Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „podglądanie natury”

Biologia, IV etap edukacyjny

Temat: Podglądanie natury.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.1) [uczeń] przedstawia znaczenie biotechnologii tradycyjnej w życiu człowieka oraz podaje przykłady produktów uzyskiwanych jej metodami (np. wino, piwo, sery).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

charakteryzuje bakterie i drożdże;

definiuje pojęcia: fermentacja, biotechnologia tradycyjna;

wymienia organizmy przeprowadzające proces fermentacji;

wymienia produkty wytwarzane metodami biotechnologii tradycyjnej;

zna zastosowanie różnych rodzajów fermentacji;

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

zapisuje i objaśnia przebieg reakcji fermentacji;

podaje przykłady wykorzystania biotechnologii tradycyjnej w produkcji przemysłowej;

potrafi wykonać doświadczenie stwierdzające obecność dwutlenku węgla;

Kompetencje kluczowe

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Krótka pogadanka o zastosowaniu biotechnologii tradycyjnej w gospodarstwie domowym.

  1. Przebieg zajęć:

W rozmowie kierowanej nauczyciel dokonuje charakterystyki mikroorganizmów przeprowadzających proces fermentacji. Nauczyciel prezentuje schematy budowy komórki bakterii i komórek drożdży.

Uczniowie wykorzystując różne materiały (encyklopedia, podręcznik, Internet) krótko opisują podstawowe funkcje życiowe omawianych organizmów.

Nauczyciel prezentuje zestaw zdjęć mikroskopowych „Bakterie jogurtowe, drożdże”, przedstawiający gatunki mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji przemysłowej.

Nauczyciel przedstawia przebieg procesu fermentacji alkoholowej i mlekowej.

Uczniowie wspólnie z nauczycielem zapisują omawiane procesy w postaci równań chemicznych.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Zdolności fermentacyjne drożdży wykorzystywane są w przemyśle piekarniczym do wypieku chleba. Ciasto drożdżowe rośnie pod wpływem dwutlenku węgla który powstaje w wyniku procesów biologicznych komórek drożdży.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest stwierdzenie obecności dwutlenku węgla wytworzonego przez drożdże w procesie fermentacji.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja jest prowadzona podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji: 2 szklane kolby/butelki, gumową rurkę, plastelinę, drożdże, cukier, ciepłą wodę, wodę wapienną.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. W pierwszej kolbie mieszają drożdże, cukier i ciepłą wodę. W kolbie umieszczają gumową rurkę, którą uszczelniają plasteliną. W ten sam sposób umieszczają drugi koniec rurki w drugiej kolbie, która zwiera wodę wapienną. Uczniowie obserwują mętnienie wody wapiennej, co świadczy o obecności dwutlenku węgla. Wynikiem reakcji dwutlenku węgla z wodorotlenkiem wapnia obecnym w wodzie wapiennej powstaje węglan wapnia wywołujący zmętnienie roztworu zgodnie z reakcją: Ca(OH)₂ + CO₂ CaCO₃ + H₂O

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie zapisują wynik przeprowadzonej obserwacji, redagują poprawne wnioski.

Nauczyciel odtwarza film „Fermentacja”

Uczniowie wymieniają produkty spożywcze, które wytwarza się w wyniku tego procesu.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie argumentują że fermentacja jest przykładem procesu rozkładu.

Zadanie domowe

Korzystając z dostępnych źródeł informacji odpowiedz na pytanie: Jakie mogą być negatywne skutki fermentacji?

Środki dydaktyczne

  • schemat budowy komórki bakterii i komórek drożdży;

  • zestaw zdjęć mikroskopowych „Bakterie jogurtowe, drożdże”

  • film „Fermentacja”

  • komputery połączone z Internetem

  • podręcznik, encyklopedia

  • szklane kolby/butelki

  • gumowe rurki

  • plastelina

  • drożdże, ciepła woda, cukier

  • woda wapienna

Metody nauczania

  • ćwiczenia laboratoryjne

  • obserwacja

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • praca w parach

  • indywidualna

  • zbiorowa

Zadanie dla chętnych

Korzystając z dostępnych źródeł informacji wyszukaj wiadomości na temat wykorzystania zdolności metabolicznych bakterii w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania chemii.

RrVu3Xehz9H4X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim
R1FNXVmLfDmEZ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.77 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3