Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rf1Khlez0PPxh1
Ilustracja przedstawia dłonie dyrygenta, który w lewej dłoni trzyma batutę. Tytuł lekcji: Po co nam dyrygent?

Po co nam dyrygent?

Ważne daty

1908‑1989 – lata życia Herberta von Karajana

1918‑1990 – lata życia Leonarda Bernsteina

1951 – pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Dyrygentów w Besançon we Francji

1979 – pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RqeE7L764nnLb1
Scenariusz zajęć do pobrania.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

2. zna i wymienia instytucje upowszechniające kulturę muzyczną we własnym regionie, kraju i na świecie oraz ich działalność, a także śledzi wydarzenia artystyczne;

3. poszukuje informacji o muzyce w wydawnictwach książkowych, multimedialnych i innych dostępnych źródłach.

Nauczysz się

charakteryzować rolę dyrygenta;

przedstawiać sposób pracy wybitnych dyrygentów;

rozróżniać dzieła dyrygentów: Herberta von Karajana i Leonarda Bernsteina.

Skąd się wziął dyrygent?

Już od początku istnienia muzyki potrzebna była postać prowadzącego, który zorganizowałby wykonawców i określił kształt wykonywanej kompozycji. Zanim pojawił się dyrygent, osobą która dawała sygnał rozpoczęcia lub zakończenia utworu muzycznego był klawesynista potem koncertmistrz albo też pierwszy skrzypek w zespole. W XVII i XVIII wieku w pojedynczych przypadkach kierujący zespołem stał już przed zespołem przodem do publiczności. W jednej dłoni trzymał on laskę (podobną do buławy marszałkowskiej), którą wybijał rytm, a drugą wyznaczał sposób interpretacji utworu, wykonując przy tym różne ruchy rękoma. Jednym z pierwszych znanych dyrygentów był francuski kompozytor barokowy Jean‑Baptiste Lully wspominany poniżej przez wybitnego współczesnego polskiego dyrygenta Jacka Kaspszyka.

Tomasz Cyz: Skąd się wziął dyrygent?  Kiedy zrodziła się potrzeba istnienia takiej funkcji i roli?

Jacek Kaspszyk: Najpierw trzeba by cofnąć się do czasów Lully'ego, do kogoś, kto bardziej zajmował się organizowaniem muzyków do grania niż kimś, kto prowadzi orkiestrę w dzisiejszym rozumieniu tego słowa.   Potem był Kapelmeister, a gdzieś od Mahlera można już zacząć mówić o dyrygentach‑kreatorach, którzy swoją osobowością, charyzmą i od odziaływaniem dawali nam nie tylko zorganizowany przebieg muzyki zapisanej w nutach, lecz także - a może przede wszystkim - interpretację.  I właściwie od tego  momentu dyrygenci zaczęli się różnić. (…)

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Zadania dyrygenta

Tomasz Cyz: Jakie są etapy  pracy dyrygenta?

Jacek Kaspszyk: Pierwsza  rzecz to  dokładne  zapoznanie   się  z konstrukcją  utworu z  jego  formą,  następnie  ze  wszystkimi  nutami, z harmonią. Następnie  wnikanie  w   to,   co poza  zapisem   nutowym  może istnieć  – zaistnieć   –  w tej  muzyce.  A więc   to,   co było  najważniejsze   dla  kompozytora,   wreszcie   wszystkie  konteksty.

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

Dyrygent odgrywa ważną rolę w wykonaniu utworu – wyznacza tempoTempotempo, wskazuje wejścia poszczególnych muzyków, decyduje, jak długo ma trwać dźwięk. On interpretuje dzieło muzyczne i przekazuje orkiestrze lub śpiewakom, jak wykonać utwór. W chórze pokazuje śpiewakom o wejściu danego głosu. Wszystko to musi przekazać w rzeczywistym czasie. Narzędziami dyrygenta, które służą tej komunikacji są batuta i partytura.

Tomasz Cyz: Czy dyrygowania można nauczyć?

Jacek Kaspszyk: Uczenie dyrygentury wydaje mi się jakąś czarną magią. Skrzypkowi, pianiście, trębaczowi możemy pewne rzeczy pokazać - technicznie, warsztatowo. A tutaj? Jak uwrażliwić studenta dyrygentury? Uwrażliwić na dźwięk? To kwestia talentu. Czy ręce są ważne? Doświadczeni dyrygenci mówią, że ręce nie są najistotniejsze. Ważniejsza jest twarz, oczy, bezpośredni kontakt z muzykiem, z orkiestrą. Ale na początku muszą być ręce, klarowność gestów, niekoniecznie mają być ładne, tylko znaczące - ekspresyjnie, dynamicznie, agogicznie. Komunikatywne. I jeszcze to specyficzne i nieodzowne w dyrygowaniu poczucie czasu - czy tego można nauczyć? Uczulić - owszem, ale nauczyć? Możemy się nauczyć taktować, nawet w ciągu jednej lekcji, ale auftaktAuftaktauftakt? To on daje nam przebieg czasowy utworu, od którego nie ma odwołania. Tu nie może być niespodzianki, zaskoczenia, może być tylko reguła. Każdy z nas jest inaczej zbudowany fizycznie, każdy ma podświadome nawyki i przyzwyczajenia. Czasem więc lepiej mówić, czego nie powinniśmy robić, niż co powinniśmy. Poza prawidłowym auftaktem...

Czarna magia dyrygentury, rozmowa Tomasza Cyza z dyrygentem Jackiem Kaspszykiem:

Źródło: http://fundacjafilharmoniiwarszawskiej.pl/dla_pracownikow_fn/multimedia/artykuly/kaspszyk_ruch_m.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

RD98rjXd39SlX1
Ilustracja interaktywna przedstawia batutę i partyturę. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Batuta (wł. uderzenie, takt) jest wydłużoną pałeczką, która służy dyrygentowi do wyraźniejszej komunikacji z muzykami wykonującymi dzieło. Najczęściej wykonana jest z drewna, bambusa, włókna szklanego i innych lekkich elementów, a jej długość to zazwyczaj około 30 cm. 2. Partytura jest wyciągiem wszystkich sekcji orkiestry lub głosów chóru, zapisanym w postaci książki. Dzięki niej dyrygent wie, w jaki sposób powinien prowadzić melodię, a także zna założenia kompozytora, które zapisane są w poszczególnych taktach.
Batuta i partytura, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Uznani dyrygenci XIX i XX wieku

Ważnymi współczesnymi dyrygentami są: Herbert von Karajan i Leonard Bernstein. Karajan dążył do doskonałości pod względem i artystycznym i technicznym - takich, które staną się wzorcami interpretacji dla współczesnych i potomnych. Bernstein dyrygował najlepszymi orkiestrami świata, był długoletnim szefem orkiestry Filharmonii Nowojorskiej. Dyrygenci stali się także postaciami uwiecznionymi w wielu tekstach literatury oraz filmach.

RZUzY5RNjXYc3
Film o Herbercie von Karajanie i Leonardzie Bernsteinie. Materiał ukazuje dwóch wybitnych dyrygentów kierujących wykonaniem tego samego dzieła pierwszej częścią piątej Symfonii Beethovena. Sam utwór jest żarliwy, pełen grozy i dramatyzmu. Wykonuje go orkiestra symfoniczna. Rozpoczyna się tzw. motywem losu czyli schematem "trzy krótkie dźwięki i jeden długi". Motyw ten powraca wielokrotnie w utworze. Tak dramatyczny utwór jest doskonałym przykładem, na którym można ukazać technikę dyrygenta. Pierwszym przedstawionym w filmie dyrygentem jest Herbert von Karajan. Na początku filmu widzimy planszę a lektor odczytuje tekst: Karajan był dyrygentem orkiestry filharmonii w Berlinie, a jego dyrygowanie było bardzo mocno kontrolowane; bardzo często podczas koncertów dyrygował z zamkniętymi oczami, a także nie ruszał żadną częścią ciała poza głową i dłońmi, którymi kierował zespołem. Pojawia się film, na którym Karajan dyryguje zgodnie z odczytanym opisem: przez cały czas jego oczy są zamknięte, jest bardzo skupiony, cała energia idzie z rąk, których ruchy są bardzo zróżnicowane: w dramatycznych momentach bardzo ostre, w łagodnych bardzo miękkie. Zmienia się jeszcze mimika twarzy dyrygenta, ale nie chodzi tu o kontakt z orkiestrą a raczej o wyrażanie uczuć płynących z muzyki. W drugiej połowie filmu przedstawiony jest kolejny dyrygent. Pojawia się plansza a lektor odczytuje tekst: Leonard Bernstein, który prowadził orkiestrę nowojorskiej filharmonii, był znany z bardzo ekspresyjnej dyrygentury, ruszania całym ciałem, miejscami nawet podskakiwania. Pojawia się film, na którym Berstein prowadzi wykonanie pierwszej części piątej Symfonii. Jego sposób dyrygowania jest zgoła inny: Porusza całym ciałem, szuka kontaktu wzrokowego z orkiestrą, w bardziej rytmicznych fragmentach cały podryguje. Na końcu filmu lektor podsumowuje: Obydwaj dyrygenci byli wybitnymi fachowcami w swojej dziedzinie, pomimo dzielących ich technik, co doskonale widać w Symfonii No. 5 Beethovena, którą wykonywali.
Polecenie 1
Po zapoznaniu się z wypowiedziami różnych dyrygentów wyraź swoje zdanie na temat: Czy istnieje jeden sposób na dobre dyrygowanie?
Po zapoznaniu się z wypowiedziami różnych dyrygentów wyraź swoje zdanie na temat: Czy istnieje jeden sposób na dobre dyrygowanie?
R1Eplc5mZTLS0

Obecnie popularnością cieszą się konkursy dyrygenckie. Wymagają one dużych nakładów finansowych, dlatego ich liczba jest ograniczona. Pierwszym wydarzeniem tego typu był Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Dyrygentów w Besançon we Francji. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 1951 roku. Inne konkursy odbywały się w Kopenhadze, Parmie, Tokio. Również w Polsce można wziąć udział w wydarzeniu tego typu. We Wrocławiu odbywa się Ogólnopolski Konkurs dla Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego, a w Białymstoku Ogólnopolski Konkurs Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Jednym z najważniejszych polskich konkursów jest Międzynarodowy Konkurs dla Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który odbył się po raz pierwszy w 1979 roku.

Zadania

RisPi6HJgSsjE
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Herbert von Karajan jest pierwszym znanym dyrygentem w historii muzyki. 2. Pierwsi dyrygenci korzystali z laski. 3. Dyrygent odpowiedzialny jest za komponowanie utworów. 4. Batuta ma zazwyczaj około 30 cm długości.
RLulOTD3F9fI0
Ćwiczenie 2
Podaj nazwiska co najmniej 3 znanych Ci dyrygentów.
R1cHzmVZ3EuO8
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicję do pojęcia. A. Rytm Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego. B. Tempo Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego. C. Dyrygent. Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę. 2. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. 3. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.
RkRkgc6DVaDAu
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Jakich przedmiotów potrzebuje dyrygent do swojej pracy podczas koncertu?
RJi8zdRQlRenC
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Co to jest partytura?
RRINs3Zt2sw5O
Ćwiczenie 6
Wskaż wiek, który zapoczątkował występowanie dyrygenta odwróconego do publiczności, a skierowanego w stronę muzyków. Możliwe odpowiedzi: 1. osiemnasty wiek, 2. siedemnasty wiek, 3. dziewiętnasty wiek
Rxz9OY1j4jKVt
Ćwiczenie 7
Wskaż zadania dyrygenta. Możliwe odpowiedzi: 1. Dobieranie sekcji instrumentów do składu wykonawczego. 2. Interpretacja dzieła muzycznego. 3. Kontrola jakości brzmienia składu wykonawczego. 4. Wyznaczanie tempa utworu.
Polecenie 2
Znajdź informacje na temat co najmniej jednego współczesnego polskiego dyrygenta. Zdobądź wiadomości na temat jego stylu dyrygowania i przyczyn sławy.
Znajdź informacje na temat co najmniej jednego współczesnego polskiego dyrygenta. Zdobądź wiadomości na temat jego stylu dyrygowania i przyczyn sławy.
RRWokSsLPJwYt

Słownik pojęć

Auftakt
Auftakt

jest to pierwszy ruch dyrygenta wprowadzający orkiestrę do gry.

Rytm
Rytm

czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie.

Tempo
Tempo

szybkość wykonania utworu muzycznego zaplanowana przez kompozytora lub realizowana podczas wykonania, uznawana za jeden z elementów utworu. Tempo może być określane a) za pomocą oznaczeń słownych np. allegro (ruchliwie, wesoło), b) za pomocą metronomu.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. I, 1989

J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, 1989

G. Grove, J. A. Fuller‑Maitlan, A Dictionary of Music and Musicians, 1922