Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVOBi1wtzwHGp1
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia paletę farb i dwa zabrudzone farbą pędzle. Tytuł lekcji: „Od lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego – Corot i Daumier”.

Od lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego – Corot i Daumier

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

16.07.1796 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot przychodzi na świat w Paryżu.

26.02.1808 - Honoré Victor Daumier przychodzi na świat w Marsylii

1838 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot maluje Widok Volterry.

1843 - Honoré Victor Daumier maluje Żebraków.

Połowa XIX wieku - Początek Realizmu we Francji.

ok. 1851 - Honoré Victor Daumier wykonuje rzeźbę Ratapoil.

1850/1852 - Honoré Victor Daumier rzeźbi Emigrantów.

1854 - Gustave Courbet maluje Dzień dobry, Panie Courbet.

1855 - Wystawa Światowa w Paryżu – Gustave Courbet zorganizował na swoje potrzeby indywidualny pawilon, w którym wyeksponował swoje prace. Pawilon nazwał La Réalisme.

1861 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot maluje Orfeusza i Eurydykę.

1864 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot maluje Wspomnienie z Mortefontaine.

1874 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot maluje Kobietę w błękicie.

22.02.1875 - Jean‑Baptiste‑Camille Corot umiera w Ville‑d’Avray.

10.02.1879 - Honoré Victor Daumier umiera w Valmondois.

1881 - Pierre Puvis de Chavannes maluje Biednego rybaka

Lata 90 XIX wieku - Koniec Realizmu

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1CQ6w5M1LlRp1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

scharakteryzować pojęcie realizmu francuskiego;

rozpoznać cechy stylowe, a także zrozumieć artystyczny, historyczny, kulturowy i społeczny kontekst;

wskazywać cechy dzieł Corot i Daumiera.

Wprowadzenie do realizmu

RealizmRealizmRealizm ogólnie jest tendencją w sztuce, która polega na obiektywnym przedstawianiu rzeczywistości, bez upiększania jej, ani oszpecania. Należy zapamiętać, że realizm rozumiemy głównie jako kierunek w sztuce, który został zapoczątkowany we Francji w połowie XIX wieku. Przedstawiciele realizmu sprzeciwiali się zasadom charakterystycznym dla akademizmu i romantyzmu, zrywając z akademicką hierarchią tematów malarskich – woleli malować to, co dotyczy zwykłego człowieka, jego problemy, niż sceny mitologiczne czy religijne. Najczęściej przedstawiali sceny rodzajowe, pejzaże i portrety. Najważniejszym tematem dla realistów było wspomniane życie codzienne, zwłaszcza chłopów i niższych warstw społecznych, ukazane w sposób obiektywny i realistyczny. W swoich obrazach otwarcie poddawali krytyce sytuację społeczną. Kierunek ten dominował do lat 90 wieku XIX. Realizm w malarstwie możemy utożsamiać z pozytywizmem w literaturze.

Najważniejszym i przełomowym wydarzeniem dla realizmu jako kierunku w sztuce był rok 1855. Wtedy to Gustave Courbet, podczas Wystawy Światowej w Paryżu, zorganizował na swoje potrzeby indywidualny pawilon, w którym wyeksponował swoje prace. Pawilon nazwał „La Réalisme”. Co ciekawe, realizm szybko został skrytykowany przez publiczność za powtarzalność i nijakość – nie wystarczała wysokiej klasy wartość malarka dzieł. Popularności nie przyniosła również kontrowersyjna postać Gustave'a Courbeta, który słynął ze skandali. Niedługo potem prym w świecie sztuki przejęli Impresjoniści, a po nich kolejni rewolucjoniści w sztuce. Malarstwo realistyczne nie rozwinęło swoich skrzydeł poza granicami Francji.

Najważniejsi przedstawiciele realizmu to: Gustave Courbet, Jean‑Francois Millet, Jules Breton. Ze względu na niezwykle ważną część twórczości do realistów zaliczamy również Eduarda Maneta, Honoré Victora Daumiera oraz Jean‑Baptiste‑Camilla Corota. Sylwetki dwóch ostatnich postaci zostaną omówione w dalszej części lekcji.

Obraz Gustave Courbeta Dzień dobry, Panie Courbet uchodzi za jedno z najwspanialszych odtworzeń rzeczywistości – według znawców sztuki jest obiektywny i niemal fotograficzny. Budził podziw już u współczesnych. Obraz przedstawia samego malarza – ubranego w zwyczajny strój do wędrówki, którego wita mecenas artysty – Séte w towarzystwie służącego i psa.

RdJymFI3NaG1o1
Gustave Courbet, „Dzień dobry, Panie Courbet” - olej na płótnie, 1854 r., Muzeum Sztuki, Montpellier, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Warto wspomnieć również o Pierre Puvisie de Chavannes'ie, który choć był znakomitym symbolistą, namalował również kilka realistycznych płócien – najsłynniejszym z nich jest Biedny rybak, o którym wspomina nawet Stefan Żeromski w Ludziach bezdomnych . Namalowany przez de Chavannesa rybak jest symbolem nędzy, krzywd i cierpienia.

R1Dojnpu7uY0k1
Źródło: online-skills.

Realizm - pejzaż liryczny

Niemal każdemu kierunkowi w sztuce przyświecały jakieś idee i cele. Dla realizmu niezwykle ważne było to, co rzeczywiste i pomijane – ważny był zwykły człowiek, jego problemy i to, co go otacza. Realistów nie interesowało ślepe podążanie z nurtem i szukanie poklasku u władzy. Wewnątrz realizmu możemy wyróżnić dwa niezwykle istotne tematy, których mistrzami stali się artyści nie będący najważniejszymi przedstawicielami tego kierunku.

Pierwszy temat, który należy omówić to pejzaż liryczny, który ma większą wymowę emocjonalną, utrzymany jest w konwencji nastrojowości i liryki. Pejzaż ten sprawia, że widz może się rozmarzyć, przywołać w pamięci zasłyszany wcześniej utwór muzyczny lub poetycki. Za najznakomitszego malarza pejzaży lirycznych uznawany jest Jean‑Baptiste‑Camille Corot, który jak nikt inny zostawia swoje serce i emocje na płótnie. W tym wypadku nie możemy mówić o obiektywizmie realizmu, ale o subiektywnym odczuwaniu rzeczywistości, który nie będzie sztywno i niewolniczo kopiował natury, ale swoim pędzlem sprawi, że widz zobaczy wibrowanie liści, strugi srebrzystego światła – w swoim realizmie Corot ożywia naturę.

W obrazie Corota Wspomnienie z Mortefontaine można zauważyć kompozycję z rozłożystym drzewem na pierwszym planie, które przesłania widzowi niebo. Po lewej stronie widać wdzięczne postaci kobiece. Sam malarz w 1872 roku pisał Naturę należy interpretować naiwnie, opierając się na osobistym uczuciu, odsuwając od siebie całkowicie to, co zna się z twórczości mistrzów starych i współczesnych. Podejście to było nowatorskie i przetarło szlaki późniejszym rewolucjonistom, czyli Impresjonistom.

RO8fP0Qtfha3P1
Jean-Baptiste-Camille Corot, „Wspomnienie z Mortefontaine” - olej na płótnie, 1864 r., Muzeum Luwr, Paryż, wikimedia.org

Realizm - krytyka społeczna

Obok pejzażu lirycznego realiści chętnie podejmowali się również krytyki społecznej na swoich obrazach. Krytyką społeczną jest przedstawianie problemów trudnych i kłopotliwych, które dotyczą życia codziennego oraz sytuacji społecznej zwykłych ludzi. Często też odnoszących się w krytyczny sposób do sytuacji politycznej. Krytyka społeczna ukazywana jest w sposób dosadny, realistyczny i pouczający, niekiedy też karykaturalny. Malarze podejmują więc tematy niechciane i uchodzące za niegodne według akademików. Często są to przedstawienia biedy, wyzysku i morderczej pracy klasy robotniczej, wszelkich kryzysów, buntów, głodu, chorób, ludzi pracujących na wsi. Mistrzem w tej dziedzinie był Honoré Victor Daumier.

Obraz Daumiera Żebracy jest dobitnym przykładem krytyki społecznej. Niezwykle realistyczne i mroczne przedstawienie ludzi ubogich, pogrążonych w smutku. Dwie postaci są niemal nagie. Nie do takich scen przywykli widzowie. Jednak tego typu obrazy nie mają służyć do bezmyślnego podziwiania, ale zwracać uwagę na konkretny problem społeczny – w tym wypadku na problem ubóstwa, które zalewało ulice Paryża w XIX wieku.

R1Di1fg5Mncj41
Honoré Victor Daumier, „Żebracy” - olej na płótnie, ok. 1843 r., kolekcja Chestera Dale'a w Narodowym Muzeum sztuki w Landover, USA, wikimedia.org, domena publiczna
R6yMqbC4jGi9g1
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij pojęcie realizm.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Jean‑Baptiste‑Camille Corot

Jean‑Baptiste‑Camille Corot urodził się 16.07.1796 roku w Paryżu, zmarł 22.02.1875 w Ville‑d’Avray. Francuski malarz, przedstawiciel realizmu. Malował pejzaże, portrety, sceny rodzajowe i historyczne. Rodzice malarza zajmowali się handlem w branży tekstylnej, byli bardzo zamożni, dlatego ich synowi nigdy nie brakowało pieniędzy i nie zaznał trudów życia artysty pogrążonego w nędzy. Uznany za życia. Chętnie i hojnie wspierał początkujących artystów. Przyjaźnił się z Honoré Victorem Daumierem, którego wspierał w ciężkich chwilach, a gdy brakowało mu pieniędzy – podarował mu dom.

Corot nazywany był księciem pejzażystów. Należy zaznaczyć, że dopiero w XIX wieku malarze francuscy zaczęli przywracać znaczenie pejzażu jako gatunku, który do tej pory uważany za wtórny i mało ambitny. Artysta nie zrywa jednak całkowicie z klasycznymi wzorcami – niekiedy sięga po klasyczne odniesienia, mitologiczne tematy, te zabiegi odróżniają Corota od tradycyjnie rozumianych realistów, a zwłaszcza od młodszych malarzy, z którymi zdarzało mu się współpracować i którzy podziwiali jego lekkość jego twórczość. Mowa tu o impresjonistachImpresjonizmimpresjonistach, na których malarstwo Corota wywarło duży wpływ. Emil Zola w 1866 roku tak podsumował różnicę między „księciem pejzażu” a impresjonistami: Jeśli Pan Corot zdobyłby się, raz na zawsze, na zabicie zaludniających jego lasy nimf i zastąpienie ich przez wieśniaczki, podobałby mi się ponad wszystko.

Pejzaże Corota cechuje specyficzna malarska poetyczność, której tak brakowało przedstawicielom szkoły w Barbizon. W przeciwieństwie do barbizończyków, chętnie wprowadzał w krajobraz figury i architekturę, zwłaszcza we wcześniejszym okresie twórczości.

Twórczość Corota można podzielić na trzy okresy:

  • W pierwszym okresie przeważają widoki Francji i Włoch. Pejzaże malowane były z natury, klasycznie zakomponowane, spiętrzone. Często pojawiały się ciemne cyprysy, złotawe ściany budynków, starożytne mosty i akwedukty, dzwonnice, architektura rzucająca długie cienie. Pierwszy okres trwał do około 1855 roku i ściśle związany był z jego trzema podróżami do Włoch, które darzył szczególnym sentymentem.

  • Drugi okres twórczości Corota trwał od około 1855 roku do późnego wieku. Związany był z tęsknotą, wspomnieniami i marzeniami artysty do miejsc, które kiedyś odwiedził i chwil, których był świadkiem, często przewijają się postaci kobiece – nagie lub ubrane. W tym okresie obrazy były malowane bardziej miękko – korony drzew już nie przesłaniają nieba, możemy zauważyć jego prześwitujący błękit. Bardzo mocno wyczuwalna jest wrażeniowość i ulotność chwili, która skłania widza do refleksji nad tym czy ten pejzaż jest rzeczywisty? Czy raczej jest marzeniem sennym, wspomnieniem samego artysty. W tym okrasie twórczości Corota widać wyraźne wpływy rokoka francuskiego, ale bez tej sztuczności i przesadzonej słodkości. Co więcej, sztuka rokoka była skierowana do arystokracji, miała bawić, była rozrywką sama w sobie. Corot nie ograniczał się jednak jedynie do dworskiego widza, chciał, by jego w jego obrazach piękno, prostotę, a zarazem odbicie rzeczywistości mógł znaleźć każdy.

  • W późnym okresie twórczości artysta skupiał się na malowaniu portretów, zwłaszcza postaci kobiecych. Kompozycje są stateczne. Kolory w tym okresie są ściszone, srebrzyste i błękitnawe, matowe, wpadające w zielenie.

Polecenie 1
Odpowiedz, jakie cechy powinny posiadać dzieła, aby można zaliczyć je do nurtu realizmu.
Odpowiedz, jakie cechy powinny posiadać dzieła, aby można zaliczyć je do nurtu realizmu.

Honoré Victor Daumier

Honoré Victor Daumier urodził się 26.02.1808 roku w Marsylii, zmarł 10.02.1879 w Valmondois. Francuski artysta: malarz, grafik, rzeźbiarz, karykaturzysta. Jeden z głównych przedstawicieli realizmu. Tworzył cykle satyryczne o charakterze obyczajowym. Największy rozgłos przyniosły mu litografieLitografialitografie o tematyce satyrycznej oraz rzeźby będące karykaturami współczesnych postaci. Najchętniej podejmował się przedstawiania rewolucji, rządu i biedy – w realistyczny, satyryczny i karykaturalny sposób. Przyjaźnił się z Jean‑Baptiste‑Camillem Corotem, który pomagał mu w trudnych chwilach, zwłaszcza gdy tracił wzrok. Podziwiany przez wielu artystów, m.in. Camile Pissarra, Vincenta van Gogha, Pablo Picassa, Alberto Giacomettiego. Daumier był jednym z pionierów realistycznego rzeźbiarstwa, nazywano go Michałem Aniołem karykatury. Jako malarz nie miał tyle szczęścia, został doceniony dopiero na rok przed śmiercią, w 1878 roku.

Artysta niezwykle płodny, namalował niemal 500 obrazów, wykonał około 4000 litografii, 1000 drzeworytów, 1000 rysunków i 100 rzeźb, w tym 36 popiersi francuskich posłów do parlamentu.

Rzeźbił w niewypalonej glinie, czasem w wosku i gipsie, Żadna jego rzeźba nie została odlana w brązie za życia artysty. Daumier w rzeźbach pozwalał sobie na bardzo subiektywny punkt widzenia, co zostało docenione przez krytyków. Tak przychylne opinie związane były ze świeżością, którą wniósł artysta do rzeźby, realizm w jego wydaniu osiągał zupełnie inny wymiar.

Najważniejszymi realizacjami Daumiera były prace zatytułowane RatapoilEmigranci. Co ciekawe, co do większości brązowych odlewów rzeźb artysty są wątpliwości, czy praca jest autentyczna czy nie. Jedynie do czterech rzeźb: dwóch wspomnianych, jednego autoportretu i popiersia Ludwika XIV krytycy nie mają wątpliwości co do ich oryginalności.

Rzeźba Ratapoil jest satyrycznym przedstawieniem „pozbawionych skrupułów” agentów politycznych, którzy starali się pomóc Napoleonowi Bonaparte zdobyć władzę i stać się cesarzem Francuzów. W ten prześmiewczy sposób Daumier zakpił z nich, ukazując jednego z agentów niczym szczurzą postać odzianą w strój gentelmana. Postać wydaje się pełna śmierci, jest to zarazem ostra i pesymistyczna opinia artysty na temat podejrzanych o spiskowanie. Warto zwrócić uwagę uczniów na nienaturalne wygięcie postaci, które również ma potęgować wrażenie niepokoju i negatywnego odbioru przedstawionej postaci.
W sposobie rzeźbienia wyraźne są bruzdy i ekspresja, tak charakterystyczne dla Romantyzmu. Należy zaznaczyć, że choć rzeźba zaliczana jest do realizmu, to już zmierzała ku ekspresjonizmowiEkspresjonizmekspresjonizmowi. Ratpoil w swoich czasach był rzeźbą, która całkowicie oderwała się od wszelkich znanych kanonów rzeźby.

RqIWW3EiNvXtS1
Źródło: online-skills.

Rzeźba Daumiera Emigranci porusza niezwykle ważny problem społeczny z 1848 roku we Francji, gdy to deportowano tysiące uczestników rewolucji lutowej. Dzieło Daumiera uchodzi za ponadczasowy symbol cierpienia.
Praca znów wyprzedza współczesnych – z pozoru wciąż jeszcze utrzymana w duchu Romantyzmu, zaliczana jest do realizmu, ale tak jak Rattapoil zmierza ku ekspresjonizmowi. Rozdarcie, cierpienie, ciężka sytuacja – wszystkie te napięcia i skrajne emocje zostały podkreślone przez zróżnicowaną fakturę: chropowatą z wyraźnie zaznaczonymi licznymi bruzdami. Takie rozwiązania pojawiały się u Romantyków, później to podkreślanie ciężaru emocji było stosowane właśnie przez ekspresjonistów.

R1VcRAcsYWdlx1
Honoré Victor Daumier, „Emigranci”, 1850/1852 r., Muzeum d'Orsay, Paryżu, wikimedia.org, CC BY 2.0
Warto wiedzieć

Strona internetowa: www.daumier.org na której znajdują się reprodukcje wszystkich dzieł Daumiera.

Film animowany poświęcony realizmowi francuskiemu

R19vjN2zyJXG6
Animacja przedstawia wybór dzieł realistycznych. Zaprezentowana jest w formie książki z przewracanymi kartami, na których znajduje się ilustracja i tekst, będący komentarzem do dzieła, czytanym przez narratora. W tle pojawia się podkład muzyczny.
R16FT33R3U1nB
Ćwiczenie 2
Podaj autora dzieła, przedstawiającego żebraków.
RR4LJutjQjN0F
Ćwiczenie 3
Wymień dwie rzeźby autorstwa Honoré Victora Daumiera.
R1LHnsBGIdsbk1
Ćwiczenie 4
Określ, co jest tematem dzieła "Wspomnienie z Mortefontaine" Corota. Określ, co jest tematem dzieła Wspomnienie z Mortefontaine Corota.
Źródło: online-skills.
R1Md9Jd1UKHRx1
Ćwiczenie 5
Podaj imię i nazwisko kobiety ukazanej na obrazie „Kobieta w błękicie”.
R1Zgzhe6P85BB1
Ćwiczenie 6
Jeden z francuskich malarzy wywarł ogromny wpływ na impresjonistów - nazywany jest ich ojcem, a także księciem pejzaży, których liryczność znalazła odbicie w twórczości symbolistów. O jakim malarzu mowa?
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1TJXSuiQXX7H
Ćwiczenie 7
Wymień postacie mitologiczne, ukazane na jednym z dzieł Corota.

Słownik pojęć

Akademizm
Akademizm

Kierunek w sztuce XIX wieku. Główny nurt na Akademii Sztuk Pięknych. Akademicy uważali, że to, co najlepsze w sztuce, miało miejsce w antyku i renesansie, dlatego należy wrócić do ówczesnych reguł i zasad. Charakterystyczny dla akademizmu jest brak naturalnej ekspresji, perfekcjonizm, eklektyzm, zamiłowanie do tematyki historycznej i religijnej.
Główni przedstawiciele: Paul Delaroche, Alexander Cabanel, Lawrence Alma‑Tadema; w Polsce Henryk Siemiradzki.

Dywizjonizm
Dywizjonizm

Zapoczątkowany przez Impresjonistów. Polega na nieregularnym kładzeniu obok siebie niewielkich, czystych plam barwnych, które łączą się w oku widza, tworząc wrażenie jednolitych płaszczyzn kolorystycznych o niezwykłej świetlistości.

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

Nurt w sztuce występujący w I ćw. XX wieku. Ekspresjoniści całkowicie zrywali z realistycznym odwzorowywaniem rzeczywistości, zależało im natomiast, by pokazać świat poprzez pryzmat przeżywania i emocji. Inspiracji szukano w sztuce ludowej, prymitywnej, afrykańskiej, rysunkach dzieci, w sztuce prehistorycznej, gotyku, manieryzmie. W ekspresjonizmie najważniejsze były uczucia i sfera emocjonalna.
Cechy charakterystyczne: żywiołowość, swoboda w kształtowaniu formy i nakładania barw. W rzeźbie – bruzdowatość bryły.
Główni przedstawiciele: Edvard Munch, August Macke, Egon Schiele, Franz Marc.

Impresjonizm
Impresjonizm

Kierunek w sztuce zapoczątkowany we Francji, rozwijał się w latach 70. i 80. XIX wieku. Impresjoniści odeszli od akademizmu i realizmu, skupiając się na wrażeniowym, subiektywnym i czysto zmysłowym ukazywaniu rzeczywistości. Zależało im na uchwyceniu ulotności chwili, zmieniającej się pory dnia, roku. Dużą wagę przywiązywali do studiowania wzajemnych stosunków oddziaływania światła i koloru.
Impresjoniści rozwinęli zasadę pleneryzmu i dywizjonizmu.
Główni przedstawiciele: Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissaro. Swoją rolę w rozwoju impresjonizmu odegrał również Jean‑Baptiste‑Camille Corot.

Krytyka społeczna
Krytyka społeczna

Przedstawianie problemów trudnych i kłopotliwych, które dotyczą życia codziennego oraz sytuacji społecznej zwykłych ludzi. Często też odnoszących się w krytyczny sposób do sytuacji politycznej. Krytyka społeczna ukazywana jest w sposób dosadny, realistyczny i pouczający, niekiedy też karykaturalny. Malarze podejmują więc tematy niechciane i uchodzące za niegodne według akademików. Często są to przedstawienia biedy, wyzysku i morderczej pracy klasy robotniczej, wszelkich kryzysów, buntów, głodu, chorób, ludzi pracujących na wsi. Mistrzem w tej dziedzinie był Honoré Victor Daumier.

Litografia
Litografia

Technika graficzna wynaleziona w 1798 roku przez Aloisa Senefeldera. Rysunek wykonuje się tuszem lub kredką na gładko wypolerowanym kamieniu litograficznym – rodzaju kamienia wapiennego. Po skończeniu rysunku kamień jest poddawany kąpieli w specjalnym kwasie. By wykonać odbitkę, należy zwilżyć rysunek wodą, pokryć go farbą drukarską, przyłożyć zwilżony papier do płyty i przycisnąć, używając prasy litograficznej.

Pejzaż
Pejzaż

Rodzaj malarstwa przedstawiający krajobraz, widok natury. Malarstwo pejzażowe jako samodzielny gatunek malarski wykształciło się w XVII wieku w Holandii.
Wyróżniamy następujące typy pejzażu:
• pejzaż fantastyczny – pejzaż powstały częściowo lub w całości z motywów wykreowanych przez wyobraźnię artysty;
• weduta – pejzaż, w którym dominują motywy architektoniczne;
• marina – pejzaż, w którym dominują motywy morskie lub wodne;
• pejzaż ze sztafażem – pejzaż, który został ożywiony przez postaci.

Pejzaż liryczny
Pejzaż liryczny

Typ pejzażu mający większą wymowę emocjonalną, utrzymany w konwencji nastrojowości i liryki. Pejzaż ten sprawia, że widz może się rozmarzyć, przywołać w pamięci zasłyszany wcześniej utwór muzyczny lub poetycki.

Pleneryzm
Pleneryzm

Malowanie bezpośrednio z natury.

Realizm
Realizm

Kierunek w sztuce zapoczątkowany we Francji w połowie XIX wieku. Przedstawiciele realizmu sprzeciwiali się zasadom charakterystycznym dla akademizmu i romantyzmu, zrywając z akademicką hierarchią tematów malarskich. Najczęściej malowali sceny rodzajowe, pejzaże i portrety. Jako temat najczęściej obierali życie codziennie (zwłaszcza chłopów i niższych warstw społecznych), ukazane w sposób obiektywny i realistyczny. W swoich obrazach otwarcie poddawali krytyce sytuację społeczną. Kierunek ten dominował do lat 90 wieku XIX.
Główni przedstawiciele: Gustave Courbet, Jean‑Francois Millet, Honore Daumier.

Romantyzm
Romantyzm

Kierunek w sztuce dominujący w latach 1820‑1860. Przedstawiciele romantyzmu sprzeciwiali się zasadom charakterystycznym dla oświecenia i klasycyzmu. Romantyzm przyczynił się do wzrostu poczucia narodowości i rodzimości, gloryfikował człowieka i naturę. Buntował się przeciw zastanej rzeczywistości – romantycy uciekali w świat fantazji, uciekali do przeszłości, chętnie w kierunku średniowiecza. Rzadko podejmowali tematy społeczne.
Cechy malarstwa romantycznego: bogata kolorystyka, kontrastowy światłocień, miękki modelunek, dynamiczna kompozycja.
Główni przedstawiciele: Johann Heinrich Füssli, Caspar David Friedrich, William Turner, Théodore Géricault, Eugéne Dalacroix.

Symbolizm
Symbolizm

Nurt w sztuce występujący od lat 80. XIX wieku do początku wieku XX. Symboliści starali się wyrażać w sposób subiektywny to, co zmysłowe i duchowe, tajemnicze i klimatyczne.
Główni przedstawiciele: Gustav Klimat, Paul Gauguin, Pierre de Chavannes, Jacek Malczewski.

Źródło

  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyny Kubalksiej i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

Galeria dzieł sztuki