Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Udostępnij materiał Zapisz jako PDF
RJSAntmElAa2O11
okładka - bogactwo Źródło: morguefile.com, licencja: CC 0.
morguefile.com, licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się uważnie perłom widocznym na zdjęciu. Wybierz trzy z nich i opisz, jaki mają kolor i kształt.

Rthz2Q4kjeKCq1
Perły o różnorodnych kształtach
licencja: CC 0 1.0
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Perły mają rozmaite rozmiary: niektóre są małe jak główka szpilki, inne osiągają wielkość sporego orzecha włoskiego.
Największa istniejąca perła (perła Hope'a – zwana od nazwiska właściciela) ma ponad 6 cm długości i waży 169 gramów. Znajduje się w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej.

Ćwiczenie 2

Od słowa „perła” utwórz wyrazy pochodne, będące podanymi częściami mowy. Wykorzystaj utworzone wyrazy w zdaniach.

czasownik, rzeczownik, dwa przymiotniki

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Przeczytaj przypowieść Michela Piquemala. Zwróć uwagę na to, jak zmieniły się pragnienia rybaka wraz z wydarzeniami.

Drogocenna perłaMichel Piquemal
Michel Piquemal Drogocenna perła

Bajka z tradycji hinduizmu

Opowiada się w Indiach, że żył raz pewien mędrzec. Szedł on wzdłuż piaszczystego wybrzeża oceanu i doszedł wieczorem do niewielkiej wioski rybackiej. Mijał ją ze śpiewem, a gdy zostawił ją już za sobą, jakiś człowiek zaczął za nim biec, wołając:
– Zatrzymaj się, proszę! Daj mi, proszę, drogocenną perłę!
Mędrzec zdjął swoją sakwę i spytał:
– O jakiej to perle mówisz?
– O tej, którą masz w swoim worze. Śniłem tej nocy, że spotkam dziś wielkiego mędrca i że dostanę od niego drogocenną perłę, która uczyni mnie bogatym do końca moich dni.
Mędrzec zatrzymał się. Otworzył swój wór i rzeczywiście wyjął z niego piękną perłę. Była ogromna i jaśniała nadzwyczajnym blaskiem.
– Całkiem niedawno spostrzegłem tę wielką kulkę pośród ziaren piasku. Spodobała mi się, więc włożyłem ją do sakwy. Jest to zapewne ta rzadka perła, o której mówisz. Weź ją sobie, jest twoja.
Rybak był nadzwyczaj szczęśliwy. Pochwycił perłę i odszedł, tańcząc z radości. Mędrzec tymczasem wyciągnął się na piasku, by na nim przespać noc.
Ale rybak w swojej chacie nie spał. Raz po raz przewracał się na posłaniu, drżąc ze strachu, że ktoś mógłby mu ukraść taki skarb. Nie zmrużył oka przez całą noc.
A kiedy nastał ranek, wziął perłę i wyruszył śladem mędrca, aby go dogonić.
– Zwracam ci perłę, bo więcej mi przyniosła niepokoju niż bogactw. Naucz mnie raczej tej mądrości, która pozwoliła ci ofiarować mi perłę z tym prostym wyrzeczeniem. Bo to właśnie jest prawdziwym bogactwem.

j0000008O8B6v21_00000_BIB_001Michel Piquemal, Drogocenna perła, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004.
Ćwiczenie 4

Opowiedz historię drogocennej perły z perspektywy rybaka albo mędrca.

1
Ćwiczenie 5

Porównaj postawę mędrca i rybaka wobec perły. Zapisz wnioski w odpowiednich rubrykach.

RlgyahHuVTAkQ11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, czego nauczyła rybaka noc z perłą.

Ćwiczenie 7

Która z podanych sentencji najlepiej odzwierciedla myśl utworu „Drogocenna perła”? Uzasadnij swój wybór i przepisz sentencję do zeszytu.

Bogaty niech się nie przechwala swym bogactwem!

Bogactwo człowieka mierzy się rzeczami, z których on spokojnym sercem rezygnuje.

Lepiej biednie u siebie, niż bogato u obcych.

W bogactwie człowiek nie znajdzie trwałego szczęścia, bo albo ciągle będzie więcej pragnął, albo się będzie bał stracić to, co ma.

Ćwiczenie 8

Dowiedz się, w jaki sposób powstają perły. Napisz na ten temat notatkę w zeszycie.

Ćwiczenie 9

Jakie znacie utwory, np. obrazy, książki, komiksy, gry lub filmy, w których pojawiają się perły? Porozmawiajcie. Zapiszcie ich tytuły na tablicy i przepiszcie do zeszytów.