Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18nVoGib6ECw1

Nowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina

Ważne daty

1840‑1917 – lata życia Auguste'a Rodina

1877 – wykonanie rzeźby Wiek brązu

1880‑1881 – wykonanie rzeźby Adam

1880‑1890, 1917 – wykonywanie pracy Wrota piekieł

1881 – wykonanie rzeźby Ewa

1884‑1889 – wykonanie rzeźby Mieszczanie z Calais

1886 – wykonanie rzeźby Trzy cienie

1888‑1889 – wykonanie rzeźby Pocałunek

1889 – wykonanie rzeźby Danaide

1898 – wykonanie Pomnika Honoréa de Balzac'a

1890 – wykonanie Pomnika Victora Hugo

1903 – wykonanie rzeźby Myśliciel

1905 – wykonanie rzeźby Amor i Psyche

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RMEu7MVq9XKNI

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 87.44 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

f) sztuki przełomu XIX i XX wieku (secesja, symbolizm, protoekspresjonizm),

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

c) w rzeźbie: chryzelefantyna, rzeźba w drewnie, kamieniu, złocie, odlew w gipsie, odlew w brązie,

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

Nauczysz się

wymieniać najważniejsze prace Augusta Rodina oraz łączyć je z miejscami, w których się znajdują (muzea, galerie, kościoły, miasta);

Twórczość Auguste'a Rodina

RtrlLnxNQkDDi
Czarno-biała fotografia przedstawia francuskiego rzeźbiarza Auguste Rodina. Mężczyzna stoi na tle bloku kamiennego. Za nim znajdują się narzędzia. Ubrany jest w jasny garnitur oraz ciemną kamizelkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Twórczość Auguste'a Rodina (1840‑1917) była zarówno ukoronowaniem wielu tendencji obecnych w rzeźbie XIX wieku, jak i nowatorskim otwarciem dla prądów, które zrewolucjonizowały rzeźbę w początkach XX wieku. Skłonność do eksperymentu splotła się u Rodina z zauroczeniem dotychczasowym dorobkiem rzeźbiarstwa. Rodina fascynował zarówno antyk, jak i gotyk, podziwiał dzieła Michała Anioła, ale też Giambologni i Berniniego.
Auguste Rodin, CC BY 3.0

Rodin był francuskim rzeźbiarzem, rysownikiem i grafikiem, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli symbolizmu i impresjonizmu w sztukach plastycznych. Pierwsze kroki stawiał jako malarz i rysownik pod opieką Horace Lecoq de Boisbaudrana w Paryskiej École Impériale Spéciale de Dessin et de Mathématiques. Trzykrotnie nie zdał egzaminów by studiować rzeźbę w  École des Beaux‑Arts i od tej pory nauka Rodina odbywała się poza środowiskiem akademickim. Fachu rzeźbiarza uczył się od Antoine Louis Barye’a i Albert Ernest Carrier‑Belleuse’a. Od ok. 1871 roku tworzył w Brukseli, a jego prace wystawiane były na Wystawach Światowych (w Londynie, Wiedniu i Filadelfii). Po siedmiu latach pracy w Belgii wrócił do Paryża. Lata 1880‑1899 to czas powstawania największych cykli rzeźbiarskich inspirowanych m.in. Boską Komedią, Biblią czy mitologią, a także postaciami historycznymi. W 1900 roku podczas paryskiej Wystawy Światowej, Auguste Rodin miał swoją pierwszą indywidualną wystawę we Francji, w specjalnie na tą okazję wybudowanym pawilonie. Przed śmiercią Rodin przekazał kolekcję swoich rzeźb państwu, by to w jego dawnej rezydencji Hôtel Biron w Meudon pod Paryżem stworzyć muzeum (zostało otwarte w 1919 r.).

Techniki i koncepcje w twórczości Rodina

Rodin posługiwał się techniką modelowania w glinie. Aczkolwiek wiele jego prac było tworzonych z myślą o marmurze, jest nader prawdopodobne, że sam artysta nigdy nie pracował w kamieniu. Dzieła marmurowe odkuwali za niego asystenci. Marmur był dla Auguste'a Rodina jednym ze środków pogłębienia ekspresji rzeźby, jego zastosowanie miało związek głównie z warstwą treściową dzieła. Rodina była glina. Stosowanie tego tworzywa wyczuwalne jest we wszystkich dziełach artysty, bez względu na materiał użyty w ostatecznej wersji. Miękkość pełnego niuansów światłocieniowych modelunku, opływowość konturu sprawia, że w pracach tych widoczny jest nieomal odcisk palców modelującego artysty. Wrażenie to potęguje szkicowość, manifestacyjny brak wykończenia, wycyzelowania formy. Rzeźbiarz porzucał niejako swą pracę na etapie bozzettaBozzettobozzetta, zatrzymywał się w najbardziej twórczej jej fazie - pierwszego szkicu w glinie. Odlewy brązowe rzeźb Rodina, ze względu na ciągliwość metalu, jego swoistą barwę i lśnienie, są wierną kopią glinianego pierwowzoru.

R1btqXzQQ6SlG
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Michała Anioła Jeńcy. Na fotografii znajduje się posąg nagiego mężczyzny. Ma on zamknięte oczy. Lewą rękę ma uniesioną do góry, trzyma się za głowę. Prawą rękę ma ugiętą i dłoń ułożoną na klatce piersiowej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Często stosowany przez Rodina, a następnie powszechnie eksploatowany przez jego naśladowców, zabieg pozostawienia kompozycji nie dokończonej, po części tylko wydobytej z nie ukształtowanego kamienia, wywodził się bez wątpienia z inspiracji Jeńcami Michała Anioła.
Michał Anioł, „Jeńcy”, 1513-1515, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

W tym miejscu nie jest istotne, czy Rodin zdawał sobie sprawę z tego, że Jeńcy nie zostali ukończeni wbrew woli Buonarrotiego. Interesujący jest fakt zawrotnej kariery tego motywu, który szybko rozprzestrzenił się po świecie. Non finitoNon finitoNon finito było z jednej strony rozumiane jako popis maestrii artysty, który potrafi wydobyć z niemego kamienia kompozycję pełną życia. Było odczytywane jako triumf ducha nad materią. Non finito wiązało się również z programami estetycznymi z końca wieku, odnoszącymi się sceptycznie do wykańczania dzieła - etapu pracy, kiedy dzieło zatraca świeżość pierwotnej idei, a chłód poprawności grozi całkowitą klęską koncepcji.

Rewolucyjnym elementem procesu twórczego Rodina było także rozpoczynanie pracy bez jasno sprecyzowanej koncepcji finalnego kształtu dzieła. Taka metoda stanowiła rewelację dla rzeźbiarzy nawykłych do modelowania prac na temat z góry określony, a w każdym razie do wykonywania szeregu szkiców, aż do jasnego skrystalizowania projektu przyszłej formy. Jedną z konsekwencji takiej metody, którą można nazwać modelere directe, było odstąpienie w rzeźbie lat dziewięćdziesiątych od ażurowej, pełnej prześwitów formy o postrzępionym konturze znanej nam już z twórczości Carpeaux, do znacznie silniej akcentowanej, sprawiającej, że kontur rzeźby zdaje się roztapiać w przestrzeni. Dzieła Rodina operują zwartą bryłą, ale sposób jej ukształtowania sugeruje wyzwalanie się ukrytej wewnątrz siły.

RCcTgwoVWYqnc
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Augusta Rodina „Mieszczanie z Calais”. Ukazuje zespół figur mężczyzn, ubranych w długie, luźne i zniszczone szaty. ustawieni są na płycie. Wykonują różne gesty i kroczą wokół własnej osi. Są spętani. Na ich twarzach rysują się dramatyczne spojrzenia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Punkt 1: Doniosłe znaczenie miały rodinowskie propozycje dzieł monumentalnych, zrywające z konwencjami XIX wieku. Dzieło Mieszczanie z Calais to wielka synteza, gdzie miejsce alegorycznej fabuły zajął jednorodny symbol. Często wysuwano pod adresem Rodina zarzut, że zbytnio „rozmiękcza” bryły swych prac, że ulega pokusom malarskości, która nie przystoi rzeźbie.
Auguste Rodin, „Mieszczanie z Calais”, 1884-1889, 1895 Plac w Calais we Francji, fotoforum.gazeta.pl, CC BY 3.0
Ra9v31USeG2f81
Prezentacja 3D przedstawia rzeźbę grupową „Mieszczanie z Calais”. Ukazuje posąg w formie trójwymiarowej, umożliwiającej obejrzenie go z każdej strony. Rzeźba obraca się wokół własnej osi. Ustawiona jest na płytach o geometrycznej formie. Dodatkowo umieszczono następujące informacje: 1. Forma monumentu jaką zaproponował Rodin, odbiegała od ówczesnych norm estetycznych obowiązujących dla rzeźb pomnikowych. Stanowiła rewolucyjne rozwiązanie. Mówiło się wówczas o demokratyzacji rzeźby, a rzeźby pomnikowej w szczególności, poprzez rezygnację z postaci centralnej i zdjęcie pomnika z cokołu w sensie dosłownym. 2. Pierwotnie w 1895 r. Mieszczan zmontowano na kamiennym cokole naprzeciw ogrodu Jardin du Front Sud i dokonano uroczystego odsłonięcia. W 1924 r. po śmierci artysty cokół usunięto powracając w tym do pierwotnej koncepcji. Dopiero w roku 1945 r. rzeźba została umieszczona na placu przed ratuszem miasta Calais. 3. W czasie wojny stuletniej 1346 r. Edward III król Anglii wylądował na francuskim brzegu pod Calais. Przez następne 12 miesięcy oblegał miasto. Odsiecz króla Filipa VI, która miała miejsce rok później nie udała się i sytuacja miasta stała się beznadziejna. Calais groziła bezwarunkowa kapitulacja i zniszczenie. Wówczas, 4 sierpnia 1347 r. grupa sześciu powszechnie szanowanych obywateli oddała się dobrowolnie w charakterze zakładników w ręce oblegających. Byli to: Eustache de Saint‑Pierre, Jean d'Aire, Jacques i Pierre de Wissant, Jean de Fiennes i Andrieus d'Andres. Boso, każdy tylko w jednej koszuli, ze sznurem na szyi, stanęli przed królem Anglii. Byli gotowi oddać życie za miasto. Edward III zamierzał ich stracić w ramach zadośćuczynienia za poniesione podczas oblężenia straty. Tylko błagania jego małżonki Filipy uratowały im życie. 4. Mieszczanie z Calais jest to rzeźba grupowa Augusta Rodina, wykonana na zamówienie miasta Calais. Zlecenie artysta otrzymał w 1885 roku. W zamyśle włodarzy miasta, miał to być pomnik upamiętniający jego bohaterskich obywateli. Na rzeźbę składa sie sześć odlanych w brązie postaci naturalnej wielkości. Całość ma wymiary: 210 X 190 X 140 cm. Na świecie istnieje 12 realizacji (odlewów) tego dzieła, m.in. w mieście Calais, w Londynie przy Parlamencie, w Musée Royal w Marielmont, w Musée Rodin w Paryżu, w Rodin Museum w Filadelfii, w Kunstmuseum w Bazylei, w Narodowym Muzeum Sztuki Zachodu w Tokio i w Muzeach w Waszyngtonie, Pasadenie, Nowym Yorku i Seulu. Za życia Rodina odlane zostały 4. Dwunasty odlew z 1995 roku w Seulu jest na mocy decyzji urzędowej definitywnie ostatnim. 5. Władze Calais zamawiając u Rodina rzeźbę Mieszczanie z Calais (1884‑86), spodziewały się ujrzeć grupę legendarnych bohaterów gotowych poświęcić życie w obronie miasta. Sponsorzy byli bardzo oburzeni widząc sześciu mężczyzn wyraźnie przerażonych perspektywą śmierci. Mieszczanie z Calais, jak większość dzieł stworzonych przez Rodina, po pierwszej fali oburzenia, została ostatecznie przyjęta przez zamawiających.
Źródło: online skills, cc0.

Wpływ Rodina na rzeźbę tamtego czasu był olbrzymi. Niemal wszyscy rzeźbiarze przełomu wieków musieli ustosunkować się do jego dokonań. I jak to zazwyczaj bywa w przypadku wielkiego mistrza - wybitne indywidualności wyciągnęły z lekcji Rodina własne, oryginalne wnioski, rzesze mniej uzdolnionych brnęły natomiast w powierzchowne naśladownictwo.

Słynne dzieła Rodina

Wrota piekieł (Brama piekieł) wykonywane na zamówienie dla Musée des Arts Décoratifs w Paryżu nigdy nie zostały ukończone, mimo że artysta pracował nad dziełem 37 lat. Wiele figur tej monumentalnej kompozycji stanowi samoistne rzeźby, wykonane w trakcie pracy nad Bramą. Do najbardziej znanych należy Myśliciel (1880‑1900), umieszczony centralnie w osi kompozycji, a także Pocałunek (1886) i Trzy cienie (1880).

Rx0FFXrQM5PRm
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Bramę piekieł” Augusta Rodina. Brama dzieli się na dwie kwatery i jest zdobiona licznymi rzeźbami oraz płaskorzeźbami. Wśród nich znajdują się między innymi: Myśliciel, zwany także Poetą, który znajduje się nad panelami drzwi. Jedna interpretacja sugeruje, że może reprezentować Dante spoglądającego w dół na postacie w Inferno. Inną interpretacją jest to, że Myśliciel to sam Rodin medytujący o swoim składzie. Inni wierzą, że postacią może być Adam, rozważający zniszczenie, jakie przyniósł ludzkość z powodu jego grzechu, Pocałunek znajdujący się poniżej i reprezentujący początkową radość, a także ich ostateczne potępienie, Ugolino i jego dzieci przedstawiający Ugolino della Gherardesca, który zgodnie z historią zjadł zwłoki swoich dzieci po ich śmierci głodowej, Trzy Cienie, które stoją nad Myślicielem, pierwotnie wskazały na słynne zdanie: „Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy tu wchodzicie”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje 1. W centrum bramy znajduje się Myśliciel, 2. Na bramie znajdują się między innymi sceny inspirowane Boską Komedią Dantego oraz Kwiaty zła Charlesa Baudelaira.
Auguste Rodin, „Brama piekieł”, 1880-1890, 1917, Kunsthaus, Zurich, Szwajcaria, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rz3jFTnpVdk52
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Augusta Rodina „Pocałunek”. Na fotografii znajdują się dwie postacie - kobieta oraz mężczyzna w objęciach. Siedzą na skale. Kobieta trzyma mężczyznę za szyję, on obejmuje jej biodra. Ich twarze są niewidoczne. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje Punkt 1: Rzeźba została wykonana w marmurze i przedstawia parę w namiętnym pocałunku.
Auguste Rodin, „Pocałunek”, 1888-1889, Musée Rodin, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Rzeźba Myśliciel wykonana w brązie/marmurze w 1903 r., od 1922 znajduje się w zbiorach Muzeum Rodina w Paryżu. Przedstawia postać zamyślonego mężczyzny, zmagającą się z przejmującym wewnętrznym konfliktem. Charakterystyczna sylwetka używana jest czasami jako symbol filozofii.

W 1877 r. powstaje praca Wiek brązu, w 1880 r. Adam, a rok później Ewa. W 1889 r. Rodin wykonuje Danaide, a w 1905 r. Kupidyn i Psyche. Tę drugą oglądać można w  Ermitażu w Sankt Petersburgu.

R1QAgmeZWE4YH1
Auguste Rodin, „Danaide”, 1889 r., Rodin Museum, Filadelfia, Pensylwania, wikimedia.org, CC BY 3.0

Auguste Rodin był także portrecistą. Wykonywał popiersia dla takich osób jak m.in.: Almire Huguet, Buste de Carrier‑Belleuse, Jules Dalou, Octave Mirbeau, Henri Rochefort, Gustave Geffroy, Camille Claudel.

W sposób szczególny, w wielu wersjach, wykonywał pomniki i portretował Victora Hugo oraz Honoréa de Balzac'a.

RSmr5NK2NFofI
Ćwiczenie 1
Podaj tytuły dwóch rzeźb Rodina ukazujących akty.
R42vxY5KRL6HP
Ćwiczenie 2
Połącz w pary rzeźby i miejsca, w jakich się znajdują. Pocałunek Możliwe odpowiedzi: 1. Rodin Museum, Filadelfia, 2. Musée Rodin, Paryż, 3. Państwowe Muzeum Ermitażu, Petersburg. Danaide Możliwe odpowiedzi: 1. Rodin Museum, Filadelfia, 2. Musée Rodin, Paryż, 3. Państwowe Muzeum Ermitażu, Petersburg. Amor i Psyche Możliwe odpowiedzi: 1. Rodin Museum, Filadelfia, 2. Musée Rodin, Paryż, 3. Państwowe Muzeum Ermitażu, Petersburg.
R1bT3FCVARlOM
Ćwiczenie 3
Auguste Rodin przekazał kolekcję swoich rzeźb państwu, by to w jego dawnej rezydencji stworzyć muzeum, które otwarto w 1919 r. W jakim miejście znajduje się owo muzeum? Możliwe odpowiedzi: 1. Paryż, 2. Rzym, 3. Lyon
R14dnjvTt0oTS
Ćwiczenie 4
Który z rzeźbiarzy renesansowych wywarł największy wpływ na Rodina. Podaj nazwisko artysty.
Ćwiczenie 5

Uzupełnij metryczkę.

RxqsrucZ0xYEv
R1QV7DFZVae11
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Inna wersja zadania

Jaki tytuł ma rzeźba Rodina, która przedstawia dwie postacie w objęciach?

R1Qgkh0n5cmKw
Ćwiczenie 6
Podaj nazwę bramy wyrzeźbionej przez Rodina.
RuiNfNnMqSXbJ
Ćwiczenie 7
Wskaż, w którym roku powstała rzeźba Danaide. Możliwe odpowiedzi: 1. 1898, 2. 1885, 3. 1909
Polecenie 1

Przyjrzyj się rzeźbie Myśliciel Auguste Rodina (z Galerii dzieł sztuki). Podaj na jej podstawie charakterystyczne cechy stylu Auguste Rodina. Wykonaj także opis formalny dzieła.

Słownik pojęć

Bozzetto
Bozzetto

termin określający dawniej każdy szkic malarski lub rzeźbiarski; obecnie bozzettem nazywamy, najczęściej małych rozmiarów rzeźby, szkice projektowanego przez artystę dzieła, wykonane w miękkim materiale (glina, wosk, gips, drewno itp.); rozwój tego typu szkiców (także w malarstwie) przypada na okres baroku i związany jest z coraz częstszym rozdzielaniem pracy samego artysty od pracy wykonawcy; stąd nierzadko mają większą wartość artystyczną niż ostateczne dzieła

Kompozycja
Kompozycja

dzieło sztuki plastycznej, a także sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy

Non finito
Non finito

technika umyślnego niewykańczania rzeźby w całości lub poszczególnych partiach dla uzyskania określonego efektu artystycznego. Non finito stosował np. A. Rodin

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. K. Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. K. Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

http://www.nella‑buscot.com/sculpteurs.php?idsculpteur=scu0018&lng=3 (dostęp z dnia 31.03.2018)

M. Laurent, Rodin, Penta, Warszawa 1991.

P. Szubert, Rzeźba XIX wieku, [w:] Sztuka świata, tom 8, Warszawa 1994

R. M. Rilke, Auguste Rodin, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1963