Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał

SELLER / SPRZEDAWCA

ReLtT9hLIui0s1
wprowadzenie
m113e7737b780ee94_1501170675026_0

BOOK TECHNICIAN / TECHNIK KIĘGARSTWA

RovuFnJPLhqF61
wprowadzenie
m113e7737b780ee94_1501170726870_0

COMMERCE TECHNICIAN / TECHNIK HANDLOWIEC

R17DS6TXzdbxs1
wprowadzenie
m113e7737b780ee94_1

DESCRIPTION OF LEARNING OBJECTIVES AND EFFECTIVENESS

SELLER

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/sprzedawca_522301.pdf

BOOK TECHNICIAN HA

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/technik_ksiegarstwa_522306.pdf

COMMERCE TECHNICIAN

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/technik_handlowiec_522305.pdf

In the 3rd professional area. Administrative and Service area, in the ECONOMIC AND ADMINISTRATIVE AND OFFICE group of professions (20), in the commerce sector (15), two (2) separate professions were qualified:

1. seller 522301,

2. book technician 522306,

3. commerce technician 522305.

In each of these professions, AU.14 common qualification occurs.

OPIS CELÓW I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

SPRZEDAWCA

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/sprzedawca_522301.pdf

TECHNIK KIĘGARSTWA HA

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/technik_ksiegarstwa_522306.pdf

TECHNIK HANDLOWIEC

https://www.ore.edu.pl/images/files/KSZTALCENIE_ZAWODOWE/zawody2‑3/cd/technik_handlowiec_522305.pdf

W obszarze zawodowym III. Administracyjno‑usługowym, w grupie zawodów (20) EKONOMICZNO‑ADMINISTRACYJNO‑BIUROWA, w branży handel (15) zakwalifikowane zostały 2 odrębne zawody:

1. sprzedawca 522301,

2. technik księgarstwa 522306,

3. technik handlowiec 522305.

W każdym z tych zawodów występuje wspólna kwalifikacja AU.14 .

m113e7737b780ee94_1498642620560_0
Mutual Connections of Qualifications in the Commerce Sector

Qualification

Profession Symbol

Profession in which it Occurs

Common Elements

AU.20

  1. Organising the sale

  2. Selling products

522301

Seller

PKZ(AU.j)

522305

Commerce technician

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(Au.m)

522306

Book technician

PKZ(Au.j) PKZ(Au.m)

AU.24

Carrying out information and bibliographic activities 1.Getting information about a book range and the market of publishing houses 2.Compiling bibliographies and catalogues 3.Organising a bookshop’s marketing activities

522306

Book technician

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(AU.m)

AU.25

Carrying out commercial activities 1.Organising advertising and marketing activities 2.Managing commercial activities 3.Preparing economic and financial documentation

522305

Commerce technician

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(AU.m)

Wzajemne powiązania kwalifikacji w branży handlowej

Kwalifikacja

Symbol zawodu

Zawód w którym występuje

Elementy wspólne

AU.20

  1. Organizowanie sprzedaży

  2. Sprzedaż towarów

522301

Krawiec

PKZ(AU.j)

522305

Technik handlowiec

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(Au.m)

522306

Technik księgarstwa

PKZ(Au.j) PKZ(Au.m)

AU.24

Prowadzenie działalności informacyjno‑bibliograficznej: 1.Pozyskiwanie informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw 2.Opracowywanie bibliografii i katalogów 3.Organizowanie działań marketingowych księgarni

522306

Technik księgarstwa

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(AU.m)

AU.25

Prowadzenie działalności handlowej: 1.Organizowanie działań reklamowych i marketingowych 2.Zarządzanie działalnością handlową 3.Sporządzanie dokumentacji ekonomiczno‑finansowej

522305

Technik handlowiec

OMZ PKZ(AU.j) PKZ(AU.m)

m113e7737b780ee94_1498642698835_0

As it can be noticed in the Table 1 above, apart from the qualification connections, there is a close connection by common PKZ(AU.j) and PKZ(AU.m) that occur in this group professions.

These are representative skills for professions from this area and sector. These skills are crucial for these professions (they occur in each of them), and are the basis for the curriculum.

PKZ(AU.j) Skills that constitute the foundation for training in the following professions: seller, commerce technician, book technician, postal and financial service technician.

A STUDENT:

  1. uses the terminology of the science of commodities;

  2. classifies products according to specific criteria;

  3. follows the rules for storing, keeping, and transporting products;

  4. follows product standards and quality standards concerning keeping and maintaining products;

  5. follows the product acceptance rules;

  6. distinguishes types of packages of products;

  7. follows the rules for packing and labelling products;

  8. follows the package management rules;

  9. applies legal regulations concerning customer rights;

  10. follows complaint handling procedures;

  11. determines the importance of marketing in advertising activities and distinguishes its elements;

  12. prepares documents related to work carried out;

  13. uses computer programs that support carrying out tasks.

PKZ(AU.m) Skills that constitute the foundation for training in the following professions: forwarding technician, logistics technician, economic technician, accounting technician, administrative technician, commerce technician, book technician.

A STUDENT:

  1. uses the terms from microeconomics and macroeconomics;

  2. uses computer programs in office work;

  3. prepares official correspondence standard forms;

  4. carries out work connected with preparation of official meetings;

  5. applies legal regulations concerning official secret and personal data protection;

  6. operates office technology equipment and appliances;

  7. stores documents;

  8. selects statistical data for their analytical and decision‑making usefulness;

  9. distinguishes types of statistical surveys and determines their usefulness;

  10. collects information about an investigated community;

  11. distinguishes, calculates, and interprets basic statistical measures;

  12. carries out a statistical analysis of an investigated phenomenon;

  13. draws up and presents statistical data and research results;

  14. uses computer programs that support carrying out tasks.

AU.20. Selling

1. Organising the sale

A STUDENT:

  1. follows the rules for accepting and documenting product deliveries;

  2. carries out a quantitative and qualitative inspection of products intended for sale;

  3. follows the product pricing rules;

  4. labels products following the rules established in a sales outlet;

  5. uses the methods and forms of products presentation;

  6. informs individual and institutional customers about the sales offer;

  7. determines the forms of internal transport and storage of products;

  8. follows product standards and quality standards concerning maintaining and storing products;

  9. operates technical equipment used on workstations;

  10. follows the rules for preparing products for sale;

  11. follows the rules for arranging products in a warehouse and in a sales room;

  12. runs efficient packaging management;

  13. applies legal regulations concerning financial liability;

  14. protects products from being damaged, destroyed, and stolen;

  15. makes stocktaking of goods.

2. Selling products

A STUDENT:

  1. describes a range of goods for sale;

  2. follows the rules of customer service in different sales forms;

  3. uses different forms and techniques of sale;

  4. determines customers’ behaviours;

  5. follows the rules for carrying on a sales conversation;

  6. gives information about products and the terms and conditions of sale;

  7. presents a commercial offer;

  8. carries out customers’ orders in different sales forms;

  9. collects receivables and prepares financial settlements;

  10. protects and hands over the takings;

  11. performs activities connected with packing, giving out, and collecting products;

  12. operates technical equipment used on workstations;

  13. prepares documents that confirm the sales of products;

  14. applies legal regulations concerning VAT;

  15. applies legal regulations concerning customer rights;

  16. follows procedures concerning accepting and processing complaints.

AU.24. Carrying out information and bibliographic activities

1. Getting information about a book range and the market of publishing houses

A STUDENT:

  1. uses the terminology of bibliography, bibliology, scientific information;

  2. describes the market of publishing houses;

  3. distinguishes a book range;

  4. assesses publishing houses in editorial and bibliographic terms;

  5. distinguishes types of printing techniques of publishing houses;

  6. assesses artistic and advertising qualities of covers;

  7. gets information about a book range and the market of publishing houses from database.

2. Compiling bibliographies and catalogues

A STUDENT:

  1. distinguishes types of bibliographical descriptions;

  2. collects information needed to compile a bibliographical description;

  3. draws up descriptions of different types of publishing houses according to bibliographical standards;

  4. follows the rules for creating a subject heading;

  5. designs bibliographic lists;

  6. designs the bibliographic layouts of publications;

  7. edits indexes;

  8. designs the graphic layout of bibliographies and catalogues according to composition rules;

  9. designs an information and bibliographical system for all‑range bookshops, specialist bookshops and second‑hand bookshops.

3. Organising a bookshop’s marketing activities

A STUDENT:

  1. prepares a commercial offer and requests for quotation;

  2. conducts commercial negotiations;

  3. organises a bookshop and book range promotions;

  4. formulates the advertising message of a book range;

  5. performs activities popularising reading;

  6. organises exhibition activities on fairs and exhibitions.

AU.25. Carrying out commercial activities

1. Organising advertising and marketing activities

A STUDENT:

  1. uses different sources of information about the market;

  2. selects the methods of market research and analysis;

  3. carries out the market analysis concerning customers’ expectations and needs as well as their market behaviour;

  4. applies legal regulations concerning marketing activities;

  5. carries out tasks connected with advertising activities;

  6. selects and uses promotion tools appropriate for a commercial offer;

  7. makes commercial decisions based on an analysis of marketing market research;

  8. makes commercial decisions based on the results of a statistical analysis;

  9. draws up an enterprise’s marketing plan.

2. Managing commercial activities

A STUDENT:

  1. uses the Classification of Business Activities in Poland, Statistical Classification of Economic Activities in the European Community and the Polish Classification of Products and Services;

  2. prepares commercial offers and requests for quotations;

  3. selects the sales forms to a kind of commercial activities;

  4. conducts commercial negotiations;

  5. applies legal regulations concerning commercial activities;

  6. makes purchase contracts or sales contracts;

  7. calculates sales prices;

  8. follows procedures concerning the choice of suppliers as well as product ordering;

  9. follows the rules for keeping, storing, and transporting products and goods;

  10. organises the flow of purchased and sold products and goods;

  11. runs and supervises storage management;

  12. organises work concerning quantitative and qualitative acceptance of goods;

  13. selects technical measures for carrying out specific tasks;

  14. supervises the processes of storing products and goods and of putting them in storage;

  15. carries out work connected with preparing and archiving documents concerning purchase transactions or sales transactions;

  16. performs activities connected with accepting and hearing complaints.

3. Preparing economic and financial documentation

A STUDENT:

  1. applies legal regulations concerning keeping commercial accounting;

  2. follows the rules of functioning of balance and nominal accounts;

  3. keeps a record of economic operations on balance and nominal accounts;

  4. prices assets and liabilities;

  5. determines the costs of commercial activities and the income from commercial activities;

  6. makes a calculation of the unit cost and the sales price;

  7. accounts for and keeps a record of stocktaking differences;

  8. uses the methods for establishing the financial result;

  9. calculates remuneration of employees employed in different systems;

  10. follows the rules for establishing obligations towards public‑law institutions;

  11. prepares documents concerning financial clearings, settlements with employees and contracting parties as well as with public‑law institutions;

  12. uses the economic analysis methods;

  13. interprets the economic analysis basic measures and indices;

  14. compiles reports on the implementation of economic tasks;

  15. follows the principles of and uses the methods for drawing up work and financial plans;

  16. prepares an enterprise’s business plan.

Jak można zauważyć w zamieszczonej wyżej tabeli 1, oprócz powiązań w ramach kwalifikacji, występuje silne powiązanie wspólnymi PKZ(AU.j) i PKZ(AU.m), które występują w zawodach tej grupy.

Są to umiejętności reprezentatywne dla zawodów z tego obszaru, czy branży. Umiejętności te są kluczowe dla tych zawodów (występują w każdym z nich), stanowią podstawę do realizacji kształcenia.

PKZ(AU.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: sprzedawca, technik handlowiec, technik księgarstwa, technik usług pocztowych i finansowych

UCZEŃ:

  1. posługuje się terminologią z zakresu towaroznawstwa;

  2. klasyfikuje towary według określonych kryteriów;

  3. przestrzega zasad magazynowania, przechowywania i transportu towarów;

  4. przestrzega norm towarowych oraz norm jakości dotyczących przechowywania i konserwacji towarów;

  5. przestrzega zasad odbioru towarów;

  6. rozróżnia rodzaje opakowań towarów;

  7. przestrzega zasad pakowania i oznakowania towarów;

  8. przestrzega zasad gospodarki opakowaniami;

  9. stosuje przepisy prawa dotyczące praw konsumenta;

  10. przestrzega procedur postępowania reklamacyjnego;

  11. określa znaczenie marketingu w działalności reklamowej oraz rozróżnia jego elementy;

  12. sporządza dokumenty związane z wykonywaną pracą;

  13. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa

UCZEŃ:

  1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;

  2. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;

  3. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;

  4. wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;

  5. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;

  6. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;

  7. przechowuje dokumenty;

  8. dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;

  9. rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;

  10. gromadzi informacje o badanej zbiorowości;

  11. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;

  12. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;

  13. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;

  14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

AU.20. Prowadzenie sprzedaży

1. Organizowanie sprzedaży

UCZEŃ:

  1. przestrzega zasad przyjmowania i dokumentowania dostaw towarów;

  2. dokonuje ilościowej i jakościowej kontroli towarów przeznaczonych do sprzedaży;

  3. przestrzega zasad ustalania cen towarów;

  4. oznakowuje towary przestrzegając zasad ustalonych w punkcie sprzedaży;

  5. stosuje metody i formy prezentacji towarów;

  6. informuje klientów indywidualnych i instytucjonalnych o ofercie sprzedażowej;

  7. określa formy transportu wewnętrznego i magazynowania towarów;

  8. przestrzega norm towarowych oraz norm jakości, dotyczących konserwacji produktów i przechowywania towarów;

  9. obsługuje urządzenia techniczne stosowane na stanowiskach pracy;

  10. przestrzega zasad przygotowania towarów do sprzedaży;

  11. przestrzega zasad rozmieszczania towarów w magazynie i w sali sprzedażowej;

  12. prowadzi racjonalną gospodarkę opakowaniami;

  13. stosuje przepisy prawa o odpowiedzialności materialnej;

  14. zabezpiecza towary przed uszkodzeniem, zniszczeniem i kradzieżą;

  15. przeprowadza inwentaryzację towarów.

2. Sprzedaż towarów

UCZEŃ:

  1. charakteryzuje asortyment towarów do sprzedaży;

  2. przestrzega zasad obsługi klienta w różnych formach sprzedaży;

  3. stosuje różne formy i techniki sprzedaży;

  4. określa rodzaje zachowań klientów;

  5. przestrzega zasad prowadzenia rozmowy sprzedażowej;

  6. udziela informacji o towarach i warunkach sprzedaży;

  7. prezentuje ofertę handlową;

  8. realizuje zamówienia klientów w różnych formach sprzedaży;

  9. dokonuje inkasa należności oraz rozliczeń finansowych;

  10. zabezpiecza i odprowadza utarg;

  11. wykonuje czynności związane z pakowaniem, wydawaniem oraz odbiorem towaru;

  12. obsługuje urządzenia techniczne stosowane na stanowiskach pracy;

  13. sporządza dokumenty potwierdzające sprzedaż towarów;

  14. stosuje przepisy prawa dotyczące podatku VAT;

  15. stosuje przepisy prawa dotyczące praw konsumenta;

  16. przestrzega procedur dotyczących przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

AU.24. Prowadzenie działalności informacyjno‑bibliograficznej

1. Pozyskiwanie informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw

UCZEŃ:

  1. posługuje się terminologią z zakresu bibliografii, bibliologii, informacji naukowej;

  2. charakteryzuje rynek wydawnictw;

  3. rozróżnia asortyment księgarski;

  4. ocenia wydawnictwa pod względem edytorskim i księgoznawczym;

  5. rozróżnia rodzaje technik drukarskich wydawnictw;

  6. ocenia walory artystyczne oraz reklamowe opraw;

  7. pozyskuje z baz danych informacje o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw.

2. Opracowywanie bibliografii i katalogów

UCZEŃ:

  1. rozróżnia rodzaje opisów bibliograficznych;

  2. gromadzi informacje potrzebne do wykonania opisu bibliograficznego;

  3. sporządza opisy różnych typów wydawnictw zgodnie z normami bibliograficznymi;

  4. przestrzega zasad tworzenia hasła przedmiotowego;

  5. projektuje spisy bibliograficzne;

  6. projektuje układy bibliograficzne wydawnictw;

  7. redaguje indeksy;

  8. projektuje szatę graficzną bibliografii i katalogów zgodnie z zasadami kompozycji;

  9. projektuje warsztat informacyjno‑bibliograficzny dla księgarń ogólnoasortymentowych, specjalistycznych i antykwariatów.

3. Organizowanie działań marketingowych księgarni

UCZEŃ:

  1. przygotowuje ofertę handlową i zapytania ofertowe;

  2. prowadzi negocjacje handlowe;

  3. organizuje promocje księgarni i asortymentu księgarskiego;

  4. konstruuje przekaz reklamowy asortymentu księgarskiego;

  5. wykonuje działania popularyzujące czytelnictwo;

  6. organizuje działalność wystawienniczą na targach i wystawach.

AU.25. Prowadzenie działalności handlowej

1. Organizowanie działań reklamowych i marketingowych

UCZEŃ:

  1. korzysta z różnych źródeł informacji o rynku;

  2. dobiera metody badań i analizy rynku;

  3. dokonuje analizy rynku dotyczącej oczekiwań i potrzeb klientów oraz ich zachowań rynkowych;

  4. stosuje przepisy prawa dotyczące działalności marketingowej;

  5. realizuje zadania związane z działalnością reklamową;

  6. dobiera i stosuje narzędzia promocji odpowiednie do oferty handlowej;

  7. podejmuje decyzje handlowe na podstawie analizy marketingowych badań rynku;

  8. podejmuje decyzje handlowe na podstawie wyników analizy statystycznej;

  9. opracowuje plan marketingowy przedsiębiorstwa.

2. Zarządzanie działalnością handlową

UCZEŃ:

  1. korzysta z Polskiej Klasyfikacji Działalności, Europejskiej Klasyfikacji Działalności oraz Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;

  2. przygotowuje oferty handlowe i zapytania ofertowe;

  3. dobiera formy sprzedaży do rodzaju działalności handlowej;

  4. prowadzi negocjacje handlowe;

  5. stosuje przepisy prawa dotyczące działalności handlowej;

  6. zawiera umowy kupna lub umowy sprzedaży;

  7. sporządza kalkulację cen sprzedaży;

  8. przestrzega procedur dotyczących wyboru dostawców oraz zamawiania towarów;

  9. przestrzega zasad przechowywania, magazynowania oraz transportu wyrobów i towarów;

  10. organizuje przepływ kupowanych oraz sprzedawanych wyrobów i towarów;

  11. prowadzi i nadzoruje gospodarkę magazynową;

  12. organizuje prace dotyczące ilościowego i jakościowego odbioru towarów;

  13. dobiera środki techniczne do wykonania określonych zadań;

  14. nadzoruje procesy składowania oraz magazynowania wyrobów i towarów;

  15. wykonuje prace związane ze sporządzaniem i archiwizacją dokumentów dotyczących transakcji zakupu lub transakcji sprzedaży;

  16. wykonuje czynności związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji.

3. Sporządzanie dokumentacji ekonomiczno‑finansowej

UCZEŃ:

  1. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia rachunkowości handlowej;

  2. przestrzega zasad funkcjonowania kont bilansowych i kont wynikowych;

  3. ewidencjonuje operacje gospodarcze na kontach bilansowych i kontach wynikowych;

  4. wycenia składniki aktywów i pasywów;

  5. określa koszty działalności handlowej oraz przychody z działalności handlowej;

  6. sporządza kalkulację kosztu jednostkowego i ceny sprzedaży;

  7. rozlicza i ewidencjonuje różnice inwentaryzacyjne;

  8. stosuje metody ustalania wyniku finansowego;

  9. oblicza wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w różnych systemach;

  10. przestrzega zasad ustalania zobowiązań wobec instytucji publicznoprawnych;

  11. sporządza dokumenty dotyczące rozliczeń finansowych, rozrachunków z pracownikami i kontrahentami oraz instytucjami publicznoprawnymi;

  12. stosuje metody analizy ekonomicznej;

  13. interpretuje podstawowe miary i wskaźniki analizy ekonomicznej;

  14. sporządza sprawozdania z realizacji zadań gospodarczych;

  15. przestrzega zasad i stosuje metody sporządzania planów rzeczowych i planów finansowych;

  16. sporządza biznesplan przedsiębiorstwa.

m113e7737b780ee94_1498643547556_0
ESTIMATED NUMBER OF HOURS NEEDED TO ACHIEVE THE TARGET EFFECTS OF TRAINING

QUALIFICATION NOTATION

QUALIFICATION NAME

PROFESSION NAME

NUMBER OF HOURS

AU.20

  1. Organising the sale

  2. Selling products

Seller

8

Commerce technician

Book technician

AU.24

Carrying out information and bibliographic activities 1.Getting information about a book range and the market of publishing houses 2.Compiling bibliographies and catalogues 3.Organising a bookshop’s marketing activities

Book technician

4

AU.25

Carrying out commercial activities 1.Organising advertising and marketing activities 2.Managing commercial activities 3.Preparing economic and financial documentation

Commerce technician

4

SZACOWANA LICZBA GODZIN POTRZEBNYCH DO OSIĄGNIĘCIA ZAKŁADANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

OZNACZENIE KWALIFIKACJI

NAZWA KWALIFIKACJI

NAZWA ZAWODU

LICZBA GODZIN

AU.20

  1. Organizowanie sprzedaży

  2. Sprzedaż towarów

Sprzedawca

8

Technik handlowiec

Technik księgarstwa

AU.24

Prowadzenie działalności informacyjno‑bibliograficznej: 1.Pozyskiwanie informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw 2.Opracowywanie bibliografii i katalogów 3.Organizowanie działań marketingowych księgarni

Technik księgarstwa

4

AU.25

Prowadzenie działalności handlowej: 1.Organizowanie działań reklamowych i marketingowych 2.Zarządzanie działalnością handlową 3.Sporządzanie dokumentacji ekonomiczno‑finansowej

Technik handlowiec

4