Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11j1ZaidAbXg1

Plagiat i zapożyczenia w muzyce na przykładach

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1894‑1914 – powstanie cyklu 53 Studiów na tle Etiud Chopina autorstwa Leopolda Godowskiego

1897‑1902 – Powstanie II Symfonii Charlesa Ivesa

1918 – założenie Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS)

1966 – powstanie Musique pour les soupers du roi Ubu Bernda Aloisa Zimmermanna

1968 – premiera Sinfonii Luciana Beria

2008 – performance GEMA‑Aktion Johannesa Kreidlera

4 lutego 1994 – uchwalenie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RftiBl4Tiy6g21
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać techniki muzyczne polegające na zapożyczeniu i cytacie: technika parodii, kontrafaktura, technika collage’u;

wyjaśniać, czym jest dopuszczony użytek utworu muzycznego;

definiować terminy: kradzież własności intelektualnej, plagiatu, cytatu, opracowania, zapożyczenia.

Zapożyczenia w muzyce dawnych epok – technika parodii i kontrafaktura

Choć dzisiejszy świat showbiznesu co rusz rozgrzewają głośne procesy o plagiatPlagiatplagiat nielegalne wykorzystanie cudzych utworów, to zjawisko zapożyczania – bez pytania autora o zgodę – istniało w muzyce od najdawniejszych czasów. O opracowywaniu cudzych utworów mówić możemy, gdy tylko kompozytorzy przestali być anonimowi i zaczęli zapisywać swoje dzieła, zatem od epoki Szkoły Notre Dame, gdzie Perotinus dopisywał trzeci głos do dwugłosowych organów swojego mistrza, Leoninusa.

RMZcyScp6GCmD1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut na pięciolinii utworu Perotinus, „Alleluia nativitas”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Perotinus – kompozytor francuski działający w Paryżu przy katedrze Notre-Dame i największy twórca związanej z nią Szkoły Notre-Dame.
Perotinus, „Alleluia nativitas” wikipedia.org, CC BY 3.0

W epoce renesansu wykorzystywanie cudzych utworów stało się niezwykle powszechne i oznaczało często wyraz szacunku dla cytowanego kompozytora. Wtedy też zaczęto mówić o tzw. technice parodiiTechnika parodiitechnice parodii, czyli użyciu w kompozycji całych fragmentów innego wielogłosowego utworu (cudzego lub własnego). W technice tej przodowali przedstawiciele szkoły flamandzkiej. Przykładem takiego dzieła może być Missa Fortuna desperata Josquina des Presa bazująca na trzygłosowej pieśni Antoine’a Busnoisa Fortuna desperata.

R1cseFkTZ17gR
Utwór: Josquin des Pres, „Missa Fortuna desperata. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Inną powszechną techniką muzycznego recyclingu, czyli wykorzystywania jednych dzieł do innych celów niż oryginalne zamierzenia autora, była technika kontrafakturyKontrafakturatechnika kontrafaktury. Polegała ona na podkładaniu do utworu wokalnego innego tekstu, co często całkowicie zmieniało charakter kompozycji. Praktykę taką stosowali często średniowieczni trubadurzy lub minesingerzy, w pieśniach religijnych umieszczając świeckie teksty. Technika ta stała się też popularna w epoce reformacji, gdy teksty łacińskie zaczęto zastępować tekstami w językach narodowych.

Co ciekawe, pojęcie kontrafaktury, w całkowicie zmienionym znaczeniu, pojawiło się ponownie w historii muzyki w latach 40. XX w., w jazzie, a konkretnie wśród twórców bebopu. Wówczas terminem tym oznaczano wykorzystanie schematu harmonicznego, zaczerpniętego z innego utworu, do nowej kompozycji. Przykładem takiej techniki jest utwór Ornithology Charlie’ego Parkera, bazujący na standardzie How High the Moon.

Słynne przykłady zapożyczeń w muzyce, cytaty – forma wariacji i fantazji opartych na tematach z innych dzieł

Najpopularniejszą formą muzyczną opartą często na cytacie z cudzego dzieła pozostają wariacje. Choć kompozytorzy pisali je często do tematów własnych, to szczególnie atrakcyjne wydawały się te nawiązujące do muzyki innych twórców. Jednym z najbardziej wyeksploatowanych pod tym względem utworów pozostaje (sam zresztą napisany w formie wariacji) Kaprys nr 24 Nicola Paganiniego. Wariacje oparte na temacie zaczerpniętym z tego kaprysu odnaleźć możemy w twórczości takich kompozytorów, jak Johannes Brahms czy Witold Lutosławski. Sergiusz Rachmaninow jest natomiast autorem Fantazji wykorzystującej główny temat kaprysu.

RsPAzbXJaEsc61
Utwór: Nicolo Paganini, „Kaprys nr 24”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RPv4xycL2BemJ1
Utwór: Witold Lutosławski, „Wariacje na temat Paganiniego”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Epoka romantyzmu i coraz bardziej rozbuchana wirtuozeria wykonawców z jednej strony, a miłość słuchaczy do opery z drugiej powodowały, że kompozytorzy zaczęli łączyć w utworach te dwa światy, tworząc fantazje oparte na tematach zaczerpniętych z popularnych oper. Utwory te zawierały melodie najsłynniejszych arii, duetów lub partii instrumentalnych, stawiając jednocześnie przed wykonawcą ogromne wyzwania techniczne. Jedną ze słynnych kompozycji tego typu jest Fantazja na tematy z opery Faust Charlesa Gounoda op. 20 skomponowana przez Henryka Wieniawskiego.

R13ULxd9hXPvc1
Ilustracja interaktywna przedstawia otyłego młodzieńca - Leopolda Godowskiego. Amerykański pianista i kompozytor siedzi i ma głowę podpartą o prawą dłoń. Ubrany w białą koszulę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Leopold Godowski – amerykański pianista, kompozytor i pedagog.
Leopold Godowski, online-skills, CC BY 3.0

Wielcy wirtuozi często tworzyli też własne – jeszcze bardziej wymagające technicznie – opracowania wirtuozowskich utworów. Chętnie przerabianym cyklem są Etiudy op. 10 i op. 25 Fryderyka Chopina, same w sobie uważane przecież za niewykonalne. W XX w. po dzieła Chopina sięgnęli m. in. dwaj pianiści – Leopold Godowski i Marc‑André Hamelin. Szczególnie znane są opracowania etiud pierwszego z artystów – Godowski w latach 1894–1914 napisał ich aż 53 – niektóre z utworów Chopina przekształcając na kilka sposobów, a nawet w jednej kompozycji kompilując kilka innych. Występujący współcześnie pianista, Hamelin, idąc za przykładem Godowskiego, również stworzył własne opracowania etiud Chopina.

RSIwWi8pKYnS31
Utwór: Chopin-Godowsky, „Etiuda nr 31, a-moll (za Op. 25 No. 4)”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R3uORUjnCcbdr1
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda” op. 25 nr 4. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RjB8kIahh7gGE1
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda a-moll”, op. 10 nr 2. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RvISQFvEece5E1
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda” op. 25 nr 11. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RldwogshdOGNr1
Utwór: Marc-André Hamelin, „Étude No. 1”, triple Étude (after Chopin/op. 10 no. 2, op. 25 no. 4 and op. 25 no. 11, combined). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Zjawisko collage’u muzycznego w XX w. – przykłady z twórczości Charlesa Ivesa, Luciana Beria, Bernda Aloisa Zimmermanna

XX w. przyniósł muzyce i sztuce w ogóle wiele nietypowych form i środków wyrazu. Techniką zaczerpniętą przez kompozytorów ze sztuk plastycznych stał się collage (kolaż), który polegał na łączeniu w całość pozornie niepasujących elementów – w tym często cytatów i fragmentów innych dzieł. Jednym z pierwszych tego typu przykładów była II Symfonia Charlesa Ivesa, pisana w latach 1897–1902, w której kompozytor zawarł zarówno melodie folkowych amerykańskich pieśni, jak również cytaty z klasyki, m. in.: V Symfonii Beethovena, Tristana i Izoldy Wagnera, I Symfonii Brahmsa.

Zjawisko cytowania i kompilacji tekstów kultury w II połowie XX w. wiązało się ze zjawiskiem postmodernizmu, który skupiał się na przetwarzaniu już istniejącego materiału. Na gruncie teorii literackich powstało pojęcie intertekstualnośćIntertekstualnośćintertekstualność, czyli odnoszenie się w dziele – poprzez cytaty i aluzje – do innych tekstów kultury. Zjawisko to można też przełożyć na muzykę, chociażby do dwóch kompozycji powstałych w latach 60. W 1966 r. niemiecki kompozytor, Bernd Alois Zimmermann, napisał muzykę do baletu Musique pour les soupers du roi Ubu. Utwór ten jest składanką przebojów muzyki poważnej: Bacha, Beethovena, Schuberta, Wagnera, Berlioza, Strawińskiego, Czajkowskiego oraz muzyki współczesnych kompozytorowi twórców: Henze, Stockhausena, Dallapiccoli, samego Zimmermanna, a także jazzowych improwizacji. Cytaty są ze sobą zestawione w często zabawny, nieoczywisty sposób – Czajkowski splata się tu z Wagnerem, a Bach ze wstawkami jazzowymi.

Drugi przykład muzycznego collage’u stworzył w 1968 r. włoski kompozytor, Luciano Berio, w III części swojej Sinfonii. Całe to ogniwo oparte jest w całości na Scherzu z II Symfonii Gustava Mahlera, na tle którego rozbrzmiewają liczne cytaty z twórczości Debussy’ego, Ravela, Strawińskiego, Hindemitha, Schönberga, Berga, Weberna, Stockhausena, Bouleza.

Polecenie 1

Poszukaj w internecie zapisu wideo koncertu, prezentującego utwór Luciano Beriom6a2fb0f4c2426abb_0000000000006Luciano Berio. Sinfonia, część III In ruhig fliessender Bewegung

Do ekstremum technikę collage’u doprowadził w ostatnich latach współczesny kompozytor Johannes Kreidler. Jego GEMA‑Aktion była nie tylko utworem – 30‑sekundową kompilacją cytatów z 70 200 różnych utworów – ale przede wszystkim wielkim performancem skierowanym przeciwko instytucji stojącej na straży praw autorskich w Niemczech – tzw. GEMA. Kompozytor według prawa zmuszony był wypełnić formularz dotyczący każdego użytego cytatu, co w efekcie spowodowało, że artysta przywiózł do siedziby GEMA całą ciężarówkę takich formularzy.

m6a2fb0f4c2426abb_0000000000006

Pojęcie plagiatu i prawo cytatu – Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych

O ile wcześniejsze bezprawne wykorzystania fragmentów cudzych dzieł mogły wzbudzać jedynie spory wśród kompozytorów, to w XX w. zaczęto prawnie regulować zakres prawa autorskiego oraz wyjaśniono, gdzie kończą się granice dozwolonego cytowania i opracowywania cudzych dzieł. W Polsce już w 1918 r. powstał Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych, którzy postanowili wspólnie bronić swoich interesów. Współcześnie instytucja ta przekształciła się w Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i jest jedną z najważniejszych w Polsce organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

4 lutego 1994 r. uchwalono Ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która reguluje zakres dozwolonego użytku cudzych dzieł, a także informuje o zakresie praw autorskich i konsekwencjach ich łamania. W ustawie możemy przeczytać m. in. o warunkach cytowania cudzego dzieła:

Art. 29: Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości.

Art. 34: Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Art. 35. Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

R1GW7WDni3bXk1
Ilustracja interaktywna przedstawia logo „Legalna Kultura” - napis zapisany dużymi literami w kolorze różowym. Po lewej stronie znajduje się odrys głowy człowieka z wyciętym symbolem serca. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Informowaniem o zasadach prawa autorskiego i dozwolonego użytku oraz o tym, jak korzystać z kultury z legalnych źródeł zajmuje się również od kilku lat w Polsce Fundacja Legalna Kultura.
Legalna Kultura, online-skills, domena publiczna

Zjawisko coveru w muzyce popularnej, słynne procesy o plagiat w muzyce

Procesy o plagiat, czyli przywłaszczenie sobie autorstwa cudzego utworu, i jego sądowne orzeczenie, mogą przynieść artystom ogromne straty finansowe, zwłaszcza w branży rozrywkowej, gdzie na przebojach zarabia się wielkie pieniądze. Przekonało się i nadal przekonuje wielu artystów, gdyż świat showbiznesu co chwilę rozgrzewają kolejne głośne procesy o plagiat. W ostatnich latach szczególnie głośny stał się przypadek piosenkarki Shakiry, której piosenkę Loca sąd uznał za plagiat utworu mało znanego dominikańskiego piosenkarza, Ramona Ariasa Vazqueza. Proces o plagiat przegrał również słynny amerykański bard, Johnny Cash, który zaczerpnął kilka wersów Folsom Prison Blues z kompozycji Gordona Jenkinsa. Ciekawy był natomiast wynik sporu między Leonardem Cohenem, który zarzucał plagiat Leo Sayerowi. Sąd uznał jednak, że podobieństwo piosenek obu wykonawców – Famous Blue RaincoatWhen I Need You – wynika z wykorzystania popularnego muzycznego motywu i równie dobrze można by doszukiwać się go w muzyce Schuberta.

Na polskim gruncie nietypowo zakończył się proces o plagiat dotyczący grupy Brathanki. Okazało się, że słynne Czerwone korale, a także trzy inne piosenki zostały napisane przez węgierskiego kompozytora, Ferenca Sabo. Poza rekompensatą finansową zespół zaprosił autora do wspólnych występów.

R11O4rElPWlfH1
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę okładka albumu „At Folsom Pirson” Johnny Cash. Na okładce znajduje się młody mężczyzna z bujną, ciemną fryzurą. Ubrany elegancko w białą koszulę i ciemną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Johnny Cash – amerykański muzyk country, piosenkarz i aktor.
Johnny Cash, okładka albumu „At Folsom Pirson”, wikipedia.org, CC BY 3.0
R1ToT7d30StGD1
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę okładka albumu „When I need You” Leo Sayer. Młody, uśmiechnięty mężczyzna z bujną, dłuższą i kręconą fryzurą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Leo Sayer – angielski piosenkarz, kompozytor i instrumentalista (gitara, harmonijka ustna).
Leo Sayer, okładka albumu „When I need You”, anjasvinyl.nl, CC BY 3.0

Zadania

RonV5J1GLQke6
Ćwiczenie 1
R1SFLDpic3k4h
Ćwiczenie 2
R3ve49y35Lbcm
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do stworzonych przez nich opracowań i wariacji: Leopold Godowsky Możliwe odpowiedzi: 1. 53 Studia na tle Etiud Chopina, 2. Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany, 3. Fantazja na tematy z opery Faust Charlesa Gounoda opus 20 Witold Lutosławski Możliwe odpowiedzi: 1. 53 Studia na tle Etiud Chopina, 2. Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany, 3. Fantazja na tematy z opery Faust Charlesa Gounoda opus 20 Henryk Wieniawski Możliwe odpowiedzi: 1. 53 Studia na tle Etiud Chopina, 2. Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany, 3. Fantazja na tematy z opery Faust Charlesa Gounoda opus 20
RCi6YZltGzBVZ
Ćwiczenie 4
R1DFa6YjzJM15
Ćwiczenie 5
Dopasuj pojęcia do wyjaśnień. 1. Kontrafaktura, 2. Plagiat, 3. Cover, 4. Technika parodii - Celowe i bezprawne przypisanie sobie autorstwa cudzego utworu. Jest określany jako kradzież intelektualna i jako złamanie prawa autorskiego, w tym autorskich praw majątkowych, podlega karze.
1. Kontrafaktura, 2. Plagiat, 3. Cover, 4. Technika parodii - Technika kompozytorska rozpowszechniona w renesansie, polegająca na wykorzystaniu w kompozycji materiału muzycznego z innego utworu wielogłosowego (własnego lub cudzego).
1. Kontrafaktura, 2. Plagiat, 3. Cover, 4. Technika parodii - Nowe opracowanie utworu, przeboju innego wykonawcy. Pojęcie stosowane w muzyce popularnej.
1. Kontrafaktura, 2. Plagiat, 3. Cover, 4. Technika parodii - Technika stosowana w jazzie nowoczesnym (od bebopu) polegająca na wykorzystaniu w nowym utworze schematu harmonicznego innej kompozycji.
RaDm1XqEl8Vwp
Ćwiczenie 6
RczCXH9dVAwZy
Ćwiczenie 7
Polecenie 2

Posłuchajcie dwóch piosenek – powstałej w 1971 r. Famous Blue Raincoat Leonarda Cohena i When I Need You Leo Sayera z 1977 r., a następnie spróbujcie rozwiązać spór o plagiat. Zauważcie jakie fragmenty piosenek są podobne, zwróćcie szczególną uwagę na melodię oraz harmonię i zastanówcie się, czy późniejsza piosenka jest plagiatem. W razie decyzji o plagiacie, możecie również zasądzić wysokość odszkodowania.

Polecenie 3

Wspólnie z klasą wybierzcie piosenkę, którą wszyscy znają – najlepiej taką, do której wygasły już majątkowe prawa autorskie – i spróbujcie razem napisać do niej nowy tekst dotyczący Waszych aktualnych problemów szkolnych. Pamiętajcie o prozodii tekstu – liczba sylab i akcenty nowego tekstu muszą być zgodne z muzyką.

Słownik pojęć

Cover
Cover

nowe opracowanie utworu, przeboju innego wykonawcy. Pojęcie stosowane w muzyce popularnej.

Intertekstualność
Intertekstualność

pojęcie pochodzące z literaturoznawstwa, oznacza powiązanie tekstu z innymi dziełami kultury i sztuki, nawiązywanie do innych utworów, np. przez cytaty lub aluzje.

Kontrafaktura
Kontrafaktura

1. Praktyka stosowana w muzyce od czasów średniowiecza, polegająca na zastąpieniu tekstu w utworze muzycznym innym (najczęściej tekstu religijnego tekstem świeckim). Bardzo popularna w okresie reformacji, gdy teksty łacińskie zastąpiono tekstami w językach narodowych. 2. Technika stosowana w jazzie nowoczesnym (od bebopu) polegająca na wykorzystaniu w nowym utworze schematu harmonicznego innej kompozycji.

Plagiat
Plagiat

celowe i bezprawne przypisanie sobie autorstwa cudzego utworu. Jest określany jako „kradzież intelektualna” i jako złamanie prawa autorskiego, w tym autorskich praw majątkowych, podlega karze.

Technika parodii
Technika parodii

technika kompozytorska rozpowszechniona w renesansie, polegająca na wykorzystaniu w kompozycji materiału muzycznego z innego utworu wielogłosowego (własnego lub cudzego).

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna