Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony

Umiejętność planowania czasu bardzo pomaga w życiu. Jeśli nauczysz się, jak dobrze organizować sobie dzień, łatwiej będzie ci ze wszystkim zdążyć. Nie spóźnisz się do szkoły i nie narobisz sobie zaległości. Wywiążesz się ze swoich obowiązków i będziesz mieć jeszcze czas na zabawę. Mając dobry plan, wszystko wykonasz szybciej i sprawniej.

R3Ji7rYfqYqk6
Jeśli dobrze zaplanujesz swój dzień, będziesz mieć czas na naukę i zabawę.
Jeśli dobrze zaplanujesz swój dzień, będziesz mieć czas na naukę i zabawę
Już wiesz
  • że każdego dnia masz do wykonania obowiązki w szkole i w domu;

  • że zwlekanie z wypełnianiem obowiązków może skończyć się zaległościami

    .

Nauczysz się
  • uzasadniać, dlaczego umiejętność planowania przydaje się w codziennym życiu;

  • samodzielnie planować zajęcia w ciągu dnia;

  • wyznaczać najważniejsze zadania do wykonania w ciągu dnia i tygodnia;

  • określać ilość czasu potrzebnego do wykonania poszczególnych czynności.

ihBG8UUxCV_d5e143

1. Do czego przydaje się planowanie?

Wyobraź sobie, że wyjazd na wakacje wygląda tak: pakujesz walizkę lub plecak, następnie razem z rodziną udajecie się na dworzec kolejowy. Tam czekacie na peronie, wypatrując dowolnego pociągu jadącego w wybranym przez was kierunku. Nie wiecie, kiedy może przyjechać, ani kiedy dotrzecie na miejsce. Taka podróż prawdopodobnie będzie dla was bardzo męcząca.

Żeby uniknąć niepewności i długiego oczekiwania, należy skorzystać z rozkładu jazdy, lotów czy rejsów. Można je znaleźć na każdym dworcu i lotnisku. Oznaczone są na nich godziny przyjazdu i odjazdu pociągu lub autobusu, a w przypadku samolotu - przylotu i odlotu. Znając je, można dokładnie zaplanować swoją podróż. W układaniu trasy i określaniu czasu przejazdu bardzo pomocne są też internetowe wyszukiwarki połączeń.

RyGOT9EdJ8P5d1
Rozkład jazdy pozwala nam szczegółowo zaplanować podróż. Znajdziemy go na każdym przystanku kolejowym czy autobusowym
Polecenie 1

Korzystając z internetowej wyszukiwarki połączeń kolejowych lub autobusowych, zaplanuj podróż z Mikołajek do Szklarskiej Poręby lub z Zamościa do Świnoujścia.

Innym rodzajem rozkładu jest plan lekcji. Dzięki niemu wiesz, w jakie dni odbywają się poszczególne lekcje i o której godzinie się zaczynają.

RieZ7mnNxdvm31
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
ihBG8UUxCV_d5e189

2. Jak skutecznie planować?

Każdego dnia na pewno masz do wykonania określone obowiązki i uczestniczysz w różnych zajęciach. Czy zawsze wystarcza ci czasu na wszystko? Jeśli nie (lub jeśli chcesz mieć więcej czasu wolnego), postaraj się zaplanować swój dzień. Dzięki temu wykonasz obowiązki szybciej i sprawniej.

Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego planowanie zajęć pomaga lepiej wykorzystywać czas.

R1FqFHcdBIUSM1
Taki kalendarz w formie książeczki nazywamy terminarzem. Można w nim zapisywać daty ważnych spotkań lub wydarzeń. Najważniejsze z zaplanowanych rzeczy warto sobie notować, by o nich nie zapomnieć

Tworzenie planu dnia dobrze jest rozpocząć od wypisania czynności, których pora jest ściśle ustalona – na przykład zajęć szkolnych czy dodatkowych. Podobnie możesz też zaplanować czas wolny, rozpoczynając na przykład od wpisania w swój plan godziny emisji ulubionego programu telewizyjnego.

W czasie, który pozostał wolny, możesz zaplanować inne zajęcia. Pamiętaj jednak, że nie zawsze możesz dowolnie zmieniać ich termin. Spacer z psem czy karmienie zwierząt powinny odbywać się zawsze o tej samej porze. Oczywiście, wyjść z psem można zarówno o 7.00, jak i o 7.30, ale nie należy z tego zrezygnować.

Przygotowując swój plan dnia, uwzględnij zarówno czas na odrabianie lekcji i naukę, jak i na odpoczynek czy zabawę. Dobrym pomysłem jest zaplanowanie całego tygodnia. Pozwoli ci to uniknąć sytuacji, kiedy w niektóre dni nie będziesz mieć co robić, a w inne – czeka cię zbyt wiele zajęć.

R1O6GHTKb2RCm1
Planując swój dzień, przeznacz odpowiednią ilość czasu na obowiązki, czyli czynności, z których nie możesz zrezygnować
Przykład 1

Lekcje przyrody w klasie Karola odbywają się w poniedziałki, środy i czwartki. Karol w poniedziałki ma dodatkowe zajęcia językowe. Poniedziałkowe wieczory byłyby dla niego męczące, gdyby tego dnia odrabiał również prace domowe z przyrody. Na szczęście, planując swój tydzień, Karol zauważył, że lekcje może odrobić także we wtorek.

Planu dnia trzeba przestrzegać. Jeśli zaplanujesz, że o 18.00 wychodzisz z psem na spacer, to nie odkładaj tego na później. Trzymaj się swojej rozpiski, nawet jeśli to oznacza, że musisz przerwać zabawę. Równie ważne jest określenie, ile czasu zajmie ci wykonanie danej czynności. Na początku zmierz, jak długo na przykład odrabiasz prace domowe. Dzięki temu będziesz wiedzieć, ile czasu poświęcić na naukę w swoim planie dnia. Warto od razu na różne czynności przeznaczyć nieco więcej czasu, niż faktycznie ci one zajmują. Jeśli na przykład codziennie odrabiasz lekcje przez średnio 45 minut, zaplanuj sobie na tę czynność godzinę. Jeśli skończysz szybciej, zyskasz dodatkowy czas wolny.

RXvqdtrMR6oGV1
Kiedy planujesz swój dzień, pamiętaj, by najpierw przeznaczyć właściwą ilość czasu na odrabianie lekcji
ihBG8UUxCV_d5e259

Podsumowanie

  • Planować można zarówno krótkie odcinki czasu (np. poranki przed wyjściem do szkoły), jak i dłuższe (np. zadania do wykonania w ciągu tygodnia czy miesiąca).

  • Krótkie odcinki czasu możemy planować szczegółowo.

  • Planowanie dobrze jest zacząć od wyznaczenia czynności, z których nie możemy zrezygnować lub które są dla nas szczególnie ważne.

  • Do skutecznego planowania niezbędna jest umiejętność ocenienia tego, ile czasu zajmuje wykonanie poszczególnych czynności.

Praca domowa
Polecenie 3.1

Wykonaj szczegółowy plan jednego z dowolnie wybranych dni tygodnia (od poniedziałku do piątku). Uwzględnij czas na naukę (w szkole i w domu), obowiązki domowe, zabawę i odpoczynek.

ihBG8UUxCV_d5e316

Zadania

Ćwiczenie 1
R19TnC3u9VE3C1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik <Barbara.szydzik@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1OEIVmXbCZcd1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik <Barbara.szydzik@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1hckomOnAiMH1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik <Barbara.szydzik@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.