Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „NIE DOTYKAĆ”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Nie dotykać.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.9) [uczeń] rozpoznaje i nazywa niektóre rośliny (w tym doniczkowe) zawierające substancje trujące lub szkodliwe dla człowieka i podaje zasady postępowania z nimi.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcia: kwiatostan, owoce, liście, łodyga;

podaje przykłady roślin zawierających substancje trujące dla człowieka;

rozpoznaje rośliny trujące lub szkodliwe dla człowieka;

podaje przykłady szkodliwego wpływu roślin na organizm człowieka;

tłumaczy, jak rośliny mogą „ostrzegać” o tym, że są niebezpieczne.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

potrafi w bezpieczny sposób postępować z roślinami trującymi bądź szkodliwymi dla człowieka;

poznaje znaczenie toksyn dla życia roślin;

rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego postępowania z nieznanymi gatunkami roślin;

rozwija zainteresowania przyrodnicze.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Kilkuminutowa pogadanka omawiająca znaczenie roślin w życiu człowieka (funkcje estetyczne, pożywienie dla człowieka, pasza dla zwierząt, surowiec w przemyśle i inne).

  1. Przebieg zajęć:

Zwrócenie uwagi przez nauczyciela, że wiele roślin, w tym nawet ozdobne rośliny doniczkowe, mogą zawierać substancje trujące bądź szkodliwe dla człowieka.

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły kilkuosobowe. Każdy z zespołów dostaje zestaw zdjęć „Rośliny trujące”. W oparciu o encyklopedię roślin uczniowe starają się przyporządkować do zdjęć nazwy gatunków (w razie znacznych trudności, nauczyciel udziela wskazówek i pomaga uczniom). Przedstawiciele prezentują wyniki pracy każdej z grup. Wspólnie sprawdzają prawidłowe wyniki.

Nauczyciel podkreśla, że nie wszystkie części danej rośliny muszą być trujące (np. tylko kwiaty, tylko liście).

W dyskusji kierowanej uczniowie określają sposoby postępowania z roślinami trującymi, np:

- zakaz spożywania nieznanych owoców i innych części roślin

- zakaz zrywania i niepotrzebnego dotykania

- używanie rękawiczek podczas pielęgnacji

- unikanie hodowli roślin trujących w domu, w którym są małe dzieci

- unikanie hodowli roślin trujących w domu, w którym są zwierzęta

- unikanie kontaktu z oczami, z ustami

Nauczyciel objaśnia, że trucizny chronią rośliny przed zjadaniem przez zwierzęta roślinożerne, czasami przed niektórymi pasożytami i chorobami. Rośliny trujące mogą jednak kusić swoim zapachem, barwą lub atrakcyjnym wyglądem.

W dyskusji kierowanej uczniowie omawiają szkodliwy wpływ roślin na zdrowie człowieka. Sugerowane odpowiedzi:

- zatrucia pokarmowe,

- biegunki,

- wymioty,

- oparzenia, pęcherze, zaczerwienienie skóry,

- świąd skóry,

- podrażnienia śluzówek,

- zaburzenia pracy serca,

- śmierć.

Prezentacja filmu „Barszcz Sosnowskiego”.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie określają, że wiele roślin, nawet ozdobnych roślin doniczkowych, może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka. Argumentują, że pielęgnacja takich roślin wymaga zachowania szczególnej ostrożności.

Zadanie domowe

  1. Wymień 5 gatunków roślin trujących.

  2. Podaj przykłady szkodliwego wpływu roślin na zdrowie człowieka.

Środki dydaktyczne

  • Zestaw zdjęć „Rośliny trujące”.

  • Film „Barszcz Sosnowskiego”.

  • Encyklopedia roślin.

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Dyskusja kierowana.

  • Obserwacja.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca z książką.

  • Praca grupowa.

  • Praca zbiorowa.

R13drLurhPIwq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 97.00 KB w języku polskim
RWVHcVWucUGab

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3