Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

wyjaśnij

twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodziło i dlaczego;

scharakteryzuj

podobnie jak powyżej należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, podając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;

porównaj

czyli zestawianie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. zarówno pod kątem występujących różnic, jak i podobieństw;

rozstrzygnij

w tym przypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” (oczywiście wraz z uzasadnieniem), ale bez formułowania własnych ocen;

rozważ

tu natomiast trzeba sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;

oceń

to polecenie pozwala ci przedstawić swoją własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów; każda przedstawiona ocena - o ile będzie dobrze uzasadniona - zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;

udowodnij

w poleceniu zawarta jest teza, a od osoby wykonującej to polecenie oczekuje się stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;

uzasadnij

zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;

udowodnij

w poleceniu zawarta jest teza, a od osoby wykonującej to polecenie oczekuje się stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;

wykaż

masz wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj (wymień, wskaż) - takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których masz miejsce na odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła - błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Repetytorium – Role, podziały i struktury społeczne

Role społeczne

Człowieka można poznać w pełni tylko poprzez role, jakie odgrywa w relacjach społecznych. Podobnie jak aktor, człowiek może być postrzegany jedynie z zewnątrz, przede wszystkim w relacji z innymi aktorami. Funkcję reżysera zaś sprawuje pewna część środowiska społecznego otaczającego jednostkę.

Każdy człowiek należy do różnych grup społecznych i w ich ramach pełni rozmaite funkcje, których charakter może się od siebie różnić tak, jak zakres obowiązków czy swobód. Jako członek wielu grup człowiek może znaleźć się w sytuacji konfliktu ról, jeśli różne role będą wymagały od niego sprzecznych zachowań. Tego typu konflikty nie są niczym niezwykłym.

W rozumieniu ról społecznychrola społecznaról społecznych możemy wyodrębnić co najmniej dwa podejścia.

RsjwD5S2B2Pcg1
Prezentacja.

To, jaką rolę ma odgrywać jednostka w danej grupie społecznej, zależne jest od „jaźni społecznej”, czyli obrazu tego, czym winna być dla innych i dla siebie. Tak rozumiana rola wyznacza też jednostce określoną funkcję społeczną, czyli zespół praw i obowiązków, których dana grupa społeczna może od niej oczekiwać. Z kolei funkcja społeczna związana jest z zajmowanym przez jednostkę miejscem w strukturze społecznejstruktura społecznastrukturze społecznej.

Podziały społeczne

Zróżnicowanie i podziały społeczne występują we wszystkich zbiorowościach. Naturalne są jednak pytania o ich przyczyny, stopień trwałości podziałów, sztywność granic pomiędzy nimi, a także o ruchliwość społeczną, czyli możliwości przekroczenia podziałów społecznych przez jednostki. W miarę trwałe podziały społeczne tworzą strukturę społeczną.

Struktury społeczne

Struktura społeczna to wewnętrzna budowa społeczeństwa oraz relacje między jego elementami.

W tradycji socjologii struktury społeczne dzielą się na:

  • makrostruktury – tworzą je wielkie grupy, klasy, warstwywarstwa społecznawarstwy, grupy społeczno‑zawodowe oraz relacje między nimi;

  • mikrostruktury – tworzą je relacje w obrębie małych grup społecznych, jak np. rodziny, społeczności lokalne, kręgi rówieśnicze.

Klasyczne spojrzenie na podziały społeczne

R158iHlaWtIeq1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]klasyczne ujęcia[br] podziałów społecznych[/]{value=45}{color=#006666}Elementy należące do kategorii [bold]klasyczne ujęcia[br] podziałów społecznych[/]Nazwa kategorii: [bold]koncepcja strukturalna[br] oparta na konflikcie[/][br] Karol Marks{value=34}{color=#339999}Nazwa kategorii: [bold]koncepcja trzech[br] wymiarów[br] podziałów społecznych[/][br] Max Weber{value=34}{color=#33cccc}Elementy należące do kategorii [bold]koncepcja trzech[br] wymiarów[br] podziałów społecznych[/][br] Max WeberNazwa kategorii: wymiar ekonomiczny{value=24}Nazwa kategorii: wymiar kulturowy{value=24}Nazwa kategorii: wymiar polityczny {value=24}Koniec elementów należących do kategorii [bold]koncepcja trzech[br] wymiarów[br] podziałów społecznych[/][br] Max Weber{value=34}{color=#33cccc}Nazwa kategorii: [bold]koncepcja[br] stratyfikacyjnego[br] podziału społeczeństwa[br] (uwarstwienia) [/][br]William Lyod Warner{value=34}{color=#33cc99}Koniec elementów należących do kategorii [bold]klasyczne ujęcia[br] podziałów społecznych[/]{value=45}{color=#006666}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Różnorodność ujęcia problemu struktury i podziałów społecznych

1
Polecenie 1

Zapoznaj się z propozycją tego, jak można ujmować strukturę społeczną. Jak oceniasz tę propozycję? Czy przystaje do współczesności? Uzasadnij swoje zdanie.

R5snKyJKRGax61
Schemat. Lista elementów: Nazwa kategorii: struktura (organizacja społeczna)Elementy należące do kategorii struktura (organizacja społeczna)Nazwa kategorii: relacyjna  Elementy należące do kategorii relacyjna  Nazwa kategorii: dominujący i podporządkowani  Nazwa kategorii: uprzywilejowani i upośledzeni  Nazwa kategorii: patroni i klienciKoniec elementów należących do kategorii relacyjna  Nazwa kategorii: dystrybutywnaElementy należące do kategorii dystrybutywnaNazwa kategorii: władzaElementy należące do kategorii władzaNazwa kategorii: rządzącyNazwa kategorii: rządzeniKoniec elementów należących do kategorii władzaNazwa kategorii: dochódElementy należące do kategorii dochódNazwa kategorii: bogaciNazwa kategorii: średnio zamożniNazwa kategorii: biedniKoniec elementów należących do kategorii dochódNazwa kategorii: wykształcenieElementy należące do kategorii wykształcenieNazwa kategorii: dobrze wykształceniNazwa kategorii: średnio wykształceniNazwa kategorii: słabo wykształceniKoniec elementów należących do kategorii wykształcenieNazwa kategorii: prestiżElementy należące do kategorii prestiżNazwa kategorii: objęci prestiżemNazwa kategorii: pozbawieni prestiżuKoniec elementów należących do kategorii prestiżNazwa kategorii: dostępność do powszechnie pożądanych dóbrElementy należące do kategorii dostępność do powszechnie pożądanych dóbrNazwa kategorii: mający dostępNazwa kategorii: nieposiadający dostępuKoniec elementów należących do kategorii dostępność do powszechnie pożądanych dóbrKoniec elementów należących do kategorii dystrybutywnaKoniec elementów należących do kategorii struktura (organizacja społeczna)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Vmkd3EVqYwU
(Uzupełnij).

Obecnie odchodzi się od postrzegania struktury społecznej jedynie poprzez społeczny podział pracy (na klasy panujące i uciskane). Zamiast niego we współczesnym społeczeństwie demokratycznym w ramach gospodarki rynkowej wprowadzany jest np. podział wynikający z:

  • posiadania (własności) środków produkcji (i ich skali) lub utrzymywania się z pracy najemnej;

  • miejsca w strukturze zarządzania;

  • dysponowania kwalifikacjami zawodowymi niezbędnymi na rynku pracy.

Stosuje się również podział na klasy, nieco inny od tradycyjnego marksowskiego. Wyróżnia się tu:

  • klasę wyższą – wielkich właścicieli środków produkcji;

  • klasę średnią – drobnych właścicieli środków produkcji i wykwalifikowanych pracowników umysłowych;

  • klasę niższą – pracowników fizycznych.

W ujęciu Maurice’a Halbwachsa hierarchiczny podział klasowy istnieje przede wszystkim w świadomości społecznej. W każdym społeczeństwie występuje jednak również wspólny zespół wartości, do których dostęp nie jest w jednakowym stopniu możliwy, pewne potrzeby nie są więc zaspokajane. Grupa pozbawiona możliwości realizacji tych potrzeb staje się klasą upośledzoną, wyobcowaną czy, inaczej mówiąc, wyalienowaną.

W ujęciu Charlesa Cooleya klasą jest każda trwała grupa społeczna odrębna od rodziny. Wyróżnił on klasy otwarte i klasy zamknięte, które nazwał kastami; te pierwsze powstają na podstawie indywidualnych cech jednostek i ich przydatności do określonej funkcji, z kolei przynależność do drugich oparta jest na dziedziczeniu. Każda klasa wytwarza właściwą sobie świadomość. Jednostka może być członkiem wielu klas, ale tylko jednej kasty.

Słownik

warstwa społeczna
warstwa społeczna

grupa ludzi żyjących w podobnych warunkach, mających podobne dochody bądź zbliżony poziom zamożności, tworzących wspólnotę obyczajów, o podobnym stylu życia, uznawanych wartościach, posiadających własną tożsamość grupową

struktura społeczna
struktura społeczna

trwały układ relacji między elementami społeczeństwa, takimi jak: jednostki, role, grupy organizacje, instytucje społeczne czy wspólnoty terytorialne

rola społeczna
rola społeczna

system normatywnych stosunków między jednostką a pewną częścią jej środowiska społecznego; zespół praw i obowiązków związanych z pozycją jednostki w społeczeństwie