Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JifcUizSYrC1

Pod wpływem impresjonistów – przedfowistyczne realizacje Matisse’a

Ważne daty

31.12.1869 – narodziny Henriego Matisse’a w Le Cateau‑Cambrésis (Francja)

1894‑1895 – powstanie obrazu Czytająca kobieta

1896 – spotkanie z Johnem Peterem Russelem i inspiracja impresjonizmem w twórczości Matisse’a

1898– powstanie obrazu Wazon ze słonecznikami

1899 – powstanie obrazu Studium nagiej kobiety

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RW6xb9iaKePPB1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

rozróżniać cechy stylistyczne malarstwa Henriego Matisse’a z okresu przedfowistycznego;

opisywać tematykę dzieł;

analizować formalnie działa;

charakteryzować cechy twórczości artystycznej.

Początki twórczości Matise'a

Henri Matisse urodził się w 1869 roku w Le Cateau‑Cambrésis na północnym wschodzie Francji. Jego przygoda z malarstwem zaczęła się w 1889 roku, gdy w wyniku choroby zmuszony był przebywać w domu. Dwa lata później udał się do Paryża aby studiować malarstwo. Podążał tradycyjną, dziewiętnastowieczną ścieżką akademicką: najpierw trafił do prywatnej Académie Julian, a od 1892 roku studiował w prestiżowej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych pod okiem symbolisty Gustave’a Moreau. Nauczyciel ten nakłaniał swoich uczniów do głębokich przemyśleń nad dziełami, do korzystania z wyobraźni nawet kosztem wirtuozerii technicznej.

Wczesne obrazy Matisse’a, które wystawiał od 1895 roku, były bardzo tradycyjne, zakorzenione w suchej, akademickiej manierze, objawiającej się zwłaszcza w rysunku. Tworzył głównie martwe natury i pejzaże inspirowane sztuką Jeana Chardina, Nicolasa Poussina i innych klasyków malarstwa. Do wczesnych dzieł należy obraz Czytająca kobieta, przedstawiający ustawioną tyłem do widza, ubraną na czarno kobietę zanurzoną w lekturze.

RN9hpofoTZFNY
Ilustracja przedstawia obraz pt. „Czytająca kobieta” autorstwa Henriego Matisse. Obraz ukazuje kobietę w czarnej, długiej sukni, która siedzi na krześle, tyłem do widza i czyta książkę. Czarne długie włosy ma upięte w kok z tyłu głowy. Na przeciw kobiety stoi bordowa komoda, na której stoją różne przedmioty: figurki, zielony wazon, lampa. Na ścianach pokoju wiszą obrazy. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Płótno charakteryzuje się spokojną, zrównoważoną kompozycją. Utrzymane jest w ziemistej kolorystyce, przełamanej jedynie przez butelkową zieleń wazonu stojącego na komodzie oraz świetliste akcenty żółtego. Punkt 1: Płótno charakteryzuje się spokojną, zrównoważoną kompozycją. Utrzymane jest w ziemistej kolorystyce, przełamanej jedynie przez butelkową zieleń wazonu stojącego na komodzie oraz świetliste akcenty żółtego.
Henri Matisse, „Czytająca kobieta”, 1894-1895, miejsce przechowywania nieznane, wikiart.org, CC BY 3.0
RJwNX7L8ChNWT1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz pt. „Cytryny i butelka Schiedama” autorstwa Henriego Matisse. Na obrazie widać butelkę w zielonym kolorze, z której wydobywa się dym. Obok butelki na stole leżą cytryny, książka w twardej oprawie, nóż, Szklanka do połowy wypełniona wodą i zanurzoną w niej łyżeczką. Część stołu przykryta jest białą tkaniną. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Kompozycja i sposób malowania nawiązują do tradycyjnego sposobu kształtowania martwych natur przez twórców niderlandzkich w XVII wieku. Punkt 2: Inspirację sztuką Niderlandów zdradza także wzmiankowany w tytule holenderski gin. Punkt 3: Matisse znakomicie oddał światło, w różny sposób odbijające się w białym obrusie, rączce noża, wypełnionej alkoholem szklance oraz cytrynach. Punkt 4: Spokojna kompozycja zdynamizowana jest przez wyraźnie odcinający się z ciemnego tła diagonalnie ułożony nóż.
Henri Matisse, „Cytryny i butelka Schiedama”, 1896, kolekcja prywatna, moma.org, CC BY 3.0

Latem 1896 roku Matisse udał się na wyspę Belle‑Île u wybrzeży Bretanii. Spotkał tam australijskiego malarza Johna Petera Russela, który zaznajomił go z impresjonizmem. Przez dwa kolejne lata Matisse pracował pod okiem Russsela, co doprowadziło do porzucenia ziemistych kolorów na rzecz jaśniejszej i bardziej intensywnej palety barwnej. Doskonałym przykładem jest pejzaż Domy w Kervilahouen na Belle‑Île. Pod wpływem inspiracji impresjonizmem Matisse zrezygnował z perspektywy linearnej: głębia kształtowana jest jedynie za pomocą barwy. Farby nakładane są małymi porcjami obok siebie, nieraz w kontrastujących zestawieniach.

RlMqFYd6HOdjK1
Henri Matisse, „Domy w Kervilahouen na Belle-Île“, 1896, miejsce przechowywania nieznane, wikiart.org, CC BY 3.0

Tematyka dzieł artysty

W kolejnych latach Matisse odkrywał inne aktualne nurty artystyczne oraz dzieła wybitnych malarzy, a wpływy te oddziaływały na jego sztukę. Powstała wówczas cała seria martwych natur. Aranżując na płótnie przedmioty codziennego użytku, artysta odwoływał się do doświadczeń swoich poprzedników, szukając przy tym swojego własnego stylu. Eksperymentował ze sposobem nakładania farby, ukazywaniem światła oraz kompozycją. Stopniowo coraz większe znaczenie zyskiwał w jego dziełach kolor.

RiVpHCRAhoTZ21
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz pt. „Blue Pot and Lemon” autorstwa Henriego Matisse. Na obrazie przedstawione jest okno, na jego parapecie stoi niski, pękaty garnek w niebieskim kolorze oraz cytryny. Na ilustracji umieszczono trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Światło wpadające przez okno wypełnia malowidło kolorowymi, wibrującymi refleksami. Punkt 2: Niebieski garnek oraz cytryna – dominanty w kompozycji – w impresjonistyczny sposób podporządkowują się światłu: ich bryły skonstruowane są z ułożonych obok siebie plam barwnych. Punkt 3: Płótno jest precyzyjnie zorganizowane: ostra diagonalna linia parapetu skontrastowana została przez czytelne, wertykalne i horyzontalne kierunki wyznaczane przez okna i ściany.
Henri Matisse, „Martwa natura z niebieskim garnkiem i cytryną”, 1897, miejsce przechowywania nieznane, hermitagemuseum.org, CC BY 3.0

Obrazem Francuza, który w owym czasie zapewnił mu pewien rozgłos był Stół obiadowy z 1897 roku. Dzieło przedstawia ustawiony po przekątnej od prawego dolnego narożnika kompozycji, syto zastawiony stół. Stojąca przy nim służąca, ubrana w ciemnoczerwoną bluzkę oraz kontrastujące z nią, białe czepek i fartuch, poprawia ułożenie kwiatów w wazonie. Malowidło charakteryzuje się migotliwością spowodowaną przez światło odbijające się w elementach zastawy stołowej i butelkach oraz kieliszkach ustawionych na białym obrusie. Intensywność barw przedstawionych przedmiotów jest stonowana, podporządkowuje się oświetleniu, co współgra ze statycznością dzieła. Zwracano uwagę na podobieństwa do twórczości Pierre’a‑Auguste’a Renoira oraz tradycyjny, klasyczny sposób zakomponowania płótna.

RWDE51FqRJC5w1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz pt. „Fruit and Coffeepot” autorstwa Henriego Matisse. Na obrazie widać kolorowy blat stołu. Na nim stoi misa z owocami, filiżanka oraz inne przedmioty, lekko rozmazane. Na ilustracji znajdują cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Modelunek malarski przedstawionych przedmiotów jest miękki, rozmywający się w stonowanym świetle. Punkt 2: Obiekty obwiedzione są kolorowym konturem wzmacniającym ich rysunek. Punkt 3: Czajnik namalowany został wyraźnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla, co daje wrażenie masy. Punkt 4: Artysta coraz większą uwagę przykłada do koloru, co najpełniej uwidacznia się w obszarze cienia na obrusie oraz barwnych refleksach na czajniku.
Henri Matisse, „Cytryny i butelka Schiedama”, 1898, Museum of New Western Art, Moscow, arthermitage.org, CC BY 3.0
ReilpNouq8hBm1
Henri Matisse, „Stół obiadowy”, 1897,kolekcja prywatna, wikiart.org, domena publiczna

Dalsze eksperymenty i różne kierunki inspiracji

Podczas pobytu na Korsyce w 1898 roku Matisse wykonał ponad 50 pejzaży inspirowanych impresjonizmem, postimpresjonizmem oraz malarstwem Josepha Mallorda Williama Turnera, które poznał odwiedzając Londyn. Francuski artysta zachwycił się południowym słońcem i jego wpływem na kolorystykę. Korsykański krajobraz oddziałuje na widza spokojną, uporządkowana kompozycją. Wypełniony jest całą gamą różów, błękitów i fioletów, nakładanych grubymi, impastowymiImpastimpastowymi warstwami. Przedstawione obiekty są mocno uproszczone, zredukowane, co przywodzi na myśl malarstwo postimpresjonistów. Wiadomo, że Matisse posiadał obrazy między innymi Vincenta van Gogha, Paula Cézanne’a i Paula Gauguina

W 1899 roku artysta zainspirowany lekturą traktatu Paula Signaca Od Eugene’a Dalacroix do postimpresjonizmu zaczął stosować technikę dywizjonistycznąDywizjonizmdywizjonistyczną, charakterystyczną dla neoimpresjonizmu. Najsłynniejszym dziełem z tego czasu jest Studium nagiej kobiety.

RTISKPdhZGHzC1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło „Studium nagiej kobiety”. Na obrazie widać nagą kobietę z czarnymi włosami, która stoi na tle zieleni. Na wysokości ich ud widać mężczyznę w ciemnej marynarce, widoczny jest od pasa w górę. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: W dziele dominują odcienie pomarańczowego, różowego i zielonego. Punkt 2: Obraz stanowi jeden z pierwszych przykładów przeniesienia techniki malarskiej wypracowanej przez Matisse’a na Korsyce do studia. Punkt 3: Umieszczane obok siebie oddzielne plamy barwne są charakterystyczne dla metody dywizjonistycznej. W czystych, kontrastujących ze sobą kolorach można dopatrywać się zapowiedzi fowizmu. Punkt 4: Obfite kształty modelki oddane są odważnymi, mocnymi pociągnięciami pędzla.
„Studium nagiej kobiety”, 1899 rok, ze zbiorów Bridgestone Museum of Art w Tokio, art-matisse.com, CC BY 3.0

Wczesne obrazy Matisse’a stanowią dopiero grunt dla późniejszych eksperymentów, które wprowadziły nazwisko francuskiego malarza do światowej historii sztuki. Około 1900 roku był on uformowanym twórcą, znającym wszystkie aktualne nurty artystyczne oraz najważniejszych przedstawicieli rodzącej się awangardyAwangardaawangardy. Gotowy był już, aby wznieść swoją sztukę na wyższy poziom i z naśladowcy stać się kreatorem nowych trendów jako lider fowistów.

Zadania

classicmobile
Ćwiczenie 1
R1GB6XjG0Scq41
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1PMVlz5NPcYw1
Odpowiedz na pytanie. Twórczością, którego wybitnego angielskiego malarza zachwycił się Matisse podczas pobytu w Londynie? Możliwe odpowiedzi: 1. Johna Constable'a, 2. Johna Everetta Millaisa, 3. Josepha Mallorda Williama Turnera
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
RnGNR2dg1qJ011
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem obrazu Stół obiadowy?
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
R6HeZ8M6sQxfO1
Podaj gatunki malarskie opisane w materiale.
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 5
RGdYagSnMXOh91
Źródło: online-skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1Yz5ZgueLcrP1
Odpowiedz na pytanie. Który obraz wywarł na ciebie największe wrażenie?
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RQJ7wx5THoRcQ1
Podaj nazwy dwóch muzeów, w których prezentowane są przedstawione w materiale obrazy.
Źródło: online skills.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R4NxIQBGbNp3Pme9e087d892e56629_00000000000041
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.
me9e087d892e56629_0000000000004
me9e087d892e56629_0000000000178

Słownik pojęć

Awangarda
Awangarda

nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku odcinające się od realizmu.

Dywizjonizm
Dywizjonizm

metoda malarska stosowana przez reprezentantów neoimpresjonizmu, jako rezultat scjentystycznego, analitycznego podejścia do spraw budowy obrazu w oparciu o prawa fizjologii i psychologii widzenia, a także teorii barwy. Zainteresowanie morfologią formy dzieła malarskiego doprowadziło do potraktowania w odrębnych kategoriach zagadnień koloru: kolory lokalnego, refleksów barwnych i światła, a także do analizy przemian, jakim podlegają one zależnie od odległości dzielącej barwny przedmiot od widza.

Impast
Impast

śmiałe nałożenie gęstej farby olejnej lub akrylowej grubą warstwą na powierzchnię obrazu. Wzbogaca fakturę malowidła, pozwala uzyskać charakterystyczne efekty światła.

me9e087d892e56629_0000000000191

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

G. Crepaldi, Matisse, Warszawa 1998.

W. Guadagnini, Matisse: życie i twórczość, Warszawa 2000.

https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital‑collection/01.+paintings/28363

https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital‑collection/01.+paintings/28365