Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RG26YRCRClhNo1
Ilustracja przedstawia obraz Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Lady Makbet chwytająca sztylety”. Obraz przedstawia Makbeta i Lady Makbet w ciemnym pomieszczeniu. Makbet jest przerażony. W dłoniach trzyma dwa zakrwawione sztylety. Żona Makbeta ubrana jest w długą jasną suknię. Gestem przyłożonego do ust palca wskazującego ucisza Makbeta.

Preromantyczny świat nocnych koszmarów w malarstwie Johanna Heinricha Füssliego

Johann Heinrich Füssli, „Lady Makbet chwytająca sztylety”, 1812, Tate Gallery, Londyn. Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

1741‑1825 – lata życia Johanna Heinricha Füssliego

od 1764 – pobyt artysty w Londynie

1770‑1778 – wyprawa malarza do Włoch

1788 – członkostwo w  Akademii Królewskiej

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RwAy0kXfLkXx01
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

Nauczysz się

charakteryzować artystyczny wizerunek artysty

rozpoznawać dzieła Johanna Heinricha Füssliego,

określać tematykę dzieł artysty;

rozpoznawać nowatorskie cechy malarstwa Füssliego;

dokonywać analizy wybranych dzieł malarza.

Droga Füssliego do malarstwa

Johann Heinrich Füssli (ang. Fuseli) to angielski malarz, rysownik i poeta, pochodzenia szwajcarskiego, który tworzył obrazy pełne atmosfery grozy, fantastyki i tajemniczości. Nawiązywał często do tematyki literackiej. W swojej twórczości łączył elementy znane z okresu późnego baroku, neoklasycyzmu i romantyzmu. Studiował teologię na Uniwersytecie w Zurychu.

RLhgkrKoLzVXp1
James Northcote, „Portret Henriego Füssliego”, 1778, National Portrait Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna

W wyniku publicznego oskarżeniem wójta krajowego, Grebela von Grüningen musiał w 1763 opuścić na rok Szwajcarię. Po roku udał się do Londynu, gdzie w 1767 roku poznał Joshue Reynoldsa, pod którego wpływem zainteresował się malarstwem. W latach 1770‑78 przebywał w Rzymie, gdzie zetknął się ze sztuką antyczną i dziełami Michała Anioła. Po powrocie do Londynu odniósł sławę jako malarz.

Artystyczny rozgłos

Füssli nie został zauważony jako kolorysta, lecz doceniono go jako mistrza światła i cienia. W swoich pracach nie stosował się do zasad, pomijał wszelką wiedzę na temat teorii barw, traktował kolor według własnego uznania. Często używał własnych pigmentów w postaci suchego proszku, który łączył z olejemOlej (lniany)olejem, terpentynąTerpentynaterpentyną lub złotem proszkowymZłoto proszkowezłotem proszkowym, uzyskując pożądany efekt. Pierwszym dziełem, które wzbudziło zainteresowanie był obraz Nocna mara, wystawiony w 1782 roku – przedstawienie koszmarów dręczących młodą kobietę podczas snu. Füssli zaprezentował onirycznąOniryzmoniryczną, przepełnioną dramatyzmem scenę, łącząc cechy malarstwa neoklasycystycznego (szaty kobiety) z romantycznym nastrojem i motywami ludowymi.

Füssli jest malarzem nietypowym, z racji solidnego wykształcenia i wszechstronnej erudycji. Jego fantazje to nie tyle oryginalne wizje umysłu, a odniesienie do istniejących wytworów kultury, lektur, literatury, mitologii – przetworzonych pod względem wizualnym. (…)

Według antycznych tradycji, koszmar to legendarny stwór, który wchodzi w świat snu pod różnymi postaciami – ptaka, kota, potwora – i przygniata pierś śpiącego tak, że go dusi. Demon powodujący koszmary to po grecku efialtes a po łacinie incubus. (…) W legendach saksońskich inkub przybywa na koniu – można się pogubić, bo mare to zarówno mara, jak i klacz – wyobrażamy sobie więc diabelską istotę, pędzącą przez noc na szybkim rumaku. Wydaje się, że Füssli, malując końską głowę z wychodzącymi z orbit oczami, wyłaniająca się zza zasłony, chciał wizualnie przekazać dosłowne znaczenie słowa mare (klacz) i w ten sposób połączył tradycję folklorystyczną i kliniczną.

Źródło: Maria Bolaños Atienza, Jak czytać sztukę, Buchmann, Grodzisk Mazowiecki 2007, s. 88‑99

R1eaCHfpyNAAx1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Nocna mara”. W centrum, na łożu, leży kobieta ubrana w jasną, długą szatę. Głowa i ręce kobiety są bezwładne i opadają z łóżka. Na brzuchu kobiety siedzi stwór. W tle, zza purpurowej kotary wychyla się głowa konia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kobieta znajduje się w centrum obrazu, ułożona jest horyzontalnie i wypełnia cały kadr. 2. Młoda, pogrążona we śnie kobieta ułożona jest nienaturalnie na staroświeckim łożu. Jej usta są lekko rozchylone. 3. Jej głowa i ręce są bezwładne, opadają za łóżko. Lewe ramię i długie, kręcone włosy sięgają podłogi. 4. Cienka szata przylega do ciała kobiety, podkreślając jej wdzięki. 5. Na brzuchu kobiety siedzi stwór, ustawiony bokiem do widza, ale głowę i wzrok ma skierowane w jego stronę. 6. Po lewej stronie, zza purpurowej kotary wychyla się koński łeb o połyskujących oczach i groźnym spojrzeniu oraz postawionych uszach. 7. W lewym rogu znajduje się stolik z pustą filiżanką i lustrem.
Johann Heinrich Füssli, „Nocna mara”, 1781,Detroit Institute of Arts, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Inną wersję obrazu pod tym samym tytułem Füssli namalował 10 lat później. Znajdujący się w Frankfurter Goethe Haus obraz namalowany został w zimnej tonacji barwnej. Artysta, w odróżnieniu od poprzednika, zmienił kompozycję, tworząc symetryczne odbicie sceny i dodał dynamiki poprzez inne ułożenie postaci.

RIGL1Jb2zvFj61
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Nocna mara”. W centrum, na łożu, leży kobieta ubrana w jasną, długą szatę. Głowa i ręce kobiety są bezwładne i opadają z łóżka. Na brzuchu kobiety siedzi stwór. W tle, zza purpurowej kotary wychyla się głowa konia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Obraz ma układ wertykalny, a kobieta pogrążona w głębokim śnie ułożona jest w jego dolnej części; zajmuje 1/3 dzieła i wyeksponowana jest dzięki połyskującej, blado-błękitnej szacie. 2. Scena w porównaniu z poprzednim obrazem została odwrócona – jej głowa i ręce znajdują się po lewej stronie, a stolik, lustro i naczynia po prawej. 3. Zmora siedząca na piersi kobiety nie ma w sobie tyle przerażenia, na jej twarzy widnieje uśmiech i trzyma palec w ustach. Wzrok ma skierowany na kobietę. 4. W centrum, zza kotary wychyla się koń.
Johann Heinrich Füssli, „Nocna mara”, 1791, Stany Zjednoczone , goethehaus-frankfurt.de, CC BY 3.0
Polecenie 1
Uzasadnij, że Johann Heinrich Füssli to mistrz światła i cienia.
Uzasadnij, że Johann Heinrich Füssli to mistrz światła i cienia.

Inspiracje Makbetem Williama Szekspira

Szczególnym zainteresowaniem Füssli obdarzył dramat Szekspira Makbet, do którego stworzył sceny ukazujące Wiedźmy i Lady Makbet. Demoniczny charakter kobiety oraz fantastyczny motyw Wiedźm były okazją do zaprezentowania charakterów ludzkich, obłędu, motywu fantastyki. Z aktu II dramatu pochodzi scena przedstawiająca moment po zamordowaniu króla Duncana. Inspiracją dla Füssliego był udział w produkcji spektaklu w 1766 w Londynie, po którym malarz wykonał obraz o podobnej kompozycji, w którym Lady Makbet została ukazana ze sztyletami.

R1G7mwYgfMWml1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Lady Makbet chwytająca sztylety”. Obraz przedstawia Makbeta i Lady Makbet w ciemnym pomieszczeniu. Makbet jest przerażony. W dłoniach trzyma dwa zakrwawione sztylety. Żona Makbeta ubrana jest w długą jasną suknię. Gestem przyłożonego do ust palca wskazującego ucisza Makbeta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Scena nawiązuje do słów Lady Makbet, wypowiedzianych do Makbeta, który trzyma sztylety: Mężu słabej woli! Daj mi sztylety, śpiący i umarli są jak obrazy; dziecko tylko straszy czart malowany. Jeśli krew nie zaschła, sług jego śpiących twarze nią pozłocę, bo na nich musim zwalić podejrzenie Źródło: William Szekspir, Makbet. 2. Makbet zwraca się do żony, patrząc z przerażeniem, w rękach trzyma zakrwawione sztylety, którymi popełnił zbrodnię na Duncanie. 3. Lady Makbet ucisza męża, który mówi jej o strachu, który go dręczy. 4. Postacie wyłaniają się z ciemności, nocna atmosfera oddaje charakter wydarzenia i podkreśla dramatyzm.
Johann Heinrich Füssli, „Lady Makbet chwytająca sztylety”, 1812, Tate Gallery, Londyn. Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

Do Makbeta nawiązuje także obraz Lunatykująca Lady Makbet, przedstawiający żonę Makbeta, która prześladowana przez wyrzuty sumienia z powodu zbrodni i pogrążająca się w szaleństwie, chodzi po korytarzach zamku. Dzieło nawiązuje do sceny I aktu V. Lady Makbet pokazuje, z jakim adresem Füssli maluje sprzeczności. Füssli przedstawia granice między normalnością a szaleństwem, między dniem a nocą, między tym, co rzeczywiste, a tym, co dziwne i nierealne.

R9Ga9uuLgrlFP1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Lunatykująca Lady Makbet”. W centrum obrazu ukazana jest Lady Makbet w długiej żółtej sukni, z rozpuszczonymi rudymi włosami przewiązanymi długą wstążką. Lady Makbet w prawej ręce niesie płonącą pochodnię, lewą rękę ma wyciągniętą w bok z palcami skierowanymi ku górze. Po prawej stronie obrazu siedzą przerażeni tym widokiem kobieta i mężczyzna. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Poza Lady Makbet, z wyciągniętym lewym ramieniem wzmacnia dramatyzm i wymowę sceny. 2. Żółty to kolor często kojarzony z szaleństwem. Długa żółta sukienka, rude włosy i płomień pochodni odzwierciedlają wpływ szaleństwa na Lady Makbet. 3. Z prawej strony znajdują się dwaj świadkowie sceny, mężczyzna i kobieta, której wzrok nawiązuje do spojrzenia Lady Makbet. 4. Malarz operuje silnymi kontrastami światłocieniowymi.
Johann Füssli, „Lunatykująca Lady Makbet”, 1784, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna
Polecenie 2
Wymień i krótko omów znane obrazy Johanna Heinricha Füssli nawiązujące do Makbeta Williama Szekspira.
Wymień i krótko omów znane obrazy Johanna Heinricha Füssli nawiązujące do Makbeta Williama Szekspira.

Do sceny III aktu I Makbeta, Füssli namalował obraz Banko, Makbet i trzy wiedźmy na wrzosowisku:

1 CZAROWNICA
Witaj, Makbecie, witaj, thanie Glamis!
2 CZAROWNICA
Witaj, Makbecie, witaj, thanie Cawdor!
3 CZAROWNICA
Witaj, Makbecie, przyszły witaj królu!
BANQUO
Dobry mój panie, dlaczego się wzdrygasz,
Lękasz się rzeczy, co brzmi tak rozkosznie?
W imię was prawdy zaklinam, powiedzcie,
Czy tylko zmysłów jesteście złudzeniem,
Czy kształty wasze są rzeczywistością?
Kolegę mego godnością dzisiejszą
Witacie, razem z wielką przepowiednią
Przyszłych dostojeństw, królewskiej nadziei,
Tak, że oniemiał, jakby zachwycony.
Dla mnie milczycie; lecz jeśli możecie
Sięgnąć spojrzeniem w przyszłości nasiona,
I przepowiedzieć jakie ziarno puści,
Przemówcie do mnie, do mnie, co nie proszę
O łaskę waszą, jak się nienawiści
Waszej nie lękam.

Źródło:me5b52884bfd55b6f_0000000000005Źródło:

Malarz operuje głównie światłem, aby poróżnić scenę oddzielić świat realny od fantastycznego. Obraz jest wykonany szybkimi, szkicowymi pociągnięciami pędzla. Niezwykłą atmosferę podkreśla mgła.

RyICnXluZViWc1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Banko, Makbet i trzy wiedźmy na wrzosowisku”. Po lewej stronie obrazu, na wzniesieniu ukazane są trzy wiedźmy o zniekształconych twarzach. Ubrane są w długie szaty. Po prawej stronie obrazu stoją Banko i Makbet/ Pierwszy z mężczyzn opiera długi miecz na ziemi. Obaj są przerażeni widokiem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wiedźmy znajdujące się na niewielkim wzniesieniu są zdeformowane, monochromatyczne barwy różnią je od mężczyzn – malarz rozdziela scenę realistyczną od fantastycznej. 2. O nieziemskim pochodzeniu wiedźm i ich czarach świadczą odchodzące od palców promienie. 3. Banko i Makbet są przerażeni obecnością wiedźm. Stoją w sztywnych pozach. 4. W tle ukazana została zwycięska armia Makbeta.
Johann Füssli, „Banko, Makbet i trzy wiedźmy na wrzosowisku”, 1794, Petworth House and Park, West Sussex, wikimedia.org, domena publiczna

Wiedźmy z Makbeta Szekspira były już tematem wcześniejszego obrazu Füssliego z 1783 roku. Banko z dramatu Williama Szekspira w scenie III aktu I wymownie opisuje ich wygląd:

Co to za wyschłe i dziwne stworzenia?
Nie wyglądają na mieszkańców ziemi,
Chociaż są na niej. Mówcie, czy żyjecie?
Czy was śmiertelny człowiek pytać może?
Zda się, że moje rozumiecie słowa,
Każda z was bowiem suchy kładzie palec
Na zwiędłe usta. Macie kobiet postać,
Lecz brody wasze tak myśleć mi bronią.

Rx9q9U3fJ4drg1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Johann’a Heinrich’a Füssli’ego „Trzy wiedźmy”. Na obrazie ukazane są trzy wiedźmy ustawione w jednej linii, skierowane w lewą stronę obrazu. Każda z nich wyciąga ramiona i dłonie w tym samym kierunku. Tło obrazu jest ciemne. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wiedźmy ustawione są w jednej linii: analogicznie do głów układ ten powtórzony jest w wyciągniętych ramionach i dłoniach. 2. Wszystkie trzy powtarzają te same gesty – zamyślenie wyrażone prawą dłonią oparta na brodzie z charakterystycznym palcem przy ustach oraz wyciągniętymi gestami wskazującymi na nieobecnych na obrazie Banka i Makbeta. 3. Po lewej stronie znajduje się ćma – symbol śmierci, nocy, tajemnicy, łącznika między światem żywych a zmarłych.
Johann Füssli, „Trzy wiedźmy”, 1783, Kunsthaus, Zürich, Szwajcaria, images.zeno.org, CC BY 3.0
me5b52884bfd55b6f_0000000000005
me5b52884bfd55b6f_0000000000178
RLOp5oJ4ywMjl1
Ćwiczenie 1
Wymień tytuły trzech dzieł Füssliego.
RR5VqpolATGWL1
Ćwiczenie 2
Wskaż dzieło, do którego odnosi się cytat z Makbeta Szekspira. 1 CZAROWNICA Witaj, Makbecie, witaj, thanie Glamis! 2 CZAROWNICA Witaj, Makbecie, witaj, thanie Cawdor! 3 CZAROWNICA Witaj, Makbecie, przyszły witaj królu! BANQUO Dobry mój panie, dlaczego się wzdrygasz, lękasz się rzeczy, co brzmi tak rozkosznie? W imię was prawdy zaklinam, powiedzcie, czy tylko zmysłów jesteście złudzeniem, czy kształty wasze są rzeczywistością? Kolegę mego godnością dzisiejszą witacie, razem z wielką przepowiednią przyszłych dostojeństw, królewskiej nadziei, tak, że oniemiał, jakby zachwycony. Dla mnie milczycie; lecz jeśli możecie sięgnąć spojrzeniem w przyszłości nasiona, i przepowiedzieć jakie ziarno puści, przemówcie do mnie, do mnie, co nie proszę o łaskę Waszą, jak się nienawiści Waszej nie lękam.
RcLMrV9OPCqm2
Ćwiczenie 3
Co było dla Füssliego inspiracją do wykonania dzieła „Lady Makbet chwytająca sztylety”?
R19f0FSmb65pj
Ćwiczenie 4
Połącz obraz z miejscem, w którym się znajduje. Trzy wiedźmy Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, Paryż, 2. Tate Gallery, Londyn, 3. Kunsthaus, Zürich, Szwajcaria Lunatykująca Lady Makbet Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, Paryż, 2. Tate Gallery, Londyn, 3. Kunsthaus, Zürich, Szwajcaria Lady Makbet chwytająca sztylety Możliwe odpowiedzi: 1. Luwr, Paryż, 2. Tate Gallery, Londyn, 3. Kunsthaus, Zürich, Szwajcaria
RkeRrrhCY6BQb1
Ćwiczenie 5
Wskaż cechy analizy właściwe dla obrazu „Lunatykująca Lady Makbet”. Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja statyczna, 2. Naturalne źródło światła, 3. Dominacja barw ciepłych, 4. Kompozycja dynamiczna, 5. Sztuczne źródło światła, 6. Równowaga barw ciepłych i zimnych, 7. Dominacja barw zimnych, 8. Kompozycja diagonalna, 9. Kompozycja horyzontalna, 10. Kompozycja wertykalna
R1V7mVtA9S8lO
Ćwiczenie 6
Zaznacz dzieło, które jako pierwsze zapewniło Füssliemu popularność. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzy wiedźmy, 2. Lunatykująca Lady Makbet, 3. Lady Makbet chwytająca sztylety
R15AXWEqbhcLp
Ćwiczenie 7
Z podanych określeń wybierz te, których symbolem jest ćma. Możliwe odpowiedzi: 1. Śmierć, 2. Ciągła wędrówka, 3. Łącznik świata żywych i zmarłych, 4. Miłość, 5. Tajemnica, 6. Odkrywanie prawdy o sobie
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polega preromantyczny charakter twórczości Füssliego. Argumenty uzasadnij przykładami dzieł.

RTFmSVbIeXRBZ
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
me5b52884bfd55b6f_0000000000194

Słownik pojęć

Olej (lniany)
Olej (lniany)

medium stosowane w malarstwie.

Terpentyna
Terpentyna

bezbarwna lub zielonożółta ciecz o charakterystycznym zapachu, będąca składnikiem żywic drzew iglastych, służy do rozcieńczania farb na jej bazie.

Oniryzm
Oniryzm

sposób przedstawiania rzeczywistości na wzór marzenia sennego.

Złoto proszkowe
Złoto proszkowe

postać sproszkowana metalu szlachetnego (złota) o żółtej barwie.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

me5b52884bfd55b6f_0000000000211

Galeria dzieł sztuki

me5b52884bfd55b6f_0000000000214

Bibliografia

M. Bolaños Atienza, Jak czytać sztukę, Buchmann, Grodzisk Mazowiecki 2007

https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/makbet.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)