Przeczytaj
Dzieje języka artystycznego w Polsce. RenesansHumanizm stanowił najważniejszą cechę światopoglądu i poetyki renesansowej. Był w tej epoce nurtem ogólnokulturowym, literackim, umysłowym i filozoficznym, obecnym w dziełach sztuki i w traktatach o człowieku, w ideałach religijnych i w poglądach politycznych. [...] W literaturze oznaczał on wysunięcie w tematach i motywach na pierwszy plan ujęć antropologizujących oraz personalizacyjnych. Nie tylko człowiek w szerokim tego słowa znaczeniu, ale konkretna osoba ludzka: autor, osoby ukochane, przyjaciele, stawały się bohaterami literackiej i artystycznej twórczości. AntropomorfizmAntropomorfizm kultury renesansowej odbił się w wielkim stopniu na sposobach ujmowania Boga. Postawa humanistyczna przyniosła głębokie zmiany w semantyce utworów literackich i w literackich hierarchiach gatunków, wysuwając na plan pierwszy lirykę (Petrarka, Ronsard, Kochanowski) i motywy arkadyjskie, a w sferze figur semantycznych – personifikację.
O autorze
Francesco PetrarcaFrancesco Petrarca (1304‒1374) – humanistahumanista i poeta. Uznaje się go za pierwszego pisarza renesansu. Petrarca świadomie określał średniowiecze „czasem ciemnoty” i „mrokiem”. Odkrył i przygotował do druku rękopisy Cycerona oraz rzymskiego historyka Tytusa Liwiusza. Można więc powiedzieć, że był – tuż obok Dantego – inicjatorem przełomu intelektualnego renesansu. W języku łacińskim pisał dzieła filozoficzne, historyczne, religijne. Sławę u potomnych przyniosła Petrarce jednak nie działalność filologiczna, ale wiersze miłosne poświęcone tajemniczej kobiecie o imieniu Laura. O jego nowatorskim sposobie poetyckiego wyrażania uczuć pisze Eliza Krzyńska‑Nawrocka:
Petrarka: sztuka kochania, sztuka istnieniaSztuka kochania według Petrarki to sztuka wyrażania piękna, zachwytu, napięć ewokowanychewokowanych uczuciem, w tym najintensywniejszego uczucia tęsknoty za ukochaną, rozpaczy po jej śmierci. To przede wszystkim sztuka cierpienia i szukania pocieszenia w słowie miłość opisującym. To nie wołanie o rozkosz, to wołanie z nicości, w którą wtrąciła bohatera miłość, to wołanie o ocalenie. To sztuka utrwalenia tego, co ulotne, chwilowe w nieprzemijalnych słowach.
Literacka legenda
Historia wielkiej miłości zaczęła się od przypadkowego spotkania. Petrarca pisał w Sonecie 3, że zobaczył Laurę w kościele w Wielki PiątekWielki Piątek 6 kwietnia 1327 roku6 kwietnia 1327 roku, choć data jest niepewna. Według przekazów miała to być wielka, choć jedynie platoniczna miłośćplatoniczna miłość od pierwszego wejrzenia. Laura była bowiem mężatką dbającą o swoją reputację. Ukochana poety zmarła w 1348 roku z powodu epidemii dżumy, która dziesiątkowała wówczas ludność Europy.
Sonety do Laury
Francesco Petrarca stworzył cykl Drobnych wierszy włoskich (łac. Rerum vulgarium fragmenta), które znane są jako Sonety do Laury. Jest ich 366. Pierwsza część pt. Wiersze ku czci Laury żywej składa się z 263 liryków, zaś druga — Wiersze ku czci Laury umarłej — ze 103. Wykreował w nich obraz kobiety o delikatnej urodzie (wł. donna angelicatadonna angelicata — pani anielska) oraz zapoczątkował styl tworzenia poezji miłosnej, który od jego nazwiska nazywa się petrarkizmem.
Petrarkizm, za: Słownik terminów literackichRpdQ8OcDC9SNI1 Poezja realizująca ten wzorzec była wyrazem uwielbienia i podziwu dla wyidealizowanej bohaterki (imię petrarkowskiej Laury stało się synonimem upoetyzowanej kochanki), odznaczała się dociekliwością psychologiczną i subtelnością w przedstawieniach uczuć skomplikowanych, jednakże pozbawionych dramatycznego napięcia. W obrębie tradycji petrarkizmu tworzył się repertuar charakterystycznych motywów składających się na obraz «pani anielskiej» (kanonizowany u Petrarki typ «donna angelicata» przetrwał do końca XIX wieku) zewnętrzny (opisy oczu, włosów, lic, ust, dłoni) i duchowy.
Słownik
(gr. anaphorá – podniesienie) – składniowy środek stylistyczny polegający na powtórzeniu na początku kolejnych wersów wypowiedzi tego samego słowa lub zwrotu
(gr. anthropos – człowiek i łac. centrum – środek) – pogląd filozoficzny i religijny, zgodnie z którym człowiek stanowi centrum wszechświata; szczególnie popularny w epoce renesansu
(gr. anthropos – człowiek + morphe – forma) – wyobrażenie bóstwa na podobieństwo człowieka i przypisywanie mu cech właściwych człowiekowi
składniowy środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jednej wypowiedzi dwóch przeciwstawnych, często wykluczających się logicznie stwierdzeń
(gr. apotheosis – ubóstwienie) – otoczenie kogoś lub czegoś czcią i uwielbieniem
(wł. pani anielska) – popularny w renesansie typ kobiety‑anioła o określonym kanonie urody, wykreowany przez Francesca Petrarcę w Sonetach do Laury, utrwalony również na obrazach włoskiego malarza Sandra Botticellego
(gr. ekstasis – bycie na zewnątrz siebie) – wywołujący ekstazę, czyli stan zachwytu i uniesienia połączony z utratą poczucia rzeczywistości
(łac. humanus – ludzki i gr. ismos – wiedza, nauka) – prąd umysłowy i kulturalny epoki renesansu związany z zainteresowaniem człowiekiem i wszystkimi przejawami jego działalności
(łac. laureatus – wieńczony wawrzynem) – zwycięzca w konkursie lub zdobywca nagrody; w starożytnym Rzymie zwycięzca konkursu poetyckiego nagradzany wawrzynem, czyli wieńcem laurowym
(gr. parádoxos – nieoczekiwany, nieprawdopodobny, zadziwiający) – zaskakujące twierdzenie, często sprzeczne z powszechnie przyjętą opinią; także twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących i sprzecznych wniosków
miłość wzniosła, wyidealizowana, ale nie zmysłowa, cielesna; przyjacielska, bezinteresowna
inaczej antylogia (łac. anty- + logos = słowo) – określenie pozornie sprzeczne z właściwościami przedmiotu, którego dotyczy; epitet sprzeczny, np. zimny ogień, słodka gorycz