Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Wektor to uporządkowana para punktów, którą graficznie przedstawia się jako strzałkę. Mamy dwie możliwości przedstawienia wektora, a co za tym idzie - co najmniej dwie metody wyznaczania sumy wektorów. Możemy to zrobić w sposób rachunkowy – działając na współrzędnych albo graficznie – działając na strzałkach.

Jeśli znane są współrzędne początku oraz końca dwóch wektorów, to metoda rachunkowa jest najprostszą i najszybszą metodą ich dodawania oraz odejmowania. Jest to metoda możliwa do zastosowania zawsze.

1. Metoda rachunkowa

Aby dodawać wektory metodą rachunkową, w pierwszej kolejności należy podać ich współrzędne, np. w jakimś układzieukład współrzędnychukładzie kartezjańskim. Współrzędne wektora AB o początku w punkcie A(ax;ay) i końcu w punkcie B(bx;by) wyznaczamy z korzystając ze wzoru AB=[bx-ax;by-ay].

Jako przykład weźmy współrzędne wektora AB, gdzie A(1;4)B(-5;8), więc odejmowanie daje wynik[51;84] czyli AB=[-6;4]. Współrzędne wektorów zapisujemy w nawiasie kwadratowym.

Dodając wektory dodajemy ich współrzędne wzdłuż osi x oraz współrzędne wzdłuż osi y (oraz wzdłuż osi z, jeśli mamy przestrzeń trójwymiarową). Jako przykład dodawania (zwanego często składaniem) wektorów metodą rachunkową, rozpatrzmy Rys. 1.:

R1MyvYej2pASP
Rys. 1.

Mamy dwa wektory AB oraz CD zaczepione w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych A=C=(0,0). Aby dodać je do siebie, wyznaczmy najpierw ich współrzędne. Punkt A ma współrzędne (0;0), punkt B ma współrzędne (4;0). To znaczy, że wektor AB ma współrzędne [4;0].

Podobnie, punkt C ma współrzędne (0;0), punkt D ma współrzędne (0;3). To znaczy, że współrzędne wektora CD to [0;3].

Chcemy wyznaczyć wektor XY=AB+CD. W tym celu dodajemy do siebie współrzędne iksowe i - osobno - igrekowe. Wynik dodawania, XY , ma współrzędne [40;30]. Jeśli więc umieścimy jego punkt zaczepienia w początku układu współrzędnychukład współrzędnychukładu współrzędnych, to jego koniec będzie znajdował się w punkcie o współrzędnych (4;3) (Rys. 2.).

RuHVjTPdnit1U
Rys. 2. Dodawanie wektorów

W ogólności sumą wektorów ABBC nazywamy wektor zaczepiony w punkcie A i końcu w punkcie C,

AB+BC=AC.

Jako przypadek szczególny rozpatrzmy dodawanie wektorów równoległych albo antyrównoległych, tj. mających wspólny kierunek i zgodne albo przeciwne zwroty. Ilustrują to Rys. 3a. oraz 3b.

R1GnaJLhYCBwl
Rys. 3a. Składanie wektorów o zgodnym zwrocie leżących na prostej
RlCi4cCyu58H8
Rys. 3b. Składanie wektorów o zwrotach przeciwnych leżących na prostej

Ponieważ dodawanie wektorów jest łączne, możemy wszystkie te wektory dodać jednocześnie - wynik będzie taki sam.

Wektory możemy dodawać i odejmować również za pomocą metody graficznej. Mamy dwie takie metody:

2a. Metoda wieloboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, rysujemy wektor AB, a następnie początek wektora CD umieszczamy w punkcie końcowym wektora AB. Następnie z punktu początkowego wektora AB wyprowadzany wektor o grocie w punkcie końcowym wektora CD. Wyznaczony w ten sposób wektor (Rys. 4.), nazwijmy go AD, jest sumą wektorów ABCD .

Obok sprawdzamy, że dodanie tych samych wektorów w przeciwnym porządku daje ten sam wektor. Dla czytelności pominięto oznaczenia punktów.

R6KS2gKqpUnlo
Rys. 4. AD=AB+CD, jeśli zapewnimy, że B = C

W przypadku równoległych wektorów powstający wielobok jest zdegenerowany do linii prostej, jak na Rys. 3a.

Aby od wektora IJ odjąć wektor KL, postępujemy następująco: wykreślamy wektor IJ, a następnie z początku wektora IJ wykreślamy wektor KL. Z końca wektora KL wykreślamy wektor w kierunku końca wektora IJ, jak na Rys. 5.

RYbU1SBjxfjDf
Rys. 5. IJ KL=IJ + LK

2b. Metoda równoległoboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, rysujemy wg Rys. 6. wektor AB, a następnie początek wektora CD umieszczamy w tym samym punkcie, co początek wektora AB. Rysujemy proste: równolegą do pierwszego wektora, przechodzącą przez koniec drugiego i drugą, równoległą do drugiego wektora i przechodzącą przez koniec pierwszego. Na koniec z punktu początkowego wektorów ABCD wykreślamy wektor, którego grot znajduje się w punkcie przecięcia narysowanych prostych. Wyznaczony w ten sposób wektor jest sumą wektorów ABCD.

R1MRQzOUxwNno

Widać związek tej metody z poprzednio omówioną metodą wieloboku - wystarczy przesunąć wektor CD równolegle wzdłuż AB, aż punkt C „dotrze” do B - odtwarzamy wtedy trójkąt, którego użyliśmy w konstrukcji na Rys. 4.

Uwaga: Dodawanie wektorów, podobnie jak dla liczb, jest działaniem przemiennym i łącznym.

Słowniczek

układ współrzędnych
układ współrzędnych

(ang.: coordinate frame) - układ nierównoległych do siebie osi, wyznaczających niezależne kierunki. Dla ułatwienia będziemy się posługiwać dwuwymiarowym kartezjańskim układem współrzędnych tzn. układem składającym się z dwóch prostopadłych osi ze wspólną jednostką długości. (Uwaga: jedna oś także tworzy układ współrzędnych - z punktu widzenia rachunku na wektorach niezbyt skomplikowany - w takiej sytuacji można utożsamiać wektory z liczbami: ich kierunkiem jest kierunek osi, wartością - wartość bezwzględna liczby, zwrotem - jej znak.)