Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDFLcyFUAo5nQ1

Podświadomość w malarstwie Salvadora Dalego

Salvador Dali, „Autoportret z szyją Rafaela”, 1921, Teatr i Muzeum Dali, Katalonia, Hiszpania, artchive.ru, CC BY 3.0

Ważne daty

1904‑1989 – lata życia Salvadora Dali

1922‑1923 – studia w madryckiej Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

1928 – zamieszkanie w Paryżu

1929 – scenariusz do filmu Luisa Buñuela Pies andaluzyjski

1931Trwałość pamięci

1936/1937 – obraz Płonąca żyrafa

1942 – opublikownie autobiografii The Secret Life of Salvador Dali

1949 – obraz Madonna Port Lligat

1974 – otwarcie muzeum własnej twórczości w Figueras

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R13wPy1wGFXDb
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 211.75 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

g) sztuki 1 połowy XX wieku (fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, formizm, koloryzm, abstrakcjonizm geometryczny i niegeometryczny, dadaizm, surrealizm, konstruktywizm, École de Paris, styl art déco,

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

rozpoznawać dzieła Salvadora Dali;

identyfikować dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych;

wskazywać lokalizacje najważniejszych dzieł Salvadora Dali.

Salvador Dali – malarz o wielkim talencie

Salvador Dali urodził się w 1904 r. Był malarzem katalońskim, jednym z najbardziej znanych surrealistów. Postrzegany jako ekscentryk, wymyślił własną metodę surrealistycznąsurrealizmsurrealistyczną zwaną „paranoiczno‑krytycznąmetoda paranoiczno‑krytycznąparanoiczno‑krytyczną”. Jego talent był widoczny już w dzieciństwie. Lekcje rysunku zaczął pobierać w wieku dziesięciu lat, a mając lat czternaście z sukcesem wystawiał swoje obrazy. W 1922 r. rozpoczął studia w Królewskiej Akademii Sztuki w Madrycie. Dwa razy został wydalony, nigdy też nie podszedł do egzaminów końcowych. W tym okresie interesował się sztuką prerafaelitów i malarstwem metafizycznym Giorgia de Chirica. W 1921 r. wykonał obraz Autoportret z szyją Rafaela.

RDFLcyFUAo5nQ1
Salvador Dali, „Autoportret z szyją Rafaela”, 1921, Teatr i Muzeum Dali, Katalonia, Hiszpania, artchive.ru, CC BY 3.0

Spotkanie z surrealizmem

W 1927 r. odkrył surrealizm za pośrednictwem czasopism. W 1927 r. namalował obraz Krew jest słodsza od miodu. Napisał scenariusz do filmu Pies Andaluzyjski - opowieści, składającej się z kilku niepowiązanych tematycznie scen - mającej na celu zaszokowanie widza. Reżyserem dzieła był Luis Buñuel Portolés. Film ten w 1929 r. wywołał w Paryżu wielki skandal.

Zalążkiem scenariusza były sny obu artystów: wąska chmura przeszywająca księżyc oraz brzytwa przecinająca kobiece oko, jak również dłoń, z której wydobywają się mrówki. Tak użyte obrazy prezentujące marzenia senne złożyły się na opowieść płynną i oniryczną, która za cel obrała sobie szokować, zdziwić, obrzydzić, rozbudzić ukryte skojarzenia. Film początkowo był niemy, z dołączoną po 30 latach muzyką wzorowaną na tej granej na żywo podczas premiery, która w znaczący sposób dynamizuje opowieść. Historię tworzy kilka niepowiązanych ze sobą sekwencji fabularnych, których anonimowymi bohaterami zostali kobieta grana przez Simone Mareuil oraz mężczyzna, Pierre Batcheff. Film charakteryzuje głównie irracjonalizm wyświetlanych obrazów i scen. Rządzi w nim logika sennych koszmarów. Składają się na nie m. in. rozstrzelanie swojego sobowtóra, przeciąganie fortepianów, na których leżą przywiązane truchła dwóch osłów, dźganie patykiem leżącej na środku jezdni odciętej ludzkiej ręki.

Źródło: https://film.org.pl/r/pies‑andaluzyjski‑szok‑i-niedowierzanie‑113303/ (dostęp z dnia 31.03.2019)

RuXfTp8dWReld
Plakat filmu Pies andaluzyjski, 1929, newsfix.pl, CC BY 3.0
Źródło: online-skills.

W 1929 r. poznał Galę, która stała się jego towarzyszką, muzą, miłością, modelką, opiekowała się również finansami artysty. Najważniejsze jest jednak to, że stała się czynnikiem stabilizującym jego życie. On zaś często ją malował , np. jako Ledę w obrazie z 1949 r. pt. Leda atomica.

R1ZXMj8Lu2fB81
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia Salvador Dali, „Atomowa Leda”. Ukazuje siedzącą kobietę w akcie, do której podlatuje łabędź. U dołu znajdują się rozfragmentaryzowane platformy piedestału. Za kobietą szeroki pas rozbielonego błękitu sugeruje wodę/ morze. Na horyzoncie znajduje się fragment skały. Niebo jest żółto-zielone. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. W obrazie artysta połączył zaczerpnięty z mitologii greckiej motyw Ledy z fascynację osobą Gali. 2. Obraz nawiązuje do mitu o żonie króla Sparty Tynderosa Ledy, którą uwiódł Zeus pod postacią łabędzia. 3. Wszystkie przedstawione na tym obrazie przedmioty, postacie jak również tafla morza lewitują –to aluzja do energetycznych zależności pomiędzy siłami przyciągania się i odpychania wewnątrz atomu. 4. W przeciwieństwie do mitologii, nie dochodzi do kontaktu cielesnego Ledy z Zeusem, który przybrał postać łabędzia. W rysach twarzy Ledy możemy rozpoznać Galę.
Salvador Dali, „Atomowa Leda”, 1949, Teatr i Muzeum Dali, Katalonia, Hiszpania lamemoriadelarte.com, CC BY 3.0

Dali, przedstawiony przez Joana Mirò surrealistom, został pełnoprawnym członkiem grupy, skupiającej się wokół Andre Bretona, twórcy manifestów surrealizmu, który bazował na teorii filozoficznej twórcy psychoanalizy Sigmunda Freuda. W 1929 r. artysta namalował obraz Ponura zabawa oraz dzieło Wielki masturbator.

R14XL5IxYjuE51
Źródło: online-skills.
RSoaaycV6gVqz
Salvador Dali, „Wielki masturbator”, 1929, Teatr i Muzeum Dali, Katalonia, Hiszpania, biurotlumaczen.art, CC BY 3.0

W 1931 roku powstał obraz Trwałość pamięci. Początkowo był wystawiany w paryskiej galerii Pierre Colle. W 1933 roku malowidło zostało zakupione przez Stanleya Resora, który w 1934 r. podarował go nowojorskiego Museum of Modern Art (MoMA), gdzie do dziś się znajduje. Dzieło stało się jednym z symboli surrealizmu. Obraz łączy w sobie elementy realności i snu.

RGpYeEhshOKuy1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Salvador Dali, „Trwałość pamięci”. Jest fantastycznym pejzażem, na którym ustawiona jest skrzynia z drewna. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz przedstawia zdeformowane i roztapiające się tarcze zegarów, na których tle widać nadmorski krajobraz. 2. Zegary sugerują, że perspektywę zawsze zaburza obiektywny wymiar czasu i przemijania, w której ważną rolę odgrywa rozciągnięta, plastyczna - bowiem obejmująca ogrom wydarzeń- pamięć. 3. Zagadkowa postać, przedstawiona w centralnym punkcie, w której dostrzec można zarys ludzkiej sylwetki jest pogrążona w śnie, zatopiona w marzeniach. Z tego względu dzieło Dalego jawi się jako wyraz subiektywnego upływu czasu, także w sferze nieświadomości. 4. Drugim motywem, jaki odnaleźć można w obrazie, jest przemijanie. Wyraźnie odwołują się do niego uschłe drzewo, zegary oraz mrówki, zgromadzone na jednym z nich, które przywodzą na myśl rozkład i nieuchronność upływu czasu. 5. Symbolika poszczególnych elementów jest niezwykle złożona. Wyraźnie widać związki pracy Dalego z nurtem freudowskiej psychoanalizy. Przeszłość jako źródło doświadczeń i czynnik kształtujący osobowość, ukazana jest poprzez zdeformowane zegary - co sugeruje, iż minione wydarzenia nigdy nie są dostępne w formie niezakłóconej, lecz są przetworzone przez sferę psychiki.
Salvador Dali, „Trwałość pamięci”, 1934, Museum of Modern Art, Nowy Jork, moma.org, CC BY 3.0

Irracjonalizm, prowokacja i mistyka w dziełach Dalego

Salvador Dali był człowiekiem pełnym sprzeczności i namiętności, ze skłonnością do mistyfikacji i prowokacji. Tworzył wizerunek ekscentrycznego artysty, otaczając się legendą. Stosował metodę, którą nazwał paranoiczno‑krytyczną, którą określał (…) spontaniczną metodą poznania irracjonalnego, opartą na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji (K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1973, s. 81). Obraz Ponure Zabawy, jest jednym z pierwszych przykładów zastosowania metody paranoiczno‑krytycznej - ma formę łańcucha irracjonalnych przedmiotów powstających z pojedynczego obrazu. Na początku lat 30. XX w. Dali wykorzystywał taki łańcuch skojarzeń w odniesieniu do legendy o Wilhelmie Tellu, a także do obrazu Architektoniczny Anioł pański Milleta.

Prócz łańcuchów irracjonalnie kojarzonych obrazów, Dali rozwinął także swoją teorię podwójnego motywu. Opisywał go jako obraz przedmiotu, który, bez najmniejszej modyfikacji anatomii czy kształtu, może równocześnie przedstawiać inny, całkiem niezależny motyw. Zamiast układać się w ciągi i halucynacyjne wizje, odbierane przez artystę w wyniku jego paranoiczno‑krytycznej aktywności wiążą się i występują równocześnie. To odkrycie okazało się bardzo owocnym zastosowaniem metody Dalego. Występuje w obrazie namalowanym w 1930 roku pod tytułem Niewidzialna, śpiąca kobieta, koń, lew.

R1DP5AjMVCLir1
Źródło: online-skills.

W swych późniejszych pracach artysta opanował technikę całkowitego łączenia dwóch motywów, umożliwiającą dwie spójne i niezależne, lecz alternatywne interpretacje. Udanym dziełem tego typu jest Wóz duchów z 1933 roku. Drogi Salvadora Dali i surrealistów się rozeszły. Breton wykluczył Dalego z ruchu. Na początku lat 40. XX w. artysta przebywa w Stanach Zjednoczonych. W 1944 r. powstaje obraz Sen, wywołany lotem pszczoły wokół owocu granatu, na sekundę przed przebudzeniem.

ROQgXBCmGYmoI1
Źródło: online-skills.

W 1946 r. Dali namalował Kuszenie św. Atoniego – obraz ukazujący surrealistyczną wersję walki św. Antoniego z pokusami. Święty zasłania się krzyżem  przed kroczącymi w jego kierunku pokusami, przedstawionymi jako alegorie i symbole.

R55y2s3VcrZN91
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Salvador Dali, „Kuszenie Św. Antoniego”. Przedstawia surrealistyczną wizje motywu biblijnego. Na tle pejzażu malarz zamieścił w lewym dolnym rogu św. Antoniego z krzyżem trzymanym w wyciągniętym w stronę zwierząt krzyżem. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Monstrualny koń z odwróconymi podkowami symbolizuje siłę, żądzę pieniądza, hazard oraz zmysłowość. 2. Na grzbiecie słonia na piedestale stoi naga kobieta symbolizująca erotykę i żądze cielesne. 3. Wieża w postaci wysokiej piramidy na grzbiecie kolejnego słonia z kulami powiązana jest z okultyzmem i magią – jest symbolem wróżbiarstwa i kabały. 4. Słoń trzeci i czwarty dźwigają budynki w stylu architektury Andrea Palladia – są symbolem luksusu, wygody, próżności (w oknie jednego z nich znajduje się postać kobieca), ale też prestiżu.

Zgroza Hiroszimy i Nagasaki w 1945 r. stworzyła Dalemu nowy punkt odniesienia. Artysta rozpoczął nowy okres swojej działalności, który nazwał malarstwem atomowym. Wykorzystywał w nim odkrycia fizyki jądrowej dotyczące struktury materii, przede wszystkim wyzwalania energii będącej wynikiem rozszczepienia atomu. Do Eksplodującej rafaelowskiej głowy z 1951 r. włączył tradycję klasyczną, wiążąc głowę Marii Rafaela z rzymskim Panteonem, a następnie rozbijając ją na wiele części.

R1NiqSHLetX851
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Salvador Dali, „Eksplodująca głowa rafaelowska”. Ukazuje kształt pochylonej głowy na żółtym tle. Głowa w górnej części ma kształt kasetonów kopuły. Pozostałe jej elementy to szczątki rozpryśniętego materiału. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Ilustracja wnętrza świątyni na obrazie Giovanniego Paolo Panniniego z opisem: Wejście do Panteonu w Rzymie, 1734, National Gallery of Art, Waszyngton, 2. Ilustracja z obrazem Rafaela Santi i opisem: Rafael Santi, Madonna Belwederska, 1506, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń.

Temat ten kontynuowany był w  Madonnie z Port Lligat. Malarz połączył tematykę religijną z nuklearną wizją świata. Dali pisał tak o tym obrazie: Madonna przemienia się teraz w tabernakulum żywego ciała, które otwiera widok na niebo i zawiera ciało Chrystusa. Inne tabernakulum w jego piersi zawiera boski chleb (Néret G., Salvador Dalí. 1904–1989, tł. E. Tomczyk, Warszawa 2000, s. 70).

R1LTZnKaLeMv41
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Salvador Dali, „Madonna z Port Lligat”. Ukazuje siedzącą Madonnę (pozowaną przez żonę Dalego, Galę) z Chrystusem na kolanach. Są umieszczone w krajobrazie, z rysami wybrzeża Port Lligat w Katalonii, z surrealistycznymi detalami, w tym paznokciami, rybami, muszelkami i jajkiem. Ściana tronu jest rozczłonkowana. Po lewej stronie unosi się meduza. Na horyzoncie znajdują się dwie skały. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Madonna została przedstawiona na rozczłonkowanym tronie, zwieńczonym łukiem (nawiązanie do łuku triumfalnego. Maria z Dzieciątkiem na kolanach unosi się nad ołtarzem. 2. Przedstawione na obrazie przedmioty są rozbite, lewitują, wzajemnie się odpychając lub przyciągając, zgodnie z prawami fizyki. 3. Przed Dzieciątkiem, znajdującym się na tle ramy w otworze wyciętym w ciele Madonny, znajduje się chleb – symbol Eucharystii.

W wydanym w 1951 roku Manifeście mistycznym Dali napisał: Najpierw w kosmicznym śnie w roku 1950 ujrzałem ten obraz w kolorach. Przedstawiał on jądro atomu, które potem przyjęło metafizyczne znaczenie. Chrystusa uważam teraz za wyraz właściwej jedności świata. Dramatyczny kąt, pod jakim ukazany jest krzyż w obrazie Chrystus św. Jana od krzyża z 1951 roku, zainspirowany został rysunkiem hiszpańskiego mistyka.

Rmdc0OBd2UAhb1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Salvador Dali, „Chrystus św. Jana od krzyża”. Ukazuje Chrystusa na krzyżu ujętego z góry i zawieszonego nad katalońskim pejzażem z wybrzeżem, łodzią i górami na horyzoncie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Rodzajowa scena widoczna pod krzyżem przedstawia widok z okna, jaki rozciągał się z pracowni malarza w Port Lligat: Pierwotnie miałem zamiar na modele postaci w krajobrazie wybrać rybaków z Port Lligat; w tym śnie jednak zamiast rybaka ukazała mi się postać francuskiego wieśniaka namalowana przez Le Nain, którego twarz zmieniłem tak, że stała się podobna do rybaka z Port Lligat. Niemniej jednak rybak oglądany z tyłu ma sylwetkę a la Velázquez (S. Dalí, Komentarz obrazu Chrystus św. Jana, [w:] Salvador Dalí, Retrospektive 1920 – 1980, ed. I. F. Walther, Monachium 1980, s. 376). 2. Chcę, by mój następny Chrystus był obrazem zawierającym więcej piękna i radości niż cokolwiek, co do dziś namalowano. Chcę namalować Chrystusa, który w każdym znaczeniu będzie całkowitym przeciwieństwem antymistycznego Chrystusa Grünewalda (S. Dalí, Manifest mistyczny, s. 193). 3. Idealne ciało Chrystusa na obrazie Dalego jest rodzajem zamierzonego kiczu, który świadomie zastosowany sugeruje odejście od historycznych i biblijnych odniesień. 4. Pozornie statyczny obraz prowokuje do skierowania wzroku od ziemi w stronę nieba lub odwrotnie, sprawiając pozory dynamiki kompozycji.

Z początkiem lat 70. Dali niewiele malował, jednak zajmował się organizowaniem swojego muzeum, które otworzył w 1974 roku w rodzinnym mieście Figueres. 10 czerwca 1982 r. zmarła Gala. W maju 1983 r. namalował swój ostatni i jedyny po śmierci Gali obraz, Jaskółczy ogon.

R1Yo9NfXRcq2E1
Źródło: online-skills.
R18nDxmDvwXn7
Ćwiczenie 1
Wymień tytuły pięciu dzieła Dalego.
R1BV86S4StBZG1
Ćwiczenie 2
Źródło: online-skills.
R1ONw9ah24jhV1
Ćwiczenie 3
Źródło: online-skills.
R14xPNijG0pbm
Ćwiczenie 4
Wymień trzy dzieła nawiązujące do tematyki religijnej.
R1ePgtSQ4vsBK1
Ćwiczenie 5
Odpowiedz, do którego obrazu Dalego odnosi się komentarz malarza. Pierwotnie miałem zamiar na modele postaci w krajobrazie wybrać rybaków z Port Lligat; w tym śnie jednak zamiast rybaka ukazała mi się postać francuskiego wieśniaka namalowana przez Le Nain, którego twarz zmieniłem tak, że stała się podobna do rybaka z Port Lligat. Niemniej jednak rybak oglądany z tyłu ma sylwetkę a la Velázquez.
Źródło: online skills, cc0.
RXDWqCmMDAOT2
Ćwiczenie 6
Podaj cztery cechy surrealistyczne dzieł Salvadora Dalego.
R2EXyPwUwm8N41
Ćwiczenie 7
Wymień symbole i alegorie zawarte w Kuszeniu św. Antoniego.
Źródło: online skills, cc0.
Polecenie 1

Zainteresowanie Salvadora Dali atomem zrodziło się w wyniku zrzucenia przez Amerykanów bomby atomowej na Hiroszimę w sierpniu 1945 roku. Wydarzenie do zainspirowało artystę do namalowania dzieł bezpośrednio związanych z wybuchem oraz opartych o estetykę rozpadu atomu.
Uzasadnij, w jaki sposób Dali wykorzystał motyw rozpadu atomu.

R18G2CZU2f8yT
Polecenie 2

Dokonaj interpretacji dzieła w kontekście wiedzy na temat surrealizmu. W pracy skorzystaj z dowolnych źródeł, wskazując źródła pochodzenia informacji.

RPaZaQaqAQhVz
Polecenie 3

Wykonaj analizę formalną dzieła Sen, wywołany lotem pszczoły wokół owocu granatu, na sekundę przed przebudzeniem. Opisz kompozycję i relacje przestrzenne kolorystykę, światłocień.

ROQgXBCmGYmoI1
Źródło: online-skills.
RfFYaQQKmPxB1
Inna wersja zadania

Oceń zabiegi formalne stosowane przez artystę, na podstawie cech jego twórczości.

Słownik Pojęć

surrealizm
surrealizm

kierunek w sztuce ukształtowany w latach 20. XX w. Wyrósł z zafascynowania światem podświadomości, przypadku, snu, halucynacji niezwykłymi stanami psychicznymi, pobudzającymi wyobraźnię artystyczną. Ruchowi patronował poeta A. Breton, który w 1924 ogłosił Manifest surrealizmu. W tym samym roku założone zostało Biuro Badań Surrealistycznych w Paryżu i zaczęło wychodzić pismo surrealistów „La Révolution Surréaliste”, przeobrażone później w „La Surréalisme au Service de la Révolution” (1930‑33), a następnie „Minotaure” (1933‑38). Surrealiści postulowali pełne wyzwolenie człowieka. Z jednej strony miało ono wyrażać się w swobodzie wyboru między dobrem a złem, porządkiem a chaosem, z drugiej zaś strony swoboda automatycznej, niekontrolowanej ekspresji indywidualnej, przy skrupulatnej obserwacji odruchów, czynności mimowolnych, nieumotywowanych, snów, gry wyobraźni - miała odkryć owo niczym nie hamowane, rzeczywiste funkcjonowanie myśli, pełną prawdę człowieka. Początkowo ruch surrealistyczny miał charakter wyłącznie literacki (A. Breton, L. Aragon, P. Eluard); później, dzięki Bretonowi, przyłączyła się do niego grupa malarzy (m.in. H. Arp, M. Duchamp, F. Picabia, M. Ray oraz G. de Chirico, J. Miro). Pierwsza wystawa sztuki surrealistycznej odbyła się w 1925 w Galerie Pierre w Paryżu. Wkrótce kierunek ten rozwinął się szeroko: grupy i pisma surrealistyczne powstały w Anglii, Czechosłowacji, Danii, Hiszpanii, Japonii i Jugosławii. W międzynarodowej wystawie surrealistów, otwartej w 1938 w Paryżu, uczestniczyło 70 artystów z 14 krajów. Malarze surrealiści posługują się różnymi metodami kształtowania obrazów, przy czym zawsze istotną w nich rolę odgrywa czynnik poetycki, a sposób malowania ma w większości przypadków charakter iluzyjny. W obrazach surrealistycznych przedmioty rzeczywiste łączone są często w sposób niezwykły, zaskakujący; czasem rzeczywistym obiektom przydawane są obce im cechy; z elementów rzeczywistych budowane są nowe, udziwnione obiekty lub istoty; kiedy indziej wreszcie kreowane bywają całkowicie nowe, z wyobraźni wywiedzione wizje fantastycznego świata. Są one zawsze nasycone klimatem niezwykłości i tajemniczości, często grozy. Do najwybitniejszych przedstawicieli surrealizmu, obok wymienionych, należą: R. Magritte, P. Delvaux, A. Masson, M. Ernst, S. Dali. W Polsce surrealizm nie wystąpił w czystej formie. Elementy surrealne odnaleźć można w okresie międzywojennym w twórczości członków grupy «Artes», po II wojnie światowej swoistą formułę surrealizmu reprezentują m.in. K. Mikulski, J. Krawczyk i E. Rosenstein.

metoda paranoiczno‑krytyczną
metoda paranoiczno‑krytyczną

spontaniczna metoda poznania irracjonalnego, oparta na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

enycklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

R. Passeron, Encyklopedia surralizmu, Warszawa 1993

J. Hodge, Salvador Dali, Kraków 1994