Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RYrLXg18iukwX1
Ilustracja przedstawia baner e-materiału, na którym wyświetla się tytuł: „Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej”.

Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej

Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wstęp

Podczas wielkiej wojny na ziemiach polskich toczyły się zacięte walki, w które zaangażowani byli Polacy po obu stronach frontu. Trwająca ponad 4 lata wojna, według różnych szacunków, przyniosła śmierć co najmniej 400 tys. rodaków służących w zaborczych armiach oraz znacznie większą liczbę ofiar spowodowaną jej konsekwencjami – niedożywieniem i chorobami, pozostawiając odradzający się kraj znacznie zniszczonym. Po 123 latach zaborów i nieobecności na mapach świata Polska stanęła przed wieloma wyzwaniami. O ile jej istnienie dla zwycięskich mocarstw było rzeczą oczywistą, to już kształt i granice odradzającej się ojczyzny pozostawały kwestią bliżej nieokreśloną. Ponadto państwo powstałe z ziem trzech różnych zaborów miało przed sobą trudne zadanie unifikacji, scalenia i zorganizowania od podstaw wszystkich instytucji – wojska, urzędów, szkół czy sądów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Niezwykle ważnym było również utworzenie krajowego rządu, który zyskałby poparcie polityków o różnych poglądach. Nie były to jednak jedyne trudności władz i społeczeństwa. Rabunkowa polityka państw zaborczych, toczące się na polskich ziemiach działania wojenne, dewastacja przemysłu, odcięcie go od części surowców i rynków zbytu oraz funkcjonowanie w trzech różnych organizmach państwowych sprawiały, że gospodarka nowopowstałego kraju prezentowała się tragicznie. W takich warunkach Polacy nie tylko musieli odbudować swoje państwo, ale również, a może i przede wszystkim, obronić jego istnienie, walcząc praktycznie o każdy skrawek swojej nowej granicy.

RpuqMwe5TkDrG1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ebzUnahp4Nj1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się

rozpoznasz problemy II Rzeczpospolitej w momencie swojego powstania;

przedstawisz historię polskiego lotnictwa okresu dwudziestolecia międzywojennego;

rozpoznasz najwybitniejszych polskich lotników i ich znaczenie w historii lotnictwa;

opiszesz wpływ polskich lotników na zwycięstwo nad III Rzeszą.

1

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:

  1. wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe;

  2. tworzy krótką wypowiedź, korzystając z zadanego źródła historycznego;

  3. sytuuje w czasie zjawiska historyczne;

  4. porównuje pozyskane informacje.

mdaa7520d1f46c4a2_1502093859156_0

Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej – audiobook

Rozdziały:

  1. Nie tylko zwykły pomnik

  2. Asy polskiego lotnictwa

  3. Żwirko i Wigura

1
Notatka dla prowadzącego

Notatka dla prowadzącego:

Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.

RHeCrfw9gnyZQ1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół (symbol pobierania pliku) i napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wskazówka

Podczas odsłuchiwania audiobooka zwróć uwagę na osiągnięcia polskich lotników, zarówno na polu militarnym, jak i sportowym. Zapamiętaj, w jakich okolicznościach wsławili się oni swoimi umiejętnościami oraz odwagą.

RnbCrgmM4NiTtmdaa7520d1f46c4a2_1536828492148_01
Na ekranie pokazany jest panel sterowania z aktywnymi klawiszami do odtwarzania zawartości audiobooka. W części górnej części znajdują się trzy klawisze. Pierwszy od lewej „Widok” umożliwia przełączenie między odtwarzaczem dźwiękowym audiobooka oznaczonym jako „Odtwarzacz” na liście wyboru a podglądem treści audiobooka oznaczonym jako „Tekst”. Odtwarzacz dźwiękowy oznaczony jako „Odtwarzacz” przedstawia żółty pasek, na którym podczas odtwarzania pojawia się tekst. Widok „Tekst” prezentuje pełny tekst pojawiający się w nagraniu. Widok „Dynamiczny” stanowi połączenie widoku „Odtwarzacz” i „Tekst". Klawisz środkowy „Książka” umożliwia nawigację po treści audiobooka. Klawisz trzeci od lewej „Więcej” – zawiera informacje o programie. Poniżej oddzielony linią znajduje się panel sterowania odtwarzacza nagrania. Poniżej panelu sterowania znajduje się żółty pasek, na którym w trakcie odtwarzania pokazywany jest tekst nagrania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wersja tekstowa z wyróżnieniem pojęć

Pomnik Lotnika. Osiągnięcia polskich lotników w II Rzeczypospolitej

Rozdział 1 
Nie tylko zwykły pomnik

Materiał prezentuje historię Pomnika Lotnika – upamiętniającego polskich pilotów walczących podczas I wojny światowej i wojny polsko‑bolszewickiej, a także historię pilota majora Leonarda Zbigniewa Lepszego, który był pierwowzorem postaci na monumencie.

Następny przystanek Pomnik Lotnika.
— Tomek, zbieraj się. Na następnym przystanku wysiadamy.
— To już? Wcale tak długo nie jechaliśmy.
Przystanek Pomnik Lotnika
— Jesteśmy na miejscu.
— Aniu, właściwie dlaczego przystanek, na którym wysiedliśmy, ma nazwę Pomnik Lotnika?
— Bo w pobliżu znajduje się Pomnik Lotnika, który zaraz zresztą zobaczymy. Jest on poświęcony wszystkim lotnikom i przed wojną stał w zupełnie innym miejscu.
— Aha, czyli… to jest taki pomnik nieznanego lotnika – tak jak Grób Nieznanego Żołnierza?
— No, nie do końca, ale masz trochę racji, Tomku. Tylko że my znamy lotnika, którego on przedstawia.
— O, a kogo przedstawia?
— Zanim ci opowiem, kto był pierwowzorem pomnika, musisz wiedzieć jedno: przed wojną, jak już wspomniałam, stał on w zupełnie innym miejscu, na placu Unii Lubelskiej, przy którym od 1910 roku działało... pierwsze warszawskie lotnisko.
— Co? Ale jak – lotnisko? W środku miasta?!
— Sto lat temu to nie był środek miasta, braciszku. To był ogromny teren, na którym oprócz lotniska znajdował się m.in. tor wyścigów konnych. No, ale wracając do tematu; pomnik, który odsłonięto w 1932 roku, dokładnie 11 listopada, upamiętniał polskich pilotów, którzy zginęli w walkach podczas I wojny światowej i wojny polsko‑bolszewickiej. Odsłonił go sam prezydent Ignacy Mościcki i był on jednym z pierwszych tego typu monumentów w Europie. Co ciekawe, podczas okupacji Warszawy pomnik nadal stał, bo przed zburzeniem bronili go niemieccy piloci stacjonujący niedaleko. Został zburzony dopiero po upadku powstania warszawskiego, kiedy Niemcy systematycznie wyburzali miasto.
— Dobra, ale kim jest ten pilot na pomniku – powiesz mi w końcu?
— Rzeźba, którą już w 1923 roku zaprojektował Edward Wittig, była wzorowana na majorze Leonardzie Zbigniewie Lepszym, który jako pilot‑obserwator walczył w wojnie z Rosją Sowiecką w 1920 roku, a później był pilotem kilku pułków polskiego lotnictwa. Zginął 17 września 1939 roku w walce z żołnierzami sowieckimi, po napaści Związku Sowieckiego na nasz kraj.
— A pomnik? Co się z nim stało po wojnie?
— Został odbudowany dopiero w 1967 roku i ustawiony w obecnym miejscu. Dzisiaj może tego tak nie widać, ale 50 lat temu to była reprezentacyjna aleja, która prowadziła do Lotniska Okęcie.

Rozdział 2 
Asy polskiego lotnictwa

Materiał przedstawia rozmowę Tomka i Ani spacerujących ulicami Warszawy. Dyskutują oni o polskich asach lotnictwa i ich osiągnięciach.

— Czemu bohaterami historii Polski zawsze są ci, którzy walczą i giną? Tak jak major Lepszy. Amerykanie mają innych bohaterów, np. Lindbergha, który jako pierwszy przeleciał Atlantyk.
— Wiesz, Amerykanie mają też trochę inną historię i nie musieli ciągle walczyć o wolność swojego kraju. Zresztą, my też mamy takich bohaterów. Słyszałeś o Stanisławie Skarżyńskim i jego osiągnięciach dorównujących co najmniej Lindberghowi?
— Jak to?
— Z tego względu Stanisława Skarżyńskiego śmiało możemy nazwać polskim Lindberghiem. Zaledwie kilka lat po tym, jak nauczył się sztuki pilotażu, bo wcześniej służył w piechocie, w 1931 roku razem z kolegą dokonał nie lada wyczynu.
— Co to był za wyczyn?
— Przelecieli dookoła Afryki, pokonując ponad 25 000 kilometrów i to nie do końca sprawnym samolotem. Ale to jeszcze nic: dwa lata później, jako pierwszy Polak, małym samolotem turystycznym samotnie przeleciał trasę z Afryki przez Atlantyk do Brazylii – 3600 km w mniej niż 21 godzin!
— To niesamowite!
— Najlepsze jest to, że gdy wysiadł ze swojego samolotu w Brazylii, to nikt nie chciał mu uwierzyć w jego wyczyn. Bo podróż odbył w eleganckim garniturze, a nie w kombinezonie pilota. Taką miał fantazję!
— Nieźle, powiedz mi o nim coś jeszcze.
— Będąc już w Ameryce Południowej, odwiedzał rodaków mieszkających w Brazylii, gdzie był entuzjastycznie witany nie tylko przez Polaków, ale i miejscową ludność. I to by było na tyle dobrych wiadomości o Skarżyńskim.
— Co masz przez to na myśli?
— Jak sam wiesz, historia Polski, szczególnie ta współczesna, nie jest łatwa dla naszego kraju. Tak to już niestety jest, że częściej niż inni musieliśmy bronić swojej wolności. Gdy przyszła wojna, pułkownik Skarżyński, podobnie jak major Lepszy i wielu innych kolegów, walczył za ojczyznę i niestety zginął. Już nie w Polsce, ale w walce z Niemcami w 1942 roku. Jako pilot w polskim 305 Dywizjonie Bombowym został zestrzelony nad Morzem Północnym, kiedy wracał z misji. Niestety, podobną historię można opowiedzieć o wielu polskich pilotach.
— Kogo jeszcze masz na myśli?
— Choćby Stefana Pawlikowskiego czy Jana Nagórskiego. Co prawda ich kariery nie były tak spektakularne, jak pułkownika Skarżyńskiego, ale również warto o nich pamiętać. Jan Nagórski, który swoją karierę zaczynał w lotnictwie rosyjskim jeszcze przed I wojną światową, zaliczany jest do pionierów lotnictwa. Jako pierwszy przeleciał nad Arktyką, stając się tym samym pierwszym polarnym lotnikiem w historii. Z jego doświadczenia i uwag korzystało później wielu pilotów i badaczy.
— A Stefan Pawlikowski?
— Jego kariera jest bardzo podobna do tej Lepszego i Skarżyńskiego. Również walczył z bolszewikami, a następnie był związany z wojskiem i sportem lotniczym – wygrał m.in. pierwsze polskie zawody lotnicze i uczestniczył w rajdach lotniczych nad Europą. W czasie kampanii wrześniowej był dowódcą słynnej Brygady Pościgowej; współorganizował system informowania o atakach lotnictwa niemieckiego oparty na posterunkach obserwacyjnych. Po zakończeniu wojny obronnej walczył m.in. nad Anglią i Francją. Nad Francją właśnie poległ w maju 1943 roku Co ciekawe, był jednym z nielicznych pilotów, którzy brali udział w obu wojnach światowych.

Rozdział 3 
Żwirko i Wigura

Materiał przedstawia rozmowę Tomka i Ani spacerujących ulicą Żwirki i Wigury. Ania opowiada bratu o polskich lotnikach.

— Tomku, czy zwróciłeś w ogóle uwagę, na jakiej ulicy się znajdujemy?
— Nie, a dlaczego pytasz?
— Ulica Żwirki i Wigury. Jeśli słyszałeś o Lindberghu, to o tych dżentelmenach pewnie też.
— Pewnie! Kto nie słyszał o najwybitniejszych polskich pilotach sportowych? Przecież to były niezwykle popularne osoby!
— Trochę się mylisz, Tomku.
— Jak to?
— No, tak. Bo o ile Franciszek Żwirko był doświadczonym pilotem wojskowym, walczącym m.in. w I wojnie światowej, tak Stanisław Wigura, pomimo tego, że wiedział, jak się pilotuje samolot, był przede wszystkim wybitnym konstruktorem i mechanikiem lotniczym. Prawda jest taka, że ich sukcesy w lotnictwie sportowym były wynikiem perfekcyjnego zgrania i współpracy.
— Sukcesy? Aniu, to za mało powiedziane! To były osiągnięcia, o których mówiła cała Polska i Europa! Nie wiem, czy wiesz, ale wygrali międzynarodowe zawody ChallengeZawody Challengezawody Challenge1932 w Berlinie. Była to największa i najbardziej prestiżowa impreza lotnictwa sportowego na świecie w tamtym okresie. Brali w niej udział najlepsi piloci w najlepszych samolotach! Sensacja była tym większa, że Polacy nie byli w gronie faworytów. Na pamiątkę tego wydarzenia od 1993 roku Święto Lotnictwa Polskiego obchodzone jest właśnie w dniu 28 sierpnia.
— Widzisz, tego to nie wiedziałam.
— Mało tego – polskie konstrukcje RWDRWDRWD były niesamowicie udanymi samolotami. Po wygranych zawodach w Berlinie kolejna edycja Challenge 1934 odbyła się w Polsce i tutaj również zwyciężyli nasi rodacy. Jerzy Bajan i Stanisław Połczyński w samolotach RWD‑9S zdobyli odpowiednio 1. i 2. miejsce. Szkoda tylko, że Żwirko z Wigurą nie doczekali zawodów Zginęli w katastrofie lotniczej zaledwie dwa tygodnie po swoim największym sukcesie.
— Ech, niestety. Nasi lotnicy nie tylko musieli mierzyć się z trudną historią, ale czasem i szczęście im nie sprzyjało.

Polecenie 1

Czy Pomnik Lotnika stoi w przypadkowym miejscu? Jaka była jego historia i czym kierowano się wybierając miejsce, w którym stanął – przed wojną i obecnie?

Polecenie 2

Jakimi sukcesami i osiągnięciami mogą pochwalić się polscy lotnicy oraz konstruktorzy okresu międzywojennego?

Polecenie 3

Po klęsce we wrześniu 1939 roku wielu polskich pilotów kontynuowało walkę z wrogiem wszędzie, gdzie tylko mogli.

Gdzie walczyli polscy lotnicy podczas II wojny światowej i jakie były ich osiągnięcia?

mdaa7520d1f46c4a2_1536828492148_0
mdaa7520d1f46c4a2_1502093867461_0

Podsumowanie

Historia polskiej awiacji w odrodzonej po 123 latach ojczyźnie jest wyjątkowo okazała i niezwykła. Polska, odzyskując niepodległość w 1918 roku, była krajem, który trapiło wiele problemów. Jednymi z najcięższych były kwestie odbudowy zniszczonej zaborami i I wojną światową gospodarki oraz walka o granice państwa. Pierwszym sprawdzianem dla polskich lotników była obrona wschodniej granicy i wojna polsko‑bolszewicka. To tam późniejsze asy przestworzy nabierały bojowego doświadczenia i wprawy.

W czasie krótkiego istnienia II Rzeczypospolitej udało się również osiągnąć sukcesy, które do dzisiaj budzą podziw i radość Polaków. Polskie konstrukcje lotnicze i polscy piloci nie tylko odnosili sukcesy w najważniejszych międzynarodowych zawodach (ChallengeZawody ChallengeChallenge1932 – Żwirko i Wigura, Challenge 1934 – Bajan), bili rekordy (Żwirko i rekord świata w najwyższym pułapiePułappułapie), ale także w czasie II wojny światowej wsławili się niesamowitymi umiejętnościami i ogromnym poświęceniem, walcząc najpierw na polskim niebie, by po klęsce wojny obronnej „bić Niemca” wszędzie, gdzie tylko było to możliwe. Gdyby nie ich zacięta walka w bitwie o Anglię, losy II wojny światowej mogłyby potoczyć się zupełnie inaczej. Niestety, wielu z tamtych bohaterów nie doczekało końca wojny i zwycięstwa nad wrogiem – ponieśli oni najwyższą ofiarę w walce o wolną Polskę.

PRACA DOMOWA

Praca domowa
Polecenie 4.1

Przedwojenni polscy lotnicy, gdy nadeszła wojna, spełnili swój patriotyczny obowiązek, broniąc Ojczyzny. W dowolnych źródłach wyszukaj dodatkowe informacje na temat Lindbergha. Jaka była jego postawa wobec wojny zapoczątkowanej agresją Niemiec na Polskę?

mdaa7520d1f46c4a2_1503905579466_0

Ćwiczenia

Wskazówka

W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RErWukXOpQJqQ1
Na ekranie w ramce pokazane jest Ćwiczenie 1. zatytułowane: „Polscy lotnicy”. Polecenie brzmi: „Na podstawie informacji, które poznałeś dzisiaj na zajęciach, oraz z wykorzystaniem Internetu przyporządkuj hasła do postaci lotnika – Stanisława Skarżyńskiego lub/i Leonarda Zbigniewa Lepszego”. Poniżej znajdują się dwie ramki ułożone pod sobą, w pierwszej znajduje się nazwisko Stanisław Skarżyński, w drugiej Leonard Zbigniew Lepszy. Poniżej umieszczono dziesięć haseł, które należy przyporządkować do powyższych nazwisk. W prawym dolnym rogu zadania umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
RFHBBi26up3GV1
Ćwiczenie 2
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania pierwszego. Ćwiczenie ma tytuł „Polscy lotnicy”. Poniżej zamieszczone jest polecenie o treści „Na podstawie informacji, które poznałeś dzisiaj na zajęciach, oraz z wykorzystaniem Internetu przyporządkuj hasła do postaci lotnika – Stanisława Skarżyńskiego lub/i Leonarda Zbigniewa Lepszego”. Pod poleceniem wyświetla się imię i nazwisko lotnika „Stanisław Skarżyński”. Pod nazwiskiem podanych jest dziewięć informacji. Należy określić, czy dotyczą one Stanisława Skarżyńskiego przez zaznaczenie „Prawda” lub „Fałsz” na rozwijanej liście znajdującej się pod każdą informacją. Niżej wyświetla się imię i nazwisko lotnika „Leonard Zbigniew Lepszy”. Pod nazwiskiem podanych jest dziewięć informacji. Należy określić, czy dotyczą one Leonarda Zbigniewa Lepszego przez zaznaczenie „Prawda” lub „Fałsz” na rozwijanej liście znajdującej się pod każdą informacją. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1NUbqDzHHEEt1
Na ekranie pokazane jest w ramce Ćwiczenie 2. zatytułowane „Tych bohaterów powinieneś poznać”. Polecenie brzmi: „Połącz w pary – lotnika i związane z nim wydarzenie/opis”. Poniżej znajduje się osiem par puzzli, które należy właściwie połączyć ze sobą. W prawym dolnym rogu zadania umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
R1FuwLm1jRNrk1
Ćwiczenie 4
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania drugiego. Ćwiczenie ma tytuł „Tych bohaterów powinieneś poznać”. Poniżej podane jest polecenie o treści „Połącz w pary – lotnika i związane z nim wydarzenie lub opis”. Pod poleceniem znajduje się osiem opisów, a obok nich rozwijane listy, za których pomocą należy dopasować odpowiednie nazwisko do opisu. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R181QSlrV0V2k1
Na ekranie jest przedstawione Ćwiczenie 3. zatytułowane „Sprawdź, co wiesz o polskim lotnictwie”. Poniżej znajduje się polecenie: „Wybierz właściwą odpowiedź”. Z poniższych zdań wybierz te, które należy oznaczyć jako prawdziwe lub fałszywe. Opcje wyboru „Prawda” i „Fałsz” znajdują się po prawej stronie każdego zdania. W prawym dolnym rogu zadania umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Inna wersja zadania
RJZXqPS5PTG6A1
Ćwiczenie 6
Na ekranie wyświetla się inna wersja zadania trzeciego. Ćwiczenie ma tytuł „Sprawdź, co wiesz o polskim lotnictwie”. Poniżej zamieszczone jest polecenie o treści „Wybierz właściwą odpowiedź”. Pod poleceniem znajduje się dziewięć zdań. Należy określić ich prawdziwość, wybierając „Prawda” lub „Fałsz” na rozwijanej liście znajdującej się pod każdym zdaniem. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
mdaa7520d1f46c4a2_1502358147126_0

Słowniczek

Awiacja
Awiacja

inaczej: lotnictwo.

Bitwa o Anglię
Bitwa o Anglię

kampania powietrzna toczona pomiędzy niemieckim lotnictwem Luftwaffe a brytyjskim RAF‑em w czasie II wojny światowej (lipiec – październik 1940).

Brygada Pościgowa
Brygada Pościgowa

wielka jednostka lotnictwa Wojska Polskiego powstała w 1939 roku. Jej celem była obrona Warszawy.

Myśliwiec
Myśliwiec

samolot myśliwski; samolot przeznaczony przede wszystkim do zwalczania wrogich statków powietrznych i obrony własnych. Również potoczna nazwa pilota samolotu myśliwskiego.

Pułap
Pułap

maksymalna wysokość lotu, jaką może osiągnąć samolot.

RWD
RWD

oznaczenie serii polskich samolotów konstruowanych w okresie międzywojennym przez polskich inżynierów – Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego.

Zawody Challenge
Zawody Challenge

międzynarodowe zawody dla samolotów turystycznych, organizowane przez Międzynarodową Federację Lotniczą przed II wojną światową. Były one największą i najbardziej prestiżową imprezą sportów lotniczych.

mdaa7520d1f46c4a2_1522759004116_0

Powrót do e‑podręcznika

E‑podręcznik „wspóln@historia”

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/223790/v/latest/t/student-canon

21. Budowa Gdyni i inne osiągnięcia gospodarcze II RP

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/223790/v/latest/t/student-canon/m/j0000008NBB6v32