Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16e6M9QpZYkC1
Ilustracja przedstawia salę koncertową. Po prawej stronie zdjęcia znajduje się widownia z parterem zapełnionym krzesłami. Nad parterem wznoszą się balkony rozmieszczone na trzech piętrach. Na pierwszym piętrze siedzi publiczność, pozostałe są puste. Lewa strona kadru fotografii ukazuje fragment sceny. Sala utrzymana jest w stylu barokowym. Tytuł lekcji: Najpiękniejsze pieśni i arie Stanisława Moniuszki.

Najpiękniejsze pieśni i arie Stanisława Moniuszki

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1819 – narodziny Stanisława Moniuszki w majątku Ubiel na Białorusi

1827 – przeprowadzka rodziny Moniuszków do Warszawy

1837 – wyjazd Stanisława Moniuszki do Berlina na studia muzyczne

1840 – przyjazd do Wilna i podjęcie pracy organisty, nauczyciela muzyki i kompozytora, rozpoczęcie tworzenia pieśni

1848 – wileńska premiera Halki

1858 – objęcie stanowiska dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie

1865 – premiera opery Straszny dwór w Warszawie

1872 – śmierć kompozytora i pogrzeb na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RI34gVa0VGdXn1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej.

A) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:

2) głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas).

7. Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: np. Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki i inni.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.

Nauczysz się

rozróżniać głosy ludzkie;

rozróżniać pieśni i arie;

omawiać słuchany utwór muzyczny;

przedstawiać biografię Stanisława Moniuszki;

przedstawiać twórczość Stanisława Moniuszki, ze szczególnym uwzględnieniem pieśni: Dziad i baba, Prząśniczka oraz oper: HalkaStraszny dwór;

śpiewać pieśń Prząśniczka.

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o głosach ludzkich

Głosy ludzkie dzielimy na żeńskie i męskie. Ze względu na skalę głosu w każdej grupie wyróżniamy głosy wysokie i niskie:

  • SOPRANSopranSOPRAN – wysoki głos żeński

  • ALTAltALT – niski głos żeński

  • TENORTenorTENOR – wysoki głos męski

  • BASBasBAS – niski głos męski

W głosach żeńskich pomiędzy wysokim a niskim głosem występuje mezzosopran, a w męskich – baryton. Istnieją również inne kategoryzacje, które rozróżniają głosy bardziej szczegółowo, np.: alt dramatyczny, alt komediowy, sopran koloraturowy, sopran młodzieńczo‑dramatyczny, bas komiczny, bas poważny, baryton bohaterski, tenor liryczny.

Wyróżniamy również głosy dziecięce, które dzielimy na: niskie – dziewczęce i chłopięce alty oraz wysokie – soprany dziewczęce i chłopięce, tzw. dyszkanty.

Utwory wokalne

Muzyka wokalnaWokalna muzykaMuzyka wokalna, to muzyka przeznaczona do śpiewu. Utwory wokalne posiadają tekst słowny, który ilustrowany melodią nadaje muzyce cechy programowe, przez co oddziałuje ona na słuchacza bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna. Do utworów wokalnych należą:

  • pieśńPieśńpieśń

  • ariaAriaaria

  • utwory na chór

  • utwory na kameralne zespoły śpiewacze – duety, tercety, kwartety itd.

Stanisław Moniuszko – dzieciństwo i lata młodzieńcze

R1T4gYxCSpXsg1
Adolphe Lafosse, Stanisław Moniuszko, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0

Stanisław Moniuszko to obok Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, jeden z największych polskich kompozytorów. Podobnie jak Fryderyk Chopin żył i tworzył w okresie romantyzmu. Moniuszko pozostawił potomnym utwory wokalne i wokalno‑instrumentalne: pieśni solowe i chóralne oraz opery, operetki i balety.

R14isdLk7SfkS1
Ilustracja przedstawia kolorowy szkic dworu Moniuszków w Ubielu, w którym wychował się Stanisław Moniuszko. Rysunek został wykonany przez Napoleona Ordy. W centralnym miejscu grafiki znajduje się drewniany dom ze spadzistym dachem oraz dużym, dwukondygnacyjnym portalem kolumnowym. Po lewej stronie budynku umieścił autor zabudowania gospodarcze. Przed domem widnieje otoczony płotem ogród z fontanną pośrodku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ilustracji znajduje się duże, rozłożyste drzewo. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Stanisław Moniuszko urodził się w 1819 roku w majątku Ubiel na Białorusi.
Napoleon Odra, „Dwór Moniuszków w Ubielu”, 1872, Wikipedia, domena publiczna

Już jako dziecko był spokojny i wyjątkowo poważny. Lubił czytać książki, dlatego posiadał rozległą wiedzę z zakresu sztuki.

W wieku 8 lat (1827 r.) Moniuszko zamieszkał w Warszawie. Rodzina Moniuszków (Stanisław z rodzicami) przeniosła się do dużego miasta przede wszystkim dlatego, aby Stanisław mógł się kształcić, również muzycznie. Mimo iż w tym czasie w Warszawie przebywał znany już i podziwiany Fryderyk Chopin, kompozytorzy nigdy się nie spotkali. Od ok. 1830 roku, przez kilka kolejnych lat, w trudnych i niespokojnych czasach walk o wolność ojczyzny, Stanisław dojrzewał do podjęcia decyzji o poświęceniu się muzyce. W 1837 r. wyjechał do Berlina – ówczesnego europejskiego centrum muzycznego, gdzie podjął studia muzyczne. Kształcił się tam przez 3 lata. Po powrocie do kraju (1840 r.) zamieszkał w Wilnie, gdzie był organistą, nauczycielem muzyki i kompozytorem. Nowo napisane utwory wykonywały z wielkim zapałem istniejące tam wówczas: orkiestra (nie należąca do najlepszych) i chór (złożony z muzycznych amatorów).

Stanisław Moniuszko – twórca pieśni

Obok utworów wokalno‑instrumentalnych, w okresie wileńskim powstało również wiele pieśni, które wydane zostały w 12 tomach (6 za życia kompozytora, 6 po jego śmierci) pod wspólnym tytułem Śpiewniki domowe.

RcHYlzclSvneN1
Okładka III tomu „Śpiewnika domowego”, cdn.imslp.org, CC BY 3.0

Teksty do swoich utworów wybierał kompozytor z twórczości największych polskich poetów: Jana Kochanowskiego i Adama Mickiewicza oraz autorów XIX wiecznych: Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jana Czeczota, Władysława Syrokomli czyli Ludwika Kondratowicza, Teofila Lenartowicza i Józefa Korzeniowskiego.

Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba i odpowiedz na pytanie: O czym opowiada ta pieśń?
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba i odpowiedz na pytanie: O czym opowiada ta pieśń?
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.

Dziad i baba to żartobliwa pieśń o starych małżonkach, którzy wciąż zapewniają się o swojej miłości. Sytuacja zmienia się gdy do drzwi puka Śmierć. W perspektywie śmierci zarówno żona, jak i mąż myślą tylko o sobie. Pieśń jest satyrą na ludzki egoizm i zakłamanie.

Słuchając pieśni, zwróć uwagę na związek muzyki i tekstu: fragmentom opowiadającym o przyjemnych sytuacjach towarzyszy spokojna i łagodna muzyka, która w momentach traktujących o śmierci zmienia się w dynamiczną, mocną a nawet nerwową. Ponieważ pieśń wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu, który wokalnie zaprezentować musi kilka występujących w niej postaci, wokalista zmienia barwę głosu, a tym samym charakter poszczególnych fragmentów.

Pieśni ze zbioru Śpiewniki domowe przeznaczone były do wspólnego śpiewania w domu, w gronie miłośników muzyki. Przez lata powstało ich ponad 300. Pieśni obejmują bardzo szeroką tematykę: od pieśni idyllicznych, przez refleksyjne, religijne, patriotyczne, historyczne, obyczajowe i miłosne do fantastycznych. Były wśród nich proste, ludowe melodie do śpiewania, wielozwrotkowe pieśni z refrenem, ale również rozbudowane, bogate ballady, dumki i romanse. Większość posiada walory artystyczne. Niektóre pełnią funkcje utworów pedagogicznych, inne kompozycji żartobliwych dla dzieci, a część powstała dla śpiewaków. W pieśniach Moniuszko nawiązał do polskiego folkloru, wprowadzając charakterystyczne zwroty melodyczne oraz rytmikę tańców: mazuraMazurmazura, krakowiakaKrakowiakkrakowiakapolonezaPolonezpoloneza. Do tych, które zdobyły największa popularność należą: Prząśniczka, Chochlik, Pieśń wieczorna, Krakowiaczek, Znasz li ten kraj, Kozak, Stary kapral, Dziad i baba, Trzech Budrysów. Na ich piękno składają się melodie, ale też ciekawy, ilustracyjny, podkreślający nastrój akompaniament fortepianowy.

Wysłuchaj pieśni Prząśniczka

R1EikXQ2gA456
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.

Prząśniczka to pieśń z charakterystycznym, ilustrującym terkot kołowrotka akompaniamentem i prowadzoną na jego tle melodią. Opowiada o dziewczynie, która po odjeździe narzeczonego szybko znajduje nowego adoratora. Wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu. Pieśń utrzymana jest w szybkim, motorycznym tempie. W czwartej zwrotce, po tekście: prysła wątła nić, melodia nagle urywa się. Ta przerwana melodia ma symbolizować zapomnienie dziewczyny o młodzieńcu. W finale znów powraca motoryczny motyw muzyczny.

Stanisław Moniuszko – twórca opery narodowej

R7K2DtgUnSYBT
Prezentacja połączona z komentarzem lektora pt: “Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej.”. Pierwszy slajd poświęcony jest operze Halka. Wyświetlony zostaje portret Stanisława Moniuszki i afisz promujący operę Halka. Lektor czyta: Latem 1846 roku Moniuszko ponownie przybył do Warszawy gdzie bywał na koncertach i poznawał wielu znanych artystów, literatów, śpiewaków i malarzy. Zainspirowany poematem jednego z młodych twórców Włodzimierza Wolskiego skomponował operę opartą na poznanym temacie, była to opera pod tytułem “Halka”. Na kolejnych slajdach sceny z Halki wystawianej w Teatrze Opera Nova w Bydgoszczy. Lektor opowiada: Akcja opery rozgrywa się w polskich górach. Halka to góralska dziewczyna którą pokochał a następnie porzucił młody szlachcic Janusz. Kiedy w wiejskim kościele poślubia on młodą szlachciankę Halka z wielkiej rozpaczy rzuca się do rzeki i ginie. Halkę kocha góral Jontek ale niestety nie udaje mu się uratować dziewczyny. Oprócz głównych bohaterów na scenie występują górale i szlachta w narodowych strojach. Dzieło jest przepełnione pięknymi melodiami arii i skocznymi tańcami góralskimi. Autor prezentuje w niej również Polskie tańce narodowe, majestatyczny polonez i porywający mazur. Opera porusza kwestie nierówności społecznej. Utwór Aria Jontka “Szumią jodły na gór szczycie’, wykonanie artyści Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Tu odtworzona zostaje muzyka. Wykonuje ją śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Tenorowa Aria Jontka to pełna bólu i żalu skarga po odepchnięciu przez ukochaną. Premiera opery miała miejsce w Wilnie w 1848 roku, przyjęta została z zachwytem i wzruszeniem, choć wykonanie było bardzo skromne: bez dekoracji, kostiumów i z niepełną orkiestrą. W czasie powstania “Halki” w Warszawie wielką popularnością cieszyły się dzieła obce opery: włoskie, niemieckie i francuskie. Na scenie Warszawskiej wystawiono operę dopiero 10 lat po premierze Wileńskiej. W Warszawie “Halka” odniosła spektakularny sukces. Kolejną operą przedstawioną w prezentacji jest “Straszny dwór”. W prezentacji pojawiają się zdjęcia ze spektaklu na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej a lektor czyta: Kolejnym wielkim dziełem kompozytora była opera “Straszny dwór”. Jest to muzyczna opowieść o braciach Stefanie i Zbigniewie, którzy ślubowali, że nigdy się nie ożenią, a całe swoje życie poświęcą na służbę ojczyźnie. Po wielu zabawnych scenach opera kończy się jednak podwójnymi zaręczynami braci z Hanną i Jadwigą córkami Miecznika. Skąd tytuł opery? Dwór Miecznika nazwano Strasznym ponieważ miały się go bać okoliczne panny. Ich strach przed staropanieństwem wywoływał fakt, że od wielu pokoleń mieszkające w nim panny bardzo szybko wychodziły za mąż, odbierając młodzieńców dziewczętom z okolicy. Opera została skomponowana w latach 1861-1864, libretto napisał Jan Chęciński. Jest to dzieło romantyczno-komediowe z silnym zabarwieniem patriotycznym. Przedstawiony wątek patriotyczny był powodem wielkiej popularności opery wśród Polskiej publiczności jak i niechęci ze strony zaborcy, władz Rosyjskich. Premiera dzieła, która miała miejsce 28 września 1865 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie była wielką manifestacją patriotyczną. Kompozytor pokazał w “Strasznym dworze” kunszt budowy dzieła dramatycznego integrując zarazem tradycyjne polskie pieśni i tańce mazur, polonez, krakowiak. Dzieło jest uważane za najlepszą operę Moniuszki i najlepszy tego typu utwór polski XIX wieku. Basowa Aria Skołuby, starego żołnierza i klucznika na dworze Miecznika, w której opowiada on Maciejowi historię zegara, grającego kuranty. Tu odtworzona zostaje Aria Skołuby. Wykonana jest przez śpiewaka śpiewającego basem, z akompaniamentem fortepianu. Na koniec lektor podsumowuje: Innymi znanymi operami Moniuszki są Verbum Nobile, Fils, Paria i Hrabina. Moniuszko tworzył także operetki i balety. Kompozytor zmarł na atak serca w 1872 roku w Warszawie, spoczywa na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.
Pokaz dotyczący Stanisława Moniuszki i jego oper, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

RWJYGBIF4oKKn1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj imiona do nazwisk polskich kompozytorów. 1. Penderecki. Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 2. Szymanowski Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 3. Lutosławski Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 4. Chopin Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof 5. Moniuszko Możliwe odpowiedzi A. Stanisław B. Karol C. Witold D.Fryderyk E. Krzysztof
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
R92Cl2NINtCvs1
Ćwiczenie 2
Określ czy cytowany tekst pochodzi z pieśni czy z arii. 1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki... 2. Szumią jodły na gór szczycie... 3. Był sobie dziad i baba bardzo starzy oboje... 4. Ten zegar stary od stu lat kuranty ciął jak z nut...
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
R1MfUYnbtiIZp
Ćwiczenie 3
Podaj tytuły przynajmniej czterech pieśni Stanisława Moniuszki.
Rflsm7rDURj661
Ćwiczenie 4
Określ czy wymienione postacie są bohaterami opery Halka czy opery Straszny Dwór. 1. Hanna, 2. Halina, 3. Janusz, 4. Skołuba, 5. Stefan, 6. Miecznik, 7. Jontek, 8. Jadwiga, 9. Zbigniew.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Ćwiczenie 5
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
R1G1K0RxEZ9oD
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
R11wLDV6uBbv6
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
RPOaBRa2PsUQT
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
R11YMRkOMkAHJ1
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
R1DyaQ63nuoLE1
Ćwiczenie 6
Określ czy wymienione tytuły są tytułami pieśni czy oper. 1. Znasz li ten kraj, 2. Straszny dwór, 3. Verbum nobile, 4. Paria, 5. Stary kapral, 6. Flis, 7. Krakowiaczek, 8. Dziad i baba, 9. Halka, 10. Pieśń wieczorna, 11. Kozak, 12. Prząśniczka, 13. Hrabina.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
RfVS4VjvpttKC1
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj daty do wydarzeń z życia Stanisława Moniuszki. 1. Narodziny Stanisława Moniuszki w majątku Ubiel Możliwe odpowiedzi: 1848, 1819. 1827, 1858 2. Przeprowadzka rodziny Moniuszków do Warszawy Możliwe odpowiedzi: 1848, 1819. 1827, 1858 3. Przyjazd do Wilna i podjęcie pracy organisty, nauczyciela i kompozytora Możliwe odpowiedzi: 1848, 1819. 1827, 1858 4. Objęcie stanowiska dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie Możliwe odpowiedzi: 1848, 1819. 1827, 1858.
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Polecenie 2
Opowiedz treść pieśni „Prząśniczka”.
Opowiedz treść pieśni „Prząśniczka”.

1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki,
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

2.Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

3.Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.

Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!

4.Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
I innemu rada dziewczyna ochocza.

Kręć się kręć wrzeciono! Prysła wątła nić.
Wstydem dziewczę płonie,
Wstydź się dziewczę, wstydź!

mdd6b6dfec395fefa_0000000000287

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

określenie muzyki przeznaczonej na chór bez towarzyszenia instrumentalnego.

Alt
Alt

niski głos kobiecy.

Aria
Aria

pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, występuje w operze lub w innej wielkiej formie wokalno‑instrumentalnej: w oratorium, operetce, kantacie.

Bas
Bas

najniższy głos męski.

Kapela ludowa
Kapela ludowa

ludowy zespół instrumentalny.

Krakowiak
Krakowiak

żywy polski taniec ludowy w takcie 2/4, z charakterystycznym rytmem synkopowanym i z akcentem na słabej części taktu.

Kujawiak
Kujawiak

polski taniec ludowy, odmiana mazura, w tempie umiarkowanym, w takcie ¾; towarzyszy mu melodia śpiewana, liryczna; występuje w formie stylizowanej również pod nazwą mazurka (F. Chopin, K. Szymanowski).

Libretto
Libretto

tekst słowny utworu muzyczno‑scenicznego, np. opery, operetki, oratorium”; 2. „scenariusz do baletu; librecista – autor libretta.

Mazur
Mazur

żywy, skoczny polski taniec ludowy w takcie ¾, oparty na charakterystycznym rytmie punktowanym, z akcentem na drugiej lub trzeciej ćwierci.

Oberek
Oberek

polski taniec ludowy „obracany w koło” w takcie 3/4, w bardzo żywym tempie, o charakterze skocznym i wesołym; jest szybszą odmianą mazura.

Pieśń
Pieśń

krótki utwór wokalny do tekstu poetyckiego, na głos solo, na głos z towarzyszeniem orkiestry, na wokalny zespół kameralny, na chór.

Polonez
Polonez

(fr. polonaise; wł. polacca) tzw. taniec polski – uroczysty taniec staropolski w tempie umiarkowanym, w takcie ¾ […].

Sopran
Sopran

najwyższy głos żeński.

Tenor
Tenor

najwyższy głos męski.

Wokalna muzyka
Wokalna muzyka

muzyka przeznaczona do śpiewu, zaopatrzona w tekst słowny, którego ilustracją jest śpiewana melodia; tekst nadaje muzyce wokalnej właściwości programowe przez co oddziałuje ona bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna.

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

mdd6b6dfec395fefa_0000000000294

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

J. Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988.

M. Wacholc, Repertuar i wiadomości o muzyce, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

M. Wacholc, Dzieje kultury muzycznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.