Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JXc3NUNma1s1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu Jana Piotra Norblina „Wieszanie zdrajców na rynku starego miasta w Warszawie”. Ukazuje scenę zbiorową. Przed szubienicą, na której zawieszony jest portret mężczyzny, stoi tłum ludzi.

Obiektywizm oddania tematu przez Jana Piotra Norblina

Ważne daty

1745‑1830 – lata życia Piotra Norblina

1769‑1771 – nauka w Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby oraz Królewskiej Szkole w Paryżu

1774 r. – przyjazd do Polski i zatrudnienie w charakterze malarza nadwornego Czartoryskich

1774‑ok.1784 – prace przy dekoracji zespołu pałacowo - parkowego w Powązkach

1783‑1785 – prace przy dekoracji w Arkadii Nieborowskiej na zlecenie Heleny Radziwiłł, w tym wykonanie na plafonie świątyni Diany fresku Jutrzenka

1791‑1794 – rysunki i obrazy historyczne: Konstytucji 3 Maja i Insurekcji Kościuszkowskiej

1804 r. - rezygnacja ze służby u Czartoryskich w Puławach, powrót do Francji

mdcedfe4fdfa145bb_0000000000027
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RJ6NwDQeTX6bP
Scenariusz zajęć do pobrania.
mdcedfe4fdfa145bb_0000000000030

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

przedstawiać twórczość Jana Piotra Norblina;

wskazywać cechy charakterystycznych nurtów artystycznych i tematów obecnych w twórczości Norblina;

porównywać twórczość Norblina z działalnością innych artystów;

analizować wybrane dzieła sztuki.

Pod mecenatem Czartoryskich

Jan Piotr Norblin de la Gourdaine (1745–1830) urodził się we Francji w niewielkiej miejscowości Misy‑sur‑Yonne. Początkowo samodzielnie uczył się rysunku, później uczęszczał do pracowni Francoisa Casanovy, znanego francuskiego batalisty. Pod jego kierunkiem nauczył się Norblin kreować sceny bitew z postaciami o skomplikowanych układach ciał. Studia artystyczne podjął w paryskiej Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby oraz w École Royale. W Paryżu Norblin zetknął się ze sztuką Antoine'a Watteau. Od niego zapożyczył schemat kompozycyjny i kolorystyką. W 1772 roku otrzymał zaproszenie od księcia Adama Czartoryskiego. W 1774 roku przyjechał do Polski i został nadwornym malarzem książęcej rodziny. Głównym zadaniem artysty była dekoracja podwarszawskiej rezydencji Powązki Adama i Izabeli Czartoryskich, zniszczonej podczas Insurekcji Kościuszkowskiej. Tę posiadłość zdobił obraz Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem.

Zachwyca ono od pierwszego wejrzenia, prezentując nam swe niezwykłe wartości kolorystyczne i fakturalne. Ze swobodą aranżuje artysta kompozycję, ściśle wiążąc postacie z krajobrazem, subtelnie rozgrywa koloryt z prowadzącymi tonami szarosrebrzystymi i złocistym i maluje szeroko miękkimi pociągnięciami pędzla z niewymuszoną wirtuozerią. Jest to dzieło, które, rozpatrywane w kategoriach czysto malarskich, ostaje się dzielnie konfrontacji z obrazami największych artystów XVIII wieku.

Źródło: Stanisław Kozakiewicz, Malarstwo polskie. Oświecenie. Klasycyzm. Romantyzm, Warszawa 1976, s. 32.

R14DV8uCff22w1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Jana Piotra Norblina „Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem”. Ukazuje grupę ludzi na tle krajobrazu. Postacie zgromadzone są po prawej stronie, nad brzegiem jeziora, rozmawiają. Po drugiej stronie, przy jego brzegu kilka osób siedzi w łodzi z przymocowaną do dzioba siecią. Obok nich kobiety przekładają do beczek złowione ryby. W głębi znajduje się koń z koszami na ryby. W tle rozciąga się górzysty krajobraz. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz utrzymany jest w pastelowej tonacji z dominacja żółcieni, różu i brunatnej zieleni. 2. W obrazie widoczne są tendencje szkicowości, miękki modelunek. 3. Ilustacja przedstawiająca obraz Antoine’a Watteau „Odjazd na wyspę Cyterę”, ukazujący grupę osób czekających na wyjazd na wyspę oraz komentarz: Temat odnosi się do rokokowego fêtes galantes – widoczne są inspiracje dziełem Antoine’a Watteau Odjazd na wyspę Cyterę. Na obrazie autorstwa Antoine Watteau o tytule Odjazd na Cyterę przedstawiono grupę ludzi, którzy szykują się do zejścia na okręt. Ludzie przebywają na wzgórzu - są to raczej bogaci ludzie, o czym świadczą ich stroje - różnokolorowe i bogato zdobione. Pod drzewem widoczna jest zakochana para.
Jan Piotr Norblin, „Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem”, ok. 1785, Muzeum Narodowe, Warszawa, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 1
Jak sądzisz, co wpłynęło na uznanie Norblina za wybitego artystę XVIII wieku? Odpowiedź uzasadnij.
Jak sądzisz, co wpłynęło na uznanie Norblina za wybitego artystę XVIII wieku? Odpowiedź uzasadnij.
R2HDyoRH3yaWa
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Do fêtes galantesfêtes galantesfêtes galantes Norblin nawiązał także w obrazie Menuet w ogrodzie. Tą sielankową scenę rodzajową przedstawił w typowej dla rokoka scenerii pejzażu, wykorzystując motyw tańca jako sceny przedstawiającej wytwornych kochanków w trakcie zalotów. Obraz odznacza się swobodną, asymetryczną kompozycją, zawiłością linii i bogactwem kolorystycznym.

RHeFSHTat3k7v1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Jana Piotra Norblina, „Menuet w ogrodzie”. Ukazuje dwie grupy osób na tle pejzażu. Postacie w centrum siedzą na polanie i rozmawiają. Przed nimi para ubrana w czerwone stroje tańczy tytułowego menueta. Trzymają się za ręce. Po prawej stronie w tle stoi kolejna grupa osób. W dali widać zamglony pejzaż z ulistnionymi drzewami. Dwa drzewa znajdują się na pierwszym planie, po lewej stronie. Nad sceną rozciąga się błękitne niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Kobieta na pierwszym planie ma na sobie XVIII wieczną obcisłą suknię, podkreślającą jej kształty, z dużym dekoltem, jej głowę zdobi koronkowy czepek. Mężczyzna ubrany jest w dopasowany surdut, pończochy i spodnie. 2. Centrum z tańczącą parą przesunięte jest w lewą stronę, ale – ze względu na czerwone stroje i pierwszoplanowe usytuowanie – wyróżniają się. 3. Para tańczy menueta (słowo menuet z francuskiego menus pas to drobny krok), lekki taniec towarzyski, ale cechujący się delikatną wytwornością. 4. Przy drzewie zgromadziła się grupa ludzi, nad którymi widnieje parasolka w japońskim stylu.
Jan Piotr Norblin, „Menuet w ogrodzie”, 1781, Muzeum Narodowe, Warszawa, online-skills, CC BY 3.0

W latach 1783–1785 oraz 1789–1790 Norblin przebywał w Arkadii koło Nieborowa, gdzie na zlecenie Heleny Radziwiłłowej wykonał słynny plafon w świątyni Diany w parku zleceniodawczyni Jutrzenka, fresk o cechach przejściowych rokoka i klasycyzmu. Kompozycja przedstawia boginię prowadzącą pośród chmur konie zaprzężone do rydwanu Słońca.

R1M3TnLLc0bV61
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Jana Piotra Norblina „Jutrzenka”. Ukazuje fragment sufitu, na którym zamieszczone jest malowidło. Fresk ukazuje scenę mitologiczną z Jutrzenką i towarzyszącymi jej postaciami. Scena wypełnia brzeg malowidła. Pozostałą część zajmuje niebo z różowo-liliowymi chmurami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Plafon przedstawia skrzydlatą Jutrzenkę – Aurorę, która w jednej ręce trzyma lejce, prowadząc cztery ogniste rumaki Heliosa-Apollona, a w drugiej – płonącą pochodnię. 2. Poprzedzająca Apollona Jutrzenka jest personifikacją narodzin nowego dnia – Rozumu, będącego symbolem oświecenia.3. Putta będące personifikacjami gwiazd odsłaniają ciemne, mroczne chmury.
Jan Piotr Norblin, „Jutrzenka”, plafon w świątyni Diany, II poł. XVIII w., Muzeum w Nieborowie, mapio.net, CC BY 3.0

Harmonijna obecność w naturze narodzin i zgonów, jasności i ciemności, natury dzikiej i uładzonej, poddanych rytmicznemu działaniu czasu, pozwala na wyprowadzanie z naturalnych czynników takich uczuć, jak przyjaźń, potrzeba zrozumienia i miłości, tolerancja. Mit samej Diany, bezlitosnej wraz z Apollonem zabójczyni czternaściorga dzieci nieszczęsnej Niobe, podkreślałby elegijny charakter całości parku. Symboliczne znaczenie Jutrzenki wyprzedzającej dzień, wyobrażonej w „świątyni” poświęconej personifikacji nocy, kładłoby również nacisk na melancholijny, elegijny charakter symbolicznych treści w niej obecnych, odpowiadających podobnemu charakterowi parku, w którym raz po raz spotykamy motywy ewokujące obecność śmierci tu (w Arkadii natura) obdarzona została szczególną mocą wywoływania uczuć głębokich i poważnych, w uprawianiu których odczytuje się już angielską i kantowską kategorię »wzniosłości«. Księżna konstruuje emocjonalną osnowę Arkadii z uczuć głębokich, melancholijnych, smutnych, jako antytezę radości i pogody, prowadząc refleksje zwiedzającego ku śmierci”

Źródło:

Alicja Kępińska, Jan Piotr Norblin, Wrocław 1978, s. 41. Witold Dobrowolski, Świątynia Diany w arkadii koło Nieborowa świątynią natury, Rocznik Historii Sztuki, tom XLI, PAN, 2016.

http://journals.pan.pl/Content/108134/PDF/RHSzt.+XLI+2016+5‑W.Dobrowolski.pdf?handler=pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Jako dekoracja Powązek - podmiejskiej rezydencji Adama i Izabeli Czartoryskich powstał obraz Kąpiel w parku. Obraz podejmuje popularny w XVIII wiecznym malarstwie temat aktu łączącego sielankowość i klasyczność motywu mitologicznego. Obraz przepełniony jest erotyzmem nimf kąpiących się w ogrodowej sadzawce lub do tej kąpieli się przygotowujących. Na uwagę zasługuje obecność służby oraz ustawiony na brzegu sadzawki fotel w stylu rokokowym.

RnKzUN5E7Y5je
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Jana Piotra Norblina „Kąpiel w parku”. Ukazuje grupę ludzi na tle pejzażu. Postacie przedstawione są podczas kąpieli w parku. Niektóre kobiety już są w wodzie, inne schodzą z kamiennego tarasu z baldachimem. Kolejne dopiero się rozbierają, korzystając z pomocy służących. Na brzegu sadzawki ustawiony jest fotel. Przed sceną, po lewej stronie stoi wysokie drzewo. Tłem jest gęsty krajobraz z drzewami, przez który przebija pogodne niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje:
Jan Piotr Norblin, „Kąpiel w parku”, 1785, Muzeum Narodowe, Warszawa, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 2
Zastanów się, dlaczego częstym motywem obrazów rokokowych są sceny parkowe ukazujące zabawę.
Zastanów się, dlaczego częstym motywem obrazów rokokowych są sceny parkowe ukazujące zabawę.
RMt2PRPW3EbBy
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Malarz scen rodzajowych i wydarzeń historycznych

Norblina uważa się za inicjatora tematyki rodzajowej, której źródłem było życie codzienne. Już jako nadworny malarz książąt Czartoryskich udzielał lekcji ich dzieciom, uczestniczył w rodzinnych uroczystościach, brał udział w wydarzeniach, projektował dekoracje i kostiumy do organizowanych w Powązkach przedstawień teatralnych. Obrazem upamiętniających przedstawienie jasełkowe są Marionetki, nawiązujący do malarstwa holenderskiego w stylu Rembrandta.

RbilOi2w3Qp8q
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego owalu, zamieszczonego na tle prostokąta z narożnymi ornamentami, przedstawia obraz Jana Piotra Norblina „Marionetki”. Ukazuje przedstawienie jasełkowe, z udziałem dzieci oraz domowników. Po lewej stronie kilka osób trzyma stelaż, na którym zawieszone jest płótno, a nad nim znajdują się kukiełki. Przed nimi stoją oświetleni obserwatorzy. Na pierwszym planie znajduje się ławka, na której siedzi dziecko. Scena jest ciemna, utrzymana w brązach. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Norblin buduje nastrój za pomocą gry światła i cienia. 2. Scena przedstawiona jest w mrocznym wnętrzu komnaty. 3. W owalnej kompozycji dzieła rodzajowa, tłoczna scena zwraca uwagę brunatną kolorystyką.
Jan Piotr Norblin, „Marionetki”, ok. 1780, Muzeum Narodowe, Warszawa, wolnelektury.pl, CC BY 3.0

W latach 90. XVIII wieku, po nasileniu się inicjatyw narodowo‑wyzwoleńczych Norblin przeniósł się do Warszawy. Tematyka rodzajowa w tym okresie pojawiała się coraz częściej – artysta malował sceny z życia Warszawy, przedstawiające reklamy cyrku, incydenty z wydarzeń czy targowiska. Z 1791 roku pochodzi obraz Targ na konie na ul. Królewskiej w Warszawie.

R1VlwkNDwbBz31
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Jana Piotra Norblina „Targ na konie na ul. Królewskiej w Warszawie”. Ukazuje tłum ludzi na placu targowym, na którym handlują końmi. Pośrodku znajduje się powóz z dwoma końmi, pijącymi wodę. Naprzeciw przypatruje się im pies. Po prawej stronie usytuowany jest mężczyzna na koniu. Obok stoją inne, bogato ubrane postacie. W dali gromadzi się tłumne towarzystwo. Tło wypełnia architektura miejska, rozciągająca się w głąb. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Praca o szkicowym charakterze zwraca uwagę tłocznością postaci i atmosferą targu. 2. Proste bryły budynków pogłębiają kompozycję, świadcząc o poprawności perspektywistycznego ujęcia. 3. W kompozycji dominuje ciepła kolorystyka, z przewagą czerwieni i żółcieni. 4. Na uwagę zasługuje obecność linearnej kreski.
Jan Piotr Norblin, „Targ na konie na ul. Królewskiej w Warszawie”, ok. 1791, Muzeum Narodowe, Poznań, wikimedia.org, domena publiczna

Artysta działał w Polsce po pierwszym rozbiorze, gdy kraj utracił dużą część swego terytorium. W ciągu 18 stulecia system parlamentarny stawał się coraz mniej wydolny z powodu liberum veto, które wypaczając idee demokracji umożliwiało pojedynczemu posłowi zerwanie całych obrad. Norblin wykonał dziesiątki szkiców przedstawiających hałaśliwe i tłumne zgromadzenia sejmikowe. (…) 3 Maja 1791 roku Sejm Wielki uchwalił nową Ustawę Rządową. Była to druga na świecie, po konstytucji Stanów Zjednoczonych, nowoczesna Konstytucja, pierwsza tego typu w Europie. Wprowadzała ona podwaliny monarchii konstytucyjnej z nowym, zdolnym do działania sejmem. Norblin był obecny na Sali obrad i uwiecznił na kilku rysunkach moment uchwalenia i zaprzysiężenia Konstytucji. Dokumentował w swych pracach również kolejne wydarzenia, gdy armia carycy Katarzyny II przekroczyła granice Polski pod pretekstem udzielenia pomocy grupie szlachty, która zawiązała konfederację Targowicką, wymierzoną przeciwko reformom i nowej Konstytucji. Obóz reform został pokonany, a Polska utraciła kolejne terytoria. Sytuacja ta doprowadziła w roku 1794 do wybuchu powstania pod wodzą generała Tadeusza Kościuszki. Głęboko zaangażowany w sprawy nowej ojczyzny, Norblin z dużą uwagą śledził wypadki polityczne i bohaterską walkę powstańców. Naszkicował wiele potyczek i walk toczących się na ulicach Warszawy. Mimo początkowych sukcesów powstanie upadło. Na jednym z rysunków widzimy epizod bitwy pod Maciejowicami, w której ranny gen. Kościuszko został pojmany przez Rosjan i wysłany do więzienia w Petersburgu. W ciągu dwudziestu lat pobytu Norblina w Polsce, kraj został całkowicie podzielony pomiędzy trzy sąsiednie mocarstwa. Kilka lat później, w roku 1804 artysta wrócił do Paryża. Jednak sentyment do Polski wciąż pozostał żywy. W korespondencji Norblina z tego okresu odnajdujemy świadectwo jego przywiązania i życzliwości dla drugiej ojczyzny. W roku 1806, a więc rok przed utworzeniem przez Napoleona Księstwa Warszawskiego artysta napisał do księcia Czartoryskiego: „Powiadają tutaj, że Królestwo Polskie pojawi się znów na mapie świata. Cieszy mnie to bardzo, że względu na naród polski, który nie zasłużył sobie na nieszczęście, które los mu zgotował. Gdy odzyska on swoją świetność, ucieszy to wszystkich szlachetnych i prawomyślnych ludzi w Europie”.

Źródło: http://heritage.bnf.fr/france‑pologne/pl/norblin‑art (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1Pc9kqYYeFLZ1
Ćwiczenie 1
Wymień trzy tytuły obrazów olejnych Norblina.
R1LQelwYj3tAu1
Ćwiczenie 2
Podaj wydarzenia historyczne ukazane na wybranych dwóch dziełach Norblina.
Rol24Od8G46nO
Ćwiczenie 3
Jakie miasto i ulica zostało przedstawione w dziele, ukazującym handel końmi.
R8mkqx3KxAGmE
Ćwiczenie 4
Połącz dzieła z miejscami, w których się znajdują. „Targ na konie na ul. Królewskiej w Warszawie” Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe, Poznań, 2. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3. Muzeum Czartoryskich w Krakowie, 4. Muzeum Narodowe, Warszawa „Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem” Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe, Poznań, 2. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3. Muzeum Czartoryskich w Krakowie, 4. Muzeum Narodowe, Warszawa „Zaprzysiężenie Konstytucji 3 Maja, 1791” Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe, Poznań, 2. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3. Muzeum Czartoryskich w Krakowie, 4. Muzeum Narodowe, Warszawa „Wieszanie zdrajców na Rynku Starego Miasta w Warszawie” Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe, Poznań, 2. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 3. Muzeum Czartoryskich w Krakowie, 4. Muzeum Narodowe, Warszawa
R1S9Mexw7Rpp31
Ćwiczenie 5
Podaj nazwiska artystów, którymi inspirował się Norblin.
R10yIs51Y8YiE
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Jan Piotr Norblin de la Gourdaine urodził się we Tu uzupełnij. Początkowo samodzielnie uczył się rysunku, później uczęszczał do pracowni Tu uzupełnij, znanego francuskiego batalisty. Pod jego kierunkiem nauczył się Norblin kreować sceny bitew z postaciami o skomplikowanych układach ciał. Studia artystyczne podjął w paryskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby oraz w Tu uzupełnij w Paryżu. W 1772 roku otrzymał zaproszenie od księcia Tu uzupełnij. W 1774 roku przyjechał do Polski i został nadwornym malarzem książęcej rodziny. Głównym zadaniem artysty była dekoracja podwarszawskiej rezydencji Tu uzupełnij Adama i Izabeli Czartoryskich, zniszczonej podczas Insurekcji kościuszkowskiej.
R1YtbvMt6mc7f
Ćwiczenie 7
Wymień techniki plastyczne, jakimi posługiwał się Norblin.

Słownik pojęć

fêtes galantes
fêtes galantes

wym. fet galãt, fr., święto wytworne - scena przedstawiająca wytworne towarzystwo na tle pejzażu.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Witold Dobrowolski, Świątynia Diany w arkadii koło Nieborowa świątynią natury, Rocznik Historii Sztuki, tom XLI, PAN, 2016.

Stanisław Kozakiewicz, Malarstwo polskie. Oświecenie. Klasycyzm. Romantyzm, Warszawa 1976.

Janusz M. Michałowski, U źródeł twórczości Jana Piotra Norblina, Biuletyn Historii Sztuki, 1971 nr 2.