Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał
RFUeT8pqpKjhZ1

Pory roku w muzyce – wiosna i jej zwyczaje

Źródło: online-skills.

Wprowadzenie

XIV w.Ecco la Primavera (Wiosna jest tutaj) Francesco Landino

ok. 1725 – wydanie cyklu koncertowego Cztery pory roku przez Antonio Vivaldiego

1801 – powstaje sonata skrzypcowa tzw. Wiosenna Ludwiga van Beethovena

1838Wiosna op. 74 nr 2 Fryderyka Chopina

1894‑96Wiosenne wody Siergieja Rachmaninowa

1987 Wiosna - ach to ty Marka Grechuty

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RQuIxVvZbzxbo
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja twórcza, doskonalenie umiejętności muzycznych. Uczeń:

4. zdobywa kompetencje w zakresie słuchania i percepcji muzyki:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (w całości lub fragmentów):

a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.);

b) muzyki jazzowej i rozrywkowej;

c) polskich pieśniPieśńpieśni artystycznych i patriotycznych;

d) utworów ludowych w postaci oryginalnej i stylizowanej;

3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;.

Nauczysz się

wymieniać najważniejsze wiosenne święta i obrzędyObrzędyobrzędy słowiańskie;

opisywać tradycje świąteczne i zwyczaje wiosenne;

rozróżniać obsadę wykonawczą w utworze;

rozróżniać epoki w historii muzyki.

Przybywaj, piękna wiosno Wolfganga Amadeusza Mozarta

Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem pieśni „Przybywaj piękna wiosno”.
Zapoznaj się z tekstem pieśni „Przybywaj piękna wiosno”.

Przybywaj piękna wiosno,
uroczy ześlij nam maj,
I tam, gdzie trawy rosną,
znów fiołkom kwitnąć daj.
Na drzewach słońca siłą
zielony rozwiń liść.
By znowu można było
raz na przechadzkę iść.
Już dość tej zimy długiej,
weselsza idzie wieść,
przybywa maj przecudny,
by wszystkim radość nieść.
Rozkwita w koło ziele,
fiołki niosą woń.
Odezwij się, kukułko
i ty, skowronku dzwoń.

[Źródło: ] Zmodyfikowany tekst utworu pochodzi z Pieśniobranie majowe, s. 19. Wersja PDF Pieśniobrania jest dostępna pod  linkiem: http://www.piesniobranie.pl/uploads/spiewniki/spiewnik‑03‑05‑2013.pdf

RhjhptdnWfb7X
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: śpiewaczka i pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu liryczna, spokojna, pogodna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem i pianisty. Pieśń ma dwie zwrotki.
Barbara Krafft, „Wolfgang Amadeusz Mozart” (fragment), 1819, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)”, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
RkjmicpE2yflN
Ćwiczenie 1
Wskaż, w której epoce tworzył Wolfgang Amadeusz Mozart autor pieśni "Przybywaj piękna wiosno". Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. romantyzm, 3. klasycyzm.
mf25843b1bd639536_0000000000004

Charakterystyka wiosny

Wiosna jest jedną z czterech pór roku. Rozpoczyna się 21. marca, a kończy 22. czerwca.

Cechy charakterystyczne:

  • śnieg zaczyna topnieć

  • zwierzęta budzą się z zimowego snu

Na przestrzeni wieków wątek wiosny w muzyce był szeroko wykorzystywany przez artystów. Jednym z najwcześniejszych odwołań do motywu wiosny był utwór Ecco la primavera (Wiosna jest tutaj) Francesco Landiniego, który tworzył w XIV wieku. W późniejszych okresach do wiosny nawiązywali tacy jak: Vivaldi, wspomniany wcześniej Mozart, Beethoven, czy Chopin.

R18U3lv4Qhvru
Ilustracja przedstawia fragment grobowca z wizerunkiem Francesco Landiniego. Kompozytor na płaskorzeźbie ma pociągłą twarz, brodę. niewielkie nakrycie głowy. W dłoni trzyma instrument. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Ecco la primavera (Wiosna jest tutaj), autorstwa Francesco Landino oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu dawna pieśń z towarzyszeniem instrumentów dawnych. Pieśń jest skoczna, radosna, jej charakter podkreśla użycie tamburynu.
Fragment grobowca z wizerunkiem Francesco Landiniego, ok. 1397, Kościół San Lorenzo, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Francesco Landini, „Ecco la primavera (Wiosna jest tutaj)”, online-skills, CC BY 3.0
R1FvLjS0roIVK
Ilustracja przedstawia portret Antonio Vivaldiego . Mężczyzna ma perukę sięgającą do ramion. Białą nie zapiętą pod szyją koszulę. Na portrecie ma duże ciemne oczy, zgrabny nos i usta. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Cztery pory roku (Wiosna) cz. I Allegro autorstwa Antonio Vivaldiego wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosny, pogodny utwór wykonywany przez skrzypka i orkiestrę smyczkową. Instrumenty tworzą sielankowy obrazek, słychać między innymi śpiew ptaków, szum strumienia.
Lambert (młodszy), „Antonio Vivaldi”, XVIII wiek, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Antonio Vivaldi, „Cztery pory roku”, „Wiosna”, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
R19uOc2T8ou4d
Ilustracja przedstawia „Portret Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie ukazany jest mężczyzna w ciemnym stroju z widocznym białym, kołnierzem koszuli oraz zawiązanym pod nim, halsztukiem (chusta). Kompozytor ma siwe, falowane włosy, w lewej dłoni trzyma zeszyt nutowy. Prawa ręka, trzymająca ołówek, zawieszona jest nad stroną zeszytu. Twarz Beethovena wyraża skupienie, usta są zaciśnięte, oczy spoglądają w dal. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Sonata skrzypcowa nr 5 F-dur Wiosenna autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Oliver Colbentson (skrzypce), Erich Appel (fortepian) oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sonata wykonana przez skrzypka i pianistę. Utwór ma zmienny nastrój bywa pogodny, bywa też dramatyczny.
Joseph Karl Stieler, „portret Ludwiga van Beethovena”, 1820, Beethoven-Haus, Bonn, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja), Ludwig van Beethoven, sonata „Wiosenna”, online-skills, CC BY 3.0
R19XFnoqMur6g
Na zdjęciu młody Marek Grechuta. Artysta ma dłuższe włosy sięgające podbródka. Ubrany jest w granatową koszulę w białe kropki i ciemną marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosna - ach to ty. Wykonawca: Marek Grechuta. Utwór pochodzi z dziewiątego albumu Marka Grechuty pt. Wiosna - ach to ty, który został wydany w 1987 roku oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoła, dynamiczna, radosna piosenka. Piosenkarz śpiewa z akompaniamentem zespołu słychać gitarę, fortepian, perkusję, instrumenty smyczkowe. Kolejne zwrotki dotyczą różnych pór roku, które symbolizują zmieniającą się kobietę. Oprócz piosenkarza śpiewa w refrenach kobieta.
Marek Karewicz (fot.), Marek Grechuta, culture.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Marek Grechuta, „Wiosna, ach to ty”, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Rq4Wnj1s0KFYg
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie: Kogo symbolizują kolejne pory roku w piosence "Wiosna, ach to Ty"?
Ćwiczenie 3

Wysłuchaj fragmentu utworu, a następnie uzupełnij wybrane elementy metryczki utworu.

RTuvQn5ScbF9o
Na nagraniu dawna pieśń z towarzyszeniem instrumentów dawnych. Pieśń jest skoczna, radosna, jej charakter podkreśla użycie tamburynu.
RSMMAC6RsrAq2
Podaj co najmniej 3 nazwiska kompozytorów, którzy tworzyli utwory inspirowane wiosną.

Wiosenne święta i zwyczaje słowiańskie

Dawniej wiosna była bardzo ważnym czasem dla ludzi. Był to okres rozkwitu roślinności oraz końca zimowej stagnacji.  Równie ważnym okresem była cała wiosna. Tradycyjne  wiosenne odbywały się ku czci bóstw słowiańskich, tj. Jassy, Perkuna i Jarowita oraz Marzanny.

Zwyczaje słowiańskie:

Dziady Wiosenne (20 marca) jest wiosenne święto zmarłych. Nocą tego dnia na ziemie przybywali zmarli, których ludzie starali się obłaskawić. Miało to zapewnić pomyślność, płodność i urodzaj w nadchodzącym roku.

Święto Jare (21 marca) tego dnia rozpoczynano kilkudniowy cykl obrzędów, które miały odgonić zimę i przyzwać wiosnę. Do dzisiaj popularnych zwyczajem, związany z tym świętem jest topienie lub palenie Marzanny.

Zdobienie jajek zwyczaj polegający na ozdabianiu jajek przy pomocy farb, naklejek czy ryciu w skorupkach. Wśród Słowian oznaczało to odradzające się wraz z wiosną życiem. Chrześcijanie zaadaptowali to święto, którzy w ten sposób przedstawiają zmartwychwstałego Jezusa.

Śmigus‑dyngus zwyczaj pochodzący z czasów słowiańskich. Tego dnia ludzie na biciu po nogach gałązkami wierzbowymi lub palmami oraz na polowaniu się wodą. Miało to oznaczać obmywanie się z brudu i chorób jakie pojawiały się przez zimę.

RCzQ6u77uoiAG
Ćwiczenie 4
Wskaż, kiedy miały miejsce obrzędy związane z Dziadami wiosennymi. Możliwe odpowiedzi: 1. dwudziesty marca, 2. dwudziesty piąty marca, 3. pierwszy marca
Polecenie 2
Czy pieśni: „Wiosna” Chopina i „Wiosenne wody” Rachmaninowa mają podobny czy różny charakter?
Czy pieśni: „Wiosna” Chopina i „Wiosenne wody” Rachmaninowa mają podobny czy różny charakter?
Rn5VG2N3d4GJY
Obraz Marii Wodzińskiej “Portret Frydyeryka Chopina”. Kompozytor siedzi w fotelu. Ubrany jest w białą koszulę i czarny surdut, pod szyją ma czarną muszkę. Włosy ma dłuższe, przykrywające ucho. Ma melancholijne, smutne spojrzenie. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosna opus siedemdziesiąte czwarte numer 2 autostwa Fryderyka Chopina, wykonawca Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sielankowa, spokojna, tęskna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem z akompaniamentem fortepianu. Pieśń jest skomponowana w metrum trójdzielnym.
Maria Wodzińska, „Portret Fryderyka Chopina”, 1836, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Fryderyk Chopin, „Wiosna” op. 74 nr 2, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
RaRcwElastXmP
Ilustracja przedstawia fotografię Sergiusza Rachmaninowa. Na zdjęciu szczupły mężczyzna w średnim wieku, z pociągłą twarzą, wyraźnym nosem i ustami. Znajduje się na dworze, w tle widać kobiety z nakryciami głowy. Ubrany jest w białą koszulę, garnitur, płaszcz, czapkę kaszkietówkę. Pod szyją ma związany ciemny krawat. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosenne wody opus czternaste numer 11 autorstwa Sergiusza Rachmaninowa wykonawca Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu burzliwa pieśń w wykonaniu śpiewaka śpiewającego tenorem . Śpiewakowi towarzyszy dynamiczny, szybki akompaniament fortepianowy.
Autor nieznany, Fotografia Sergiusza Rachamaninowa, rok nieznany, Biblioteka Kongresu, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Sergiusz Rachmaninow, „Wiosenne wody” op. 14 nr 11, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
RO4Cugkzlisf7
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Rg0VsWQmaozrh
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Jakie głosy wykonują pieśni Chopina i Rachmaninowa. F. Chopin – Wiosna op. 74 nr 2 Możliwe odpowiedzi: 1. tenor (wysoki głos męski), 2. sopran (wysoki głos kobiecy) S. Rachmaninow – Wiosenne wody op. 14 nr 11 Możliwe odpowiedzi: 1. tenor (wysoki głos męski), 2. sopran (wysoki głos kobiecy)
RJzjJaw2ea6Lj
Ćwiczenie 6
Spośród podanych poniżej słowiańskich zwyczajów wiosennych wskaż te, które pojawiły się na zajęciach. Możliwe odpowiedzi: 1. TOPIENIE MARZANNY, 2. KUREK DYNGUSOWY, 3. ŚWIĘTO JASKÓŁKI, 4. GAIK, 5. DZIADY WIOSENNE, 6. ŚWIĘTO JARE, 7. POGRZEB STRZAŁY
Ćwiczenie 7
RNOQ30SxX8ydx
Wytłumacz jakie znaczenie symboliczne miał obrzęd topienia Marzanny.
Źrodło:

Słownik pojęć

Doktryna
Doktryna

zespół wierzeń uznawanych przez daną religię, na który składa się z reguły teoria Boga, teoria świata i teoria człowieka.

Obrzędy
Obrzędy

Ogół praktyk religijnych o charakterze publicznym, stanowiących — obok doktryny — zasadniczy składnik każdej religii;
najbardziej uniwersalnymi obrzędami są: modlitwa i ofiara.

Pieśń
Pieśń

muzyczny utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w starożytnej Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowożytnych gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu;  b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella

Słowianie
Słowianie

grupa ludów indoeuropejskich zamieszkujących znaczne obszary środkowej i wschodniej Europy.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RhjhptdnWfb7X
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: śpiewaczka i pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu liryczna, spokojna, pogodna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem i pianisty. Pieśń ma dwie zwrotki.
Barbara Krafft, „Wolfgang Amadeusz Mozart” (fragment), 1819, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)”, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
R18U3lv4Qhvru
Ilustracja przedstawia fragment grobowca z wizerunkiem Francesco Landiniego. Kompozytor na płaskorzeźbie ma pociągłą twarz, brodę. niewielkie nakrycie głowy. W dłoni trzyma instrument. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Ecco la primavera (Wiosna jest tutaj), autorstwa Francesco Landino oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu dawna pieśń z towarzyszeniem instrumentów dawnych. Pieśń jest skoczna, radosna, jej charakter podkreśla użycie tamburynu.
Fragment grobowca z wizerunkiem Francesco Landiniego, ok. 1397, Kościół San Lorenzo, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Francesco Landini, „Ecco la primavera (Wiosna jest tutaj)”, online-skills, CC BY 3.0
R1FvLjS0roIVK
Ilustracja przedstawia portret Antonio Vivaldiego . Mężczyzna ma perukę sięgającą do ramion. Białą nie zapiętą pod szyją koszulę. Na portrecie ma duże ciemne oczy, zgrabny nos i usta. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Cztery pory roku (Wiosna) cz. I Allegro autorstwa Antonio Vivaldiego wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosny, pogodny utwór wykonywany przez skrzypka i orkiestrę smyczkową. Instrumenty tworzą sielankowy obrazek, słychać między innymi śpiew ptaków, szum strumienia.
Lambert (młodszy), „Antonio Vivaldi”, XVIII wiek, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Antonio Vivaldi, „Cztery pory roku”, „Wiosna”, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
R19uOc2T8ou4d
Ilustracja przedstawia „Portret Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie ukazany jest mężczyzna w ciemnym stroju z widocznym białym, kołnierzem koszuli oraz zawiązanym pod nim, halsztukiem (chusta). Kompozytor ma siwe, falowane włosy, w lewej dłoni trzyma zeszyt nutowy. Prawa ręka, trzymająca ołówek, zawieszona jest nad stroną zeszytu. Twarz Beethovena wyraża skupienie, usta są zaciśnięte, oczy spoglądają w dal. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Sonata skrzypcowa nr 5 F-dur Wiosenna autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Oliver Colbentson (skrzypce), Erich Appel (fortepian) oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sonata wykonana przez skrzypka i pianistę. Utwór ma zmienny nastrój bywa pogodny, bywa też dramatyczny.
Joseph Karl Stieler, „portret Ludwiga van Beethovena”, 1820, Beethoven-Haus, Bonn, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja), Ludwig van Beethoven, sonata „Wiosenna”, online-skills, CC BY 3.0
R19XFnoqMur6g
Na zdjęciu młody Marek Grechuta. Artysta ma dłuższe włosy sięgające podbródka. Ubrany jest w granatową koszulę w białe kropki i ciemną marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosna - ach to ty. Wykonawca: Marek Grechuta. Utwór pochodzi z dziewiątego albumu Marka Grechuty pt. Wiosna - ach to ty, który został wydany w 1987 roku oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoła, dynamiczna, radosna piosenka. Piosenkarz śpiewa z akompaniamentem zespołu słychać gitarę, fortepian, perkusję, instrumenty smyczkowe. Kolejne zwrotki dotyczą różnych pór roku, które symbolizują zmieniającą się kobietę. Oprócz piosenkarza śpiewa w refrenach kobieta.
Marek Karewicz (fot.), Marek Grechuta, culture.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Marek Grechuta, „Wiosna, ach to ty”, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Rn5VG2N3d4GJY
Obraz Marii Wodzińskiej “Portret Frydyeryka Chopina”. Kompozytor siedzi w fotelu. Ubrany jest w białą koszulę i czarny surdut, pod szyją ma czarną muszkę. Włosy ma dłuższe, przykrywające ucho. Ma melancholijne, smutne spojrzenie. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosna opus siedemdziesiąte czwarte numer 2 autostwa Fryderyka Chopina, wykonawca Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sielankowa, spokojna, tęskna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem z akompaniamentem fortepianu. Pieśń jest skomponowana w metrum trójdzielnym.
Maria Wodzińska, „Portret Fryderyka Chopina”, 1836, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Fryderyk Chopin, „Wiosna” op. 74 nr 2, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)
RaRcwElastXmP
Ilustracja przedstawia fotografię Sergiusza Rachmaninowa. Na zdjęciu szczupły mężczyzna w średnim wieku, z pociągłą twarzą, wyraźnym nosem i ustami. Znajduje się na dworze, w tle widać kobiety z nakryciami głowy. Ubrany jest w białą koszulę, garnitur, płaszcz, czapkę kaszkietówkę. Pod szyją ma związany ciemny krawat. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Wiosenne wody opus czternaste numer 11 autorstwa Sergiusza Rachmaninowa wykonawca Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu burzliwa pieśń w wykonaniu śpiewaka śpiewającego tenorem . Śpiewakowi towarzyszy dynamiczny, szybki akompaniament fortepianowy.
Autor nieznany, Fotografia Sergiusza Rachamaninowa, rok nieznany, Biblioteka Kongresu, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Sergiusz Rachmaninow, „Wiosenne wody” op. 14 nr 11, AMFN, CC BY 3.0 (dźwięk)

Bibliografia

D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, Kraków 2006.

M. Talbot, Vivaldi, Kraków 1988.

culture.pl

muzykotekaszkolna.pl