Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Formy sprawowania władzy przez naród

Można wyróżnić pośrednie i bezpośrednie formy sprawowania władzy przez naród.

Pośrednie:

  • Wybór organów władzy: parlamentu, a w demokracjach prezydenckich – także szefa państwa łączącego role głowy państwa i szefa rządu.

Bezpośrednie:

  • ReferendumreferendumReferendum: można je podzielić na kilka typów według poniższych kryteriów.

Rodzaje referendum ze względu na:

podmioty uprawnione do rozpisywania referendum

inicjowane odgórnie: przez władzę ustawodawczą (parlament, grupa posłów) lub wykonawczą (prezydent, rząd)

inicjowane oddolnie: przez obywateli (z zastrzeżeniem minimalnej liczby inicjatorów koniecznej do wszczęcia procedury)

prawną formę przedmiotu konsultacji

referenda ustawodawcze: przedmiotem rozstrzygnięcia jest konkretny projekt aktu prawnego

referendum indykacyjne: głosujący opowiadają się w nim za lub przeciw określonym tezom polityczno‑prawnym zredagowanym w formie pytań przez inicjatorów (np. Czy jesteś za wyborem prezydenta w drodze wyborów powszechnych?, Czy akceptujesz program powszechnej prywatyzacji służby zdrowia?)

moc prawną

referenda stanowiące: ich wynik jest wiążący dla władz

referenda konsultacyjne: ich wynik wskazuje władzom pożądany kierunek działania

sposób rozpisania

obligatoryjne: muszą być rozpisane w razie wystąpienia przesłanek

fakultatywne: ich rozpisanie zależy od woli inicjatorów

Referenda odgórne, zwłaszcza te rozpisywane przez władzę wykonawczą, są instrumentem arbitrażowym w jej sporach z władzą ustawodawczą lub między pionami władzy wykonawczej. Pozwalają bowiem odwołać się do oceny wyborców ponad przedstawicielstwem narodowym, jakim jest parlament, a w przypadku sukcesu wzmacniają mandat do rządzenia.

Referenda oddolne służą dodatkowej kontroli społeczeństwa nad władzą i ograniczają arbitralność rządzenia, a dla opozycji są środkiem gwarantującym uwzględnienie jej współudziału w rządach. Instytucja referendum oddolnego jest szczególnie popularna w Szwajcarii.

  • Inicjatywa ludowa: jest to prawo wniesienia przez określoną liczebnie grupę obywateli projektu ustawy, który musi zostać rozpatrzony przez parlament w określonym terminie. Przedstawicielom inicjatorów zapewniony jest udział w procesie legislacyjnym (wystąpienie w parlamencie, zgłaszanie poprawek). Konstytucja RP przyznaje prawo inicjatywy ludowej grupie stu tysięcy wyborców.

  • Weto ludowe: jest to możliwość uchylenia ustawy w drodze referendum z inicjatywy obywateli.

  • Recall: jest to odwołanie z określonej funkcji rozstrzygane w drodze referendum.

Podstawowe instytucje demokracji

Władza ustawodawcza

Funkcję władzy ustawodawczej pełni parlament, który rozwinął się ze zgromadzeń stanowych powstających w Europie między XIII a XIV w.

Parlamenty mogą być jednoizbowe (unikameralne) lub dwuizbowe (bikameralne). Parlamenty dwuizbowe występują w państwach federalnych i niektórych unitarnych. W państwie federalnym struktura parlamentu odzwierciedla złożoną strukturę państwa. Izba niższa jest reprezentacją państwa jako całości, a podział mandatów między okręgi jest proporcjonalny do liczby wyborców. Izba wyższa reprezentuje natomiast części składowe (stany, landy, kantony) – każda z nich z reguły dysponuje tą samą liczbą mandatów. Zasada ta ma przeciwdziałać majoryzowaniu (narzucaniu woli) słabszym przez liczebniejszych i wyrażać ideę równości poszczególnych podmiotów federacji. W państwach federalnych obie izby są z reguły równouprawnione co najmniej w zakresie stanowienia ustaw. Oznacza to, że decyzja może zapaść jedynie pod warunkiem zaakceptowania wniosku w jednakowej wersji przez obie izby.

Druga izba w państwach unitarnych pełni funkcję tzw. izby refleksji i rozwagi. Ma z reguły słabszą pozycję od pierwszej: może np. mieć mniejsze kompetencje (np. brak wpływu na powołanie i odwołanie rządu), a jej stanowisko w sprawach legislacyjnych może być przełamane przez izbę niższą (ewentualnie przy podwyższonym progu większości w ponownym głosowaniu, np. do 3/5 lub 2/3 głosów). Druga izba może być wybierana na innych zasadach niż pierwsza (np. niezależne kadencje, rotacyjna wymiana składu, wybory pośrednie, reprezentacja samorządu).

W państwach federalnych druga izba pełni również funkcję izby oporu, co oznacza, że może blokować projekty lub wnosić do nich swoje poprawki.

bg‑azure

Zasadniczą funkcją parlamentu jest reprezentacja narodu jako suwerennego podmiotu władzy. W demokracjach prezydenckich parlament głównie stanowi prawo (władza ustawodawcza) oraz sprawuje kontrolę nad władzą wykonawczą pod względem przestrzegania prawa (odpowiedzialność konstytucyjna).

demokracjach parlamentarnychdemokracja parlamentarnademokracjach parlamentarnych jego rola jest znacznie większa i ważniejsza. Obok funkcji ustawodawczej pełni funkcje kreacyjne (decydujący wpływ na skład rządu, a niekiedy także innych organów władzy). Funkcje kontrolne w stosunku do rządu są znacznie poszerzone. Obejmują nie tylko kontrolę konstytucyjności, ale również kontrolę polityczną nad wszystkimi aspektami jego działań (ocena i wybór celów, środków działań, aspekt zaufania personalnego). Uchwalenie wotum nieufności nie wymaga ze strony izby spełnienia żadnych dodatkowych warunków.

Władza ustawodawcza to pierwsza (obok wykonawczej i sądowniczej) z trzech głównych rodzajów władz. W Polsce sprawują ją sejm i senat. Do kompetencji sejmu należy gównie stanowienie prawa, kontrola rządu i kompetencje kreacyjne (wybór lub powoływanie określonych władz). Senat z kolei pełni funkcję izby refleksji, a w określonych sytuacjach izby oporu (biorąc udział w procesie ustawodawczym). Sejm ma jednak decydujący głos w kwestii treści ustaw.

Bez względu na rodzaj większości do podjęcia decyzji konieczne jest kworum. Oznacza ono liczbę członków, których obecność jest niezbędna, aby podjęta decyzja była prawomocna.

Najczęściej spotyka się następujące rodzaje większości:

RubNrhZHqp8CF
zwykła większość większość głosów na „tak” nad głosami na „nie” przy odliczeniu głosów „wstrzymujących się”, bezwzględna (absolutna) większość głosów przewaga głosów na „tak” nad sumą głosów na „nie” i „wstrzymujących się” (50 proc. plus jeden głos na „tak”);, kwalifikowana większość głosów liczba głosów „tak” stanowi tyle lub więcej niż określony ułamek wszystkich oddanych głosów, np. 11/20, 3/5, 2/3; najczęściej stosowane są kwora: 1/3 uprawnionych, 1/2 uprawnionych, 2/3 uprawnionych.

Czasami większość definiowana jest nie w odniesieniu do liczby biorących udział w głosowaniu, lecz w stosunku do ogółu uprawnionych, np. większość składu danego gremium (większość ustawowej liczby posłów), kwalifikowana większość składu (np. 2/3 ustawowej liczby posłów). Większość ta jest zarazem określeniem samego kworum: aby w Sejmie RP spełniony był np. warunek pierwszy, w głosowaniu musi wziąć udział 231 posłów i wszyscy muszą oddać głosy na „tak”.

Ważne!

Immunitet to rodzaj szczególnego statusu przyznanego osobie pełniącej określoną funkcję. Wyróżnia się immunitet formalny i materialny. Immunitet formalny nie jest wyłączeniem odpowiedzialności za naruszenie prawa (np. popełnienie wykroczenia lub przestępstwa), lecz polega na czasowym zawieszeniu jego ścigania. Odblokowanie postępowania uzależnione jest od zgody niezależnego organu władzy lub organu, w którego skład wchodzi osoba objęta takim immunitetem. Immunitet formalny jest też z zasady czasowy – przysługuje na okres sprawowania danej funkcji. Immunitet materialny polega na wyłączeniu określonego rodzaju odpowiedzialności (karnej lub cywilnej) za czyny konkretnego rodzaju. Jest z zasady trwały: wykluczenie odpowiedzialności trwa także po zakończeniu sprawowania danej funkcji. Immunitetem materialnym objęci są w Polsce posłowie, którzy nie ponoszą odpowiedzialności karnej za działania wchodzące w zakres wykonywania przez nich mandatu (np. przeprowadzone głosowania, treść przemówień).

Słownik

demokracja parlamentarna
demokracja parlamentarna

ustrój polityczny, w którym uprawnieni do głosowania wybierają parlamentarzystów jako swoich przedstawicieli (w Polsce – posłów i senatorów)

referendum
referendum

głosowanie ludowe; główna instytucja demokracji bezpośredniej; w referendum pełnoprawni obywatele wypowiadają się w drodze głosowania powszechnego w sprawach o istotnym znaczeniu publicznym