_0000000000017Tyrannus autem ā rēge factīs distat, nōn nōmine. (Dē clēmentiā 1.12.1)

m013c86b27ab18bf8_0000000000004
m013c86b27ab18bf8_0000000000005
m013c86b27ab18bf8_0000000000006
m013c86b27ab18bf8_0000000000007
m013c86b27ab18bf8_0000000000008
m013c86b27ab18bf8_0000000000009
m013c86b27ab18bf8_0000000000010
m013c86b27ab18bf8_0000000000011
m013c86b27ab18bf8_0000000000012
m013c86b27ab18bf8_0000000000013
m013c86b27ab18bf8_0000000000014
m013c86b27ab18bf8_0000000000015
m013c86b27ab18bf8_0000000000016
m013c86b27ab18bf8_0000000000017

Zadania

R17AxkRmMbyAL
Ćwiczenie 1
Połącz zdania łacińskie z odpowiednimi tłumaczeniami: Maximum remēdium īrae mora est. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwłoka jest najlepszym lekarstwem na gniew., 2. Człowiek bowiem jest stworzeniem rozumnym., 3. Długie jest życie, jeśli wiesz jak z niego korzystać., 4. Gdziekolwiek jest człowiek, jest miejsce dla dobrodziejstwa., 5. Największą władzą jest władza nad sobą. Ratiōnāle enim ānimal est homō. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwłoka jest najlepszym lekarstwem na gniew., 2. Człowiek bowiem jest stworzeniem rozumnym., 3. Długie jest życie, jeśli wiesz jak z niego korzystać., 4. Gdziekolwiek jest człowiek, jest miejsce dla dobrodziejstwa., 5. Największą władzą jest władza nad sobą. Imperāre sibi māximum imperium est. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwłoka jest najlepszym lekarstwem na gniew., 2. Człowiek bowiem jest stworzeniem rozumnym., 3. Długie jest życie, jeśli wiesz jak z niego korzystać., 4. Gdziekolwiek jest człowiek, jest miejsce dla dobrodziejstwa., 5. Największą władzą jest władza nad sobą. Vīta, sī utī scīās, longa est. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwłoka jest najlepszym lekarstwem na gniew., 2. Człowiek bowiem jest stworzeniem rozumnym., 3. Długie jest życie, jeśli wiesz jak z niego korzystać., 4. Gdziekolwiek jest człowiek, jest miejsce dla dobrodziejstwa., 5. Największą władzą jest władza nad sobą. Ubicumque homō est, ibi beneficiī locus est. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwłoka jest najlepszym lekarstwem na gniew., 2. Człowiek bowiem jest stworzeniem rozumnym., 3. Długie jest życie, jeśli wiesz jak z niego korzystać., 4. Gdziekolwiek jest człowiek, jest miejsce dla dobrodziejstwa., 5. Największą władzą jest władza nad sobą.
RvF2Gmh1ZvnMz
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych zdań, oznaczając zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Seneka był wielkim entuzjastą walk gladiatorów., 2. Seneka uważał, że filozofia powinna uczyć życia w cnocie., 3. Seneka twierdził, że niewolnicy mogą być dobrodziejstwem dla swoich panów.
R1Xslxrw2YvHb
Ćwiczenie 3
Spośród poniższch dzieł wskaż pisma filozoficzne Seneki Młodszego: Możliwe odpowiedzi: 1. Udynienie boskiego Klaudiusza, 2. Medea, 3. O gniewie, 4. O dobrodziejstwach, 5. Zagadnienia przyrodnicze
R13FocX088F9F1
Ćwiczenie 4
Wymień najwcześniej panującego cesarza z wymienionych: Klaudiusz, Neron, Tyberiusz, Oktawian August, Kaligula.
R14ndJWOjWUmA
Ćwiczenie 5
Wypisz z poniższych sentencji Seneki formy indikatiwu (z wyjątkiem czasownika sum, esse) koniunktiwu, participia (imiesłowy) oraz adiectiva (przymiotniki).
Odpowiedzi wpisuj małymi literami.
Sentencje: 1. Vītā, sī utī sciās, longa est. 2. Iocīs temperātīs dēlectāmur, immodicīs īrāscimur. 3. Magna pars hominum est quae nōn peccātīs īrāscitur, sed peccantibus. Indicativus: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Coniunctivus:Tu uzupełnij Participia:Tu uzupełnij Tu uzupełnij Adiectiva:Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
RJ6xpOB8t342j
Ćwiczenie 6
Wśród poniższych zdań wskaż to, które zawiera składnię accusativus cum infinitivo: Możliwe odpowiedzi: 1. Vīta longa est nobīs., 2. Vītā longā esse vidētūr., 3. Scīmus vītām longam esse.
R1OxYpNhwzoWZ
Ćwiczenie 7
Wśród poniższych zdań wskaż to, które zawiera dativus possessivus: Możliwe odpowiedzi: 1. Vīta longa est nobīs., 2. Vītā longā esse vidētūr., 3. Scīmus vītām longam esse.

Seneka

R14OjRf4VGzPS1
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę „Przemawiający orator”. Obraz ukazuje zgromadzenie rzymian, podczas, którego jedna z postaci wygłasza przemówienie. Z lewego boku mówcy stoi mężczyzna, który spogląda na niego, lekko się uśmiechając. Postać stoi z założonymi rękoma. Uczestnicy zgromadzenia siedzą oraz stoją na wprost mówcy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Rzymianie byli filozoficznymi eklektykami. Przeważnie przyswajali sobie różne szkoły i prądy filozo-ficzne, skupiając swoją uwagę na ich składnikach praktycznych, np. etyce uczącej dobrego życia.
Przemawiający orator, online-skills, CC BY 3.0
R15P4RKl2oiWE1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Cyceron” autora nieznanego. Rzeźba ukazuje postać Cycerona. Mężczyzna stoi, prawą ręką wskazuje na prawo, w lewej zaś trzyma zwój papieru. Postać ma neutralny wyraz twarzy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Marek Tulliusz Cyceron (106 – 43 p.n.e.) był rzymskim mówcą, politykiem i myślicielem. Nie stworzył oryginalnego systemu filozoficznego, ale dokonał syntezy panujących wówczas prądów, najwięcej uwagi poświęcając etyce, która była dla niego dyscypliną praktyczną, a nie teoretyczną. Przychylał się do szkoły stoickiej w tym zakresie, odrzucając natomiast epikurejską.
Autor nieznany, „Cyceron”, końcówka XIX w.,Palazzo di Giustizia, Rzym, Włochy, online-skills, CC BY 3.0
RoZ5Dke5ooT7n1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Cyceron” autora nieznanego. Rzeźba ukazuje popiersie mężczyzny o ostrych rysach twarzy. Postać patrzy na wprost, ma neutralny wyraz twarzy. Postać ma krótkie włosy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Cyceron w filozofii prawa jako pierwszy sformułował zasadę prawa naturalnego, czyli wrodzonego każdemu człowiekowi.
Autor nieznany, „Cyceron”, XIX w., Pałac Myślewicki w Warszawie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
R1WKOijjtehgB1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Seneka młodszy” autora nieznanego. Rzeźba ukazuje popiersie mężczyzny. Postać ma dłuższe kręcony włosy, grube i wyraźne brwi oraz dość długi zarost na twarzy. Postać na głowę obróconą w prawo, spogląda przed siebie. Lekko uchylone usta postaci sprawiają, że jego twarz wygląda na lekko zasmuconą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Seneka Młodszy, bohater lekcji także należał do filozoficznych eklektyków, chociaż podstawą do jego rozważań była najbliższa mu refleksja stoicka. Dla Seneki filozofia ma charakter terapeutyczny, jest rodzajem ćwiczenia duchowego, które ma na celu uczynienie życia cnotliwym, bo tylko takie życie jest dobre i szczęśliwe. Cnota dla niego to równowaga i wolność od skrajnych uczuć.
Autor nieznany, „Seneka młodszy”, Muzeum w Madrycie, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1eiXWUAFfV041
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę „Lukrecjusz”. Grafika ukazuje postać Titusa Lucretiusa Carusa, rzymskiego poety i filozofa. Postać siedzi na polanie, gdzie wypasają się liczne zwierzęta. Postać odziana jest w długie szaty, a na głowie ma wieniec laurowy. Postać prawą rękę ma położona swobodnie na kolanach. Lewą rękę ma uniesiona do góry, palcem wskazującym pokazuje na niebo, na które jednocześnie patrzy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Tytus Lukrecjusz Karus (99 – 55 p.n.e.) był rzymskim poetą i filozofem. Do naszych czasów zachowało się jego najważniejsze dzieło „De rerum natura” składające się z sześciu ksiąg. Jego dzieło, nieukończone za życia, wpisywało się w materialistyczne tradycje szkoły epikurejskiej i na stałe wniosło filozofię Epikura do tradycji i kultury rzymskiej.
Lukrecjusz, wikimedia.org, domena publiczna

Słowniki

Słownik pojęć

Eklektyzm
Eklektyzm

kierunek filozoficzny łączący w sobie elementy różnych szkół filozoficznych.

Epikureizm
Epikureizm

prąd filozoficzny stworzony przez Epikura, będący jedną z najważniejszych w starożytności filozofii życia. Starał się odpowiedzieć na pytanie: jak osiągnąć szczęście. Prąd miał charakter materialistyczny.

Stoicyzm
Stoicyzm

prąd filozoficzny stworzony w III w. p.n.e. w Atenach, bardzo popularny w Rzymie od I w. p.n.e., zwłaszcza w aspekcie etycznym.

Słownik łacińsko - polski

R1ekQLJpDChXe1
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

m013c86b27ab18bf8_0000000000207

Bibliografia

J. A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, PWN, Warszawa–Kraków 1999.

Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, tł. I. Lewandowski, W.M. Malinowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

Gajusz Swetoniusz Trankwillus, Żywoty cezarów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1965.

M. Jaczynowska (red.), D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2004.

M. Crawford, Rzym w okresie republiki, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2000.

Pliniusz Młodszy, Listy, Ks. I–VII, Częstochowa 1967.