Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11RH22b2g4rO1
Na drewnianej podłodze leży koc. Na kocu gitara, książka, okulary, pokruszony herbatnik, herbata i bukiet polnych kwiatów. Temat lekcji: Piosenki na wakacje.

Piosenki na wakacje

Źródło: online-skills, źródło:.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RRuIgwc3Aysia
Scenariusz zajęć do pobrania

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

1. W zakresie śpiewu. Uczeń:

1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:

a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego,

b) wybrane pieśni (w tym artystyczne i patriotyczne),

c) kanony;

3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu;

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

2) rozpoznaje ze słuchu:

c) podstawowe formy muzyczne: AB, ABA, ABA1, rondo i wariacje,

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1 .Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia;

4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.

Nauczysz się

wymieniać utwory o tematyce wakacyjnej;

określać faktury: homofonię i polifonię oraz budowę utworów muzycznych;

rozróżniać utwory wykonywane a cappella i z akompaniamentem;

Piosenki – utwory wokalne

Muzyka wokalnaWokalna muzykaMuzyka wokalna to muzyka przeznaczona do śpiewu. Utwory wokalne posiadają tekst słowny, który ilustrowany melodią nadaje muzyce cechy programowe. To właśnie dzięki temu, oddziałuje ona na słuchacza bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna. Do utworów wokalnych należą piosenki, które mogą być wykonywane a cappellaA cappellaa cappella (bez towarzyszenia instrumentu) lub z akompaniamentemAkompaniamentakompaniamentem jednego instrumentu (np. fortepianu lub gitary), grupy instrumentów lub orkiestry.

Piosenki mogą mieć różną budowę (np. budowa zwrotkowa, AB, ABA, kanon), inne metrumMetrummetrum, tempo, charakter i nastrój. Ze względu na tekst, wyróżniamy piosenki dziecięce, młodzieżowe, miłosne, patriotyczne, religijne, biesiadne i inne.

Istnieje wiele piosenek, które opowiadają o lecie. Wybrane tytuły znajdziesz na poniższej ilustracji.

R1c6IgQMMvRnF
Ilustracja interaktywna przedstawia letni krajobraz z piaszczystą plażą, dwoma żółtymi leżakami oraz morzem. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Gonię słońce gorące (muzyka: Aleksander Pałac, słowa: Elżbieta Szeptyńska), wykonawca Zespół dziecięcy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN). Ten utwór można również odtworzyć. Piosenkę wykonuje chór dziecięcy z akompaniamentem fortepianu. Zwrotki są utrzymane w tempie umiarkowanym, marzycielskie. Refren z tekstem: “Gonię słońce gorące po łące ….a ono przede mną ucieka” jest dużo weselszy, szybszy, ruchliwy. Pod pozostałymi punktami aktywnymi znajdziemy tytuły i nazwiska twórców piosenek: 2. Wakacje z piórkiem (muzyka: Stanisław Marciniak, słowa: Wanda Chotomska), 3. Kanon letni (anonim, początek XIV w.), 4. W zielonym lesie (muzyka: Jerzy Wasowski, słowa: Roman Pisarski)
Piosenki na lato, online‑skills, CC BY 3.0

Faktura i budowa piosenek (utworów muzycznych)

Faktura opisuje współdziałanie harmonii i melodii. Melodia przeplatając się z harmonią, tworzą konstrukcję muzyczną, jaką jest utwór.

W utworach kompozytorzy w różny sposób wykorzystują bogatą gamę środków technicznych. Jednym z głównych jest - technika użycia współbrzmień i prowadzenia głosów, którą wyróżniają faktury:

1) homofonicznaHomofoniahomofoniczna – prowadzenie jednej głównej melodii;

- melodia z tekstem i akompaniamentem instrumentalnym (piosenka),

2) polifonicznaPolifoniapolifoniczna- równoczesne prowadzenie kilku samodzielnych pod względem rytmicznym i melodycznym, lecz równorzędnych głosów wokalnych lub instrumentalnych, np. fuga, kanon;

- kanon – jeden z najstarszych typów techniki polifonicznej opartej na ścisłej imitacjiImitacjaimitacji. W kanonie, tę samą linię melodyczną głosu rozpoczynającego, powtarzają kolejno z pewnym opóźnieniem wszystkie występujące głosy (2, 3, 4 lub nawet więcej). Przedstawiono to na poniższym schemacie, gdzie M to melodia.

RsHAnpY2vEafH1
Ilustracja przedstawia budowę kanonu. Za pomocą kresek przedstawiono temat kanonu. Kreski narysowane są w 3 płaszczyznach, które symbolizują 3 głosy. W każdej linii narysowano taką samą linię, tylko każda z nich rozpoczyna się w innym czasie. Głos, który wcześniej się rozpoczyna, wcześniej też się kończy. Na ilustracji umieszczono punkt aktywny, pod nim ukryta jest dodatkowa informacja: Budowa piosenki jest procesem przemyślanym. Komponowaniem muzyki (w tym i piosenek) nie rządzi przypadek, lecz zasady. Jedną z nich jest zasada powtarzania, inną – kontrastu. Przez stosowanie powtarzania i kontrastu powstały formy muzyczne.
Budowa kanonu, online‑skills, CC BY 3.0

1) zwrotkowa – w piosenkach zwrotkowych występują zwrotki, które mają tę samą melodię, a po każdej zwrotce wraca melodia zwana refrenem. Schemat takiej piosenki przedstawiono poniżej, gdzie Z to zwrotka, w której w kolejnych powtórzeniach zmienia się tekst, R to refren, w którym za każdym razem występuje ta sama melodia i tekst.

R1CuJZnOnRisu

Niektóre piosenki mają tylko zwrotki – ta sama melodia ze zmieniającym się tekstem, bez refrenu - schemat:

R1WtYmXTBe0Dg

Bywają też takie piosenki, w których melodia do każdej ze zwrotek jest inna, wówczas możemy ją przedstawić następująco:

R1HRNvmYbuxeE

2) AB – w niektórych utworach instrumentalnych i piosenkach występują dwie kontrastujące części: A i B. W części B może pojawić się zupełnie nowy pomysł muzyczny, ale różnice między częściami mogą dotyczyć również tonacji, charakteru, itd.

R1BYQQcTRUbz0

3) ABA (ABA1) – w tym trzyczęściowym utworze (lub piosence) po dwóch kontrastujących częściach A i B, wraca część pierwsza A: ABA. Bywa, że kompozytor w powtarzanej na koniec części A wprowadza pewne zmiany, np. wzbogaca ją, wydłuża lub skraca. Wówczas kompozycja ma budowę: ABA1.

R16IqLUpgST0E1
Ilustracja przedstawia schemat ABA, w którym występują dwie kontrastujące części: A i B. Część A powtarza się na końcu formy. Aby pokazać kontrast, wielka litera A jest czerwona, a wielka litera B niebieska. Istnieje jeszcze lekka modyfikacja tej formy ABA1, która przedstawiona jest na drugiej części ilustracji. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po naciśnięciu którego wyświetla się informacja dodatkowa: Punkt 1: Budowę utworu można przedstawić za pomocą pisma obrazkowego lub rysunku, a także układać formy muzyczne z kartoników. Należy dokładnie wysłuchać muzyki, aby w wyobraźni powstał jej plan i obraz.

Budowę utworu można przedstawić za pomocą pisma obrazkowego lub rysunku, a także układać formy muzyczne z kartoników. Należy dokładnie wysłuchać muzyki, aby w wyobraźni powstał jej plan i obraz.

Śpiewamy piosenkę

Gonię słońce gorące

Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem piosenki i z jej opisem.
Zapoznaj się z tekstem piosenki i z jej opisem.
Zapamiętaj słowa refrenu piosenki.
Zapamiętaj słowa refrenu piosenki.
O czym twoim zdaniem jest ta piosenka?
O czym twoim zdaniem jest ta piosenka?

1. Kiedy się zaczyna marzyć,
wszystko może się wydarzyć.
Rzeczy dziwne, osobliwe
i zupełnie nieprawdziwe.

Gonię słońce gorące po łące,
po łące zielonej jak rzeka.
Gonię słońce gorące po łące,
a ono przede mną ucieka.
To się skryje w traw czuprynę,
drzewom w liściach przyda złota,
zawsze skore do zabawy,
kiedy przyjdzie mu ochota.

2. Nie dowierza mama z tatą
cóż poradzić mogę na to?
A tak byłoby ciekawie
razem gonić słońce w trawie.

Gonię słońce gorące po łące,
po łące zielonej jak rzeka.
Gonię słońce gorące po łące,
a ono przede mną ucieka.
To się skryje w traw czuprynę,
drzewom w liściach przyda złota,
zawsze skore do zabawy,
kiedy przyjdzie mu ochota.

3. To się skryje w traw czuprynę,
drzewom w liściach przyda złota,
zawsze skore do zabawy,
kiedy przyjdzie mu ochota.

Polecenie 2
Przeanalizuj tekst piosenki. Odpowiedz na pytanie. Jaka jest budowa piosenki? Czy ma zwrotki? Czy ma refren? Ile ma zwrotek? Ile razy powtarza się refren?
Przeanalizuj tekst piosenki. Odpowiedz na pytanie. Jaka jest budowa piosenki? Czy ma zwrotki? Czy ma refren? Ile ma zwrotek? Ile razy powtarza się refren?
RYRVr4enPXsRG
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Tekst piosenki opowiada o marzeniach, o radości i słońcu. W piękne, słoneczne i ciepłe dni, czujemy się beztrosko. Mogą się wtedy zdarzyć różne, nawet niewiarygodne przygody. Piosenka wykonana jest z akompaniamentem fortepianu. Poszczególne części oddziela wstęp instrumentalny.

W zielonym lesie

Polecenie 3
Przeczytaj wszystkie zwrotki piosenki „W zielonym lesie”.
Przeczytaj wszystkie zwrotki piosenki „W zielonym lesie”.
Zapamiętaj tekst pierwszej zwrotki.
Zapamiętaj tekst pierwszej zwrotki.
Zastanów się, jaki charakter ma tekst piosenki. Czy jest poważny, czy żartobliwy? Czy muzyka do takiego tekstu powinna być wesoła, czy smutna?
Zastanów się, jaki charakter ma tekst piosenki. Czy jest poważny, czy żartobliwy? Czy muzyka do takiego tekstu powinna być wesoła, czy smutna?

1. W zielonym lesie, nad brzegiem rzeczki
turysta jadł śniadanie,
gdy wtem usłyszał głos kukułeczki,
wesołe jej kukanie.
Głos podobał się turyście,
kukułeczki szukał.
Nie odnalazł oczywiście,
bo to harcerz kukał.

2. W zielonym lesie o samym świcie
zbierała babka grzyby,
gdy wtem rozległo się wilka wycie
i łosia głos jak gdyby.
Babce się zjeżyły włosy,
uwierzyła w kawał,
nie wiedziała, że te głosy
pewien druh udawał.

3. W zielonym lesie pod koniec wiosny
słyszano lwie pomruki.
Struchleli ludzie, przelękły się sosny,
zadrżały dęby, buki.
Ja podszedłem całkiem blisko,
no bo, mówiąc szczerze,
to nie mogło mruczeć lwisko,
mogli zaś harcerze.

Piosenka nie ma wyraźnie oddzielonego refrenu. Piosenka składa się z 3 zwrotek. W melodii każdej zwrotki można odszukać części, z których skrajne powtarzają się z innymi zakończeniami.

Tekst piosenki opowiada o letnich, wakacyjnych żartach, których dopuszczał się harcerz: naśladował on odgłosy kukułki, wilka i lwa. Nabrał i przestraszył turystę, babcię i grupę ludzi. Piosenka bardzo pogodna, wakacyjna. Piosenka wykonana jest z akompaniamentem gitary.

Kanon letni

Kanon letni (Sumer is icumen in) pochodzi z połowy XIII wieku i jest najstarszym zachowanym kanonem. Rękopis tego sześciogłosowego kanonu przechowywany jest obecnie w Bibliotece Brytyjskiej. Kanon letni to utwór zbudowany z dwóch różnych kanonów brzmiących jednocześnie: K1 – 4 głosy, K2 – 2 głosy.

R1KpNbTeOrxGJ
Ilustracja przedstawia schemat utworu muzycznego „Kanon letni”. Kanon letni jest kanonem podwójnym, czyli ma dwie melodie, wykonywane jednocześnie. Na zielono zaznaczono cztery głosy, wykonujące pierwszą melodię. Na czerwono dwa głosy, wykonujące drugą melodię. Pierwszy głos czerwony i pierwszy głos zielony, zaczynają śpiewać równocześnie. Później rozpoczynają kanon drugi głos czerwony i drugi głos zielony. Pozostałe głosy zielone rozpoczynają z jeszcze większym opóźnieniem. Na ilustracji znajduje się punkt aktywny, a pod nim ukryta informacja: Liczba głosów w kanonie podwójnym jest sumą głosów w pierwszym i drugim kanonie (4+2).
Polecenie 4

Przed Tobą skomplikowane zadanie, a polecenie zostało rozbite na trzy części.

Odpowiedz na pytanie: Co jest wyjątkowego w budowie kanonu letniego?
Odpowiedz na pytanie: Co jest wyjątkowego w budowie kanonu letniego?
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest różnica między pierwszym a drugim głosem kanonu?
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest różnica między pierwszym a drugim głosem kanonu?
R1P8U0Bl77nbJ
Ilustracja przedstawia zapis nutowy utworu „Kanon letni”. Dwie górne pięciolinie przedstawiają głos pierwszy: wykonujący tylko tekst Sing ku ku. Sześć dolnych pięciolinii to zapis drugiego głosu. Metrum utworu sześć ósmych. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Kanon letni. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia kanonu. Na nagraniu utwór wykonany przez męski zespół wokalny. Utwór rozpoczyna się prostym ostinatem z tekstem Sing ku ku. Później dołączają kolejne głosy i z prostej melodii buduje się skomplikowana struktura. Na końcu kolejne głosy kończą swoje partie i zostają znów tylko głosy śpiewające Sing ku ku.
Odpowiedz na pytanie: O czym jest tekst Kanonu letniego?
Odpowiedz na pytanie: O czym jest tekst Kanonu letniego?

Przyszło lato, kukułeczko,

Śpiewaj, ptaku mój.

Niech się lasy rozlegają

Słodkim twym ku‑ku.

Nuć ku‑ku.

Wprawdzie trudno ciebie zoczyć,

Gdy śpiewasz „ku‑ku”,

Ale głos twój wszędzie słychać,

Echo dzwoni tu:

ku‑ku, ku‑ku przez cały dzień

Od świtu aż do samego snu.

Nuć ku‑ku, o nuć ku‑ku.

W utworze polifonia połączona jest z ilustracyjnością – naśladowanie głosu kukułki. Melodia i harmonia nawiązują do muzyki ludowej. Kanon wykonany jest a cappella, czyli bez akompaniamentu instrumentalnego.

Zadania

RQdpCTnZTmLeL
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Jakie faktury można wyróżnić w utworach muzycznych? Możliwe odpowiedzi: 1. polifoniczną, 2. zwrotkową, 3. homofoniczną.
ReQGFISErZnhM
Ćwiczenie 2
Dobierz opis do odpowiedniego schematu budowy utworu muzycznego (piosenki): ABA Możliwe odpowiedzi: 1. budowa trzyczęściowa, trzecia część ma wprowadzone zmiany, 2. budowa dwuczęściowa, kontrastujące części, 3. budowa trzyczęściowa, skrajne części są takie same AB Możliwe odpowiedzi: 1. budowa trzyczęściowa, trzecia część ma wprowadzone zmiany, 2. budowa dwuczęściowa, kontrastujące części, 3. budowa trzyczęściowa, skrajne części są takie same ABA1 Możliwe odpowiedzi: 1. budowa trzyczęściowa, trzecia część ma wprowadzone zmiany, 2. budowa dwuczęściowa, kontrastujące części, 3. budowa trzyczęściowa, skrajne części są takie same
RWPpdeqEPoYFk
Ćwiczenie 3
Wskaż schemat piosenki zwrotkowej, w której po każdej zwrotce (każda z innym tekstem) występuje taki sam refren. Możliwe odpowiedzi: 1. A B C D, 2. Z1 R Z2 R Z3 R, 3. Z1 Z2 Z3 Z4
RzY4eEPgDZLvw
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Który z utworów na dzisiejszej lekcji był wykonywany a cappella?
RFdonCDaINxL1
Ćwiczenie 5
Wskaż właściwe wyjaśnienie czym jest kanon. 1. Kanon to realizacja tej samej linii melodycznej kolejno przez wszystkie głosy z pewnym opóźnieniem. 2. Kanon to realizacja innych linii melodycznych kolejno przez wszystkie głosy z pewnym opóźnieniem.
R1EhW7016mCh0
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się równoczesne prowadzenie kilku samodzielnych pod względem rytmicznym i melodycznym, lecz równorzędnych głosów wokalnych lub instrumentalnych? Możliwe odpowiedzi: 1. polifonia, 2. homofonia, 3. monofonia
RYBThajj1feY2
Ćwiczenie 7
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. „Sumer is icumen in” to tzw. kanon zimowy. 2. Kanon letni pochodzi z I połowy XI wieku. 3. Rękopis Kanonu letniego przechowywany jest w Bibliotece Brytyjskiej. 4. Kanon letni to utwór zbudowany z dwóch różnych kanonów brzmiących jednoczenie. 5. Kanon pierwszy złożony jest z 2 głosów a drugi kanon z 3 głosów.
Polecenie 5
Odpowiedz na pytanie, która z piosenek posiada refren? Piosenki: 1. „Gonię słońce gorące”, 2. „W zielonym lesie”.
Odpowiedz na pytanie, która z piosenek posiada refren? Piosenki: 1. „Gonię słońce gorące”, 2. „W zielonym lesie”.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

śpiew bez towarzyszenia instrumentów.

Akompaniament
Akompaniament

(z wł. accompagnamento=towarzyszenie) – partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę; akompaniament spełnia rolę uzupełnienia harmonicznego, rytmicznego lub kolorystycznego w wykonywanym utworze.

Faktura
Faktura

z łac. factura = wykonanie czegoś, obróbka, budowa; rodzaj użytych przez kompozytora środków technicznych i sposób ich realizowania w kompozycji; […] technika użycia współbrzmień i prowadzenia głosów […]; f. homofoniczna i polifoniczna.

Homofonia
Homofonia

faktura polegająca na opieraniu jednej głównej melodii, znajdującej się zwykle w glosie najwyższym, na współbrzmieniach harmonicznych.

Imitacja
Imitacja

technika kompozytorska stosowana szczególnie w utworach polifonicznych […] polegająca na powtarzaniu pewnego fragmentu melodycznego, występującego w jednym głosie, przez inny glos lub kolejno przez różne głosy.

Metrum
Metrum

zasada regularnego następstwa naturalnych akcentów w rytmicznym przebiegu utworu.

Polifonia
Polifonia

typ techniki kompozytorskiej polegającej na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych pod względem rytmicznym i melodycznym, lecz równorzędnych głosów wokalnych lub instrumentalnych.

Takt
Takt

odcinek stale powtarzającego się schematu metrycznego w utworze lub w jego części, ograniczony kreskami taktowymi.

Wokalna muzyka
Wokalna muzyka

przeznaczona do wykonania przez głosy ludzkie: solo lub w zespole (ansambl, chór); wykonywana bez towarzyszenia instrumentów — a cappella, z akompaniamentem — wokalno‑instrumentalna.

Źródła:

J. Habela, Słowniczek muzyczny, Wydawnictwo PWM, Kraków 1988

Słownik muzyki, pod red. W. Marchwicy, Zielona Sowa, Warszawa 2006

Biblioteka muzyczna

Rqxyd7jfYKQlJ1
Nagranie pierwszej melodii kanonu letniego wykonanej przez jeden męski głos. Melodia jest dość prosta, rytmiczna. Mężczyzna śpiewa tekst Sing ku ku.
R1129x5miHcux1
Nagranie drugiej melodii kanonu letniego wykonanej przez jeden męski głos. Melodia jest bardziej skomplikowana, skoczna, wesoła. Mężczyzna śpiewa dużo bardziej skomplikowany tekst w starym języku angielskim.
RFiVNL00L4gql
Nagranie piosenki Gonię słońce gorące autorstwa: Aleksandra Pałaca i Elżbiety Szeptyńskiej. Piosenkę wykonuje chór dziecięcy z akompaniamentem fortepianu. Zwrotki są utrzymane w tempie umiarkowanym, marzycielskie. Refren z tekstem: “Gonię słońce gorące po łące ….a ono przede mną ucieka” jest dużo weselszy, szybszy, ruchliwy.
RuS87chWvGqMJ
Na nagraniu piosenka Jerzego Wasowskiego i Romana Pisarskiego "W zielonym lesie". Piosenkę wykonuje kobieta z akompaniamentem gitary. Piosenka jest żartobliwa, wesoła, w tempie umiarkowanym, w charakterze lekkiego walczyka.
RuAQUnWOTpgcS
Ilustracja interaktywna przedstawia pięciolinię z nutami. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Kanon letni”.
m434ffa49166ce466_0000000000288

Bibliografia

Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 1995