Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1HrSEovWBsQk1

Nurt akademicki w malarstwie polskim - Rodakowski

Henryk Rodakowski, „Wojna kokosza”, 1872 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0

Ważne daty

1823‑1868 – lata życia Józefa Simmlera

1823‑1894 – lata życia Henryka Rodakowskiego

1852 r. – wystawienie w Salonie Paryskim Portretu generała Henryka Dembińskiego H. Rodakowskiego

1860 – Śmierć Barbary Radziwiłłówny Józefa Simmlera

1889‑1892 – pobyt Rodakowskiego w Wiedniu

1893 – zamieszkanie Rodakowskiego w Krakowie i objęcie stanowiska prezesa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie oraz desygnacja na dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1JOzQKGzEZ9U
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 162.63 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki z uwzględnieniem:

e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

Nauczysz się

określać tendencje w malarstwie polskim II poł. XIX wieku;

wskazywać cechy malarstwa portretowego i historycznego Henryka Rodakowskiego;

rozpoznawać dzieła artysty;

dokonywać analizy obrazów Rodakowskiego i Simmlera.

Sztuka środka w malarstwie historycznym

Malarstwo polskie od połowy XIX wieku prezentuje, oprócz licznych portretówPortretportretówi scen rodzajowych, tematykę historyczną i literacką. Były to dzieła zaliczane do tzw. „sztuki środka”, pozbawione dynamiki, inscenizowane i teatralne, o cechach akademickich. Polegała ona na kompromisie artystów, przedstawiających tematy historyczne w złagodzony sposób, pozbawione rozmachu i dynamiki. Wielki sukces odniósł obraz Józefa Simmlera (1823‑1868) „Śmierć Barbary Radziwiłłówny”. zaprezentowany na Krajowej Wystawie Sztuk Pięknych w 1860 roku.

Obraz przedstawia scenę śmierci Barbary Radziwiłłówny, drugiej żony Zygmunta II Augusta, ostatniego króla Polski z dynastii Jagiellonów. Dramatyczne dzieje królewskiego małżeństwa utrwaliły się wyjątkowo mocno w polskiej historii i kulturze. Tragiczne losy Barbary obrosły dwoma rodzajami legend. Admiratorzy romantycznej miłości Zygmunta Augusta tworzyli pierwszą - piękną i wzniosłą, opowiadającą o zakochanej kobiecie, wzorze cnót i rozumu, niewinnie prześladowanej przez zawistnych ziomków, niemogących znieść wyniesienia do godności królewskiej jednej z poddanek, wreszcie o gwałtownej, tajemniczej śmierci młodej królowej, zapewne otrutej przez złą królową Bonę. Przeciwnicy stworzyli „czarną” legendę o podstępnej, rozpustnej nierządnicy, która czarami usidliła następcę tronu Rzeczypospolitej, działając z namowy rządnej władzy familii Radziwiłłów - opowieść o pięknej kobiecie, która swą bezpłodnością doprowadziła do upadku potężny dom Jagiellonów. Już same dramatyczne fakty były wystarczającym materiałem dla historyków, a przede wszystkim dla artystów: romans i potajemne małżeństwo następcy tronu z młodą wdową ze znanego, ale tylko szlacheckiego rodu litewskiego; potem nieustępliwa, długa walka Zygmunta o uznanie związku sprzecznego z polską racją stanu, a po śmierci ojca zmagania młodego króla z opozycją sejmową o koronację Barbary; wreszcie tragiczny finał - śmierć młodej królowej wkrótce po koronacji. Na przestrzeni XIX stulecia Barbara stała się bohaterką wielu utworów dramatycznych i powieści. Najgłośniejszą była tragedia Alojzego Felińskiego Barbara Radziwiłłówna, napisana w latach 1809‑11, wystawiona na scenie warszawskiej w 1817 roku. Utrzymana w duchu patriotycznym, przypominała świetność i potęgę Rzeczypospolitej Jagiellonów a jej osią był konflikt między osobistym szczęściem a koniecznością poświęcenia się dla ojczyzny. Ten właśnie utwór, o romantycznym zabarwieniu, stał się źródłem inspiracji dla najgłośniejszego obrazu historycznego Józefa Simmlera.

Powstanie akademickiej kompozycji w dużym formacie Simmler poprzedził licznymi przygotowawczymi studiami rysunkowymi i olejnymi. Była to zasada obowiązująca w warsztacie malarza akademickiego, który na etapie koncepcyjnym dzieła wykonywał liczne rysunki, posługując się nagimi modelami dla prawidłowego uchwycenia ruchu i gestów postaci. Następnie, po serii studiów kostiumologicznych - fragmentów szat, draperii - szkicował swoje modele odpowiednio ubrane. Wspomagał się także wykonanymi olejno studiami pojedynczych figur, głów, rąk i fragmentów układu kompozycyjnego. Simmler często, chcąc pogodzić romantyczną koncepcję treści z wymogami stylu juste milieu, upraszczał kompozycję, łagodził napięcie uczuciowe i tonował gwałtowną dramaturgię, nadając skończonemu dziełu elegancką, wyszukaną i ugrzecznioną formę.

Źródło: Muzeum Narodowe w warszawie, Galeria Malarstwa Polskiego Przewodnik Multimedialny (Płyta CD)

R19tN8LKzKKci
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Józefa Simmlera „Śmierć Barbary Radziwiłłówny”. Ukazuje zmarłą na łożu i siedzącego przy niej króla. Mężczyzna wpatruje się w martwą żonę. Jej prawa ręka bezwładnie opada. Kobieta ma na sobie lśniącą, kremową szatę z luźnym rękawem. Na głowie ma założony czepek. Leży na wysokiej poduszce. Król opiera splecione palce dłoni na swoim kolanie. Po bokach wiszą kotary, a we wnętrzu stoją przedmioty jego wyposażenia. Do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Kompozycja dzieła jest oszczędna – przedstawia dwie postacie we wnętrzu., 2. Światło skupia się na martwej królowej, ułożonej na poduszkach oraz na postaci siedzącego przy niej króla., 3. Na fotelu leży modlitewnik, 4. Przed łóżkiem stoi kadzielnica., 5. Na łóżku i pod nogami króla rozpościera się złota kapa z gronostajowym obrzeżem., 6. W głębi, na klęczniku stoi krucyfiks z dwiema świecami w lichtarzach., 7. "Artysta obrał chwilę, kiedy na widok ducha pozbawionej żony, zrozpaczony król a kochający małżonek, porywa martwe szczątki w objęcia swoje, jakby nie wierząc okropności ciosu, czy pragnąc obudzić życie w stygnących członkach tej, którą tak wielce ukochał. Nie wiemy i dziś już wiedzieć nie możemy z pewnością, co było powodem, że artysta zmienił zupełnie pierwotny pomysł, który samorzutnie na papier przelał takim, jakim go w wyobraźni pierwsze natchnienie obrysowało. Wiemy, że był skromny i nieśmiały w wykonywaniu pomysłów, zatem łatwo ulegający wpływom, a chętniej trzymający się ubitych szlaków, niż rzutnością przełamujący zapory." (W.Gerson, Józef Simmler i jego dzieła, "Biblioteka Warszawska" 1868, t.II, s.515)., 8. "Wiało więc z tego obrazu tchnienie prawdy przedstawienia zarówno duchowej jak zewnętrznej technicznej. Skojarzenie dwóch tych prawd, ich równomierność stanowi jedną z najważniejszych zalet tego obrazu, nie tylko ze względu na wrażenie do jakiego się przyczynia, nie tylko jako świadectwo dojrzałości Simmlera zdobytej sumiennemi studyami, ale jako przykład i wzór dla przyszłych uprawiaczów sztuki, a świadectwo wydane pewnikowi zasadniczemu w estetycznych tworzeniach, że tylko piękno na prawdzie oparte, może sobie rościć prawo do uznania publicznego." (W.Gerson, Józef Simmler i jego dzieła, "Biblioteka Warszawska" 1868, t.II, s. 516)
Józef Simmler, „Śmierć Barbary Radziwiłłówny”, 1860, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna

Nurt romantyzmu opartego na akademickim warsztacie Henryka Rodakowskiego

Urodzony w zamożnej rodzinie adwokata, Pawła Rodakowskiego, przygotowywany był do pokoleniowej kontynuacji prawniczej tradycji; wykształcony w elitarnej szkole Theresianum w Wiedniu, tam też podjął w 1841 roku studia prawnicze, które ukończył w 1845. Równolegle rozwijał wcześnie ujawnione zainteresowania artystyczne uczęszczając od 1843 do prywatnej pracowni Josepha Danhausera; warsztatowe umiejętności doskonalił następnie pod kierunkiem Friedricha von Amerlinga i Franza Eybla. Swą postawę twórczą ukształtował ostatecznie w Paryżu, dokąd wyjechał w 1846 by wstąpić do atelier Léona Cognieta, malarza cieszącego się uznaniem w kręgach polskiej emigracji. Po przyjeździe do Lwowa w 1850 otworzył własną pracownię malarską, którą odwiedzali miejscowi krytycy. Nadal jednak utrzymywał atelier w Paryżu, w którym intensywnie pracował; tu przychodzili oglądać jego obrazy Eugéne Delacroix i Théophile Gautier. Artysta wszedł w krąg emigracyjnego środowiska skupionego wokół Hôtel Lambert; poznał Cypriana Norwida i Teofila Lenartowicza, zaprzyjaźnił się z Juliuszem Kossakiem i Leonem Kaplińskim, spotkał Artura Grottgera. W 1858 odbył podróż do Wenecji, gdzie zachwyciło go malarstwo mistrzów renesansu. W 1866 został członkiem Polskiego Towarzystwa Historyczno‑Literackiego w Paryżu. W 1867 powrócił ostatecznie do Lwowa i osiedlił wraz z rodziną w majątku Pałahicze koło Tłumacza. Podczas podróży do Paryża w 1870 zatrzymał się na skutek działań wojny francusko‑pruskiej w Barbegal pod Arles, a następnie wyjechał do Florencji; w 1871 zwiedził Rzym, Neapol i Wenecję. W 1872 przebywał w Paryżu, Wiedniu i Brukseli. W 1883 osiadł w majątku ziemskim Bortniki koło Chodorowa nad Dniestrem, który sprzedał w 1889 by przenieść się do Wiednia. Podczas pobytu w Zakopanem w 1892 nawiązał bliskie kontakty ze Stanisławem Witkiewiczem i Henrykiem Sienkiewiczem. W 1893 przeprowadził się z Wiednia do Krakowa. Po śmierci Jana Matejki został w 1894 wybrany dyrektorem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i przewodniczącym Komitetu Muzeum Narodowego; tuż przed nagłą śmiercią objął stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych.

Źródło: https://culture.pl/pl/tworca/henryk‑rodakowski (dostęp z dnia 31.03.2018)

Rodakowski zasłynął z malarstwa portretowego. W dorobku artysty znajduje się około pięćdziesięciu portretów z wizerunkami m.in. przedstawicieli polskiej arystokracji, ale przede wszystkim członków najbliższej rodziny. Łączył w nim cechy renesansowo‑klasyczne  z malarskością realizmu, ale nie rezygnował z akcentów romantycznych. Zamykał je w klasycznej formie prostokąta lub owalu, stosując dokładny rysunek, delikatną fakturę.  Są one subtelne, a jednocześnie wymowne. Dążenie do harmonii połączył z prostą i wymowną malarskością, osiągając głęboką, psychologiczną prawdę o człowieku.  Do mistrzowskich osiągnięć nalezą portrety rodzinne.

Rodzinne portrety Henryka Rodakowskiego

R1TJO01ITdczj
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret ojca” Henryka Rodakowskiego. Obraz przedstawia portret starszego mężczyzny. Ubrany w czarny garnitur i białą koszulę z czarną muchą. Wzrok ma skierowany w kierunku widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wspólną cechą "rodzinnych" portretów Rodakowskiego jest ciepły, intymny klimat, w którym wyraźnie wyczuwamy serdeczny związek emocjonalny, łączący malarza z modelem. Wieloletni, codzienny kontakt artysty z tymi ludźmi pozwalał głęboko wniknąć w ich psychikę, uchwycić na płótnie niedostrzegalne dla obcych a charakterystyczne ruchy, gesty, spojrzenia - ową indywidualną ekspresję ciała widoczną w układzie rąk czy pochyleniu głowy. Nurt kameralnego portretu rodzinnego w twórczości Rodakowskiego otwiera wizerunek ojca namalowany wkrótce po powrocie artysty z Paryża i po studiach w pracowni Léona Cognieta. Jest to pierwszy obraz Rodakowskiego, w którym w pełni ujawniła się dojrzałość jego warsztatu oraz cechy indywidualnego stylu malarskiego. Te ostatnie określa naturalna swoboda ujęcia postaci, mistrzowsko uchwycone podobieństwo fizyczne i wyraz psychiczny modela, oszczędna wyrafinowana gama barwna, oparta na kontrastach tonów ciemnych - czerni, brązów, zieleni - z bielą widoczną w elementach stroju oraz z ciepłą, mlecznobiałą karnacją twarzy i rąk.
Henryk Rodakowski, „Portret ojca”, 1850 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0
RUL2kuTNW9FLs
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret matki” Henryka Rodakowskiego. Obraz przedstawia portret starszej kobiety. Ubrana w czarną suknię z mankietami z jasnej koronki i jasnym kołnierzykiem. Wzrok ma skierowany w kierunku widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ukończony w trzy lata później Portret matki, oddający bez cienia idealizacji delikatną, pełną ciepła urodę niemłodej kobiety, należy już do mistrzowskich w skali europejskiej osiągnięć dziewiętnastowiecznej sztuki portretowej. To właśnie o tym obrazie, wystawionym na Salonie paryskim w 1853 roku i nagrodzonym złotym medalem, Eugčne Delacroix napisał w swoim Dzienniku: "widziałem prawdziwe arcydzieło". Pod wyraźnym wpływem obrazu Rodakowskiego namalował swój Portret matki Leon Kapliński, należący do grona serdecznych przyjaciół artysty, uwieczniony przez niego w doskonałym portrecie z 1862 roku.
Henryk Rodakowski, „Portret matki”, 1853 r., Muzeum Sztuki w Łodzi, wikimedia.org, domena publiczna
R1ggLxxy2YIkf
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Babetty Singer” Henryka Rodakowskiego. Obraz przedstawia portret starszej kobiety. Ubrana w ciemną suknię z jasnymi mankietami i jasne nakrycie głowy. Wzrok ma skierowany w kierunku widza. Kobieta siedzi. Na kolanach trzyma otwartą książkę i okulary. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W 1863 powstał Portret Babetty Singer przedstawiający ciotkę malarza, która - jak wspomina monografista Rodakowskiego, Władysław Kozicki - "była zupełnie oddana sprawom swej siostry, Marii Rodakowskiej, jej gospodarstwu i jej dzieciom i stała się prawdziwą opatrznością dla całej rodziny, która też całą duszą do niej lgnęła." (W. Kozicki, Henryk Rodakowski, Lwów 1937, s. 270). Rzeczywiście wizerunek Babetty Singer malowany jest z wyraźnie wyczuwalnym tkliwym, serdecznym uczuciem. Siedząca w fotelu starsza kobieta na chwilę przerwała lekturę aby spojrzeć na artystę. Na jej twarzy maluje się życzliwa uwaga, w oczach i w kącikach ust kryje się zapowiedź ciepłego uśmiechu. Bogactwo duchowe tego portretu osiągnął Rodakowski przy niebywałej, niemal ascetycznej prostocie środków malarskich. Warto tu nadmienić, że artysta, który w malarstwie historycznym posługiwał się całym skomplikowanym systemem akademickiego warsztatu, portrety malował wprost na płótnie, szkice rysunkowe sporządzał sporadycznie i to jedynie w późniejszym okresie twórczości. Budując formę od razu kolorem, z pominięciem linii rysunku, stwarzał efekt świeżości wrażenia, naturalnej swobody gestu uchwyconego w przelotnej chwili, jak to widzimy w Portrecie Babetty Singer.
Henryk Rodakowski, „Portret Babetty Singer”, 1863, Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0
R1VP71qexcK0n
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Maksymiliana Rodakowskiego” Henryka Rodakowskiego. Mężczyzna ubrany jest w mundur. Przez ramię ma przewieszone duże futro. Na dłoniach ma założone rękawiczki. Wzrok ma skierowany w kierunku widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Namalowany w tym samym roku Portret Maksymiliana Rodakowskiego bliższy jest nurtowi wizerunków reprezentacyjnych w twórczości artysty. Efekt wnikliwej charakterystyki psychologicznej w tym wypadku nieco osłabia dążenie malarza do zaakcentowania dostojnej pozy i elegancji stroju generała armii austriackiej. Mimo wszystko Rodakowski znakomicie oddaje wyraz jego twarzy, z której możemy odczytać spokojną pewność siebie i lekki odcień dumy.
Henryk Rodakowski, „Portret Maksymiliana Rodakowskiego”, 1863, Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0

„Portrety Rodakowskiego są we wszystkich szczegółach prawdziwemi arcydziełami. Wykończeniem i charakterystyką zdjętą żywcem z natury, przypominają portrety Vandyka [van Dycka] i niezrównany wdzięk tycyanowskiego pędzla. Każdy z tych portretów odznacza się innym, właściwym sobie wyrazem, ale z każdego przemawia dusza i z oczu każdej z tych osób można wyczytać grę myśli i usposobień, cechujących osobę na płótno przeniesioną.” - pisał Józef Kleczyński w sprawozdaniu z pierwszej, i do 1994 roku jedynej, wystawy monograficznej Henryka Rodakowskiego, która odbyła się w 1873 roku we Lwowie.

Źródło: J. Kleczyński, Korespondencja, „Tygodnik Ilustrowany” 1873, nr 274, s. 167

Romantyczny charakter nadał Rodakowski portretowi generała Henryka Dembińskiego, weteranowi  wojen napoleońskich, dowódcy w powstaniu listopadowym. Dzieło zostało namalowane na wystawę w Salonie paryskim w 1852 roku. O jego romantycznym charakterze zadecydowała poza generała, przedstawionego zamyślonego, siedzącego w namiocie, w tle z rozgrywająca się bitwą. Realistycznie oddana, zamyślona twarz Dembińskiego oddaje psychologizm postaci – wodza przejętego klęską.

RKVaqiDctFztb
Henryk Rodakowski, „Portret generała Henryka Dembińskiego”, 1852 r., Muzeum Narodowe w Krakowie, muzea.malopolska.pl, CC BY 3.0

Co do podobieństwa, nie tylko rysy twarzy są najdokładniej oddane, ale cały charakter duszy wyrażający się w twarzy i charakter ruchu ciała, zupełnie uchwycony, co tem więcej ujmuje, że koloryt bez wszelkiej pretensyi jest najnaturalniejszy, a cała natura osoby przedstawionej, nienaśladowana, ale oddana ze swoimi pięknościami i wadami zupełnie jak jest w istocie, bez najmniejszej przesady, bez żadnego wymysłu. [...] Wszystko tu tchnie prostotą, ale wszystko pełne prawdy, pełne życia.

Źródło: J.G. Pawlikowski, Pracownia p. Henryka Rodakowskiego malarza we Lwowie, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 1854, t. I, cz. 3, s. 161

Dziełem o akademickim charakterze jest powstająca przez wiele lat Wojna kokosza. Jest to pogardliwa nazwa buntu szlachty przeciwko Zygmuntowi I Staremu zorganizowanego przez wyprawą mołdawską  w 1537 roku. Rodakowski przedstawił parę królewską w towarzystwie dworzan na tarasie Zamku Niskiego we Lwowie.

Obraz ukazuje scenę odczytania szlachcie przywilejów królewskich przez hetmana Jana Tarnowskiego w obecności króla i dworu. Zygmunt I siedzi po środku, królowa Bona stoi za nim, z prawej zgięty w ukłonie biskup Piotr Gamrat, za nim z uniesioną głową, jeden z głównych przywódców buntu, marszałek Piotr Kmita, z lewej spogląda na króla arcybiskup lwowski, Paweł Tarło. Pracę nad obrazem rozpoczął artysta w 1866 w Paryżu, kontynuował w Pałahiczach i Florencji, ukończył w Paryżu. Scena odbywa się na tarasie Zamku Niskiego we Lwowie, jednak Rodakowski ukazał tu architekturę niemającą nic wspólnego z jej rzeczywistym wyglądem. Do grupy skupionej wokół Bony pozowali - do dwóch kobiet Kamilla i Leonowa Rodakowskie, do rycerza w szyszaku Leon Rodakowski, stryj artysty, do Gamrata Józef Rustejko, do postaci królowej paryżanka, pani Pastre, a następnie pani Małachowska ze Lwowa. Modelami do pozostałych postaci byli chłopi z folwarku w Pałahiczach. Stroje do obrazu Rodakowski projektował korzystając z albumu J. Matejki „Ubiory w Polsce”. (Źródło: Krystyna Znojewska, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=2924 (dostęp z dnia 31.03.2018).

R1HrSEovWBsQk1
Henryk Rodakowski, „Wojna kokosza”, 1872 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0

Kompozycja ta, w całości dobrze obmyślona, wykonana z rzadko spotykaną konsekwencją i wykwintna, zawiera kilka szczególnie cennych fragmentów. Zauważymy zwłaszcza szlachetną głowę króla wystudiowaną, jak portret, [...] wierną i wyrazistą w kolorze, jak również głowę królowej, niezbyt coprawda przyjemną, ale za to dużej ekspresji [...]. Doskonale jest namalowana jej suknia z białej satyny, i w ogóle kostiumy oraz rekwizyty, których rola jest tak wielka w dziełach tego rodzaju, potraktowano w sposób godzien wyróżnienia. Obraz pana Rodakowskiego jest na pewno jednym z dzieł, które najdokładniej i najzaszczytniej reprezentują w tym roku malarstwo historyczne.” („Le Figaro” 1872, cyt. za: A. Król

Źródło: Henryk Rodakowski (1823‑1894), katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1994, s. 269

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym tekstem i uzasadnij, na czym polegała wielkość malarstwa Rodakowskiego.

Z trzech najwybitniejszych malarzy polskich połowy XIX wieku jedynie Jan Matejko i Artur Grottger zdobyli ogromną popularność. Natomiast szlachetna sztuka Henryka Rodakowskiego, który za życia cieszył się europejską sławą, znana jest dziś tylko nielicznym kołom prawdziwych znawców, chociaż on właśnie, starszy od Grottgera o lat czternaście, a od Matejki o lat piętnaście, był pierwszym u nas nowoczesnym malarzem w wielkim stylu. Już bowiem w 1852 r. zyskał on uznanie i wysokie odznaczenie w Paryżu, gdy tymczasem pierwsze dzieło, godne jego nazwiska, Grottger stworzył dopiero w r. 1858 (Szkoła szlachcica polskiego), a Matejko dopiero w r. 1862 (Stańczyk). Kilka przyczyn złożyło się na fakt, że znajomość twórczości Rodakowskiego i głębokie dla niej uznanie ograniczają się do nielicznych kół badaczy i miłośników sztuki. Przede wszystkim spuścizna artystyczna mistrza, który przeżył 71 lat, ilościowo znacznie jest mniejsza niż Grottgera i Matejki […] Wreszcie - i to jest powód najważniejszy - w utworach jego nie ma tej żywiołowej siły duchowej, tego potężnego napięcia uczuć patriotycznych, którymi Grottger i Matejko, będąc w plastyce kontynuatorami szczytnych natchnień trzech wieszczów romantycznych, podbili i porwali naród. Był on rasowym malarzem czystej krwi, który pragnie oddziaływać na widza głównie, jeśli nie wyłącznie, formalnymi walorami swej sztuki, dla którego zagadnienia kształtu, barwy, bryły i konstrukcji obrazu miały znaczenie naczelne […] Był ten znakomity artysta typowym realistą z instynktu i temperamentu malarskiego […] dążył do jak najwierniejszego uchwycenia zasadniczych rysów tego fragmentu zewnętrznego świata, który go w danej chwili zajmował, nie narzucając mu żadnej apriorycznej i subiektywnej ekspresji psychicznej, lecz uwydatniając tylko i podkreślając środkami malarskimi ten wyraz duchowy, który w gotowej formie miał już dany w naturze, jako jej składnik istotny. Stwarza więc sztukę spokojną, zrównoważoną, pogodną, unikającą wszelkich gwałtownych wstrząśnięć, dramatycznych wzruszeń i lirycznych wylewów uczuć, sztukę zachowującą zawsze epicką obiektywność, a pod względem formalnym realistyczną, nieusiłującą wychodzić poza naturę i ściśle przez kompozycję opanowaną, słowem, sztukę klasyczna. Klasycyzm ten odpowiadał też doskonale jego psychice i warunkom, wśród których płynęło jego życie. (Źródło: Władysław Kozicki, Henryk Rodakowski, Lwów 1937, s. 5‑6).

RoRtEIL8N3eUH
ROKcaVczPiwIn
Ćwiczenie 1
Wymień członków rodziny sportretowanych przez Rodakowskiego. Podaj ich imię i nazwisko.
RbLcgEIobLYGk
Ćwiczenie 2
Podaj nazwę organizacji i związanej z nią miejscowości, w której Rodakowski został prezesem. Nazwa: Tu uzupełnij Miejscowość: Tu uzupełnij
R4RjWKGGHk02R
Ćwiczenie 3
Podaj imię króla przedstawionego na obrazie "Wojna kokosza".
RJX9zT0pPJ7dh
Ćwiczenie 4
Podaj imię i nazwisko generała z portretu Rodakowskiego.
R1Kr2Sf8m0J7r
Ćwiczenie 5
Odpowiedz, kim jest zmarła kobieta znajdująca się na obrazie Simmlera.
R57VttJm5uwhj
Ćwiczenie 6
Wymień pięć cech charakterystycznych dla portretów Rodakowskiego.
R1VKXT7FxdZEw
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij znaczenie tytułu dzieła „Wojna kokosza”.

Słownik pojęć

Kadzielnica
Kadzielnica

kościelne naczynie do spalania kadzidła; trybularz

Kapa
Kapa

narzuta na łóżko

Portret
Portret

artystyczny wizerunek (malarski, rzeźbiarski, graficzny, rysunkowy) konkretnej osoby lub grupy osób, ukazujący zewnętrzne podobieństwo oraz niekiedy cechy charakteru portretowanych.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Władysław Kozicki, Henryk Rodakowski, Lwów 1937

Muzeum Narodowe w warszawie, Galeria Malarstwa Polskiego Przewodnik Multimedialny (Płyta CD)

Malarstwo polskie XIX wieku - Simmler i Rodakowski