Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1370rmFJSZJg1

Opera romantyczna – Rossini

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1792 – narodziny Gioacchino Rossiniego w Pesaro

1810 – wystawienie pierwszej opery La Cambiale di Matrimonio (Weksel małżeński) w Wenecji

1813 – premiery oper Tankredi (Tankred) i L’Italiana in Algeri (Włoszka w Algierze) w Wenecji

1829 – wystawienie opery Guglielmo Tell (Wilhelm Tell) w Paryżu i zakończenie twórczości operowej

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

Rr7KmoeytWphq1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
3) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Gioacchino Rossini.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

wskazywać różnorodności zjawisk we włoskiej muzyce operowej XIX wieku;

charakteryzować twórczość operową Rossiniego;

przedstawiać Cyrulik sewilski - jedną z najczęściej wykonywanych oper.

Wprowadzenie

Wiek XIX określany jest jako złoty wiek opery włoskiej. Biorąc pod uwagę proces przemian stylistycznych oraz wykształcania się koncepcji dramatu muzycznego (także w muzyce włoskiej) najczęściej wymienia się trzy fazy:

  • pierwsze dziesięciolecia XIX w. – operaOperaopera bel cantoBel cantobel canto,

  • ok. 1840–1890 – opera i dramat Verdiego,

  • od 1890 r. – opera werystyczna (a dokładniej – wprowadzenie elementów naturalizmu do dzieł muzycznych).

We włoskiej twórczości operowej pierwszych dziesięcioleci XIX w. przeważał styl bel canto (piękny śpiew), zapoczątkowany w późnym baroku (dzieła operowe Jerzego Fryderyka Haendla) i podjęty przez klasyków – Christopha Wilibalda Glucka i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Twórcy oper bel canto, m. in. Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti, szczególną wagę przywiązywali do wirtuozerii wokalnej, brawurowych ozdobników, fioritur oraz przekazywania różnorodnych emocji.

Gioacchino Rossini

R1E9seqYxynfn1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret otyłego mężczyzny Gioacchino Rossiniego. Mężczyzna ma poważny, przyjazny wyraz twarzy. Ma dłuższe włosy zaczesane na boki oraz siwe baki. Ubrany jest w białą koszulę, ciemną marynarkę i ciemny, gruby płaszcz. Prawą dłoń ma schowaną między guziki w marynarce. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Rossini przyszedł na świat w 1792 r. w Pesaro, w rodzinie artystycznej – ojciec, Giuseppe, grał na trąbce, matka, Anna, była śpiewaczką.
Gaspard Félix Tournachon, „Portret Gioacchino Rossiniego”, 1855-1857, wikimedia.org, domena publiczna

Gioacchino w młodości uczył się śpiewu oraz gry na waltorni i wiolonczeli, a od piętnastego roku życia rozpoczął naukę kompozycji, wypracowując warsztat także dzięki studiowaniu partytur klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1810 porzucił edukację, by uczestniczyć w wystawieniu w Wenecji swej opery Weksel małżeński. Choć opera ta została przyjęta bez większego entuzjazmu, Rossini rozpoczął karierę kompozytorską. Po stworzeniu grand opery Wilhelm Tell w 1828/1829 roku, na niemal czterdzieści lat zamilkł, by u schyłku życia skomponować Stabat Mater oraz Małą mszę uroczystą. Rossini zmarł niedaleko Paryża w 1868 r.

O kompozytorze tym emfatycznie wypowiadał się rozmiłowany w operze muzykolog Jarosław Mianowski:

Geniusz i szarlatan. Bożyszcze salonów i mizantrop. Asceta i sybaryta. Tytan pracy i leń. Okaz psychicznej równowagi i neurastenik. Uosobienie wewnętrznej sprzeczności. Historia potraktowała go najokrutniej, jak mogła, sprowadzając jego twórczość do mieniącej się kolorami bańki mydlanej. Utożsamiając Wielkiego Artystę z młodzieńczym, pełnym werwy Cyrulikiem sewilskim oraz bitą śmietaną, którą wymyślił Rossini – mistrz kuchni. Tymczasem dziś mało kto pamięta, że Rossini to nie tylko twórca Cyrulika i kilku innych, nieco już mniej popularnych oper buffa […], lecz także kilkudziesięciu oper poważnych […], a także sporej liczby drobniejszych kompozycji wokalnych […] oraz instrumentalnych […]. Większość tych utworów – często znakomitych – czeka jeszcze na swoje odkrycie. Czy kiedyś to nastąpi?

Twórczość operowa Rossiniego

Gioacchino Rossini pozostawił po sobie trzydzieści dziewięć dzieł operowych, a jego talent rozbłysnął szczególnie na gruncie oper komicznych (opery buffa).

Pierwszymi operami, które przyniosły Rossiniemu rozgłos były: opera poważna (opera seriaOpera seriaopera seria) Tankred i opera komiczna (opera buffaOpera buffaopera buffa) Włoszka w Algierze (wystawione w 1813 r.). Wystawiony trzy lata później Cyrulik sewilski oparty na sztuce komediowej Pierre’a Beaumarchais, obecnie najbardziej znana opera Rossiniego, początkowo nie zdobył uznania publiczności. Krótko po rzymskiej premierze wystawiony został jednak z sukcesami na większości scen europejskich.

RlIJettZ9bZ5B1
Ilustracja interaktywna przedstawia teatr operowy w Wenecji. Sceniczne dzieło muzyczne wokalno-instrumentalne. Opera jest pełna ludzi, na scenie znajdują się stojaki z nutami. Na środku sali wisi piękny, duży, zdobiony żyrandol. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji. 1: Gran Teatro La Fenice – teatr operowy w Wenecji, jego nazwa nawiązuje do mitycznego feniksa, który według wierzeń odradzał się z popiołów. Feniks jest również symbolem tego teatru.
Teatr La Fenice, To w tym teatrze w 1813 r. miała swą premierę opera __Tankred__, która przyniosła Rossiniemu sławę, Wenecja, wikimedia.org, CC BY 4.0

W 1815 r. kompozytor podpisał kontrakt zobowiązujący go do pisania dwóch oper rocznie, w wyniku którego powstało 20 dzieł, m. in. KopciuszekSroka złodziejkaOtelloArmidaMojżesz w Egipcie, Mahomet IISemiramida.

Pod koniec lat dwudziestych XIX w. skomponował dla sceny paryskiej operę Wilhelm Tell opartą na dramacie Friedricha Schillera – swoje ostatnie dzieło operowe. Decyzję o zakończeniu pisania oper skomentował kompozytor słowami: Wszyscy pracują dla trzech rzeczy: sławy, złota i przyjemności. Sławę już mam, złota mi nie trzeba, a przyjemności już dawno mnie znudziły...

Rossini początkowo kontynuował założenia opery klasycznej przejmując rozwiązania Wolfganga Amadeusza Mozarta w zakresie opery komicznej (m. in. rozbudowane finały zróżnicowane pod względem tempa i ekspresji). Jako że jego opery nawiązywały do XVIII‑wiecznego języka muzycznego, nazywano go nawet włoskim Mozartem (określenie Stendhala – wielbiciela oper Rossiniego).

Z kolei opery pisane z myślą o scenie paryskiej, przesycone są cechami charakterystycznymi dla francuskiej opery grand (operowanie potężnymi, rozbudowanymi scenami zbiorowymi z udziałem chóru).

Zarówno opery włoskie jak i francuskie cechuje szczególne wyeksponowanie koloratury i kantyleny. Soliści w operach Rossiniego muszą popisać się wirtuozerią wokalną (przyrównywaną do cyrkowych akrobacji) oraz perfekcyjną śpiewną frazą. Przywołajmy raz jeszcze Jarosława Mianowskiego: melodia pławi się [...] w powodzi koloratur, a miarą wielkości śpiewaka staje się […] umiejętne pokonanie technicznych trudności, by owa powódź nie zniweczyła czysto muzycznego piękna. Wszelkie tzw. efekty zewnętrzne są bowiem podporządkowane akcji opery i przeżyciom bohaterów.

RPw8nek0CqhFf1
Ilustracja interaktywna przedstawia scenografię do opery „Mojżesz w Egipcie”. Scena przedstawia po lewej stronie palmy i krzewy, po prawej stronie drzewa, krzewy i baldachim. W oddali widać miasto w Egipcie. Na niebie są pochmurne chmury. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji. 1: Mojżesz w Egipcie (wł.: Mosé in Egitto) – opera seria Gioacchina Rossiniego – azione tragico-sacra w trzech aktach, do której libretto napisał Andrea Leone Tottola, jej premiera miała miejsce w Neapolu 5 marca 1818 roku.
Scenografia do opery „Mojżesz w Egipcie”, 1827, wikimedia.org, domena publiczna

Dzieła sceniczne Gioacchino Rossiniego wykonywane są na całym świecie. W repertuarze teatrów operowych najczęściej goszczą: Cyrulik sewilskiKopciuszek, Włoszka w Algierze, Turek w Italii, Sroka złodziejka, czy Podróż do Reims. Równie często podczas gal wokalnych bądź jako część koncertów symfonicznych grywa się uwertury do dzieł operowych Rossiniego.

Cyrulik sewilski

OperaOperaOpera buffa Cyrulik sewilski powstała w 1816 roku. Autor libretta Cesare Sterbini oparł swoją historię na sztuce Pierre’a Baumarchais’go. Trudno dziś określić, ile czasu zajęło Rossiniemu zrealizowanie zamówienia, na jakie w podpisanej umowie miał miesiąc… Najbardziej optymistyczne teorie wskazują, że opera została napisana w osiem dni, Rossini przyznawał się Fetisowi, że zajęło mu to dwanaście dni, zaś Wagnerowi – że trzynaście. Wydaje się jednak, że sporządzenie kompletnej obszernej partytury (ok. 600 stron) prawdopodobnie trwać musiało nieco dłużej.

RbLkmpICwwRHt1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek teatru operowego w Rzymie. Budynek ma szarą elewację. Okna ku górze są zaokrąglone. Na dachu od frontu można zauważyć rzeźby dwóch postaci. Pod nimi znajduje się napis: ALLE ARTI DI MELPOMENE D EUTERPE E DI TERSICORE. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Teatro Argentina – teatr operowy w Rzymie otwarty w roku 1732.
Teatro Argentina – miejsce premiery „Cyrulika sewilskiego”, Rzym, wikimedia.org, CC BY 3.0

Premiera Cyrulika miała miejsce w lutym 1816 r. w Rzymie (Teatro Argentina) i okazała się jednym z większych skandali w historii opery. Plotki głosiły, iż Don Basilio potknął się na scenie rozbijając nos, że w budynku opery zabłąkał się kot miauczący żałośnie podczas przedstawienia, hrabia Almaviva, wykonujący miłosną cavatinę, wyszedł na scenę z rozstrojoną gitarą, którą dostrajał w trakcie przedstawienia wywołując salwy śmiechu. Wszystkie te incydenty podobno były sprawką zwolenników twórcy pierwszej wersji Cyrulika autorstwa Giovanniego Paisiella.

Jednakże publiczność już podczas drugiego przedstawienia odkryła, że wersja Rossiniego przewyższała Paisiella i w krótkim czasie Cyrulik Gioacchina Rossiniego stał się jednym z najpopularniejszych dzieł operowych na świecie.

Rossini często konstruował arie w swych operach zderzając odcinek liryczny, kantylenowy, utrzymany w spokojnym rytmie i umiarkowanym tempie z przepełnioną biegnikami, wirtuozowską szybką częścią popisową. Ta dwuczęściowa budowa arii determinowana była konstrukcją tekstu słownego – w pierwszej część arii mowa była o przeżyciach wewnętrznych, druga zaś odnosiła się do konieczności podjęcia różnorodnych działań. Posłuchajcie arii hrabiego Almavivy oraz cavatiny wykonywanej przez Rozynę…

R1AXHLWkQA7NY1
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, aria hrabiego Ecco Ridente. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez tenora przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją tkliwy, emocjonalny charakter.
RSGx5EFUbdmun1
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, cavatin Rozyny. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją dramatyczny, emocjonalny charakter z licznymi obiegnikami.

Tekst cavatiny w polskim tłumaczeniu dostępny na stroniem92922714ec5fac23_0000000000015stronie.

m92922714ec5fac23_0000000000015

Humorystyczne crescendo

R1QlXEfRK2Urh1
Ilustracja interaktywna przedstawia śpiewaka w kostiumie Don Basilia. Mężczyzna ma siwe, dłuższe włosy. Ma otwarte usta podczas śpiewu na scenie. Ręce ma podniesione do góry. Ubrany jest w białą koszulę, szaro-brązową marynarkę i czarny płaszcz. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji. 1: Brawurowym przykładem subtelności i dowcipu Gioacchino Rossiniego oraz doskonałego opanowania mechanizmu jakim jest orkiestra, jest tzw. aria o plotce zaczynająca się słowami Plotka… ona jest wietrzykiem. Wprowadzona jest ona w drugiej odsłonie pierwszego aktu Cyrulika sewilskiego, kiedy Bartolo i Don Basilio szukają najlepszego sposobu na oczernienie zalotnika Rozyny – hrabiego Almavivy. Don Basilio, nauczyciel śpiewu Rozyny i przyjaciel domu, proponuje rozpuszczenie plotki porównując ją do nawałnicy zwiastowanej przez niepozorny zefirek. Rossini naśladuje muzyką rozpętującą się zawieruchę mającą zniesławić Almavivę – wprowadza jeden ze swych ulubionych chwytów dramaturgicznych – crescendo. Dodaje kolejne instrumenty i potęguje dynamikę kreśląc portret żądnego zemsty niedoszłego kochanka.
Śpiewak w kostiumie Don Basilia, popolosodeserto.blogspot.com, CC BY 3.0
RsJwNShVpbVLJ1
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, aria Don Basilla. Kompozycja wykonywana jest przez bas przy akompaniamencie fortepianu. Tempo jest szybkie. Cechuje ją żartobliwy, wesoły charakter.

Rossini… z przymrużeniem oka

R1Kw9TXwlhSRg1
Gioacchino Rossini – karykatura, naxos.com, CC BY 3.0

Pod koniec życia Rossini ujawnił niewielkich rozmiarów utwory zatytułowane Grzechy starości, przeznaczone na różne składy wykonawcze (od obsady solowej, po różne składy kameralne). Ich nietypowe tytuły (np. Etiuda astmatyczna, Poranne preludium higieniczne) budzą skojarzenie z XX‑wiecznymi tytułami utworów ekscentrycznego Eryka Satie. Ze zbioru tego pochodzi m. in. Humorystyczny duet dwóch kotów (Duetto buffo di due Gatti) – przedziwna kompozycja, której tekst sprowadza się do powtarzanego onomatopeicznego miau. Niekiedy jednak podważa się autorstwo Rossiniego i za twórcę duetu (a tak naprawdę autora mozaikowego zestawienia fragmentów z dzieł Rossiniego) wskazuje Roberta L. Pearsalla. Miniatura ta wykonywana najczęściej podczas tzw. lżejszych koncertów (karnawałowych, plenerowych etc.).

R172SLDJt6Nwg1
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Humorystyczny duet dwóch kotów. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez dwa głosy żeńskie przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją humorystyczny, zabawny w skutek naśladowania miauczenia kotów, charakter.

Podsumowanie

Swymi dziełami scenicznymi Rossini, wraz z Bellinim i Donizettim, otworzył drogę koncepcji doskonalenia gatunku opery i pogłębienia dramaturgii, do czego przyczynił się Giuseppe Verdi. Ów proces przemian doprowadził ostatecznie do powstania u schyłku XIX stulecia weryzmuWeryzmweryzmu.

Zadania

RM3HLC7myCaGj
Ćwiczenie 1
Gioacchno Rossini jest przedstawicielem Możliwe odpowiedzi: 1. włoskiej opery bel canto, 2. opery werystycznej, 3. opery grozy i szczęśliwego zakończenia
RJUBEf01rDI9T
Ćwiczenie 2
Zaznacz tytuły kompozycji Rossiniego: Możliwe odpowiedzi: 1. Wolny strzelec, 2. Tankred, 3. Norma, 4. Łucja z Lammermoore, 5. Wilhelm Tell, 6. Włoszka w Algierze
RS1niAvZqjzQl
Ćwiczenie 3
Skąd pochodzi Humorystyczny duet kotów Rossiniego? Możliwe odpowiedzi: 1. II aktu opery Cyrulik sewilski, 2. uwertury do opery Wilhelm Tell, 3. ze zbioru kompozycji Grzechy starości
REVgCjQY6CNl4
Ćwiczenie 4
Wskaż tytuły oper, które powstały w rezultacie kontraktu zobowiązującego Rossiniego do komponowania 2 dzieł scenicznych rocznie. Kontrakt Możliwe odpowiedzi: 1. Kopciuszek, 2. Wilhelm Tell, 3. Tankred, 4. Armida, 5. Semiramida, 6. Mahomet II, 7. Weksel małżeński, 8. Cyrulik sewilski, 9. Otello, 10. Sroka złodziejka, 11. Mojżesz w Egipcie pozostałe tytuły oper Możliwe odpowiedzi: 1. Kopciuszek, 2. Wilhelm Tell, 3. Tankred, 4. Armida, 5. Semiramida, 6. Mahomet II, 7. Weksel małżeński, 8. Cyrulik sewilski, 9. Otello, 10. Sroka złodziejka, 11. Mojżesz w Egipcie
R6ROLJo3MWe4v
Ćwiczenie 5
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Do grona twórców-reprezentantów nurtu bel canto we włoskiej operze, obok Gioacchino Rossiniego należeli Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti., 2. Aria o plotce pochodzi z pierwszej opery Rossiniego., 3. Opera Wilhelm Tell została napisana dla sceny paryskiej., 4. Pierwszy wielki sukces odniosły opery Rossiniego wykonane w teatrze La Fenice w Wenecji., 5. Rossini był synem prawnika i guwernantki.
RSGx5EFUbdmun1
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, cavatin Rozyny. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją dramatyczny, emocjonalny charakter z licznymi obiegnikami.
RJ5Lt88iLBSup
Ćwiczenie 6
Wysłuchaj fragmentu muzycznego i wskaż, który z bohaterów opery Cyrulik sewilski wykonuje tę arię. Możliwe odpowiedzi: 1. Rozyna, 2. Hrabia Almaviva, 3. Don Basilio, 4. Bartolo
RAIJY4dUe1Rex
Ćwiczenie 7
Wskaż tytuły kompozycji, jakie po roku 1829 skomponował Rossini. Możliwe odpowiedzi: 1. Stabat Mater, 2. Symfonia pieśni żałosnych, 3. Mała msza uroczysta
Polecenie 1

Posłuchaj różnych wykonań cavatiny Rozyny Una voce poco fa z opery Rossiniego Cyrulik sewilski. Zwróć uwagę na możliwości wokalne solistek, ich umiejętności techniczne, kulturę głosu. Które z wykonań podobało się Tobie najbardziej? Uzasadnij swój wybór.

R1RTWJasmkJSl
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Słownik pojęć

Bel canto
Bel canto

Z wł. – piękny śpiew; technika wokalna i styl muzyczny polegający na eksponowaniu walorów i możliwości technicznych głosu ludzkiego.

Cavatina
Cavatina

Niewielkich rozmiarów arioso (uproszczona aria).

Crescendo
Crescendo

Określenie dynamiczne – coraz głośniej.

Fioritura
Fioritura

Improwizowany ozdobnik w muzyce wokalnej polegający na dodawaniu do melodii dodatkowych dźwięków.

Kantylena
Kantylena

Rodzaj śpiewnej melodyki utrzymanej w umiarkowanym lub wolnym tempie.

Koloratura
Koloratura

Wymagające doskonałej techniki wokalnej linie melodyczne wykonywane w bardzo szybkim tempie, przesycone różnorodnymi ozdobnikami.

Libretto
Libretto

Tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych.

Opera
Opera

Wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne.

Opera buffa
Opera buffa

Opera komiczna (wł. buffone – błazen).

Opera seria
Opera seria

Opera poważna.

Opera grand (grand opera)
Opera grand (grand opera)

Rodzaj gatunku operowego wykształconego pod koniec XVIII w. we Francji charakteryzujący się monumentalizmem wszelkich elementów muzyczno‑scenicznych.

Partytura
Partytura

Zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).

Uwertura
Uwertura

Instrumentalny wstęp do większego dzieła wokalno‑instrumentalnego (opery, oratorium, kantaty etc.).

Weryzm
Weryzm

Kierunek we włoskiej operze końca XIX i początku XX w. związany z literackim naturalizmem i realizmem.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna