Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat:

Poznaj Polskę.

Zajęcia z wykorzystaniem technologii komputerowej.

Cele:

  • zapoznanie uczniów wybranymi zagadnieniami historii Polski;

  • zapoznanie uczniów wybranymi zagadnieniami geografii Polski;

  • poznanie pojęć związanych z technologią komputerową;

  • poznanie polskich symboli narodowych.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie, zajęcie miejsc przy komputerach. Uczestnicy (dzieci w wieku 6‑10 lat) siadają przy stanowiskach komputerowych. Dopasowują stanowiska do swoich potrzeb. Włączają komputer. Zależnie od poziomu opanowania umiejętności posługiwania się komputerem, zajmują miejsca pojedynczo, lub parami (w tym przypadku, w parze musi być osoba biegle posługująca się technologią komputerową).

  2. Zasady pracy z komputerem. Uczestnicy czytają zasady pracy z komputerem. Wyrażają zgodę na ich przestrzeganie. Podstawowe zasady:

    1. Zadbaj o prawidłową pozycję ciała.

    2. Staraj się mrugać oczami co parę sekund.

    3. Rób przerwy w pracy co 15 minut.

    4. Jedz, pij tylko z dala od komputera.

    5. Pracuj zgodnie z poleceniem nauczyciela, tylko na stronach internetowych wskazanych przez niego.

    6. Zgłaszaj do nauczyciela wadliwe działanie komputera.

  3. Komputer po polsku. Każdy uczestnik otrzymuje kartę pracy. Łączy nazwy części komputera z ich rysunkami. Wyrazy należy również głośno odczytać.

  4. Oto Polska. Uczestnicy otwierają przeglądarkę internetową, powtarzają jej nazwę, wpisują w pole adresu: http://www.kula.gov.pl/

    Każdy uczestnik zajęć słuchając postaci przewodnika (Kula, Kulek) stara się zrozumieć, co czeka go na tej stronie. Zapamiętuje nazwy miast umieszczonych na mapie. Nauczyciel pyta: Które miasto jest najwyżej na mapie? Które jest najniżej, które najbardziej wysunięte na prawo, lewo? Co spotka dzieci, gdy wybiorą Gniezno? Każde dziecko wybiera swojego przewodnika po stronie – Kulka lub Kulkę.

  5. Budujemy gród. Każdy uczeń klika w napis „Gniezno”, słucha, co mówi postać oprowadzająca po stronie. Następnie próbuje odpowiedzieć na pytania: Ilu braci wędrowało razem? Jak się nazywali? Co było na wzgórzu? Jak nazwano gród założony na wzgórzu? Który z braci postanowił pozostać na wzgórzu, gdzie rósł dąb? Następnie wszyscy klikają na „Godło”, słuchają przewodnika. Samodzielnie opisują wygląd godła Polski. Po kliknięciu w link „Zbuduj osadę” słuchają polecenia i wykonują je. Nauczyciel może skontrolować stopień zrozumienia polecenia poprzez rozmowę z każdym dzieckiem indywidualnie lub rozmowę kierowaną na forum grupy. Po zakończeniu zadania chętni uczniowie mogą zaprezentować swoje prace.

  6. Katechizm polskiego dziecka. Wszyscy klikają na link „Godło”. Nauczyciel przekazuje wszystkim kartkę z wydrukowanym wierszem W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Dzieci, które potrafią czytać mają za zadanie słuchać i śledzić tekst. Pozostałe starają się zapamiętać wiersz. Następnie razem recytują wiersz z podziałem na role. Jeśli któreś dziecko wybrało za przewodnika Kulkę, recytować można także wersję dla dziewczynek.

  7. Taniec góralski. Uczestnicy wracają na stronę główną http://www.kula.gov.pl/. Nauczycie pyta o miejsce umieszczone najniżej (dla starszych najbardziej na południe). Wszyscy odnajdują na mapie Zakopane i klikają w link, słuchają opowieści przewodnika, wybierają następnie link „Górale” i „Ubierz górala i góralkę”. Postępują zgodnie z instrukcją, ubierają postać kobiety, mężczyzny. Nauczyciel proponuje naukę tańca góralskiego.

Takty

1−2

Dwa kroki dostawne w prawą stronę.

3−4

Dwa kroki dostawne w lewą stronę.

5

Uderzenie w swoje uda, klaskanie w swoje ręce.

6

Uderzenie w swoje uda, klaskanie w swoje ręce.

7−8

Czterokrotne wysunięcie do przodu raz prawej, raz lewej nogi.

9

Uderzenie w swoje uda, klaskanie w swoje ręce

10

Uderzenie w swoje uda, klaskanie w swoje ręce

11−12

Czterema krokami przechodzenie do następnego krzesła w prawą stronę. W czasie przejścia możliwy pełny obrót wokół własnej osi.

Zabawę można wykonać ze śpiewem.

Folkowa zabawa cz. I Integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lucyna i Mirosław Bzowscy Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2002

  1. W gościach u prezydenta. Nauczyciel proponuje wyprawę do najważniejszej osoby w Polsce. Dzieci zgadują, kto to może być. Wszyscy wpisują adres http://www.prezydent.pl/. Po zapoznaniu się ze stroną dzieci wybierają zakładkę „Dla młodych”, a tam grę „Memo – godła” (http://www.prezydent.pl/dla‑mlodych/gry/memo/). Osoba, która jako pierwsza ukończy grę, rozdaje pozostałym kartki z mapą Polski. Na tej mapie zakreślają nazwy miast, które pojawiły się w czasie zabawy. Osoby najsprawniejsze mogą wybrać dodatkową grę ze strony http://www.prezydent.pl/. Dodatkowo wszyscy zaznaczają na mapie Gniezno. Nauczyciel może też wskazać i poprosić o zaznaczenie miast, które były kiedyś stolicą Polski lub zaznaczenie miejsca zamieszkania dzieci.

  2. Polska historia. Nauczyciel zaprasza do uczestnictwa we wspólnym oglądaniu historii Polski przedstawionej na stronie:

    http://gdn.republika.pl/polmap/mapy/polska2010.htm
    Komentarz nauczyciela powinien być dostosowany do możliwości uczniów.

    Ta sama interaktywna mapa jest dostępna jako film na stronie:

    http://www.youtube.com/watch?v=JhwGW8JzH8g

  3. Godło, flaga, hymn. Uczniowie wspólnie oglądają informacje zawarte na stronie http://gdn.republika.pl/polmap/mapy/polska_1.htm zakładka „Godło i flaga” oraz „Hymn”. Następnie zgodnie z pozyskanymi informacjami kolorują kartę pracy z flagą i godłem. Następnie wspólnie uczą się słów hymnu, śpiewają. Zależnie od możliwości grupy, nauczyciel dostosowuje ilość informacji związanych z historią „Mazurka Dąbrowskiego” i treści w nim zawartych.

  4. Czy on jest Polakiem? Wspólne obejrzenie filmu ze strony http://www.youtube.com/watch?v=DccDDcQ9pEg

    Rozmowa na temat: Czy chłopiec, który napisał słowa i śpiewał piosenkę, jest Polakiem? Wypowiedzi powinny się skupiać wokół próby zrozumienia sytuacji osób, które mogą czuć się związane z dwoma krajami i czuć więź z dwoma kulturami.

LITERATURA

  1. Folkowa zabawa cz. I Integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lucyna i Mirosław Bzowscy Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2002

  2. http://mapa.karto.pl/polska

  3. http://gdn.republika.pl/polmap

  4. http://www.prezydent.pl/

  5. http://www.prezydent.pl/dla‑mlodych/gry/memo/

  6. http://www.youtube.com/watch?v=JhwGW8JzH8g

  7. http://www.kula.gov.pl/

  8. http://www.youtube.com/watch?v=DccDDcQ9pEg

  9. http://pl.wikisource.org/wiki/Katechizm_polskiego_dziecka

  10. http://www.prezydent.pl/dialog/informacje‑o-polsce/

  11. http://www.mazurekdabrowskiego.pl/

  12. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Mapa1120.png

Rzeczpospolita Polska

R1386mQod4EWN1

Mazurek Dąbrowskiego

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz...

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz...

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany -

Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

Marsz, marsz...

RqSxrdCtxNGre

Władysław Bełza

Katechizm polskiego dziecka

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Kto ty jesteś?

– Polka mała.

– Jaki znak twój?

– Lilia biała.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą Ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Coś ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

RdhJX5rSgnrCe
R1QCw4X9fCcJL
RHiC3RKKbIop5