Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Harmonia i proporcja

Renesansowy ideał piękna opierał się na harmonii i proporcjach. Ceniono w tym czasie klasyczną urodę nawiązującą do wzorców antycznych. Zgodnie z renesansowym kanonem za piękne uznawano proporcjonalne sylwetki. Chętnie noszono miękko układające się tkaniny wzbogacane ozdobami, najchętniej w kontrastujących barwach, przerywających jednolity koloryt ubiorów. Do ulubionych zdobień należały haft, pasmanteria i elementy biżuteryjne, szczególnie perły, stosowane zarówno pojedynczo, jak i w postaci sznurów.

Maria Gutkowska-Rychlewska Historia ubiorów

„Szczególnie starannie układane były w XV w. we Włoszech fryzury. Za najpiękniejsze włosy uważano złociste, jasne, w zestawieniu z ciemną barwą oczu i wysoko zakreślonymi brwiami [...], modne było regulowanie wysokiego zarysu brwi przy pomocy szczypczyków oraz zwyczaj podwyższania czoła przez wyrywanie i usuwanie włosów. Forma uczesania zmieniała się w ciągu stulecia; najprostsze było uczesanie z warkoczami upiętymi wokół głowy [...] młode zaś dziewczęta nosiły wyszukane fryzury z lokami wokół policzków i okrągłym upięciem splotów w tyle głowy. Wspomniany w opisach XV w. okrągły kok (vespaio), wokół którego ułożone były ozdoby z pereł i złota, czasem z łańcuszkiem opuszczonym na czoło, [...] przypominał gniazdo osie. Do tej fryzury wplatano zręcznie gazę zachodzącą na uszy lub włączano jasno farbowany lok włosów”.

moda1 Źródło: Maria Gutkowska-Rychlewska, Historia ubiorów, Wrocław - Warszawa - Kraków 1968, s. 255–256.

Jak pisze Umberto Eco:

Umberto Eco Historia piękna

Kobieta renesansowa używała kosmetyków, a szczególną uwagę poświęcała włosom [...], farbując je na blond, nieraz w odcieniu rudym. Jej ciało stworzone było do tego, aby podkreślały je dzieła sztuki złotniczej, które [...] były stworzone według kanonów harmonii, proporcji i decorumdecorumdecorum. Renesans był okresem przedsiębiorczości i aktywności kobiety: ona dyktowała prawa mody w życiu dworu, dostosowywała się do panującego tam przepychu, nie zapominając jednak rozwijać zalet własnego umysłu [...]”.

eco Źródło: Umberto Eco, Historia piękna, tłum. Agnieszka Kuciak, Poznań 2005, s. 196.
R15mTNlF4LmEz1
Sandro Boticcelli, Simonetta Vespucci jako Flora, fragment obrazu Alegoria wiosny
Źródło: domena publiczna.

Jedną z najbardziej znanych renesansowych piękności była Simonetta Vespucci. Pochodziła z Genui, gdzie urodziła się w 1453 r. W wieku 16 lat wyszła za mąż za Marco Vespucciego, z którym przybyła do Florencji. Zachwycili się nią potężni Medyceusze: Wawrzyniec Wspaniały (Lorenzo il Magnifico) oraz jego brat, Julian. Ten ostatni, triumfując na turnieju rycerskim w 1475 roku, poświęcił swe zwycięstwo Simonetcie. Kobiecie nadano przydomek „La Bella”, czyli piękna, niezrównana. Simonetta uznana za najpiękniejszą kobietę we Florencji stała się muzą artystów i natchnieniem poetów. Szczególnie ukochał ją Sandro Botticelli – twarz Simonetty zdobi wiele z jego obrazów.

Kobiety były równie często portretowane za pomocą słowa. W polskiej literaturze renesansowej temat ten pojawia się m.in. w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja czy w Dworzaninie polskim Łukasza Górnickiego. Szczególnie chętnie opisywał kobiece wdzięki Jan Kochanowski. W licznych fraszkach i pieśniach o tematyce miłosnej autor opiewa urodę kobiet. Adresatkami wyznań uwielbienia są m.in. Hanna, Magdalena, jednak uważa się, że pisarz, nawet gdy wybierał inne imię, najczęściej sławił przymioty ukochanej żony – Doroty Podlodowskiej.

Jan Kochanowski Pieśń świętojańska o sobótce

Panna XI

Skrzypku, by w tej pięknej rocierocierocie
Usłyszeć co o Dorocie,
Weźmi gęślegęślegęśle, jakoć miła,
A zagraj nie myśląc.

«NieprzepłaconanieprzepłaconaNieprzepłacona Doroto,
Co między pieniędzmi złoto,
Co miesiącmiesiącmiesiąc między gwiazdami,
Toś ty jest między dziewkami.

Twoja kosakosakosa rozczosana
Jako brzoza przyodziana;
Twarz jako kwiatki mieszane,
Lelijowe i różane.

Nos jako sznur upleciony,
Czoło jak marmórmarmórmarmór gładzony;
Brwi wyniosłe i czarnawe,
A oczy dwa węgla prawepraweprawe.

Usta twoje koralowe,
A zęby szczereszczereszczere perłowe;
Szyja pełna, okazała,
Piersi jawnejawnejawne, ręka biała.

Serce mi zakwitnie prawie
Przy twej przyjemnej rozprawierozprawierozprawie;
A kiedy cię pocałuję,
Trzy dni w gębiegębiegębie cukier czuję.

W tańcuś jak jedna bogini,
A co cię skutniejsząskutniejsząskutniejszą czyni:
Nie masz w tobie nic hardościhardościhardości,
Co więc rzadko przy gładkościgładkościgładkości.

Tymeś ludziom wszytkim miła
I mnieś wiecznie zniewoliła;
Przeto cię me głośne strónystrónystróny
Będą sławić na wszewszewsze strony.

pannaxi Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o sobótce.
rocie
gęśle
nieprzepłacona
miesiąc
kosa
marmór
prawe
szczere
jawne
rozprawie
gębie
skutniejszą
hardości
gładkości
stróny
wsze
Jan Kochanowski Do Magdaleny

Ukaż mi się, Magdaleno, ukaż twarz swoje,
Twarz, która prawie wyraża różą obojęobojęoboję.
Ukaż złoty włos powiewny, ukaż swe oczy,
Gwiazdom równe, które prędki krąg nieba toczy.
Ukaż wdzięczne usta swoje, usta różane,
Pereł pełne, ukaż piersi mierniemierniemiernie wydane
I rękę alabastrowąalabastrowąalabastrową, w której zamknione
Serce moje. O głupie, o myśli szalone!
Czego ja pragnę? O co ja, nieszczęsny, stoję?
Patrząc na cię, wszytkę władzą straciłem swojęswojęswoję;
Mowy nie mam, płomień po mnie tajemny chodzi,
W uszu dźwięk, a noc dwoistadwoistadwoista oczy zachodzi.

magdalena Źródło: Jan Kochanowski, Do Magdaleny.
oboję
miernie
alabastrową
swoję
dwoista

Słownik

decorum
decorum

(łac. decorus, -a, -um – pełen wdzięku) zasada właściwego zharmonizowania poszczególnych elementów; stosowność

idealizacja
idealizacja

(franc. idéaliser – idealizować) przedstawianie czegoś jedynie w pozytywnym świetle, gloryfikacja

konwencjonalny
konwencjonalny

(łac. conventio – umowa) oparty na konwencji, przyjętym zwyczaju, nieoryginalny

petrarkizm
petrarkizm

konwencja poezji miłosnej ukształtowana w oparciu o twórczość Francesco Petrarki. Kochanek skupia się tu na analizie własnych doznań. Obraz kochanki jest uwznioślony, opisuje się ją w sposób wyidealizowany, podkreślając konwencjonalne elementy, takie jak biała cera, pełne blasku oczy

styl klasyczny
styl klasyczny

kanon piękna oparty na harmonii, porządku i prostocie