Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną. Wynotuj informacje dotyczące postulatów futurystów.

R182B0smBDHNn
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jakie postulaty dotyczące języka futuryści realizowali w swoich utworach? Zapisz odpowiedź w trzech zdaniach.

RDd19FUF3F5S3
(Uzupełnij).
ep2019.contentplus.io:RsirE2EsG5BjA
ep2019.contentplus.io:R1BrB7TrwwUIg
RyMAGJN4PU4tF
Umberto Boccioni, Szarża włóczników, 1915
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
1

FuturyzmfuturyzmFuturyzm to jeden z awangardowych kierunków w sztuce początku XX wieku, którego głównym założeniem było radykalne odrzucenie przeszłości i tradycji.

ep2019.contentplus.io:R1NLcLe7j9SQL
RXMpew1Bf5eZW
Fortunato Depero, Motocyklista, 1923
Źródło: domena publiczna.
1

FuturyzmfuturyzmFuturyzm wyrósł na fali przemian politycznych, społecznych i duchowych, które zaszły w Europie po I wojnie światowej. W ciągu jednego pokolenia pojawiła się nowa cywilizacja, której symbolem stała się maszyna.

ep2019.contentplus.io:R19TUkclnaFkq
1,1
R1VhQJ4riYrRy
Tommaso Marinetti
Źródło: domena publiczna.

W 1909 r. Filippo Tommaso Marinetti ogłasza Pierwszy manifest futuryzmu. Ojczyzną futuryzmu były Włochy – kraj o monumentalnej historii, pełen zabytków sprzed tysięcy lat, muzeów, kultu przeszłości. Bez wątpienia atmosfera ta sprzyjała buntowi. Marinetti w swym manifeście pisał:

Filippo Tommaso Marinetti Akt założycielski i manifest futuryzmu

[...]
2. Odwaga, śmiałość, bunt - będą zasadniczymi składnikami poezji.
[...]
4. Oświadczamy, że wspaniałość świata wzbogaciła się o nowe piękno: piękno szybkości! Samochód wyścigowy ze swoim pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu... ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki.
[...]
10. Chcemy zburzyć muzea, biblioteki, akademie wszystkich rodzajów, chcemy zwalczać moralizm, feminizm i wszelką oportunistyczną lub utylitarną podłość.
11. Będziemy opiewać tłumy wstrząsane pracą, rozkoszą lub buntem; [...]

slajd3 Źródło: Filippo Tommaso Marinetti, Akt założycielski i manifest futuryzmu, [w:] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1978, s. 151–152.
ep2019.contentplus.io:RsfC4PyTVp99J
R14G6jcWoj3Cu
Luigi Russolo, Rewolta, 1911
Źródło: domena publiczna.
1

Futuryści buntowali się przeciwko nierównościom społecznym wynikającym między innymi z wprowadzenia w ostatnich dekadach XIX wieku imperialnego porządku, czyli dominacji kilku mocarstw w świecie. Na sile przybierały tendencje rewolucyjne. Idee futurystów współgrały z filozofią epoki - intuicjonizmem Henry'ego Bergsona głoszącym żywiołowość, aktywizm i zmienność oraz Nietzscheańską wolę mocy. Zgodnie z koncepcją Nietzschego życie jest domeną silnych, co szczególnie inspirowało futurystów.

ep2019.contentplus.io:ReSNMDva38zXQ
RitPmJf4fo96f
Fragment publikacji Jednodńuwka Futurystuw: mańifesty futuryzmu polskiego: wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską: Krakuw – czerwiec – MCMXXI
Źródło: Bruno Jasieński, 1921.
1

FuturyzmfuturyzmFuturyzm w słabo uprzemysłowionej Polsce, która dopiero odzyskała niepodległość, różnił się od włoskiego. Nie był tak ściśle związany z urbanizmem i nie wzywał tak silnie do burzenia zastanego porządku. Polscy futuryści rozpoczynali swą twórczość w dziesięć lat po ogłoszeniu manifestu Marinettiego.

ep2019.contentplus.io:R9m8jpawKQkAg
R1EgEX9u4nlu7
Umberto Boccioni, Wschodzące miasto, 1910
Źródło: domena publiczna.
1

Jednym z najważniejszych postulatów futurystów była negacja tradycji i kulturalnego dziedzictwa. Wobec szybkich zmian, które zachodziły zarówno w dziedzinie kultury, jak i cywilizacji, dla najnowszej generacji sztuka minionych epok wydawała się bezwartościowa.

ep2019.contentplus.io:R1PUP7tFCUgCL
RQuBN6hrjMkIs
Umberto Boccioni, Dynamika pędzącego konia i domy, 1915
Źródło: David Heald, Solomon R. Guggenheim Foundation, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1

Futuryści przeciwstawiali się metafizyce i psychologizmowi w sztuce. Według nich rzeczywistość powinna być jedynym tematem sztuki.

ep2019.contentplus.io:RsyyqMo285QpY
Rak35Mg2xeFNo
Umberto Boccioni, Dynamizm cyklisty, 1913
Źródło: domena publiczna.
1

Jako że futuryzm nastawiony był na przyszłość, cechował go nadzwyczajny dynamizm i aktywizm. Z tymi cechami łączy się także agresywność ruchu, któremu słusznie zarzucano anarchizm, dążenie do społecznej entropii, kult przemocy i nobilitację wojny.

ep2019.contentplus.io:R1cAr6eylylra
1,1
RdhZaURURRDRT
Tytus Czyżewski, Akt z kotem, 1920
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, dostępny w internecie: cyfrowe.mnw.art.pl, domena publiczna.

Język futurystów – eksperymenty słowne, gry językowe

Tytus Czyżewski Ballada o Koci kelnerce

[fragment]

W kawiarni to w istocie
gdzie spotkam kelnerkę Kocię
biała czarna kapucyny
cukier plasterek cytryny
pan porucznik z panną Kiki
wołają o dwa pierniki
płacić płacić panno Kociu
ciociu mamo mamo ciociu
gwar w kawiarni nie ustaje
panna Kocia biega daje
pan kapitan siadł szeroki
i robi do Koci oko
„mokka mokka mokka”
i nie spuszcza z Koci oka.
[...]

slajd9 Źródło: Tytus Czyżewski, Ballada o Koci kelnerce, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978, s. 110–111.
ep2019.contentplus.io:RRAlpoIBLQOZy
1,1
R1Gh9fmwp0xzO
Mario Sironi, Composizione o Composizione e figure, 1957
Źródło: Artgate Fondazione Cariplo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Język futurystów – prymat brzmienia języka nad znaczeniem

Tytus Czyżewski Lalka

[fragment]

zbijam wnętrze z desek
[...]
na wierzchu budowy
umieszczam głowę lalki
z ruchomymi oczami
hallo hallo
czy pani lalka dziś przyjmuje?
hallo hallo
[...]
a zatem do widzenia
hallo hallo
mam z panią do pomówienia
dzin dzin dzin dzin
trrr
lalo lalo lalo

slajd10 Źródło: Tytus Czyżewski, Lalka, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978, s. 126–127.
ep2019.contentplus.io:RWHxfZiCJU3F1
1,1
R1QMBOmP5qCTr
Umberto Boccioni, Elastyczność, 1912
Źródło: domena publiczna.

Język futurystów – burzenie składni

Stanisław Młodożeniec W cyrku

[fragmenty]

hu‑hu‑pełno… cały świat…
jasno… ślepiście…
tyle lamp
kolory… kolory… kolory…
IU‑Udzi!!..
(...)
pośrodku wielkie puste koło…
lśnią białe gorsety -
[...]

slajd11 Źródło: Stanisław Młodożeniec, W cyrku, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978, s. XCVIII.
ep2019.contentplus.io:R6HJor2efEcEI
1,1
RnEG3eGg2Udpg
Umberto Boccioni, Stany duszy: Pożegnania (wersja II), 1911
Źródło: domena publiczna.

Język futurystów – eksperymenty w zakresie ortografii (tzw. ortografia fonetyczna), odrzucenie reguł interpunkcji

1
Bruno Jasieński Śpiew maszyńistuw

[fragment]
słońce pszygńutłszy kolanem, skury dymiące śę połće
długo do mięsa obdźerał nasz pokrwawiony scyzoryk.
w noce bezgwiezdne majtkom na świata płonącym drednouće
tważ wylizały do krwi nam zoży czerwone ozory.

slajd12 Źródło: Bruno Jasieński, Śpiew maszyńistuw, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978, s. 168.

Słownik

entropia
entropia

(gr. entropḗ – zwrócenie się, obrót) – chaos, bezład

futuryzm
Muzyka wykorzystana w prezentacji: Rhythm Scott, Against the Clock licencja: Artlist.io.