Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „pory roku”

PRZYRODA, II etap edukacyjny

Temat: Pory roku.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (11.8) [uczeń] wykazuje zależność między ruchem obiegowym Ziemi a zmianami pór roku.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

zna pory roku;

wie czy jakimi cechami charakteryzują się pory roku;

rozumie termin - przesilenie;

wie kiedy następuje przesilenie letnie, a kiedy zimowe;

wie co to jest – noc polarna, dzień polarny;

rozumie termin - ruch obrotowy.

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

wykazuje zależność między ruchem obiegowym Ziemi a zmianami pór roku;

wyjaśnia jak powstaje noc polarna i dzień polarny;

potrafi wyjaśnić na czym polega ruch obrotowy Ziemi;

wyjaśnia zjawisko nachylenia osi Ziemi.

Kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje naukowe

  • Wiedza praktyczna

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji- Pory roku. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy. Nauczyciel zadaje pytania:

Jakie mamy pory roku?

Czy wiecie kiedy rozpoczynają się kalendarzowe pory roku?

Możecie mi wyjaśnić, czym różnią się od siebie pory roku?

Jak myślicie co ma wpływ na zmianę pór roku?

Jak myśłicie co ma wpływ na zmianę dnia w noc i nocy w dzień?

  • Symulacja „Nachylenie osi Ziemi”

  • Nachylenie osi Ziemi. Nauczyciel pyta uczniów jakie mają spostrzeżenia po obejrzeniu symulacji. Rozwija myśl. Wyjaśnia termin. Uczniowie tworzą notatki, korzystają przy tym z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Ruch obrotowy Ziemi.

  • Nauczyciel korzystając z symulacji wyjaśnia uczniom ruch obrotowy Ziemi. Uczniowie zapisują notatki. Korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom termin przesilenie (maksymalne przechylenie osi Ziemi do płaszczyzny orbity, dzieli się na letnie i zimowe). Nauczyciel rozwija myśl.

  • Na podstawie ilustracji zawartych w symulacji wyjaśnia uczniom różnice. Podaje daty przesileń. Uczniowie odtwarzają ilustracje w zeszycie.

  • Noc polarna

  • W formie ciekawostki nauczyciel tłumaczy zjawiska: dzień polarny (występuje na obszarach podbiegunowych, cechuje się tym, iż Słońce w ciągu 24 h nie chowa się poza linię widnokręgu…), noc polarna (występuje na obszarach podbiegunowych, Słońce znajduje się pod horyzontem 24 h lub dłużej, rozpraszanie i odbijanie promieni w stronę obszarów gdzie jest noc polarna…). Nauczyciel rozwija myśl, zachęca do obejrzenia zdjęć na których zostało utrwalone zjawisko. Ukazuje uczniom piękno przyrody.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

    Zadanie domowe

Wyjaśnij termin zlodowacenie. Napisz, czy zjawisko wystąpiło w Polsce oraz opisz jak przebiegał dany proces.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Komputer

  • Symulacje przedstawiający ruch obrotowy oraz ruch obiegowy Ziemi

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Zadanie dla chętnych:

Napisz jakie czynniki mają wpływ na globalne ocieplenie.

Lub

Wykonaj tygodniową obserwację pogody. Czy jest ona typowa dla trwającej pory roku?

Obserwacja:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Każda pora roku charakteryzuje się określoną typową pogodą. W Polsce największe opady występują w miesiącach letnich, a najmniejsze - zimą. Średnia temperatura w lecie waha się od 16 do 20°C, a zimą - od -5 do 0°C. Najcieplejszym rejonem Polski jest część zachodnia (średnia roczna temperatura sięga tutaj 9°C), a najchłodniejsze są rejony górskie w południowej części kraju (tu średnia temperatura powietrza może się równać nawet 5°C). Również w górach na południu Polski występuje najwięcej opadów.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów z typowymi warunkami pogodowymi dla trwającej pory roku.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja pogody prowadzona jest przez tydzień podczas zajęć lekcyjnych lub w domu - zawsze o tej samej porze.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń mierzy, a następnie notuje wartość temperatury powietrza, określa stan zachmurzenia nieba oraz występowanie opadów.

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie uśredniają wyniki pomiarów, a następnie oglądają klimatogramy dla swojego regionu. Sprawdzają, czy ich obserwacje pokrywają się z cechami klimatu danego miejsca podczas trwającej pory roku.

R1a3TIkhag4o7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 104.50 KB w języku polskim
R1HWWK9fBjOJd

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.37 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3