ok. 1431‑1506 – żył Andrea Mantegna, włoski malarz renesansowy, prekursor miedziorytu
1571‑1610 – lata życia Caravaggio, włoskiego malarza, reformatora malarstwa europejskiego na przełomie XVI i XVII wieku
1746‑1828 – żył i tworzył Francisco Goya, hiszpański malarz, prekursor romantyzmu
1819‑1877 – w tych latach żył Gustave Courbet, francuski malarz okresu realizmu
1840‑1926 – żył Claude Monet, francuski malarz, jeden z twórców i czołowych przedstawicieli impresjonizmu
1839‑1906 – lata życia Paula Cézanne, francuskiego malarza postimpresjonistycznego
1881‑1973 – żył i tworzył Pablo Picasso, hiszpański malarz, współtwórca kubizmu
1866‑1944 – w tych latach żył Wassily Kandinsky, rosyjski malarz, współtwórca i jeden z przedstawicieli abstrakcjonizmu
1879‑1935 – okres życia Kazimierza Malewicza, rosyjskiego malarza, twórcy suprematyzmu
1887‑1968 – Marcel Duchamp, francuski malarz, jeden prekursorów dadaizmu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RxTlHACTwQcez1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
co oznacza pojęcie nowatorstwa oraz kim byli prekursorzy;
wymieniać i omawiać nowatorskie techniki oraz środki artystyczne.
Nowatorstwo
Nowatorstwo polega na wprowadzaniu czegoś świeżego, oryginalnego. Dotyczy to również twórczości, która przez wieki rozwijała się i zmieniała dzięki osobom, które miały odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy. Osoby te nazywamy prekursoramiPrekursorprekursorami, czyli ludźmi wyprzedzającymi swoje czasy, dającymi początek nowej idei, kierunkowi, itp.
Nowatorstwo może dotyczyć różnych aspektów twórczości, np.: techniki, tematyki, postawy artystycznej.
RnsTxAeEPWNFJ
RJ2SETeZDpNgy1
R1Iv0NbMNCpeb
Przykładem nowatorskiej techniki była opracowana w XV wieku perspektywaPerspektywaperspektywa zbieżna, która odmieniła malarstwo na kilka kolejnych stuleci. W obrazie Trójca Święta Masaccia po raz pierwszy wykreślono w pełni poprawną perspektywę zbieżną. Artysta przedstawił scenę religijną w fikcyjnej kaplicy. Głównym wyznacznikiem perspektywy obrazu są zmniejszające się kasetony jej sklepienia.
R1cx8ZqningzX
Nowatorskie techniki w malarstwie
Na przełomie XIX i XX wieku artyści zaczęli postrzegać rzeczywistość w zupełnie nowy sposób - najpierw Paul Cézanne, a następnie kubiści.
R147JxdmM8hr3
Odrzucili perspektywę zbieżną i starali się pokazać przedmioty z różnych stron, pod różnymi kątami w jednym obrazie, przekazać pełnię wiedzy na temat danego przedmiotu. Nowatorską techniką wymyśloną przez prekursorów kubizmuKubizmkubizmu był kolażKolażkolaż.
R1FSsIhC68g1h
R1eXNrkrdu3ls
Nowatorstwem było budowanie bryły przy pomocy ostrego kontrastu światła i cienia przez Caravaggio. Przykładem takiego zastosowania światłocienia w malarstwie jest obraz Powołanie świętego Mateusza. Całość przedstawionej sceny zanurzona jest w półmroku, a boczne światło wyłania tylko niektóre jej elementy – dłonie, twarze – podkreślając gesty i nastrój. Artysta łamie obowiązujące kanony, malując scenę biblijną jakby była wydarzeniem ze współczesnego mu świata.
Nowością było malowanie w plenerze i stosowanie zasad dywizjonizmu przez prekursorów i przedstawicieli impresjonizmu.
R11PosJGPnxTe1
Tematy malarskie
W sztuce renesansu funkcjonowała hierarchia tematów malarskich. Martwa natura została podniesiona do rangi samodzielnego gatunku sztuki przez Caravaggia, który udowodnił, że temat ten może być równie wartościowy, jak każdy inny. Artysta odzwierciedlał martwą naturę w sposób naturalistyczny, wiernie oddając jej prawdziwy wygląd.
R7nVMDxFy419y1
Przełomowe okazały się praktyki ukazywania okrucieństwa wojny, bez łagodzenia jej wielkimi wydarzeniami i bohaterami w romantyzmie, ubóstwa i ciężkiej pracy robotników w malarstwie realistycznym, jako sprzeciw wobec mieszczańskiego porządku społecznego.
RwzrKfZn9HTCQ1
R16OAoIRYzU4W
Nowatorstwo może również dotyczyć całej postawy artystycznej, stosunku do sztuki w ogóle czy też roli artysty. Przykładem może być abstrakcjonizmAbstrakcjonizmabstrakcjonizm, w którym artyści zrezygnowali z naśladowania natury na rzecz odzwierciedlania emocji, odczuć, świata wewnętrznego i wizji twórcy.
RmJOFX5RLGXzc
Nowatorstwo to także bunt, negowanie dotychczasowych wartości społecznych, moralnych, artystycznych i poszukiwanie wolności, swobody twórczej wykraczającej poza dotychczasowe ograniczenia, jak to było w przypadku dadaizmuDadaizmdadaizmu. Wyrazem takiej postawy były „ready mades”Ready made„ready mades” - przedmioty codziennego użytku podniesione do rangi dzieła sztuki.
RQkO3KW32AaoK
Zadania
RFDs5sEWtK2eo
Ćwiczenie 1
RcITTYpOrVlvN
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z prezentacją wybranych dzieł malarstwa, w których zastosowano nowatorskie rozwiązania inicjujące nowe style i kierunki w sztuce.
R4BBzexvM8ilb1
1
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1R654KobMGZ81
static
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj do ilustracji nowatorskie rozwiązania, które w nich zastosowano.
Odpowiedzi: A - realizm, ukazanie prostych, ubogich ludzi, ich codzienne życie B - realizm postaci i ich zachowań, ostre kontrasty świateł i cieni C - ukazanie tragizmu, okrucieństwa wojny, silna ekspresja D - rzeźbiarski modelunek formy, nietypowy skrót perspektywiczny
1‑D 2‑B 3‑C 4‑A
1
Inna wersja zadania
Zastanów się kim byli prekursorzy.
1
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1DZgnh22mOwF1
static
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj do ilustracji nowatorskie rozwiązania, które w nich zastosowano.
Odpowiedzi: A - silna geometryzacja, brak przestrzeni, ciało rozbite na płaszczyzny i pokazane z wielu stron równocześnie B - odejście od przedmiotowości, swobodny układ linii i plam barwnych C - wielość perspektyw i kątów patrzenia, kształtowanie bryły kolorem, prostota form D - szkicowy charakter obrazu, praca w plenerze, uchwycenie ulotnej chwili
1‑C 2‑A 3‑B 4‑D
Inna wersja zadania
Wymień i omów nowatorskie techniki artystyczne.
classicmobile
Ćwiczenie 5
RIHEdl59Tn2X01
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Dadaizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Suprematyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Impresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Kubizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Abstrakcjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne.
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Dadaizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Suprematyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Impresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Kubizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne. Abstrakcjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3. Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5. Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne.
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm., Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych., Awangardowy ruch artystyczno-literacki rozwijający się w latach 1916-1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne., Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych., Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny
dadaizm
suprematyzm
impresjonizm
kubizm
abstrakcjonizm
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Ćwiczenie 5
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
A - impresjonizm B - kubizm C - dadaizm D - abstrakcjonizm E - suprematyzm
1 - Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. 2 - Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny. 3 - Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. 4 - Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. 5 - Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne.
B‑1,D‑2,A‑3,E‑4,C‑5
Zobacz także
Inna wersja zadania
R6QLoz0a34WFPm0f4d208100312056_00000000000141
Ćwiczenie 6
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1dYUAMBy67Vu1
static
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj je do epoki lub stylu w sztuce, który inicjują lub reprezentują.
Kolaż to: Możliwe odpowiedzi: 1. kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów, m.in. kwiatów, owoców. 2. człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp. 3. dzieło powstałe z połączenia elementów różnych dzieł lub elementów pochodzących z różnych stylów lub gatunków sztuki.
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1JcL50nTQUaY1
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami. Claude Monet Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Marcel Duchamp Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Wassily Kandinsky Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Paul Gauguin Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Gustav Courbet Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Pablo Picasso Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Kazimierz Malewicz Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm.
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami. Claude Monet Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Marcel Duchamp Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Wassily Kandinsky Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Paul Gauguin Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Gustav Courbet Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Pablo Picasso Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm. Kazimierz Malewicz Możliwe odpowiedzi: 1. syntetyzm, 2. abstrakcjonizm niegeometryczny, 3. suprematyzm, 4. dadaizm, 5. realizm, 6. impresjonizm, 7. kubizm.
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami.
Odpowiedzi: A - realizm postaci i ich zachowań, ostre kontrasty świateł i cieni B - rzeźbiarski modelunek formy, nietypowy skrót perspektywiczny C - ukazanie tragizmu, okrucieństwa wojny, silna ekspresja D - realizm, ukazanie prostych, ubogich ludzi, ich codzienne życie
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A 3‑C 4‑D
m0f4d208100312056_0000000000013
m0f4d208100312056_0000000000013
Przyporządkuj do ilustracji nowatorskie rozwiązania, które w nich zastosowano.
Odpowiedzi: A - silna geometryzacja, brak przestrzeni, ciało rozbite na płaszczyzny i pokazane z wielu stron równocześnie B - odejście od przedmiotowości, swobodny układ linii i plam barwnych C - wielość perspektyw i kątów patrzenia, kształtowanie bryły kolorem, prostota form D - szkicowy charakter obrazu, praca w plenerze, uchwycenie ulotnej chwili
Rozwiązanie: 1‑C 2‑A 3‑B 4‑D
m0f4d208100312056_0000000000014
m0f4d208100312056_0000000000014
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Odpowiedzi: A - Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm. B - Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych. C - Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych. D - Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny E - Awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się w latach 1916‑1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne.
Rozwiązanie: 1‑E 2‑B 3‑A 4‑C 5‑D
m0f4d208100312056_0000000000015
m0f4d208100312056_0000000000015
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj je do epoki lub stylu w sztuce, który inicjują lub reprezentują.
Odpowiedzi: A - suprematyzm B - impresjonizm C - abstrakcjonizm niegeometryczny D - dadaizm
Rozwiązanie: 1‑D 2‑B 3‑C 4‑A
m0f4d208100312056_0000000000016
m0f4d208100312056_0000000000016
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami.
Pytania: Claude Monet - ................ Marcel Duchamp - ................ Wassily Kandinsky - ................ Paul Gauguin - ................ Gustav Courbet - ................ Pablo Picasso - ................ Kazimierz Malewicz - ................
Odpowiedzi: A - suprematyzm B - syntetyzm C - dadaizm D - kubizm E - realizm F - impresjonizm G - abstrakcjonizm niegeometryczny
Rozwiązanie: 1‑F 2‑C 3‑G 4‑B 5‑E 6‑D 7‑A
Słownik pojęć
Abstrakcjonizm
Abstrakcjonizm
kierunek w sztuce współczesnej, którego podstawą jest posługiwanie się formami plastycznymi tworzonymi przez figury geometryczne, kompozycje plam i płaszczyzn.
Dadaizm
Dadaizm
awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się od 1916 do ok. 1923, głównie w Szwajcarii, Niemczech i Francji. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji mieszczańskiej, programową negacją europejskiego dziedzictwa kulturalnego, wyznawanych wartości społecznych, moralnych i artystycznych. Dadaizm stworzył własną koncepcję sztuki. Istotą tej twórczości była nieograniczona swoboda, demonstrowanie indywidualnej fantazji wyrażająca się w mechanicznej, improwizowanej zabawie słowem i dźwiękiem, pełnej absurdalnego dowcipu, bezznaczeniowości, kompozycjach przypadkowo dobranych przedmiotów użytkowych.
Prekursor
Prekursor
człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp.
Ready made
Ready made
[czyt. „redy mejd”] z ang. „przedmiot gotowy”. Nazwa nadana w 1915 przez Marcela Duchampa fabrycznie produkowanym, tanim przedmiotom, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki.
Suprematyzm
Suprematyzm
z łac. supremum – „najwyższy”. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915, którego twórcą i głównym przedstawicielem był Kazimierz Malewicz. Podstawą była wyższość czystego odczucia, niezależnego od otoczenia, w którym zostało wywołane. Realizacją suprematyzmu były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych.
Kubizm
Kubizm
kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych.
Perspektywa
Perspektywa
sposób przedstawiania sytuacji przestrzennych na płaszczyźnie, wykorzystujący fakt, że dalszy z 2 równoległych odcinków widać pod mniejszym kątem.
Nowatorstwo
Nowatorstwo
wprowadzenie czegoś nowego, oryginalnego. Dotyczy to również twórczości, która przez wieki rozwijała się i zmieniała dzięki osobom, które miały odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy.
Kolaż
Kolaż
dzieło powstałe z połączenia elementów różnych dzieł lub elementów pochodzących z różnych stylów lub gatunków sztuki.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w kulturze europejskiej, którego główną zasadą było utrwalanie ulotnych wrażeń artysty.
Martwa natura
Martwa natura
kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów, m.in. kwiatów, owoców.