Obliczanie procentu danej liczby
Obliczanie procentu danej liczby wiąże się z obliczaniem ułamka tej liczby. Należy pamiętać, do jakiej wielkości odnosi się podany procent, ponieważ taka sama liczba procentów różnych wielkości będzie oznaczała różną wartość.
Na wycieczkę pojechały dwie grupy uczniów z pewnej szkoły podstawowej. Liczebność grup była następująca : w pierwszej grupie było osób, w grupie drugiej osób. Opiekunowie wycieczki zorganizowali dla swych podopiecznych grę, w której ma wziąć udział uczniów z grupy pierwszej i uczniów z grupy drugiej. Ilu uczniów weźmie udział w tej grze?

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Przypomnijmy sposób, w jaki sposób obliczamy ułamek danej liczby.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Aby obliczyć danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez tę liczbę.
liczby to

Na klombie posadzono sadzonek kwiatów. Były to czerwone i żółte róże, tulipany i gerbery.
Ustalmy, ile kwiatów każdego rodzaju zostało posadzonych na klombie, jeżeli wszystkich kwiatów stanowią żółte róże.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Z zestawienia wynika, że na klombie posadzono: róże żółte, róż czerwonych, gerber, tulipanów, czyli razem kwiatów.
Przedstawmy teraz inny sposób rozwiązania tego zadania.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Jeżeli kwiatów stanowi liczby wszystkich kwiatów posadzonych na klombie, to:
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie.
Zatem na klombie rosną róże żółte ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), róż czerwonych ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), gerber i tulipanów (po liczby kwiatów posadzonych na klombie).
Połącz w pary.
25% liczby 48, 1% liczby 200, 5% liczby 100, 1% liczby 1000, 50% liczby 26, 20% liczby 75
5 | |
15 | |
13 | |
2 | |
12 | |
10 |
Oblicz.
kwoty
kwoty
kwoty
masy
masy
pojemności
godziny
doby
długości drogi
Oblicz.
liczby
masy
długości drogi
kwoty
liczby
odcinka długości
Artur przeszedł drogę do szkoły w czasie minut. tego czasu wykorzystał, idąc przez park miejski. Ile minut szedł przez park?
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- liczbywynosi .
- kwoty wynosi .
- masy wynosi .
- doby wynosi godziny.
W sezonie letnim biuro podróży organizuje dwutygodniowe wczasy w dwóch malowniczych miejscowościach położonych nad polskim morzem: w Kołobrzegu i w Świnoujściu. W lipcu wykupiło wyjazd 140 osób, w tym 20% dzieci. W sierpniu na wczasy zdecydowało się 160 osób, w tym również 20% dzieci. Przeciągnij i upuść.
20, mniejsza od, 32, 28, większa od, równa
Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była ...................... liczby/liczbie dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W miesiącu lipcu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
W miesiącu sierpniu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- Pole obszaru zamalowanego stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru niezamalowanego stanowi pola całej figury.
- Jeden kwadrat stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru zamalowanego jest mniejsze od pola obszaru niezamalowanego.