Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Aksamitna kolonizacja

I wojna światowa doprowadziła do radykalnej zmiany ładu politycznego na Bliskim Wschodzie. Wprawdzie region nie był pierwszoplanową areną zmagań wojennych, jednak Palestynę oraz półwysep Synaj ogarnęły walki brytyjsko‑tureckie o kontrolę nad ważnym strategicznie Kanałem Sueskim. Brytyjczycy toczyli również ciężkie boje z Turkami o Irak. W międzyczasie polityka państw ententy zmierzająca do przeciągnięcia na swoją stronę lokalnych arabskich przywódców podważyła wielowiekową dominację turecką w regionie. W Londynie i Paryżu obmyślano plany powojennego podziału Bliskiego Wschodu na strefy wpływów. Czynnikiem dodatkowo podgrzewającym nastroje w regionie było ogłoszenie w listopadzie 1917 r. tzw. deklaracji Balfoura (od nazwiska brytyjskiego ministra spraw zagranicznych), zapowiadała ona poparcie dla idei utworzenia „żydowskiej siedziby narodowej” w Palestynie.

RCzkW2qgbmFs6
Mapa, podpisana przez Marka SykesaFrançois Georges’a-Picota 8 maja 1916 r., przedstawia planowany podział stref wpływów na Bliskim Wschodzie pomiędzy Francję i Wielką Brytanię. Na mapie literą A oznaczono strefę wpływów francuskich, zaś literą B - strefę wpływów brytyjskich.
Który obszar jest większy? Zastanów się dlaczego tak jest.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1WFKKIaWWVr91
Thomas Edward Lawrence, znany jako Lawrence z Arabii, reprezentował brytyjskie interesy na Bliskim Wschodzie. Jako miłośnik lokalnej kultury starał się pogodzić interesy Arabów z brytyjską racją stanu. Jego barwne przygody na Bliskim Wschodzie stały się kanwą licznych utworów literackich oraz filmów.
Wymień elementy ubioru Thomasa Lawrence'a charakterystyczne dla kultury arabskiej.
Źródło: Lowell Thomas, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pomimo próby pozyskania społeczności arabskiej i żydowskiej zwycięskie mocarstwa – Francja i Wielka Brytania – tworzyły powojenny ład na Bliskim Wschodzie, ignorując lokalne dążenia i aspiracje. Nie zapobiegło temu nawet stanowisko prezydenta USA, idealisty i demokraty Thomasa Woodrowa Wilsona, który deklarował, że „wszelkie porozumienie w sprawach terytorialnych musi być zawarte w interesie i z korzyścią dla zainteresowanych społeczeństw”. Aby odrzucić zarzuty o kolonializm, zdecydowano się na wprowadzenie tzw. systemu mandatów, czyli nadzoru Londynu i Paryża nad dawnymi koloniami niemieckimi i bliskowschodnimi posiadłościami tureckimi. W ten sposób Palestyna, Syria i Irak zostały przez mocarstwa zaliczone do terytoriów mandatowych kategorii A, czyli obszarów rozwiniętych, zdolnych do szybkiego uzyskania pełnej samodzielności. Pozostałe kategorie mandatów obejmowały obszary słabo rozwinięte, wymagające dłuższej kurateli (kategoria B), oraz tereny typowo kolonialne, pozbawione większych szans na usamodzielnienie (kategoria C). Terytoriów mandatowych dotyczył artykuł 22 traktatu wersalskiego z 28 czerwca 1919 r. Mocarstwa zobowiązywały się w nim do zapewnienia:

Artykuł 22 traktatu wersalskiego

[…] dobrobytu i rozwoju ludom, które niezdolne są jeszcze do samodzielnego rządzenia, [co] stanowi święte posłannictwo cywilizacji […]. Najlepszym sposobem urzeczywistnienia tego jest powierzenie opieki nad tymi ludami narodom rozwiniętym, które ze względu na swe zasoby, doświadczenia i położenie geograficzne mogą najskuteczniej wziąć na siebie taką odpowiedzialność.

traktat Źródło: Artykuł 22 traktatu wersalskiego, , dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl.

W rzeczywistości sformułowania traktatu wersalskiego stanowiły zasłonę dymną dla kolonialnych ambicji mandatariuszy, żywo zainteresowanych kontrolą nad sporymi obszarami, obejmującymi aż 3 mln kmIndeks górny 2, zamieszkiwanymi przez ponad 20 mln ludzi oraz zasobnymi w tereny roponośne. Późniejsze porozumienie z San Remo z 1920 r. właściwie już tylko przypieczętowało wcześniejsze postanowienia układu SykesaPicota. Ambicje przywódcy Arabów, Fajsala z dynastii Haszymidów, zostały odsunięte na bok: w 1921 r. na otarcie łez Brytyjczycy oddali mu rządy nad kontrolowanym przez nich Irakiem. Ponadto Londyn przejął mandat nad Palestyną i dzisiejszą Jordanią. Francuzom natomiast oddano kuratelę nad Syrią i Libanem. Pomimo rozbudzonych nastrojów niepodległościowych wśród Arabów niezależność zdołały zachować tylko tereny współczesnej Arabii Saudyjskiej oraz Jemenu. Dzieląc wpływy, przywódcy mocarstw kreślili „od linijki” granice oddzielające poszczególne mandaty. Inna sprawa, że na niezwykle zróżnicowanym religijnie i etnicznie Bliskim Wschodzie trudno było o satysfakcjonujące wszystkich rozgraniczenia. Współczesne konflikty w Palestynie czy w Syrii tylko potwierdzają, że pogodzenie różnych grup interesów na Bliskim Wschodzie albo nawet narzucenie jednego stanowiska innym pozostaje wciąż zadaniem zupełnie karkołomnym.

R4blrNnOVNQVM
Wielobarwny tłum mieszkańców Jerozolimy, handlarzy oraz pielgrzymów przy Bramie Jafskiej.
Przyjrzyj się dokładnie, odróżnij i wskaż na ilustracji handlarzy i pielgrzymów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dziel i rządź

Francuzi przejęli ster władzy na swoich obszarach mandatowych w Syrii i Libanie twardą ręką. Militarna interwencja zbrojna Paryża w Libanie oraz zajęcie Damaszku położyło kres planom nacjonalistów arabskich dotyczących utworzenia tzw. Wielkiej Syrii, obejmującej Liban i Palestynę. Również późniejsze poczynania Francuzów na Bliskim Wschodzie nie odbiegały znacząco od polityki kolonialnej. Mandatariusze kilkukrotnie zmieniali granice okręgów. W 1922 r. podporządkowane im terytoria tworzyły tzw. Federację Syryjską, składającą się z Państwa AlawitówalawiciAlawitów, Okręgu Damaszek i Okręgu Aleppo. Po dwóch latach Francuzi zlikwidowali Federację, łącząc okręgi Damaszku i Aleppo w Okręg Syria.
Dowolnemu manipulowaniu granicami towarzyszyły cenzura, brutalne tłumienie buntów oraz świadome podsycanie niesnasek pomiędzy poszczególnymi grupami etnicznymi i religijnymi. Równocześnie jednak Paryż zabiegał o podniesienie poziomu edukacji (francuskojęzycznej) w regionie oraz roztoczył opiekę nad zabytkami LewantuLewantLewantu, a Bejrut urósł pod ich rządami do rangi ważnego centrum handlu i usług. Kres rządów Paryża na Bliskim Wschodzie przyspieszyła porażka Francji w wojnie z Rzeszą Niemiecką w 1940 r. Niezależne władze Wolnych Francuzów, które przejęły kontrolę nad Syrią i Libanem, w 1941 r. potwierdziły niezależność terytoriów mandatowych. Jednak wojska francuskie wycofały się stamtąd dopiero w 1947 r.

R1dhyi50QvFaa
Znaczek używany w Państwie Alawitów znajdującym się pod mandatem francuskim.
Źródło: Stan Shebs, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tymczasem król Fajsal z dynastii Haszymidów, pozbawiony przez Francuzów możliwości objęcia władzy nad zjednoczonym państwem arabskim na Bliskim Wschodzie, sprawdził się jako zręczny administrator powierzonego mu przez Brytyjczyków Iraku. Podobnie jak w całym regionie także i tu problemem zapalnym były relacje między różnorodnymi grupami religijnymi i etnicznymi. Przeważający liczebnie szyiciszyityzm (szyizm)szyici sprzeciwiali się dominacji przedstawicieli innego odłamu islamu – sunnitówsunnizmsunnitów. Swoją odrębność manifestowali wędrowni Beduini. Poza kontrolą władz pozostawali radykałowie islamscy – szyiccy mudżahedinimudżahedinimudżahedini. Integralności Iraku zagrażały przede wszystkim niepodległościowe dążenia Kurdów zamieszkujących północno‑wschodnią część kraju. Fajsalowi, przy wsparciu brytyjskim, udało się uchronić kraj przed rozpadem. Liczne konflikty wewnętrzne nie zostały trwale rozwiązane, raczej tymczasowo wyciszone. W takich okolicznościach w 1932 r. wygasł brytyjski mandat nad Irakiem, a Fajsal został królem niepodległego kraju przyjętego do Ligi Narodów.

Ziemia Obiecana

R3eVU4k4uhOX81
Teodor Herzl (1860–1904) – urodzony w Peszcie na Węgrzech dziennikarz, polityk oraz twórca i główny ideolog syjonizmu. Do projektu utworzenia państwa żydowskiego starał się przekonać przywódców mocarstw europejskich oraz własnych rodaków, którzy początkowo w większości ze sceptycyzmem, a nawet niechęcią traktowali plany Herzla. Żydowscy adwersarze zarzucali mu przede wszystkim odejście od ortodoksji religijnej – emigrację twórca syjonizmu starał się uzasadniać bez odwołania do religii, dla wielu judaistów stanowiącej absolutny fundament tożsamości narodowej.
Rozstrzygnij, czy ubiór Herzla świadczy o jego ortodoksyjnym podejściu do tradycji żydowskiej.
Źródło: Carl Pietzner, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ze szczególnie skomplikowaną sytuacją Londyn musiał się natomiast zmierzyć na obszarze Palestyny. Ze skali problemów zdawali sobie zresztą na ogół sprawę sami Brytyjczycy; pierwszy wojskowy gubernator Jerozolimy, sir Ronald Storrs, powiadał nawet, że stał się w Jerozolimie „odpowiednikiem Poncjusza Piłata”. Konsekwencją ogłoszenia deklaracji Balfoura był wyraźny wzrost imigracjiimigracjaimigracji ludności żydowskiej na obszar zamieszkiwany dotąd głównie przez Arabów. Do przyjazdu skłaniało Żydów szerzenie się postaw antysemickich w Europie oraz nastrojów nacjonalistycznych wśród nich samych. W ostatnich dziesięcioleciach XIX w. uformował się ruch zwany syjonizmem, u którego źródeł leżało przekonanie, że pełny rozwój społeczności żydowskiej zagwarantuje jedynie posiadanie własnego państwa. Dążenia syjonistów stały więc w sprzeczności z niepodległościowymi aspiracjami Arabów.

Różnorakie wizje przyszłości Palestyny powodowały intelektualny ferment widoczny przede wszystkim w Jerozolimie, duchowej stolicy judaistów, muzułmanów oraz chrześcijan. Tak pisał historyk Simon Sebag Montefiore, autor książki Jerozolima. Biografia:

Simon Sebag Montefiore Jerozolima. Biografia

W kawiarniach przy Bramie Jafskiej Arabowie i Żydzi dyskutowali o przyszłości Palestyny. W obu grupach istniała rozmaitość opinii. Pośród Żydów byli ortodoksi, gardzący świętokradczym syjonizmem, zwolennicy całkowitej integracji kolonii żydowskich na całym rządzonym przez Arabów Bliskim Wschodzie i skrajni nacjonaliści, którzy opowiadali się za silnym państwem Hebrajczyków z podporządkowaną im mniejszością arabską. Wśród Arabów były nie mniejsze różnice: od nacjonalistów i fundamentalistów islamskich, którzy domagali się wydalenia żydowskich imigrantów, po demokratycznych liberałów, pragnących pozyskać Żydów do budowy państwa arabskiego. Arabscy intelektualiści spierali się, czy Palestyna jest częścią Syrii, czy Egiptu.

mur Źródło: Simon Sebag Montefiore, Jerozolima. Biografia, tłum. M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011.

Sprzeczność interesów między syjonizmem a prawem Arabów do samostanowienia znajdowała swoje ujście nie tylko w dyskusjach ideologicznych, lecz także w ulicznych zamieszkach. W kwietniu 1920 r. podczas muzułmańskiego święta Nabi Musa w Jerozolimie doszło do tumultutumulttumultu skierowanego przeciwko Żydom. W jego wyniku śmierć poniosło pięciu Żydów i czterech Arabów, a rannych zostało 216 Żydów i 23 Arabów. Władze brytyjskie zareagowały stanowczo: dokonały aresztowań wśród osób uważanych za prowodyrów bijatyk, co na dłuższy czas zniechęciło obie strony do wszczynania rozruchów. Antyżydowskie tumulty przyczyniły się do powstania Hagany, żydowskiej organizacji paramilitarnej, która uzyskała wsparcie Brytyjczyków.

RQbuvvrlHn8Rq
Muzułmańska procesja w Nabi Musa, 4 kwietnia 1920 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kraj murem podzielony

Na tym etapie relacji żydowsko‑palestyńskich wciąż jeszcze niektórzy żydowscy przywódcy, jak choćby jeden z późniejszych „ojców założycieli” niepodległego Izraela, socjalista Ben Gurion, żywili nadzieję na ułożenie dobrych stosunków z muzułmańskimi sąsiadami. Również Brytyjczycy w latach 1920–1925 dbali, aby w instytucjach przedstawicielskich zasiadali reprezentanci zarówno Żydów, jak i Arabów. Muzułmanie nie ustawali jednak w dążeniach do stworzenia własnego, niezawisłego państwa, każdy zaś kolejny akt przemocy radykalizował zwaśnione strony.
Gestem dobrej woli wobec wyznawców islamu ze strony mandatariuszy było wprowadzenie tzw. białej księgi, która znacznie ograniczała imigrację żydowską do Palestyny. Do końca drugiej dekady stulecia była ona i tak stosunkowo niewielka, a syjoniści skupiali się głównie na konsolidacji różnorodnych grup, które już wcześniej zdążyły się zadomowić w Ziemi Obiecanej. Nie zapobiegło to wybuchowi kolejnych zamieszek. Tym razem przyczyną sporu stała się kwestia Muru Zachodniego (Ściany Płaczu):

Simon Sebag Montefiore Jerozolima. Biografia

Latem 1929 roku z polecenia muftiegomuftimuftiego wzniesiono żelazną bramę, przez co teren pod Murem stał się uczęszczanym szlakiem dla arabskich osłów i przechodniów. Wołania muezinówmuezinmuezinów (...) zagłuszały żydowskie modlitwy. W pobliskich zaułkach napadano na Żydów. W całej Palestynie tysiące Żydów demonstrowało pod hasłem „Mur jest nasz”.

mur Źródło: Simon Sebag Montefiore, Jerozolima. Biografia, tłum. M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011.

Rozbudzone emocje doprowadziły do starć na obszarze całej Palestyny, w których zginęło ponad 100 Żydów i niemal tyluż Arabów.

RetYXTwtDtw7I
Członkowie specjalnej jednostki Hagany, żydowskiej organizacji paramilitarnej stawiającej sobie za cel obronę osadników żydowskich w Palestynie.
Wymień i nazwij poszczególne elementy stroju, osób przedstawionych na fotografii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Brytyjczycy nie potrafili znaleźć remedium na zaostrzający się spór palestyńsko‑żydowski. Ich polityka w latach 30. wahała się między kolejnymi restrykcjami wobec imigracji żydowskiej i uprzywilejowaniem Arabów a ustępstwami w sprawie przyjmowania nowych żydowskich osadników. Sytuacja stała się kryzysowa, kiedy pod wpływem nasilenia nastrojów antysemickich w Niemczech liczba Żydów szukających azylu w Palestynie zaczęła gwałtownie wzrastać. Aby zahamować ten proces, arabscy przywódcy ogłosili w 1936 r. strajk generalny, ten zaś przerodził się w krwawe powstanie, które trwało do początku 1939 r.
Wobec zbliżającego się konfliktu z III Rzeszą Brytyjczycy zdecydowali się na ustępstwa na rzecz muzułmanów. Wprowadzili nową białą księgę, która zakładała ograniczenie imigracji żydowskiej do 75 tys. osób przez pięć lat oraz stworzenie niepodległego państwa palestyńskiego w ciągu dekady. Palestyńscy nacjonaliści, wobec braku zaufania do mandatariuszy, odrzucili tę propozycję, a Żydzi umocnili się w przekonaniu o konieczności budowy własnego państwa w Palestynie. Tym bardziej że antysemicka i zbrodnicza polityka Adolfa Hitlera postawiła pod znakiem zapytania przetrwanie Żydów jako narodu. Tym samym II wojna światowa i Holokaust otworzyły nowy, trudny rozdział w relacjach Brytyjczyków, Arabów oraz Żydów na Bliskim Wschodzie.

R1J6Nm33sfhKf
Arabscy powstańcy podczas walk w Palestynie w drugiej połowie lat 30.
Wymień elementy fotografii, które wskazują na to, że przedstawione osoby to powstańcy.
Źródło: hanini, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

alawici
alawici

ugrupowanie religijne wywodzące się z szyizmu, główną ideą jego synkretycznej doktryny jest deifikacja Alego, przybranego syna Mahometa; sami alawici uważają się za muzułmanów, jednak prawdy wiary alawickiej z islamem łączy tylko podkreślanie zasady jedynobóstwa

chasydyzm
chasydyzm

chasydyzm polski (zwany powszechnie chasydyzmem) to ruch religijny lub pobożnościowy o charakterze mistycznym, powstały w łonie judaizmu w XVIII w. na terenach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów (Podole). Za twórcę ruchu tradycja uznaje Izraela ben Eliezera zwanego Baal Szem Tow. Nazwa ruchu bierze się od hebrajskiego słowa chasid (liczba mnoga chasidim) oznaczającego człowieka pobożnego

diaspora
diaspora

(z gr., rozproszenie) rozproszenie członków danego narodu bądź grupy etnicznej wśród innych narodów

imigracja
imigracja

przyjazd z zagranicy w celu osiedlenia się na stałe lub czasowo

Komitet Wolnej Francji
Komitet Wolnej Francji

francuski ruch polityczno‑wojskowy istniejący podczas II wojny światowej, kontynuujący walkę z hitlerowskimi Niemcami po kapitulacji Francji; utworzony w 1940 r. w Londynie, skupiony wokół francuskiego polityka i generała Charles’a de Gaulle’a

Lewant
Lewant

(z wł. levante – wschód) określenie państw leżących na wschodnim, azjatyckim wybrzeżu Morza Śródziemnego

lobby
lobby

w jęz. ang. oznacza salę recepcyjną w hotelu lub parlamencie; stąd tu: w znaczeniu pozaparlamentarnej grupy wywierającej naciski na przedstawicieli partii lub ugrupowań politycznych czy organy władzy państwowej celem uzyskania określonych korzyści

mudżahedini
mudżahedini

(z arab. mudżahid – bojownik) bojownicy islamscy prowadzący partyzancką walkę zbrojną przeciwko okupantom, najeźdźcom lub nieakceptowanej przez nich władzy

muezin
muezin

w islamie mężczyzna pięć razy dziennie wzywający z minaretu wiernych do modlitwy

mufti
mufti

muzułmański prawnik i teolog wydający oficjalne interpretacje w sprawach życia państwowego i prywatnego, związanego z islamem

sunnizm
sunnizm

jeden z trzech głównych nurtów współczesnego islamu uznający wszystkich przywódców muzułmańskich (kalifów) do 1258 r. za prawowitych następców Mahometa; stanowią oni 75–90 proc. wszystkich muzułmanów

szyityzm (szyizm)
szyityzm (szyizm)

jeden z trzech głównych nurtów współczesnego islamu; według szyitów prawowitymi przywódcami muzułmanów są jedynie członkowie rodziny Mahometa: potomkowie jego zięcia Alego i córki Fatimy

tumult
tumult

zamieszki, rozruchy

Żydzi aszkenazyjscy
Żydzi aszkenazyjscy

(hebr. Aszkenazim) nazwa wywodzi się od Aszkanaza, postaci biblijnej i pierworodnego syna Gomera; w tradycji żydowskiej królestwo Aszkanaza pierwotnie związane było z ziemiami zamieszkałymi przez Scytów, następnie Słowian, a od XI w. z Europą Północną i Niemcami; Żydzi zamieszkujący Europę Środkową i Wschodnią. Językiem żydów aszkenazyjskich jest jidysz

Żydzi sefardyjscy
Żydzi sefardyjscy

(z hebr. Sefarad – Hiszpania) określenie ludności żydowskiej początkowo zamieszkującej obszar Półwyspu Iberyjskiego, następnie (po wygnaniu Żydów z Hiszpanii i Portugalii) imperium otomańskie, Bałkany i Afrykę Północną oraz kraje Europy Zachodniej. Językiem Żydów sefardyjskich jest ladino

Słowa kluczowe

Izrael, konflikt arabsko‑izraelski, Palestyńczycy, Palestyna, Jerozolima, Bliski Wschód, judaizm, Lewant, syjonizm, Żydzi, deklaracja Balfoura, terytoria mandatowe

Bibliografia

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑ych, Warszawa 2016.

Najnowsza historia świata. 1945‑1963. T. I, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.

A. Shapira, Historia Izraela, Warszawa 2018.

S. Sebag Montefiore, Jerozolima.Biografia, Warszawa 2011.